Vanha maali pois, mutta miten?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Vanha maali pois, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tarvittais asiantuntijan neuvoa: Kuinka kannattaa poistaa vanha maali, kun sitä on jo aineski kaksi, mahdollisesti kolme kerrosta? Ja onko viisasta vetää peltipinnalle?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Kannattavuus riippuu pitkältikkin, että mitä ollaan puuhaamassa.
Maalin poistoon on parikin tyyliä: koneellinen ja kemiallinen. Itse olen aina suosinut koneellista, koska se on huomattavasti siistimpi ja tarkempi tapa, pölyä lukuunottamatta.
Maalinpoisto aineet kuten nitromorssi sun muut ripperit on varsin tehokkaita tapoja, mutta äkkiä syö pintoja joita ei ollut tarkoitus ja luo julmetun määrän sulanuttamaalipaskaa jonka poistaminen pinnoilta voi olla tuskallisen ärsyttävää.
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Koneellisen ja kemiallisen lisäksi löytyy par muutakin tapaa: kallis ja halpa. :D

Kallista on vesipuhalluttaa koppa. Vajaan tonnin maksoi kuplaani, mutta eipä tarvi jälkeäkään harmitella. Ei vetele, joten ei voi verrata hiekkapuhallukseen. Vaatii melko täydellisen purkamisen. Kuppeli on kuin juuri liukuhihnalta tullut ja alkuperäisten pistehitsien roiskeetkin on nähtävissä.

Kuva

Kuva

Halvempi keino on kuumailmapuhallin ja lasta. Ei toimi kaikkien maalien kanssa (esim. termoplastisen), mutta toimiessaan mainio ja nopea konsti. Parissa päivässä kuoriin kokonaisen auton. Yhtään kuvaa ei ole tuollaisesta hommasta tullut otettua digiaikana, mutta joitakin ritsoja tullut tollatavoin putsattua.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Norsu, mistäs arvasit että kuplaan kysyin?
Todella hienoa jälkeä on tullut tuolla vesipesulla. Kuinkas toimii, jos on pelti hiukan ohentunut = ruostunut, meneekö puhki?
Joo, vaikka mersufoorumilla ollaankin, niin menetelmäthän sopivat kaikkiin, jopa kuplaan.
Tuota lämpöpuhallinhommaa ajattelin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Jos pellissä on mätä kohta niin läpihän siihen tuolla vesipesulla tulee ja hyvä niin. Mullakin on kuppelin pohja kuin olis nuppineulalla pistetty muutamatuhat reikää, mutta sehän tekee vain hyvää kevennykselle... 8)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

mutta sehän tekee vain hyvää kevennykselle...
Eli positiivisiakin puolia ruostumisesta on!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

onko kuumailmapuhaltimen käytön jälkeen havaittu vetelyitä?en ole uskaltanut itse kokeilla mutta kellä kokemusta on sen kertokoon.
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ite vedin peltiin alustavasti puolet pystäristä, porakoneella ja neekerintukalla, aikaa siihen meni mutta halvaksi tuli :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Seuraava kyssäri koskee maaleja. Olen maalannut aikanaan kolme autoa vuonna yks ja kaks, joten nykyajan maalitietämys on nolla.
Ovatko maalit nykyisin vesipohjaisia, vai saako vielä päätäpyörryttäviä liuotinmaaleja? Jotenkin oppi maalaamaan ensin pohjan ja sen jälkeen lakan päälle. Aikas helppoa, mutta entäs nyt? Ja meneekö samoilla ruiskuilla, vai pitääkö hankkia uusi? Entäs kumpi parempi, ylä- vai alasäiliöllinen?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

ohan noita liukkari maaleja vielä,raskaankaluston maalit on liukkari maaleja mutta niitä ei saa metallihohto sävyinä,viisaamat kertoo lisää noista maaleista vielä.ite suosin ehdottamasti yläkannua!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Meikälle kerrottiin paikallisessa autotarvike liikkeessä joka maaleja myy, että nimellä automaali ei saa myydä muuta kuin näitä vesivärejä. Jos taas maalin nimi on vaikka tarvikemaali se saa olla edelleen liuotinpohjaista. Eli samaa tavaraa eri nimellä. Niin ja yläkannu ehdottomasti.
MB 230E '92
Vastaa Viestiin