pohjapanssarit
pohjapanssarit
Onko kukaan rakentanut mekaanista suojaa 4-maticin alle on vaan
kallista kopsauttaa kiveen jollain pellolla, kaverilla on kokemusta, joten minä en vastaavaa kokemusta tarvitsisi.
kallista kopsauttaa kiveen jollain pellolla, kaverilla on kokemusta, joten minä en vastaavaa kokemusta tarvitsisi.
-
- Mersumies
Voi pojat Mersut on käyttöä eikä parkissa istumista varten. Jotkut käy
talviverkoilla jäällä kelkalla me menemme avannon viereen mersulla.
Tarvittaessa on hyvä käydä lämmittelemässä käsiä, kun pitää auton
käynnissä. 4 vetoinen kulkee jäällä hyvin, mutta takatuupparia on
korotettava että saa hyvin ketjut alle, mutta sitten jo meno maistuu.
Jäälle tulee ajettua tarvittaessa rantapeltojen kautta ja niitä kiviä ei aina kaikkia muista tai sitten niitä nousee aina roudan mukana uusia, vaikka niitä
esi isät ovatkin useamman sukupolven ajan röykkiöiksi keränneet.
Ps. Eivät ne kaikki tiet suomessakaan ole asfaltoitu, eikä pahin paikka mikä autolla tulee ylittää ole lähiön suojatie töyssy. Tämä on tosi.!
talviverkoilla jäällä kelkalla me menemme avannon viereen mersulla.
Tarvittaessa on hyvä käydä lämmittelemässä käsiä, kun pitää auton
käynnissä. 4 vetoinen kulkee jäällä hyvin, mutta takatuupparia on
korotettava että saa hyvin ketjut alle, mutta sitten jo meno maistuu.
Jäälle tulee ajettua tarvittaessa rantapeltojen kautta ja niitä kiviä ei aina kaikkia muista tai sitten niitä nousee aina roudan mukana uusia, vaikka niitä
esi isät ovatkin useamman sukupolven ajan röykkiöiksi keränneet.
Ps. Eivät ne kaikki tiet suomessakaan ole asfaltoitu, eikä pahin paikka mikä autolla tulee ylittää ole lähiön suojatie töyssy. Tämä on tosi.!
Perkeleen vääräuskoisetAntti N kirjoitti: No missäs niitä 4-maticin voimavaroja sitten testaat?Traktorit on nelivetoja ja autot taka... kyl näi on jämpti

Asiaan. Saahan tuohon 4Maticiin oikein pohjapanssarin. Itselläni on tehdastekoinen alumiinipanssari, joka onkin helvetin tukeva ja peittää pohjaa laatikolle asti.
Kai tuollaisen saa jossain metallipajassa itsekin teetettyä, eihän kyseessä ole kuin etupäästään hiukan ylöspäin taivutettu levy, johon voi hitsatakin ne kiinnityskorvakkeet. Panssarissa on siis etu- j a takapäässä pyöreät "lenkit" joista se on kiinni autossa olevissa "tapeissa" muttereilla. Luultavasti auton päässä on jopa ne kiinnikkeet valmiina. Etupäässä niiden pitäisi löytyä etupuskurin takaa ja takapäässä osapuilleen laatikon etuosan kohdilla.
Vähän ihmetyttää, että autossa ei panssaria ole. Se öljypohja ym ovat nimittäin todella tyrkyllä auton alla ilman mitään suojalevyä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Aku onko sinulla voimansiirron alla mitään suojia ja oletko korottanut
tai jäykistänyt alustaa mitenkään.Minun 4-M on 300 turbo diesel sedan.
Ja tuntuu "rakennuspalikat" olevan kateissa. Tarvitsisin jäykemmät jouset
mutta vehon jäykimmät on letkut, kun vertaa tuohon takatuupppariin jonka
jousitukseen olen erittäin tyytyväinen. Tiedätkö mistä löytyy ?
Ei. Se panssarihan loppuu osapuilleen turbiinikopan kohtaan mutta on onneksi sen verran matalammalla että jos panssarin tuntee ottavan kiinni, on ehkä syytä harkita edetäkö sittenkään pidemmälle.Raimok kirjoitti:Aku onko sinulla voimansiirron alla mitään suojia ja oletko korottanut

Itse en ole tehnyt alustalle mitään "viimeistä viilausta" vaikka ajatus (noin puolen metrin korotus) kävi kyllä mielessä kun sitä lunta viime viikonloppuna tuli niin tolkuttomasti.
Voi muuten ollakin niin, että 4Maticiin ei ainakaan etupäähän saakaan mitään erikoisjousia. jousethan on ihan erit kuin takavetoisessa ja muistaakseni esim. KL-varaosien kataloogi tuntee vain yhdet nelivedon etujouset. Olisiko joku jousipaja sitten halukas yrittämään vakiojousten tanakoittamista....
Takapäähänhän on olemassa erilaisia vaununvetoon ym. tarkoitettuja vietereitä jotka on paikoin hyvinkin jäykkiä. Ehkä kannattaa tsekata, onko automaattinen peränkorkeuden säätö tehtäviensä tasalla. Jos se on poissa pelistä, jousile jää tavallaan "muidenkin hommia".
S124 300TD -93
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viesti:
w123:sen korotus
Tuli kesän Mersuremontin yhteydessä huomioitua, että alusta ei jää w123:sessa matalimmaksi mahdolliseksi. Takana on S:n 17 milliset jouset ja edessä 300 turbodieselin 15,3:set + 4 nyppylän kumityynyt.
En ole tästä hieman korkeammasta alustasta huomannut juuri mitään käytännön haittaa. Se on tukevan tuntuinen, mutta mukaavuuskaan ei ole mainittavasti kärsinyt.
