Uuusi laturi vai hiilet
- turpomersu
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
- Paikkakunta: Espoo
Uuusi laturi vai hiilet
W210 E290 vm-98 Latausvalo syttyi ja laturi ei lataa. Akku on uusi, joten siinä ei ole vikaa. Sanokaapa voiko ko malliin vaihtaa hiilet? En tiedä onko se Boschin vaiko valeon laturi. Vienko Veholle vai johonkin autosähkökorjaamoon? Auto on Espoossa. Onko tiedossa sopivia korjaamoja?
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
W210 E 290 TD
Jos samanlainen boschilainen kuin minulla, niin hiilien vaihto helppoa. Säädinpaketti irti, hiilet ovat siinä mukana. Ota varaosaliikkeeseen mukaan ja katso että tulee samanlaiset. Sitten vain kolvi käteen ja vaihtamaan hiiliä.
Jos vanhat hiilet ovat kovasti raidalliset, niin alkaapi laturikin olemaan remonttikunnossa. Tai vaihtoon.
Jos vanhat hiilet ovat kovasti raidalliset, niin alkaapi laturikin olemaan remonttikunnossa. Tai vaihtoon.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Re: Uuusi laturi vai hiilet
Itse jouduin tekemään tuon remontin puolessa välissä kotimatkaa ja koska hiilet olivat jo loppuneet pirun kauan aikaa sitten, niin liukupinnat olivat hävinneet oikeastaan kokonaan, eli pelkällä hiilen ja säätimen vaihdolla ei enää homma olisi toiminut, vaan jos olisi halunnut askarrella, niin olisi joutunut laittamaan uudet liukupinnat jne.turpomersu kirjoitti:W210 E290 vm-98 Latausvalo syttyi ja laturi ei lataa. Akku on uusi, joten siinä ei ole vikaa. Sanokaapa voiko ko malliin vaihtaa hiilet? En tiedä onko se Boschin vaiko valeon laturi. Vienko Veholle vai johonkin autosähkökorjaamoon? Auto on Espoossa. Onko tiedossa sopivia korjaamoja?
Toisaalta, uusi laturi (Boschin vaihtolaite..) taisi maksaa aika tarkan 100€:a, joten eipä liikoja haitannut.
Siinä mielessä, jos sinulla ei enää lataa ollenkaan, niin kannattaa aukaista laturi ja katsoa onko samaan jamaan päässyt kuin minullakin. Lähtökohtina aika samat, itse vaihdoin uuden akun viikkoa ennen laturin hajoamista.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Onpas sitä käynyt niinkin että on vaihdettu hiilet. Ja noin 500km myöhemmin laturin laakeri hirtti kiinni niin että hihna palo poikki...
Joten kannattaa siis tarkastaa laturi huolella ennen kuin hankkii siihen mitään.
Jos liukupinta ehjä ja laakerit ehjät, vaihda hiilet mutta jos liukupinnassa on edes pieniä naarmuja tai laakerit rahisee edes vähän niin vaihda koko mötikkä.
Kyllä meinaan tulee tarvetta rauhoittaville kun on just ollu laturi irti ja sen jälkeen saa keräillä hihnan palasia ympäri konehuonetta. (niillä paloilla on ilmiömäinen tapa päästä sinne hihnapyörän ja lohkon väliin)
Kaiken lisäksi laakerin hirtto väänsi myös laturin kuoren halki, joten sitä ei enään hyväksytty vaihdossa.
Tosin näin siis kävi eräälle toiselle saksalaisvalmisteelle...
Joten kannattaa siis tarkastaa laturi huolella ennen kuin hankkii siihen mitään.
Jos liukupinta ehjä ja laakerit ehjät, vaihda hiilet mutta jos liukupinnassa on edes pieniä naarmuja tai laakerit rahisee edes vähän niin vaihda koko mötikkä.
Kyllä meinaan tulee tarvetta rauhoittaville kun on just ollu laturi irti ja sen jälkeen saa keräillä hihnan palasia ympäri konehuonetta. (niillä paloilla on ilmiömäinen tapa päästä sinne hihnapyörän ja lohkon väliin)
Kaiken lisäksi laakerin hirtto väänsi myös laturin kuoren halki, joten sitä ei enään hyväksytty vaihdossa.
Tosin näin siis kävi eräälle toiselle saksalaisvalmisteelle...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Melko tarkkaan oli 500 000 km kun vaihdoin koko laturin. Ois varmaan saanut vielä sorvaamalla, mutta en viitsinyt edes avata. Jätin kaappiin pahan päivän varalle.Chili kirjoitti:Minulla on vielä 290TD:ssä alkuperäiset hiilet ja lauri - ajettu 260.000 km.
Millaisissa kilometrimäärissä laturit ovat alkaneet reistailla?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
420tkm aika tarkalleen. Eihän laturi sinällään hajonnut, mutta olisi kannattanut vaihtaa hiilet aika paljon aikaisemmin ja toki samalla kertaa sorvata liukupinnat, sekä laakeroida uudestaan.spede10 kirjoitti:Melko tarkkaan oli 500 000 km kun vaihdoin koko laturin. Ois varmaan saanut vielä sorvaamalla, mutta en viitsinyt edes avata. Jätin kaappiin pahan päivän varalle.Chili kirjoitti:Minulla on vielä 290TD:ssä alkuperäiset hiilet ja lauri - ajettu 260.000 km.
Millaisissa kilometrimäärissä laturit ovat alkaneet reistailla?
Tuolla kilometri määrällä (260tkm) ei varmasti huonoa tee avata ja huoltaa laturi, niin eipä tarvi sitäkään huolehtia enää.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
- turpomersu
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
- Paikkakunta: Espoo
No niin. Laturi meni vaihtoon (Bosch 90 Ah). Säädin/hiilet sökö ja myös liukupinnat urilla. Ei olisi kuulemma kannattanut vaihtaa pelkästään säädintä. Olisi joutunut ottamaan auki kohta uudestaan. Ja vaihtolaturilla on sitäpaitsi takuu. Hintaa tuli noin 400 egee töineen päivineen. Mitä tästä opimme. Olisiko kannattanut vaihtaa hieman aiemmin ja olisi selvinnyt pelkästään hiilien vaihdolla? Kilometrejä oli takana siis 250 tkm.
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
W210 E 290 TD
Kyllä siihen kannattaa tehdä huolto ajoissa, kummankin pään laakerit, hiilet ja liukurenkaspaketti maksaa herra laturivaraosakauppiaalla noin 30 € + työt. Jonka kannatta tehdä itse että tulee tehtyä kunnolla.
Vaikeinta hommassa on vapaakytkimen irroitus, siihen kun tarvitaan erikoisavain. Liukurengaspaketin vaihdossa täytyy olla varovainen, sen pitää olla jämti niihin rihloihin ettei se pääse heilumaan, jottei tule ongelmia myöhemmin.
Vaikeinta hommassa on vapaakytkimen irroitus, siihen kun tarvitaan erikoisavain. Liukurengaspaketin vaihdossa täytyy olla varovainen, sen pitää olla jämti niihin rihloihin ettei se pääse heilumaan, jottei tule ongelmia myöhemmin.