Uuusi laturi vai hiilet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Uuusi laturi vai hiilet

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

W210 E290 vm-98 Latausvalo syttyi ja laturi ei lataa. Akku on uusi, joten siinä ei ole vikaa. Sanokaapa voiko ko malliin vaihtaa hiilet? En tiedä onko se Boschin vaiko valeon laturi. Vienko Veholle vai johonkin autosähkökorjaamoon? Auto on Espoossa. Onko tiedossa sopivia korjaamoja?
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Hiilet on helppo vaihtaa oli kumpi vaan. Valeoon vähän kalliimmat. 202:ssa ainakin laturi aika ahtaassa paikassa, joutuu jonkuverran purkamaan romuja pois eestä.
-Mercedes-Benz s211
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jos samanlainen boschilainen kuin minulla, niin hiilien vaihto helppoa. Säädinpaketti irti, hiilet ovat siinä mukana. Ota varaosaliikkeeseen mukaan ja katso että tulee samanlaiset. Sitten vain kolvi käteen ja vaihtamaan hiiliä.
Jos vanhat hiilet ovat kovasti raidalliset, niin alkaapi laturikin olemaan remonttikunnossa. Tai vaihtoon.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

mitäs sitä kolvaileen jos hiilet säätimessä kiinni, uutta vaan sisään jos liukurengas viä sallii. voihan sitä tietenkin vaihtaa vaan hiiletkin!
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

No, onhan siinä about 20 € hintaeroa, jos tyytyy pelkkään hiilien vaihtoon.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uuusi laturi vai hiilet

Viesti Kirjoittaja pt »

turpomersu kirjoitti:W210 E290 vm-98 Latausvalo syttyi ja laturi ei lataa. Akku on uusi, joten siinä ei ole vikaa. Sanokaapa voiko ko malliin vaihtaa hiilet? En tiedä onko se Boschin vaiko valeon laturi. Vienko Veholle vai johonkin autosähkökorjaamoon? Auto on Espoossa. Onko tiedossa sopivia korjaamoja?
Itse jouduin tekemään tuon remontin puolessa välissä kotimatkaa ja koska hiilet olivat jo loppuneet pirun kauan aikaa sitten, niin liukupinnat olivat hävinneet oikeastaan kokonaan, eli pelkällä hiilen ja säätimen vaihdolla ei enää homma olisi toiminut, vaan jos olisi halunnut askarrella, niin olisi joutunut laittamaan uudet liukupinnat jne.

Toisaalta, uusi laturi (Boschin vaihtolaite..) taisi maksaa aika tarkan 100€:a, joten eipä liikoja haitannut.

Siinä mielessä, jos sinulla ei enää lataa ollenkaan, niin kannattaa aukaista laturi ja katsoa onko samaan jamaan päässyt kuin minullakin. Lähtökohtina aika samat, itse vaihdoin uuden akun viikkoa ennen laturin hajoamista.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Onpas sitä käynyt niinkin että on vaihdettu hiilet. Ja noin 500km myöhemmin laturin laakeri hirtti kiinni niin että hihna palo poikki...

Joten kannattaa siis tarkastaa laturi huolella ennen kuin hankkii siihen mitään.
Jos liukupinta ehjä ja laakerit ehjät, vaihda hiilet mutta jos liukupinnassa on edes pieniä naarmuja tai laakerit rahisee edes vähän niin vaihda koko mötikkä.

Kyllä meinaan tulee tarvetta rauhoittaville kun on just ollu laturi irti ja sen jälkeen saa keräillä hihnan palasia ympäri konehuonetta. (niillä paloilla on ilmiömäinen tapa päästä sinne hihnapyörän ja lohkon väliin)

Kaiken lisäksi laakerin hirtto väänsi myös laturin kuoren halki, joten sitä ei enään hyväksytty vaihdossa.

Tosin näin siis kävi eräälle toiselle saksalaisvalmisteelle...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Minulla on vielä 290TD:ssä alkuperäiset hiilet ja lauri - ajettu 260.000 km.

Millaisissa kilometrimäärissä laturit ovat alkaneet reistailla?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Chili kirjoitti:Minulla on vielä 290TD:ssä alkuperäiset hiilet ja lauri - ajettu 260.000 km.

Millaisissa kilometrimäärissä laturit ovat alkaneet reistailla?
Melko tarkkaan oli 500 000 km kun vaihdoin koko laturin. Ois varmaan saanut vielä sorvaamalla, mutta en viitsinyt edes avata. Jätin kaappiin pahan päivän varalle.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

spede10 kirjoitti:
Chili kirjoitti:Minulla on vielä 290TD:ssä alkuperäiset hiilet ja lauri - ajettu 260.000 km.

Millaisissa kilometrimäärissä laturit ovat alkaneet reistailla?
Melko tarkkaan oli 500 000 km kun vaihdoin koko laturin. Ois varmaan saanut vielä sorvaamalla, mutta en viitsinyt edes avata. Jätin kaappiin pahan päivän varalle.
420tkm aika tarkalleen. Eihän laturi sinällään hajonnut, mutta olisi kannattanut vaihtaa hiilet aika paljon aikaisemmin ja toki samalla kertaa sorvata liukupinnat, sekä laakeroida uudestaan.

Tuolla kilometri määrällä (260tkm) ei varmasti huonoa tee avata ja huoltaa laturi, niin eipä tarvi sitäkään huolehtia enää.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

No niin. Laturi meni vaihtoon (Bosch 90 Ah). Säädin/hiilet sökö ja myös liukupinnat urilla. Ei olisi kuulemma kannattanut vaihtaa pelkästään säädintä. Olisi joutunut ottamaan auki kohta uudestaan. Ja vaihtolaturilla on sitäpaitsi takuu. Hintaa tuli noin 400 egee töineen päivineen. Mitä tästä opimme. Olisiko kannattanut vaihtaa hieman aiemmin ja olisi selvinnyt pelkästään hiilien vaihdolla? Kilometrejä oli takana siis 250 tkm.
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Kyllä siihen kannattaa tehdä huolto ajoissa, kummankin pään laakerit, hiilet ja liukurenkaspaketti maksaa herra laturivaraosakauppiaalla noin 30 € + työt. Jonka kannatta tehdä itse että tulee tehtyä kunnolla.

Vaikeinta hommassa on vapaakytkimen irroitus, siihen kun tarvitaan erikoisavain. Liukurengaspaketin vaihdossa täytyy olla varovainen, sen pitää olla jämti niihin rihloihin ettei se pääse heilumaan, jottei tule ongelmia myöhemmin.
Vastaa Viestiin