Terve,
Käynnistettäessä kylmänä näin pakkasilla, tuulilasinpyyhkijä menee starttauksen aikana itsestään päälle ja pyyhkäisee lasia kaksi kertaa, oli keli mikä vaan. Vinkkarin vivussa oleva kiertokytkin on silloin ollut aina pois päältä.
Tämä ilmiö on nyt suht' uusi, tuli eteen tuossa kun pakkasia alkoi tulla. Tätä ei ole tapahtunut muilla keleillä, esim sateisina aamuina.
Vastaostamani pyyhkijä sulka meni taannoin hieman huonoon kuntoon kun pyyhkijä repi sen jäästä irti vastaavassa tilanteessa.
Onko siinä jokin tihkukytkin, ja/tai saako sen kytkettyä siten ettei pyyhkijä pyyhkisi automaattisesti, vaan ainoastaan omasta komennosta? Vai onko siinä jokin vika jota en ole tunnistanut?
Tuulilasinpyyhkijä menee itsestään päälle startatessa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Kiitoksia välittömästä palautteesta.JP74 kirjoitti:Jännite putoaa startatessa alas, tuntemattomasta syystä tekee mersuissa tätä. Akku vaihtoon.
Akku on tietääkseni jossei tuore mutta ei mikään vanhakaan, mutta se on kyllä mahdollista että vika on silti siinä. Starttaaminen on joskus hieman nahkean tuntuista kyllä, vaikka lohkolämppäri olisikin ollut käytössä.
Tuntematon syy, aika erikoista näinkin koetussa ympäristössä. Onkohan siellä jokin kondensaattorikytkin tms., joka päästää kuitenkin virran läpi alhaisemmalla jännitteellä ja kytkee muita sähköpiirejä siinä ohella?
Kannattaskohan alottaa latausjännitteen mittauksella, jos akku on tuore.Ukko-Mikael kirjoitti: Akku on tietääkseni jossei tuore mutta ei mikään vanhakaan, mutta se on kyllä mahdollista että vika on silti siinä. Starttaaminen on joskus hieman nahkean tuntuista kyllä, vaikka lohkolämppäri olisikin ollut käytössä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Terve,
Kiitoksia lisävinkeistä, hyvät herrat.
Akku taisi olla nyt syyllinen. Ulospäin hyvän näköinen Bosch 100 Ah, joskin epämääräisen ikäinen. Merkillepantavaa kuitenkin on se, että se antaa välillä jopa alle 12 V jännitteitä ulos. Jännitearvo näyttäisi jopa hieman huojuvan (johdekontakti mittarille oli hyvä). Vuotoja ei näytä olevan.
Laturin tuottama latausjännite olisi Fluken paremman yleismittarin mukaan 14,1 V @ tyhjäkäynti. Eikös se ole ihan hyvä arvo? Tietääkseni latausjännitteen pitäisi käytännössä olla lyijyakulla kumminkin sen noin pari volttia päälle akun nimelllisjännitteen että virta kulkisi takaisinpäinkin.
Laturi näyttäisi olevan jossain vaiheessa vaihdettu uudempaan, tai siltä se siis päällisin puolin näyttää. Eikös se latausjännitteen säädin/rajoitin ole yleensä laturissa jo mukanakin?
Minkäänlaista huoltokirjaa tässä Mersussa ei ollut mukana, joten osien vaihtohistorian suhteen olen pitkälti arvailujen varassa.
No, mikäs olisi foorumin mielestä tällä hetkellä hyvä ja hintansa väärti akkumerkki ja -malli vapaastihengittävälle OM602:lle? Onkos kukaan bongannut viimeaikoina hyviä tarjouksia uusista akuista?
Kiitoksia lisävinkeistä, hyvät herrat.
Akku taisi olla nyt syyllinen. Ulospäin hyvän näköinen Bosch 100 Ah, joskin epämääräisen ikäinen. Merkillepantavaa kuitenkin on se, että se antaa välillä jopa alle 12 V jännitteitä ulos. Jännitearvo näyttäisi jopa hieman huojuvan (johdekontakti mittarille oli hyvä). Vuotoja ei näytä olevan.
Laturin tuottama latausjännite olisi Fluken paremman yleismittarin mukaan 14,1 V @ tyhjäkäynti. Eikös se ole ihan hyvä arvo? Tietääkseni latausjännitteen pitäisi käytännössä olla lyijyakulla kumminkin sen noin pari volttia päälle akun nimelllisjännitteen että virta kulkisi takaisinpäinkin.
Laturi näyttäisi olevan jossain vaiheessa vaihdettu uudempaan, tai siltä se siis päällisin puolin näyttää. Eikös se latausjännitteen säädin/rajoitin ole yleensä laturissa jo mukanakin?
Minkäänlaista huoltokirjaa tässä Mersussa ei ollut mukana, joten osien vaihtohistorian suhteen olen pitkälti arvailujen varassa.
No, mikäs olisi foorumin mielestä tällä hetkellä hyvä ja hintansa väärti akkumerkki ja -malli vapaastihengittävälle OM602:lle? Onkos kukaan bongannut viimeaikoina hyviä tarjouksia uusista akuista?
Hakutoiminnollahan tästäkin löytää asiaa...itse uskon, että mikä vaan "länsimainen" akku kyllä tekee tehtävänsä; Bosch, Exide, Varta yms.Ukko-Mikael kirjoitti: No, mikäs olisi foorumin mielestä tällä hetkellä hyvä ja hintansa väärti akkumerkki ja -malli vapaastihengittävälle OM602:lle? Onkos kukaan bongannut viimeaikoina hyviä tarjouksia uusista akuista?
Agm-tekniikan akut antaa vielä perinteisiä vähän enemmän kylmäkäynnistysvirtaa, mutta maksavatpa myös hiukan enemmän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97