W211 220CDi Outo ajoittainen kulutuksen nousu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

W211 220CDi Outo ajoittainen kulutuksen nousu?

Viesti Kirjoittaja JKK »

Tämä on outoa. Ajan säännöllisesti saman 40km työmatkan samalla ajotyylillä, ja matkan kulutuslukemat on aina samat muutaman desin tarkkuudella. Eli perille saavuttaessa 6,3-6,7 l/100km, eikä yleensä edes alkumatkasta nouse yli 9l/100km.

Muutaman kerran on käynyt, kuten tänä aamuna, että lukema nousi heti alkumatkasta nopeasti 11,5l/100km, eikä ensimmäisen 15km maantieajon aikanakaan pudonnut alle 9,5l/100. Ja oli perille päästyänikin vielä 8,7l/100. Vaikka "kauhuissani" yritin ajella tosi säästeliäästi. Auto oli vieläpä kolme tuntia piuhan päässä ennen lähtöä, ja moottorin lämmötkin oli pari tolpan verran valmiiksi kohollaan lähtiessä, kuten aina alle nollakeleillä. Pakkanenkaan ei tätä selitä, koska esilämmityksen jälkeen tällaisilla pakkasilla on normaalisti pysytty normilukemissa.

Eli onko olemassa mitään järkevää selitystä tällaiselle satunnaiselle kulutuslisälle? Mikä tuollaisen voi aiheuttaa? Tiedän jo vanhasta kokemuksesta, että iltapäivällä kotiin lähdettyäni lämpimästä parkkihallista kulutus on taas aivan normaalilukemissa. Ei itselleni tule muuta mieleen kuin pakkasen jumittamat ahtimen siivet, mutta tokkopa nekään tuollaista pystyy aiheuttamaan? Hiukkassuotimen regenerointikin on ohjelmallisesti disabloitu, eikä se muutenkaan sitä ala tekemään ennenkuin kone on täysin hot.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Luultavasti juuri tuo kylmä ilma aiheuttaa lisäkulutusta .
Monta eri toimintoa lähtee päälle ja lisää kulutusta.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kokeile pitää "AC-OFF" -valo palamassa. Tällöin lämmityslaitteen sähkövastukset eivät mene päälle. Vaikuttaa kulutukseen. Ainakin teoriassa. Nouseeko lämmöt lopulta noin 90-asteeseen? (termari)

Ahtimen siivet eivät kärsi pakkasesta. Lämpötila on käynnistyksen jälkeen aika nopeasti plussan puolella...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kylmyys lisää CDI:n kulutusta kyllä aika reippaasti. Mutta mitä tarkoitit hiukkassuodattimen regeneroinnin poistolla? Onko tuon ikäisessä 220:ssä jo oikea hiukkasloukku? Eikö itse hiukkasloukkua ole poistettu?
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

DBFI kirjoitti:Onko tuon ikäisessä 220:ssä jo oikea hiukkasloukku? Eikö itse hiukkasloukkua ole poistettu?
Kyllä siinä hiukkassuodatin on = (murheenkryyni), vuosimalli on 2005. Ostettaessa mittarissa oli 135tkm, ja suodatin oli totaalisen tukossa. Loukun poisto aiheutti myöskin vikatiloja, joten piti keksiä uusi ratkaisu: Sahattiin rautasahalla suodattimesta (n.20cm lieriökenno katalysaattorin jatkeena) kaksi kolmasosaa pois, ja loppu pätkä pestiin kunnolla painepesurilla puhtaaksi. Tämä n.7cm paksu tynkä pruutattiin takaisin pönttöön, ja ei enää ahista, eikä vikatiloja tule. Karala koodasi regeneroinnin pois päältä ohjelmoinnin yhteydessä. Eli systeemi tarvitsee jonkinlaisen patruunan pönttöön, jotta suotimen eri puolille kehittyy jonkinlainen paine-ero. Liian iso, tai liian pieni paine-ero tulkitaan vialliseksi suodattimeksi. Ohjain tuntuu olevan tarkka siitä. Tämä ratkaisu on nyt pitänyt auton tyytyväisenä 3000km matkan verran.

Ennen suotimen modausta auto suoritti regeneroinnin silloin tällöin, ja siinä yhteydessä kulutuslukema nousi aina hetkellisesti.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

paloviita kirjoitti:Kokeile pitää "AC-OFF" -valo palamassa. Tällöin lämmityslaitteen sähkövastukset eivät mene päälle. Vaikuttaa kulutukseen. Ainakin teoriassa. Nouseeko lämmöt lopulta noin 90-asteeseen? (termari)

