Kiitokset (Köh, jeesatkaas yleismittarin käytössä..)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kiitokset (Köh, jeesatkaas yleismittarin käytössä..)

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

S124sen 300TD:n hehkun merkkivalo lakkasi palamasta hehkutuksen aikana joten varmaan joku hehku kärähtänyt. Yhden hehkun sinne viime vuonna vaihdoinkin, aikamoista kuikuilua oli.

Eli nyt pitäisi yleismittarilla sohia selville mikä hehkuista vaatii vaihtoa. Ongelmana on se, että olen humanistisen kotikasvatuksen ja yliopistokoulutuksen saanut, nkä tähän ikään mennessä ole yleismittaria ikinä käyttänyt vaikka pystärimersuakin olen harrastanut kohta 5 vuotta! Semmoinen on kaverivainaan perintöä, joten pliis, selventäisikö joku ystävällisesti miten minä tuolla oheisella mittarilla mittaan!

Kuva
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ti 20.01.2009 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Ei kai siinä muuta kun otat hehkuista hatut irti, käännät mittarin kiekosta valkoisen palluran osoittamaan "OHMx1K"-kohtaan ja laitat toisen mittapään hehkun päähän ja toisen paikkaan josta varmasti saa maata.

Käyt jokaisen hehkun noin läpi. Ehjä hehku näyttänee jotain 1-3ohm, eli tuon viisarin pitäisi pläjähtää aika liki nollaa (oikeaan reunaan, vihreä asteikko).
Jos jonkun hehkun mittaustulos eroaa toisista (ts. tulos on suurempi kuin edellä mainittu), niin se on rikki.

Voit varmistaan mittarin toiminnan ennen kiertämällä sen kiekon em. mainittuun kohtaan ja laitat mittapäät yhteen, mittarin pitäisi silloin näyttää 0.

Jos mittaamalla ei selvyyttä saa, niin varmin tapa kai lopulta varmistaa toimivuus on ottaa hehku irti, antaa sille sähköä suoraan akusta ja katsoa hehkuuko.
112 CDI A -02
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Dänk! Tuli niin nopsaan ohjetta etten kerinnyt kun kaljan hakea jääkaapista..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Mittauksesta en tiedä mutta hehkutulppien toimivuuden voi testata tulppa kerrallaa niin että pistoke hehkureleeltä irti, käynnistyskaapelilla virtaa akusta toisesta navasta, muistaakseni PLUS navasta ja rautalanka kiinni leukoihin.

Sitten varovasti kokeilet naulaa jokaisen hehkutulpan kohdalle sinne pistokkeeseen. Kipinöi jos virta kulkee = hehku toimii. Pimeä tulos = hehku rikki. OT:Pitikös sulle laittaa se koko takakelkka vai ne pelkät tukivarret vaan liikenteeseen? Kuumetta ollut saatana nämäkin lomapäivät....perjantaina ehdin lykätä paketin liikkeelle.

Hehkuasiaa: Näin minä testasin 190:stä hehkut aikanaan kun valo ei palanut ja syttyi mennen tullen. Rele oli kaput. Releessä on myös sulake sisällä-kato se eka :shock:

Hehkutulppa siis muodostaa virtapiirin. Aina kun mittaat mittarilla niin sen pitää saada maa jostakin. Mittaus mittarilla varmaan järjellisesti hehkutulpan perseestä. Pistokkeessa taas on numerot joka hehkulle 1 -5 jne. Virta tulee käynnistyskaapelilla taas suoraan akusta = suljettu virtapiiri
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

jusa82 kirjoitti:OT:Pitikös sulle laittaa se koko takakelkka vai ne pelkät tukivarret vaan liikenteeseen? Kuumetta ollut saatana nämäkin lomapäivät....perjantaina ehdin lykätä paketin liikkeelle.
OTtä takas: Koko takakelkka! Älä huoli, minä en kerinnyt puolentoista lomaviikon aikana tekemään yhtikäs mitään järkevää, yhdentoista tunnin yöunia lukuunottamatta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Helpoin se om mittarillakin mitata siitä hehkureleeltä hehkuille lähtevastä pistokkeesta. Tulee samalla mitattua sen johdonki kunto. Ohmi asteikko oli se ylin rivi mittarissa, ja se ehyen hehkun vastus on noin 1 ohmi.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kiitokset neuvoloista, viime viikolla paikallistin nelospytyn hehkun näyttävän muuta kuin muut. Ja tänään kerkesin vihdoin vaihtohommiin (ja tässä touhussa tuli kyllä pystäriä ikävä.) Ilmanputsari ja sen pohja piti irrottaa, sittenhän hehkut oli hieman helpommin esillä.

Ja tulipa taas käyttöä viime kesänä ostetulle magneetille!

Oli sitten se vanhemman mallinen hehku lukemalla 11 (Ah?), uusi oli 11,5. Liekö tuolla merkitystä, mutta nyt käynnistyy auto ratkiriemukkaasti.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Petteri Kivimäki kirjoitti: lukemalla 11 (Ah?), uusi oli 11,5. .
11 V eli volttia.
Vastaa Viestiin