w124 mittaristo ujeltaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

w124 mittaristo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Niin eli kuten otsikko sanoo niin aamulla meinasi sydäri tulla kun coupen mittaristo rupesi huutaan ku hullu! Mikäs siellä nyt kanittaa? Mittarin vaijeri? Lämpimällä autolla sitä ei tapahdu vaan se on pelkästään pakkasaamun juttu (eli tällä viikolla). Se alkaa 80kmh vauhdissa ja loppuu vasta jos ja kun hiljentää alle 60kmh.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
jiiM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 06.08.2003 14:39
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Kankeet rasvat...

Viesti Kirjoittaja jiiM »

...vaijerissa. Valitettavasti on myös eka merkki siitä, että pian on vaijerinvaihto käsillä.
E250 CDi W212
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

perskeles... Kai se o tilattava uus.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

yläpäästä vain vaijeri irti ja lievää rasvaa valumaan sisälle
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

jjuu vaijeri...kaverin autossa oli sama viimetalvena ku töihi mentii pakkas aamuilla 8)
Merseedespents
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

harry267 kirjoitti:yläpäästä vain vaijeri irti ja lievää rasvaa valumaan sisälle
Näin se o ensiapuna tehtävä. Mitäs öljyy kandeis sinne tyrkätä? AJattelin että painan sinne tavan moottoriöljyä paineilmalla.

Eli tarkemmin sanottuna niin että vaijerin pää kumiletkuun kiinni, letku tiiviiksi klemmarilla, sitten letkuun öljyä ja paineilmaa perään. Näin voitelen prätkän vaijerit kans. Ja yleensä toisesta päästä on sitten vesikurapaska lentänyt kaaressa.

Ei kai siitä haittaa ole jos paineella painaa, vai onko?
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 930
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tuo vika on tuttu sekä W123 että W124 mallista aika uudellakin vaijerilla.
Voisi kokeilla hakasta, jolla saa pienen mutkan vaijeriin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: w124 mittaristo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sergey kirjoitti: coupen mittaristo rupesi huutaan ku hullu! Mikäs siellä nyt kanittaa? Mittarin vaijeri? Lämpimällä autolla sitä ei tapahdu vaan se on pelkästään pakkasaamun juttu (eli tällä viikolla). Se alkaa 80kmh vauhdissa ja loppuu vasta jos ja kun hiljentää alle 60kmh.
Joo ja kun ajaa jonkun kilometrin niin loppuu.

Vanhat tahmeat rasvat siellä vaijerissa kanittaa. Uutta notkeaa liukasta yläpäästä lisää, mutta ei sitä alalenkkiä täyteen. Vaijeri nimittäin "pumppaa" öljyä pyöriessään ylöstäin kohti mittaristoa ja jos laittaa liikaa nousee mittaristoon asti. Mulla oli ainakin siinä vaijerissa kierteet niin päin, että "jenga" työnsi öljyt mittariin.
jiiM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 06.08.2003 14:39
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Joo...

Viesti Kirjoittaja jiiM »

Varovasti sen öljyämisen kanssa! Ja jos niin paljon näet vaivaa, että sulla on yläpää jo auki, niin älä leikittele vanhalla, vaan vaihda saman tien jo uusi.
E250 CDi W212
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no eihä toi mittarin irrotus ole mikään vaiva :o koko operaatioon (nyt kun sen tietää) menee varmnaa maksimissaan 5min. Koko vaijerin vaihtoon olettaisin että kauemmin? Missähä se toinen pää edes on ja kuinka tiukassa ja ahtaassa paikassa se on? Kuvia?
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

automaattiöljy taitais olla tarpeeks ohutta
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2320
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...mitä ohuempaa sinne työnnät sen varmemmin saman tavaran löydät mittarin sisältä :lol: ...jos vaijerin vaihtaa meinaat niin toisesta päästä sähköteipillä kunnolla uusi vanhan perään kiinni ja eikun vetämään uusi paikoilleen :twisted: ...mutta tuo ulina voi tulla kovalla pakkasella :evil: ...mullakin ulisi muutamia kertoja vuosia ja yli 100tkm sitten mutta vieläkin toimii :twisted:...ja enkä edes silloin rasvannut koska mielestäni sitä ei ole tarkoitettukaan rasvattavaksi :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

OT
no oha tääl jo melko kovat pakkaset ollu! tänä aamunakin -6!!! nyt on 0. yhtenä yönä oli huimat -7,5c.

Nojoo mielummin olisin kyllä mantereen -20c kuin täkäläisessä -6c asteessa. Tuulee ja on pirun kosteeta, se puree ja lujaa.
/OT

Nyt kun lueskelee näitä tekstejä niin muistan että sama oire tosiaan oli mun W123:ssa ja faija rasvasi sen eikä enää meidän omistuksen aikana oireillut.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Mulla alko huutaan aivan uusi tarvikevaijeri niin vetäisin yläkautta kokonaan sisuksen pois ja ruutailin siihen wd 40 :stä ja annoin valua pois mitä irtosi noin 5 min. Sitten takaisin paikoilleen tuli ok.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14283
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Asiaan liittyen coupessa huusi myös vaijeri -20 C pakkasessa taannoin. Hiljeni lämmittyä. En meinannut tehdä asialle mitään kun vielä toimii.

...Eri asia oli armeijan UAZ:ssa kun ajoin sen Valkealan Korjaamolta Uttiin takaisin. Se HUUTI.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Timo L. kirjoitti:...Eri asia oli armeijan UAZ:ssa kun ajoin sen Valkealan Korjaamolta Uttiin takaisin. Se HUUTI.
Kokeiltiinpa kerran että "jos se vaikka ajanmyötä loppuis"
Ei kannattanut, veti vaijeri itsensä solmuun sinne peltien/pahvien väliin niin tiukkaan ettei lähtenyt enään millään muulla kuin kiskanavaimilla. (isot leikkurit)

Vähän offtopic mutta... :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Vastaa Viestiin