Ahtimen siivet eivät kärsi pakkasesta. Lämpötila on käynnistyksen jälkeen aika nopeasti plussan puolella...
Tarkoittaako tämä myös W203:ssa että jos AC-OFF valo palaa niin vastuskset ei mene päälle?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JKK kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Onko tuon ikäisessä 220:ssä jo oikea hiukkasloukku? Eikö itse hiukkasloukkua ole poistettu?
Kyllä siinä hiukkassuodatin on = (murheenkryyni), vuosimalli on 2005. Ostettaessa mittarissa oli 135tkm, ja suodatin oli totaalisen tukossa. Loukun poisto aiheutti myöskin vikatiloja, joten piti keksiä uusi ratkaisu: Sahattiin rautasahalla suodattimesta (n.20cm lieriökenno katalysaattorin jatkeena) kaksi kolmasosaa pois, ja loppu pätkä pestiin kunnolla painepesurilla puhtaaksi. Tämä n.7cm paksu tynkä pruutattiin takaisin pönttöön, ja ei enää ahista, eikä vikatiloja tule. Karala koodasi regeneroinnin pois päältä ohjelmoinnin yhteydessä. Eli systeemi tarvitsee jonkinlaisen patruunan pönttöön, jotta suotimen eri puolille kehittyy jonkinlainen paine-ero. Liian iso, tai liian pieni paine-ero tulkitaan vialliseksi suodattimeksi. Ohjain tuntuu olevan tarkka siitä. Tämä ratkaisu on nyt pitänyt auton tyytyväisenä 3000km matkan verran.

Ennen suotimen modausta auto suoritti regeneroinnin silloin tällöin, ja siinä yhteydessä kulutuslukema nousi aina hetkellisesti.
OK, minusta tuo tarkoittaa että loukku on efektiivisesti poistettu, se ei pääse tukkiutumaan tuon käsittelyn jälkeen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

simppa80 kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Kokeile pitää "AC-OFF" -valo palamassa. Tällöin lämmityslaitteen sähkövastukset eivät mene päälle. Vaikuttaa kulutukseen. Ainakin teoriassa. Nouseeko lämmöt lopulta noin 90-asteeseen? (termari)

Ahtimen siivet eivät kärsi pakkasesta. Lämpötila on käynnistyksen jälkeen aika nopeasti plussan puolella...
Tarkoittaako tämä myös W203:ssa että jos AC-OFF valo palaa niin vastuskset ei mene päälle?
Muistaakseni C,ssä tämän saa hoidettu sieltä ratin näppylöistä selaamalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Kokeile pitää "AC-OFF" -valo palamassa. Tällöin lämmityslaitteen sähkövastukset eivät mene päälle. Vaikuttaa kulutukseen. Ainakin teoriassa. Nouseeko lämmöt lopulta noin 90-asteeseen? (termari)

Ahtimen siivet eivät kärsi pakkasesta. Lämpötila on käynnistyksen jälkeen aika nopeasti plussan puolella...
Tarkoittaako tämä myös W203:ssa että jos AC-OFF valo palaa niin vastuskset ei mene päälle?
Muistaakseni C,ssä tämän saa hoidettu sieltä ratin näppylöistä selaamalla.
Siellä on valinnat jotenki näin:

AUTOMATIC
OFF WITH AC OFF
OFF
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Vähän sivusta, mutta hiukkasloukku puhututtaa öljyen suhteen..

Öljyn vaihtoon vielä 10 Tkm mutta rupesin tutkimaan josko tallissa olevat Delphin 5W40 öljyt kelpaisivat pirssiin. Luokitus purkeissa MB229.3.

Auton huoltokirjassa alkuvaiheen öljyt olleet Mobil 1/0W-40 ja 184 Tkm kohdalta lähtien Mobil 1 ESP 5W-30. Tutkin öljyjen luokituksia ja huomasin että luokitusten mukaan ns. hiukkassuodatin olisi tullut kesken matkan teon :roll: Vasta tämän jälkeen pääkaupungissamme toimiva maahantuojan huolto olisi vaihtanut luokituksen oikeampaan.

Ensimmäiset ovat 229.3 luokitusta ja loppuosa 229.31 luokitusta. Tuhkan muodostus pienempää.

Käyttöohjekirjan mukaan tulee tarkastaa onko autossa hiukkassuodatin vai ei. Vin-koodin mukaan on varuste 926, joka taitaa viitata EU4-normiin. Pointi on se että tuleko ryömiä auton alle ja katsoa onko siellä semmoista hiukkassuodatinta vai ei.

Tämän jälkeen katsoa mistä edukkaammat luokituksen mukaiset kastikkeet jos hiukkassuodatin..esim Neste City Pro...

Kulutuksessa ei ole ollut pomppua tämän 8 Tkm aikana eikä talvea vielä koettu.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Teboil diamond diesel on nyt 229.51 luokiteltu. Joissakin kaupoissa on vielä vanhojakin purkkeja 229.1 luokituksella. Ainakin tokmannin omistamissa halpahalleissa tätä myydään 10 litran kanisteria n. 60€-65€ hintaan.
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin