En olisi huolissaan tuosta polttoaineen energian imemisestä itseensä. Eikös siihen juuri pitäisi pyrkiä palotapahtuman nopeuttamiseksi? Aikaa tuolle on vaan suoranakussa häviävän vähän.
200 cdi, piristystä+teoriaa
Omassa ennakkopuoli vielä vakio, joten siihen on tulossa nyt reilusti muutosta. Muutenkin pumppua ym. polttoainepuolta modataan. Yritän saada huipputehon kierrokset vähintään sinne 5500rpm nurkille, eli nostaa reilut 500rpm nykyisestä, ettei vääntöjä tarvitsisi nostaa hirvittävästi nykyisestään. Saisi vetää voimalla yli kuuteenkin tonniin, mutta siihen ei taida taidot/tiedot vielä piisata.
Ainakin normi käyttöalue (1800-2400rpm) kärsisi liikaa, mikäli menisin pelkästään huippukierrosten/tehon perässä.
En olisi huolissaan tuosta polttoaineen energian imemisestä itseensä. Eikös siihen juuri pitäisi pyrkiä palotapahtuman nopeuttamiseksi? Aikaa tuolle on vaan suoranakussa häviävän vähän.
En olisi huolissaan tuosta polttoaineen energian imemisestä itseensä. Eikös siihen juuri pitäisi pyrkiä palotapahtuman nopeuttamiseksi? Aikaa tuolle on vaan suoranakussa häviävän vähän.
Joutuuko jo seuraavaksi menemään suutin/mäntä muutoksiin?, eli siis joko suihkukulmaa pienemmäksi tai männän palotilaa leveämmäksi että voi aloittaa ruiskutuksen eneemiin ja ehkä hätätapauksessa jatkamaan pitempään. Tämä arvailu perustuu vain siihen että ainakin joissain koneissa suihku osuu ohi männän palotilan jos ruiskutus aikaa muutetaan suuresti.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Mersun vakiokärjen suihkukulma on 156 astetta eli aika vaakatasossa suihkii. VW TDI:n vakiot on 150 astetta. VW 2.0 16V PD taisi olla 153 astetta, ihan vaan vertailuksi. Jossain bemarin CR-kärjessä on jopa 160 astetta.
Boschin tuotannosta löytyy jyrkemmästä päästä noin 140 asteeseen asti, jotain sellaista voisi kokeilla mersussa niin näkisi mitä tapahtuu. Tuotto pitäisi olla tietysti riittävä eli se olisi kokeiltava CR-suutinpenkissä, muutenhan testi on ihan turha.
Sitten pitäisi vielä ottaa mersun cdi-mäntä käteen ja katsoa millä kammenkulmalla suihku pyrkii karkaamaan kupista ulos. Mulla on sellainen excel-kaava joka kertoo männän liikkeen suhteessa kammenkulmaan.
Aika monesti on muuten tullut vastaan TDI:n mäntä jossa näkyy ruiskun jäljet eikä kyse ole ollut välttämättä kovin kovasti viritetystä laitteesta.
Jutun juoni on kovasti kadoksissa mutta jospa se jostain putkahtaa esille
.
Boschin tuotannosta löytyy jyrkemmästä päästä noin 140 asteeseen asti, jotain sellaista voisi kokeilla mersussa niin näkisi mitä tapahtuu. Tuotto pitäisi olla tietysti riittävä eli se olisi kokeiltava CR-suutinpenkissä, muutenhan testi on ihan turha.
Sitten pitäisi vielä ottaa mersun cdi-mäntä käteen ja katsoa millä kammenkulmalla suihku pyrkii karkaamaan kupista ulos. Mulla on sellainen excel-kaava joka kertoo männän liikkeen suhteessa kammenkulmaan.
Aika monesti on muuten tullut vastaan TDI:n mäntä jossa näkyy ruiskun jäljet eikä kyse ole ollut välttämättä kovin kovasti viritetystä laitteesta.
Jutun juoni on kovasti kadoksissa mutta jospa se jostain putkahtaa esille
.
Palataan meseen takaisin..
Syötön määrää on nyt muutettu.
Välillä 3000rpm-4600rpm syötön määrä ylittää 120milliä.
Max määrä on ainaskin 135milliä.
Max ahdot 2,5 ja suurimman tehon kohdalla 2,4bar.
Peileistä nähtävää savua ei oikein tule.
Tosin tämä talvikelillä testaaminen...
Syöttöä lisätään nyt, tai pyritään lisäämään siihen tahtiin, kun todellinen ilman määräkin käyttäytyy.
Joko kaikki suunnilleen palaa oikein, tai todellinen syötön määrä on jotain muuta, kun ajattelen.
Palataan meseen takaisin..
Syötön määrää on nyt muutettu.
Välillä 3000rpm-4600rpm syötön määrä ylittää 120milliä.
Max määrä on ainaskin 135milliä.
Max ahdot 2,5 ja suurimman tehon kohdalla 2,4bar.
Peileistä nähtävää savua ei oikein tule.
Tosin tämä talvikelillä testaaminen...
Syöttöä lisätään nyt, tai pyritään lisäämään siihen tahtiin, kun todellinen ilman määräkin käyttäytyy.
Joko kaikki suunnilleen palaa oikein, tai todellinen syötön määrä on jotain muuta, kun ajattelen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Nyt on jommalla kummalla millit laskettu väärin. Testipenkissä samoilla suuttimilla (ei normi koesuuttimella) mitattuna max. syöttö pakussani on tosiaan tuo 99milliä (vakiona 54mm, race-suuttimilla 74milliä, ja nykyinen siis raceilla ja 12mm nestepäällä). Välillä 3900-4900rpm on koko ajan n. 310hv, tosin ahdot tippuvat 1,85 baarista 3500rpm jälkeen ja ovat vain 1,2bar enää viidessä tonnissa penkin pienen vastuksen vuoksi. Savua ei tule oikeastaan yhtään alakierrosaluetta lukuunottamatta, eikä syöttö ole tapissaan. Lisäksi nykyinen ahtimeni on kääpiö tuohon omaasi nähden, eikä pysty yli 2bar ahtoihin hyvällä hyötysuhteella.tuikku kirjoitti:.
Palataan meseen takaisin..
Syötön määrää on nyt muutettu.
Välillä 3000rpm-4600rpm syötön määrä ylittää 120milliä.
Max määrä on ainaskin 135milliä.
Max ahdot 2,5 ja suurimman tehon kohdalla 2,4bar.
Peileistä nähtävää savua ei oikein tule.
Tosin tämä talvikelillä testaaminen...
Syöttöä lisätään nyt, tai pyritään lisäämään siihen tahtiin, kun todellinen ilman määräkin käyttäytyy.
Joko kaikki suunnilleen palaa oikein, tai todellinen syötön määrä on jotain muuta, kun ajattelen.
Lisää soppaa siihen koneeseen.
.
Olen eilen ja tänään nyt sitten laskeskellut ja pähkäillyt AMG - suuttimien tuottoja.
Täytyy olla niin, että tuotto 1600bar järjestelmässä on korkeintaan luokkaa +30% vakioon suuttimeen.
Ei sen enempää.
Tämä meinaa käytännössä nyt sitä, että tehoissa puhutaan max ~250hv tasosta.
Eli, ei se tehonnousu ole ollut kannesta kiinni, vaan suuttimista.
Jos ruiskutusta mielii reilusti yli 110millin, niin ruiskutusaika kasvaa liian pitkäksi.
Nämä täysin sähköiset järjestelmät näköjään ei anna ollenkaan anteeksi pitkittyvää ruiskutusta, vaan savutus alkaa, ja tehonnousu loppuu.
Samalla nyt miettiessä selvisi moni muukin askarruttamaan jäänyt asia vuosien varrelta.
Sitten pähkäiltävää toisillekkin.
Power plussilla on nyt tosiaan todellista syöttöä väh. se 135milliä.
Savutus on erittäin pientä.
Ahdot 2,5-2,4bar.
Pakopaine edelleenkin pyrkii karkaamaan ja karkaakin yli 3baarin.
Siipien karttaa on jo ropeloitu...
Pakopaine on alle ahtojen jonnekkin -> 3600rpm asti, koko ajan.
Kun ei savuta, niin ei kait ilmanputsari voi ahdistaa, vai voiko.
Täysimääräinen syöttö tulee 3600rpm jälkeen, onko ruiskutusennakko liian pieni suurille ruiskutusmäärille, vaikka ruiskutusaika ei liian pitkä olisikaan.
Onko ahdin käymässä liian pieneksi.
Ahtimen pitäisi tuo kyllä helposti kestääkkin, mutta vaivaa se kuitenkin.
Olen eilen ja tänään nyt sitten laskeskellut ja pähkäillyt AMG - suuttimien tuottoja.
Täytyy olla niin, että tuotto 1600bar järjestelmässä on korkeintaan luokkaa +30% vakioon suuttimeen.
Ei sen enempää.
Tämä meinaa käytännössä nyt sitä, että tehoissa puhutaan max ~250hv tasosta.
Eli, ei se tehonnousu ole ollut kannesta kiinni, vaan suuttimista.
Jos ruiskutusta mielii reilusti yli 110millin, niin ruiskutusaika kasvaa liian pitkäksi.
Nämä täysin sähköiset järjestelmät näköjään ei anna ollenkaan anteeksi pitkittyvää ruiskutusta, vaan savutus alkaa, ja tehonnousu loppuu.
Samalla nyt miettiessä selvisi moni muukin askarruttamaan jäänyt asia vuosien varrelta.
Sitten pähkäiltävää toisillekkin.
Power plussilla on nyt tosiaan todellista syöttöä väh. se 135milliä.
Savutus on erittäin pientä.
Ahdot 2,5-2,4bar.
Pakopaine edelleenkin pyrkii karkaamaan ja karkaakin yli 3baarin.
Siipien karttaa on jo ropeloitu...
Pakopaine on alle ahtojen jonnekkin -> 3600rpm asti, koko ajan.
Kun ei savuta, niin ei kait ilmanputsari voi ahdistaa, vai voiko.
Täysimääräinen syöttö tulee 3600rpm jälkeen, onko ruiskutusennakko liian pieni suurille ruiskutusmäärille, vaikka ruiskutusaika ei liian pitkä olisikaan.
Onko ahdin käymässä liian pieneksi.
Ahtimen pitäisi tuo kyllä helposti kestääkkin, mutta vaivaa se kuitenkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kyllä se minun mielestä voi ahdistaa, turbo joutuu tekemään enemmän työtä pitääkseen saman paineen imusarjassa kuin vaikka esim ilman putsaria. Näin yksinkertaisesti ajateltuna: enemmän työtä--> enemmän pakopainetta.tuikku kirjoitti:...
Kun ei savuta, niin ei kait ilmanputsari voi ahdistaa, vai voiko...
Tai toisinpäin: minimoi vastukset turbon imupuolelta --> turbo joutuu tekemään vähemmän työtä --> vähemmän pakopainetta
MB W123 300D 2.0
Sivusta seuranneena vaikuttaa siltä, että Tuikku on eliminoinut pullonkauloja jo melkoisen kattavasti. Muutama asia jää kuitenkin vielä askarruttamaan:
- Suuttimissa ajoitukseen vaikuttaa massan hitauden lisäksi suuttimen sisäinen painetasapaino. Ajoitus on herkkää puuhaa, kun puhutaan millisekunneista. Onkohan virisuuttimilla ennakko oikeasti se, minkä ohjelma kuvittelee sen olevan? Toisinsanoen: onko CDI-moottorin ruiskutusajoitus jotenkin takaisinkytketty (esim. vauhtipyörän kiihtyvyydestä tms.), jotta todellinen ajoitus tiedetään?
- Pakopaine pysyy kunnioitettavan pitkään alle ahtojen. Kuinka jyrkästi pakopaine nousee maksimiteholla? Korkea pakopaine rasittaa moottoria ja leikkaa tehoja. (Luulisi tosin tuon ahtimen riittävän vielä näillä tehoilla...)
- Ennakon lisäämistä korkeilla kierroksilla voisi kokeilla. Tällöin jatketun ruiskutusajan lopetuskin samalla aikaistuisi. Pääosa ruiskutuksesta olisi mahdollisimman "tehokkaalla" kampikulma-alueella ja ruiskutus osuisi varmemmin männän palotilaan (vrt. Freakin kommentit aiemmin tässä threadissa).
- Suuttimissa ajoitukseen vaikuttaa massan hitauden lisäksi suuttimen sisäinen painetasapaino. Ajoitus on herkkää puuhaa, kun puhutaan millisekunneista. Onkohan virisuuttimilla ennakko oikeasti se, minkä ohjelma kuvittelee sen olevan? Toisinsanoen: onko CDI-moottorin ruiskutusajoitus jotenkin takaisinkytketty (esim. vauhtipyörän kiihtyvyydestä tms.), jotta todellinen ajoitus tiedetään?
- Pakopaine pysyy kunnioitettavan pitkään alle ahtojen. Kuinka jyrkästi pakopaine nousee maksimiteholla? Korkea pakopaine rasittaa moottoria ja leikkaa tehoja. (Luulisi tosin tuon ahtimen riittävän vielä näillä tehoilla...)
- Ennakon lisäämistä korkeilla kierroksilla voisi kokeilla. Tällöin jatketun ruiskutusajan lopetuskin samalla aikaistuisi. Pääosa ruiskutuksesta olisi mahdollisimman "tehokkaalla" kampikulma-alueella ja ruiskutus osuisi varmemmin männän palotilaan (vrt. Freakin kommentit aiemmin tässä threadissa).
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
.
Kun nämä power plussat tehtiin, niin pyrittiin sisuskaluiltaan tarkalleen AMG,n suuttimen mitttoihin ja samalla toimintaan.
Samallakeinon näyttäisi ja tuntuisi toimivan.
Tuntuu ja tuntuu...
Toimii kuiteskin hyvin vielä samoilla ruiskutusajoilla, kun AMG,t.
Luulisin, ettei siinä ole mitään.
Ajoitushan tapahtuu niiden vauhtipyörässä olevien sakaroiden avulla.
Ahdot rupeaa tippumaan enemmän, kuin mitä ohjelmassa pyydetään ja pakopaine nousee samalla.
Sanotaan nyt, että ennen 4500rpm ollaan kolmessa kilossa.
Onhan se tietty jo aika korkeakin kierrosluku.
Itse kuvittelisin myös, että syynä voisi olla kohti suuri ruiskutusannos, joka pitäisi osata ottaa ruiskutusennakossa huomioon.
Kuvittelen, että olen lisännyt ennakkoa aivan "huipulle" kahdesta kolmeen asteeseen, mutta vaan kuvittelen, kun ei ole laitetta, millä sen ennakon tarkistaisi moottorin käydessä.
Se, miten ohjelma ennakon laskee todellisuudessa, on mulla hämärän peitossa, siksi monta karttaa siihen näkyy vaikuttavan.
Voi se olla kyllä ihan sitäkin, että näidenkin suuttimien "vara" on ihan lopussa, ja varmaan onkin, ruiskutusaika on jo lähes 1,5millisekunttia, joka on kyllä maksimiaika kierroksilla.
Persetti, syyskesästä vielä kahdessa ja puolessa kilossa ahdot ja pako oli tasoissa.
Täytyy tarkastella vähän ahdintakin, takertelisikko siivikko.
Ja kokeilla ilman putsaria.
Kun nämä power plussat tehtiin, niin pyrittiin sisuskaluiltaan tarkalleen AMG,n suuttimen mitttoihin ja samalla toimintaan.
Samallakeinon näyttäisi ja tuntuisi toimivan.
Tuntuu ja tuntuu...
Toimii kuiteskin hyvin vielä samoilla ruiskutusajoilla, kun AMG,t.
Luulisin, ettei siinä ole mitään.
Ajoitushan tapahtuu niiden vauhtipyörässä olevien sakaroiden avulla.
Ahdot rupeaa tippumaan enemmän, kuin mitä ohjelmassa pyydetään ja pakopaine nousee samalla.
Sanotaan nyt, että ennen 4500rpm ollaan kolmessa kilossa.
Onhan se tietty jo aika korkeakin kierrosluku.
Itse kuvittelisin myös, että syynä voisi olla kohti suuri ruiskutusannos, joka pitäisi osata ottaa ruiskutusennakossa huomioon.
Kuvittelen, että olen lisännyt ennakkoa aivan "huipulle" kahdesta kolmeen asteeseen, mutta vaan kuvittelen, kun ei ole laitetta, millä sen ennakon tarkistaisi moottorin käydessä.
Se, miten ohjelma ennakon laskee todellisuudessa, on mulla hämärän peitossa, siksi monta karttaa siihen näkyy vaikuttavan.
Voi se olla kyllä ihan sitäkin, että näidenkin suuttimien "vara" on ihan lopussa, ja varmaan onkin, ruiskutusaika on jo lähes 1,5millisekunttia, joka on kyllä maksimiaika kierroksilla.
Persetti, syyskesästä vielä kahdessa ja puolessa kilossa ahdot ja pako oli tasoissa.
Täytyy tarkastella vähän ahdintakin, takertelisikko siivikko.
Ja kokeilla ilman putsaria.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Voisiko tuohon pakopaineeseen juurikin vaikuttaa se että ahdot alkavat tippumaan ja ohjelma yrittää korjata siipien asentoa kiini kääntämällä?
Melko varma olen ettei ilmanputsari ala ahdistamaan. On se vaan sen verran reili kooltaan.
Ahtimen pakopuolenkin pitäisi vielä riittää. Tosin aika kova on imusarjan paine. Minulla tuli se 260 1.8bar pyynnillä. Ahtopiikki maksimi väännön kohdalla oli jotain 2.1bar luokkaa mistä tippui tuohon tasoon. Silloisella ahtimella 1.9bar ahdot vastasi 1.9bar pakopainetta viiden tonnin kohdilla. Ahtimessa oli muistaakseni 45.6mm pakopotkuri... Elikkästä mitenkäs ahtojen pienentäminen vaikuttaa kulkuun. Jollain 2.2 bar lukemalla luulisi kuitenkin menevän ilmaa jo ihan tarpeeksi. Minulla oli viime penkityksessä hukkis turbon kanssa pakopaineet jotain 2.7bar ja ahdot 2.4-2.5. Tehoa 295 ja savua ihan sopivasti. Kannella mikä virtaa huonommin kuin tuo sinun kantesi. Ja vastaavan tasoisella nokalla...
Melko varma olen ettei ilmanputsari ala ahdistamaan. On se vaan sen verran reili kooltaan.
Ahtimen pakopuolenkin pitäisi vielä riittää. Tosin aika kova on imusarjan paine. Minulla tuli se 260 1.8bar pyynnillä. Ahtopiikki maksimi väännön kohdalla oli jotain 2.1bar luokkaa mistä tippui tuohon tasoon. Silloisella ahtimella 1.9bar ahdot vastasi 1.9bar pakopainetta viiden tonnin kohdilla. Ahtimessa oli muistaakseni 45.6mm pakopotkuri... Elikkästä mitenkäs ahtojen pienentäminen vaikuttaa kulkuun. Jollain 2.2 bar lukemalla luulisi kuitenkin menevän ilmaa jo ihan tarpeeksi. Minulla oli viime penkityksessä hukkis turbon kanssa pakopaineet jotain 2.7bar ja ahdot 2.4-2.5. Tehoa 295 ja savua ihan sopivasti. Kannella mikä virtaa huonommin kuin tuo sinun kantesi. Ja vastaavan tasoisella nokalla...
diipa daapa...
tuikku kirjoitti: Ahdot rupeaa tippumaan enemmän, kuin mitä ohjelmassa pyydetään ja pakopaine nousee samalla.
Sanotaan nyt, että ennen 4500rpm ollaan kolmessa kilossa.
Löytyisikö noista kahdesta lauseesta ratkaisua. Meneekö lisääntyneen syötön teho vain pakopaineen tappamiseen?tuikku kirjoitti: Persetti, syyskesästä vielä kahdessa ja puolessa kilossa ahdot ja pako oli tasoissa.
Onko se pakosarja kuitenkin susi tai ahtimen siivet tekee jotain muuta kuin pitäisi.
Syyskesällä kait viittaat vanhaan ahtimeen?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
.
Eikun kyllä tällä samalla ahtimella, taisi siitä tilanteesta olla kuvakin täällä.
Nokka oli silloin vakio.
Ja pienemmät suuttimet ja oletettavasti vähemmän tehoakin.
Pitää koettaa vnt-kartasta vielä korjata.
Alkupää on kyllä ihan kohdillaan, ehkei ahtimen siivet vaan ole riittävän auki lopussa.
Mitähän nämä pakkaset vaikuttaa ?
Täällä pyörii parissa kympissä.
En oikein usko, että vielä tehoihin vaikuttaa mitenkään, kun ei tule ainaskaan "riittävästi" savua.
Enempi kuitenkin sellainen haitta, että kun sen tietää, niin se tavattomasti häiritsee.
Savua tulee itseasiassa niin vähän, että laittaisin lisää syöttöjä, mutta ruiskutusaika menee sitten liian pitkäksi ja savua alkaa kyllä tulemaan ja teho ei nouse.
Syötöt on oletettavasti nyt sillä tasolla, mihin ne näillä suuttimilla saa.
Eikun kyllä tällä samalla ahtimella, taisi siitä tilanteesta olla kuvakin täällä.
Nokka oli silloin vakio.
Ja pienemmät suuttimet ja oletettavasti vähemmän tehoakin.
Pitää koettaa vnt-kartasta vielä korjata.
Alkupää on kyllä ihan kohdillaan, ehkei ahtimen siivet vaan ole riittävän auki lopussa.
Mitähän nämä pakkaset vaikuttaa ?
Täällä pyörii parissa kympissä.
En oikein usko, että vielä tehoihin vaikuttaa mitenkään, kun ei tule ainaskaan "riittävästi" savua.
Enempi kuitenkin sellainen haitta, että kun sen tietää, niin se tavattomasti häiritsee.
Savua tulee itseasiassa niin vähän, että laittaisin lisää syöttöjä, mutta ruiskutusaika menee sitten liian pitkäksi ja savua alkaa kyllä tulemaan ja teho ei nouse.
Syötöt on oletettavasti nyt sillä tasolla, mihin ne näillä suuttimilla saa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Omassa etukammiokoneessa on 320 CDI:n turbo paineohjauksella. Teho leikkautuu nopeasti samassa kohtaa kuin pakopaine alkaa voimakkaasti kasvamaan. Ahtopaine on tuolloin 1.6 baria. Kokeilin pienentää pakopainetta avaamalla mekaanisesti siipiä. Yllätyin, kuinka pienellä siivet piti olla, jotta 1.6 barin ahtopaine toteutui. Vähäinenkin siipien raotus romahdutti ahtopaineen.hatemi kirjoitti:Voisiko tuohon pakopaineeseen juurikin vaikuttaa se että ahdot alkavat tippumaan ja ohjelma yrittää korjata siipien asentoa kiini kääntämällä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Eli siis ennakkoa ei ole muutettu juurikaan mitään? Syöttöä taas olet lisännyt kevääseen verrattuna, joten syöttöikkuna on venynyt takapäästään. Eikös sen pakopaineen kuulukkin nousta tuolla pelin?tuikku kirjoitti:.
Kuvittelen, että olen lisännyt ennakkoa aivan "huipulle" kahdesta kolmeen asteeseen, mutta vaan kuvittelen, kun ei ole laitetta, millä sen ennakon tarkistaisi moottorin käydessä.
Ennakkoa reilusti, ahdot saat jopa laskea 2,2bar tasoon ja sitten jatkat sitä syöttökarttaa sinne kuuteen tonniin asti, kun kerran on CR.
Lopuksi keräät palaset lattialta ämpäriin...
Joo, helppo sitä olisi lisätä....norsu kirjoitti:Eli siis ennakkoa ei ole muutettu juurikaan mitään? Syöttöä taas olet lisännyt kevääseen verrattuna, joten syöttöikkuna on venynyt takapäästään. Eikös sen pakopaineen kuulukkin nousta tuolla pelin?tuikku kirjoitti:.
Kuvittelen, että olen lisännyt ennakkoa aivan "huipulle" kahdesta kolmeen asteeseen, mutta vaan kuvittelen, kun ei ole laitetta, millä sen ennakon tarkistaisi moottorin käydessä.
Ennakkoa reilusti, ahdot saat jopa laskea 2,2bar tasoon ja sitten jatkat sitä syöttökarttaa sinne kuuteen tonniin asti, kun kerran on CR.
Lopuksi keräät palaset lattialta ämpäriin...
Siinä on pari muttaa
Ensin, että onhan varmaan oikea kartta...
Toiseksi että ei ole, tai en omista työkalua, jolla ennakon voisi todeta.
Ja takapuolituntumalla ei olekkaan ihan helppo asiaa todentaa, kaasupohjassa ei nyt ole talvella niin helppoa saada auto kulkemaan suoraan...
Pakopaineesta yritän todellakin nyt jotain päätellä, kunha on sopiva tilaisuus.
Ruiskutus on nyt lyhyempi, kuin keväällä, mutta parikymmentä prossaa jo entiseen, jo aika suureen määrään lisää tavaraa, niin näyttää tuo oikea ajoitus tosiaankin olevan aina vaan tärkeämpi...
Siinäkin olen ihan samaa mieltä, että suurilla annoksilla pakopaine nousee ihan väkisin, jos vaan ennakko jää myöhään.
Ja ehkä tuossa vetävien kierrosten asiassakin alan kallistumaan "teidän" suuntaan, siksi pieni tuo ennakko vakiossa on, ja näyttää siltä, että neljän tonnin jälkeen se ei vähäkään lisäänny, täyskaasun puolella, pienillä kaasun asennoilla kuitenkin jatkuu pidemmälle.
Mikä sekin on ihan järkeenkäypää, jos ajattelee vakiota moottoria ja sen toiminnan rajoja.
Mutta tietty, tämä kaikki perustuu vaan muutaman kuukauden "valtavaan" kokemukseen.
Tietoa ei todellakaan ole kovin paljoa, kun vieläkin tuntuu, että lähes joka päivä hoksaa jotain uutta...
Toiveissa olisi, että asiaan pääsee todella perehtymään rullilla parin kuukauden kuluessa.
Arvelisin pienessä päässäni, että ruiskutus olisi parhaiten kohdillaan juuri siinä kohden, missä tehokin on suurin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No eipä se etuvetoisenkaan testaaminen talvikelissä ole mitään huippua. Jos jo 110hp HDI lyö tyhjää kahdeksassa kympissä viitoslla niin tuskin tulee kovin hyviä vertailukohtia.
Kunhan sinne yhteen pajaan valmistuu ne rullat niin eiköhän siellä saa vaikka viikonlopun rullailla ja säädellä. Ajat sisään ne asetukset ja hitsaukset siinä samalla
Niin ja Jannen loppukommentti oli kyllä hyvä
Kunhan sinne yhteen pajaan valmistuu ne rullat niin eiköhän siellä saa vaikka viikonlopun rullailla ja säädellä. Ajat sisään ne asetukset ja hitsaukset siinä samalla
Niin ja Jannen loppukommentti oli kyllä hyvä
diipa daapa...
Käyhhän nyt välillä kattoo rullilla tuloksia niin ei tartte täällä odottaa nyrkit hikisinä.
En aivan varma ole mistäpäin olet, mutta tuolla ohenmäessä saa käytettyä kätevästi pelkässä mittauksessa aika lyhyelläkin varoitusajalla. Tietty siellä pelkät inertiat, mikä ei oikein turbolle anna parhaita arvoja, mutta tarkka sen pitäisi olla niille ahdoille mitä siellä saa irtoamaan.
En aivan varma ole mistäpäin olet, mutta tuolla ohenmäessä saa käytettyä kätevästi pelkässä mittauksessa aika lyhyelläkin varoitusajalla. Tietty siellä pelkät inertiat, mikä ei oikein turbolle anna parhaita arvoja, mutta tarkka sen pitäisi olla niille ahdoille mitä siellä saa irtoamaan.
.
Katotaan nyt...
Ei täällä niin varmoja olla, mitä kirjoitteluista saattaisi luulla.
...Sitä on sorruttu jo sellaisiinkin juttuihin, mitä on tullut toisilta ehdottomasti kiellettyä...
Saattaishan tuota käydä käsiään vääntelemässä välillä toisessakin paikassa.
Katotaan nyt...
Ei täällä niin varmoja olla, mitä kirjoitteluista saattaisi luulla.
...Sitä on sorruttu jo sellaisiinkin juttuihin, mitä on tullut toisilta ehdottomasti kiellettyä...
Saattaishan tuota käydä käsiään vääntelemässä välillä toisessakin paikassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Eikai sitä vaan olla nostettu railpainetta..tuikku kirjoitti: ...Sitä on sorruttu jo sellaisiinkin juttuihin, mitä on tullut toisilta ehdottomasti kiellettyä...
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
.

No joo, penkissä tuli reissu käytyä.
Ihan tuttuja lukemia...
Nyt vain sellaisella erolla, että nyt olen lukuihin tyytyväinen.
Tehonnousu on alussa liian hidasta ja sitten leikkaantuu, kun penkissä ei ollut yhtään vastusta.
Tulokset on saatu kuutosvaihteella.
540nm/3000rpm on ihan "käyrällä", tuonkin jälkeen syötetty polttoainemäärä vieläkin kasvaa, tuossa on "vaan" ~120millin tulos.
Softa on rakennettu siten, että tuo reilu 500nm tason vääntö jatkuu -> 4200rpm asti.
Penkin vastus ei tosiaan riitä pitämään ahtoja yllä kun ohjelma kierrosten noustessa alkaa, aivan ohjelmoidusti avaamaan siipiä koko ajan lisää.
Ja kun ahtopaine laskee, niin syöttömäärä romahtaa.
Maantiellähän mulla on ollut päinvastoin vaikeuksia saada pakopaine ja ahdot pysymään kurissa.
Eli siellä tilanne on aivan päinvastainen.
No, sillekkin nyt siis on kelvollinen selitys, ollaan tämänkin ahtimen äärirajoilla.
Nyt itse uskon, että sopivan vastuksen antavassa penkissä tuo kolmensadan "raja" rikkoontuu ihan näillä samoilla asetuksilla.
Mukava lisäpointti vielä on, että savua on varmaan vähemmän, kun monessa vakioautossa.
Mikan tallista on aina suunnilleen harjattu noki poikkeen, nyt ei saanut edes käsiään kunnolla liattua.
Ohenmäellä paikka ja yrittäjä ihan ok, positiivinen yllätys.
Nuo rullat ei tosiaan vaan sovi mörköahtimille, kun pyörivät niin herkästi.
Pitkästä pitkästä aikaa tuntuu siltä, että mennään oikeaan suuntaan...

No joo, penkissä tuli reissu käytyä.
Ihan tuttuja lukemia...
Nyt vain sellaisella erolla, että nyt olen lukuihin tyytyväinen.
Tehonnousu on alussa liian hidasta ja sitten leikkaantuu, kun penkissä ei ollut yhtään vastusta.
Tulokset on saatu kuutosvaihteella.
540nm/3000rpm on ihan "käyrällä", tuonkin jälkeen syötetty polttoainemäärä vieläkin kasvaa, tuossa on "vaan" ~120millin tulos.
Softa on rakennettu siten, että tuo reilu 500nm tason vääntö jatkuu -> 4200rpm asti.
Penkin vastus ei tosiaan riitä pitämään ahtoja yllä kun ohjelma kierrosten noustessa alkaa, aivan ohjelmoidusti avaamaan siipiä koko ajan lisää.
Ja kun ahtopaine laskee, niin syöttömäärä romahtaa.
Maantiellähän mulla on ollut päinvastoin vaikeuksia saada pakopaine ja ahdot pysymään kurissa.
Eli siellä tilanne on aivan päinvastainen.
No, sillekkin nyt siis on kelvollinen selitys, ollaan tämänkin ahtimen äärirajoilla.
Nyt itse uskon, että sopivan vastuksen antavassa penkissä tuo kolmensadan "raja" rikkoontuu ihan näillä samoilla asetuksilla.
Mukava lisäpointti vielä on, että savua on varmaan vähemmän, kun monessa vakioautossa.
Mikan tallista on aina suunnilleen harjattu noki poikkeen, nyt ei saanut edes käsiään kunnolla liattua.
Ohenmäellä paikka ja yrittäjä ihan ok, positiivinen yllätys.
Nuo rullat ei tosiaan vaan sovi mörköahtimille, kun pyörivät niin herkästi.
Pitkästä pitkästä aikaa tuntuu siltä, että mennään oikeaan suuntaan...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Syy ahtimen, hiukan kummalliseen käyttäytymiseenkin selvisi...
Se olikin tullut kipeäksi ja parantolaanhan sitä pitikin sitten kiikuttaa...
Kyllä se sitä jo jonkin aikaa oli pyydellytkin, mutta kun mulla on toinen korva melkein kuuro ja ei toisenkaan takia kannata hurraata huutaa, niin en huomioinut sitä ajoissa.
Laakerit ja kompurasiipi on nyt uutta.
Imupuolen otto on nyt ~48.2mm ja Pakosiipi entiset ~47,2mm.
Eli suhteet on nyt kääntymässä pensseliautojen suuntaan.
Enemmän ilmaa pienemmillä paineilla - jospa tuo nyt uuden kannen kanssa sitten todella pelaisi.
Pieni koeajokin on jo suoritettu ilman pakopainemittaria.
Rauhallisemmin tuo tuntuuu toimivan entiseen setuppiin verrattuna.
Eiköhän tuosta ihan toimiva paketti saada.
Ihan entiseen malliin saan varmaankin heräilemään, eli riittää.
Syy ahtimen, hiukan kummalliseen käyttäytymiseenkin selvisi...
Se olikin tullut kipeäksi ja parantolaanhan sitä pitikin sitten kiikuttaa...
Kyllä se sitä jo jonkin aikaa oli pyydellytkin, mutta kun mulla on toinen korva melkein kuuro ja ei toisenkaan takia kannata hurraata huutaa, niin en huomioinut sitä ajoissa.
Laakerit ja kompurasiipi on nyt uutta.
Imupuolen otto on nyt ~48.2mm ja Pakosiipi entiset ~47,2mm.
Eli suhteet on nyt kääntymässä pensseliautojen suuntaan.
Enemmän ilmaa pienemmillä paineilla - jospa tuo nyt uuden kannen kanssa sitten todella pelaisi.
Pieni koeajokin on jo suoritettu ilman pakopainemittaria.
Rauhallisemmin tuo tuntuuu toimivan entiseen setuppiin verrattuna.
Eiköhän tuosta ihan toimiva paketti saada.
Ihan entiseen malliin saan varmaankin heräilemään, eli riittää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mikä penkki tuolla oli missä kävit.?
Lappenrannassa on ainakin inertiapenkki jossa saa aika totuudenmukaisia lukemia.
Kannattais käydä kokeilemassa niin ei jäis epäselvää kuika mylly jauhaa.
Kiinnostais itseäkin saada vertailuarvoja noista tdi-koneista
http://www.amworks.com/
Lappenrannassa on ainakin inertiapenkki jossa saa aika totuudenmukaisia lukemia.
Kannattais käydä kokeilemassa niin ei jäis epäselvää kuika mylly jauhaa.
Kiinnostais itseäkin saada vertailuarvoja noista tdi-koneista
http://www.amworks.com/
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"