Jos menee liian korkeaksi, niin etupäässä loppuu liikkumavara ylöspäin iskareiden rajoittaessa liikkeen ensimmäisenä. Sellaisiakin jousia tuli kokeiltua, joilla näin pääsi käymään.
Takana taas pyöränkulmat muuttuu jousituksen asennon mukaan, joten takapäätäkään ei voi pelikillä jousilla korottaa mielettömästi kovin hyvällä menestyksellä.
------------------------
Kun ostaisi jostain hyvät ketjut takapyöriin, niin minun mielestä tällä autolla saisi ajettua aikalailla saman asian kuin tavallisella maasturilla ilman ketjuja.
Onkos kukaan kokeillut lumi-/jääketjuja ja mistä saisi laadukkaat ketjut?
En ole tästä hieman korkeammasta alustasta huomannut juuri mitään käytännön haittaa. Se on tukevan tuntuinen, mutta mukaavuuskaan ei ole mainittavasti kärsinyt.
Jos menee liian korkeaksi, niin etupäässä loppuu liikkumavara ylöspäin iskareiden rajoittaessa liikkeen ensimmäisenä. Sellaisiakin jousia tuli kokeiltua, joilla näin pääsi käymään.
Takana taas pyöränkulmat muuttuu jousituksen asennon mukaan, joten takapäätäkään ei voi pelikillä jousilla korottaa mielettömästi kovin hyvällä menestyksellä.
------------------------
Kun ostaisi jostain hyvät ketjut takapyöriin, niin minun mielestä tällä autolla saisi ajettua aikalailla saman asian kuin tavallisella maasturilla ilman ketjuja.
Onkos kukaan kokeillut lumi-/jääketjuja ja mistä saisi laadukkaat ketjut?
Minulla on muistaakseni Gunnebon ketjut, ovat tosi vanhat. Tärkein
ominaisuus on mielestäni ketjuissa on se että ne saa päälle helposti
autoa liikuttamatta. Ketjuja käytettäessä on käytettävä peltivanteita ja otettava pölärit pois, tai ne vahingoittuu. Suosittelen sisärenkaita tubeless tyhjenee
helposti epätasaisessa pakkasessa ketju käytössä.
Minulla on maavara noin 23 cm helmasta mitattuna ja se säilyy koska
jousitus on kivireki luokkaa, tosi hyvä ajaa vakioon verrattuna voi kun
saisi 4 maticiin samanlaisen.
ETENEMISESSÄ AUTTAA
-renkaat 195/70-15 bussipkt. nastojen pistovoima suurempi samoin kestävyys ja kehä. Ei notku kurveissa.
-korkeimmat korotuskumit+n. 10mm ylimääräistä näiden päälle.
-Jäykimmät mahdolliset jouset (voi ottaa vauhtia pahaan paikkaan) ja koska
ketjujen asennus vaatii tilaa.
-90 litran polttoainesäiliö eikä muutenkaan tyhjä tavarasäiliö.
Etenee pellolla ja jäällä ketjuilla vähintään citymaasturin veroisesti,ts
tunkee lunta edessään, (kaikki ovat sitä mieltä, ettei tuonne ole asiaa
ketjuillakaan takatuupparilla). Ilman ketjuja ajoominaisuudet kestävät
huippunopeuden kuin tyhjää ts. (ei venkuile 195 renkailla ladojen ja toyotien urissa.) Jäykkä alusta suorastaan imee itsensä kurviin (ei seuraa etuveto
perheautot mutkasilla pikkuteillä) Olen ajanut näillä korotuksilla yli 780 000
km, renkaiden kulutus normaali, kun auton kulmat säädettiin korotetun maavaran mukaan. Ei tarvitse vaihtaa osia säädettäessä ja iskaritkin tuntuvat kestävän uskomattoman kauan.(en muista vaihtaneeni). Hidastetöyssyllekkin
voi hymyillä ja jatkaa normaali vahdilla mikäli ei ole vaaraa muille. EI niinkuin
joillakin, että tyttöystävä ulos katsomaan ja merkkiä näyttämään että osuuko levikkeet vai koko auto tössyn yli ajettaessa, olen nähnyt . Tämä on tosi...
ominaisuus on mielestäni ketjuissa on se että ne saa päälle helposti
autoa liikuttamatta. Ketjuja käytettäessä on käytettävä peltivanteita ja otettava pölärit pois, tai ne vahingoittuu. Suosittelen sisärenkaita tubeless tyhjenee
helposti epätasaisessa pakkasessa ketju käytössä.
Minulla on maavara noin 23 cm helmasta mitattuna ja se säilyy koska
jousitus on kivireki luokkaa, tosi hyvä ajaa vakioon verrattuna voi kun
saisi 4 maticiin samanlaisen.
ETENEMISESSÄ AUTTAA
-renkaat 195/70-15 bussipkt. nastojen pistovoima suurempi samoin kestävyys ja kehä. Ei notku kurveissa.
-korkeimmat korotuskumit+n. 10mm ylimääräistä näiden päälle.
-Jäykimmät mahdolliset jouset (voi ottaa vauhtia pahaan paikkaan) ja koska
ketjujen asennus vaatii tilaa.
-90 litran polttoainesäiliö eikä muutenkaan tyhjä tavarasäiliö.
Etenee pellolla ja jäällä ketjuilla vähintään citymaasturin veroisesti,ts
tunkee lunta edessään, (kaikki ovat sitä mieltä, ettei tuonne ole asiaa
ketjuillakaan takatuupparilla). Ilman ketjuja ajoominaisuudet kestävät
huippunopeuden kuin tyhjää ts. (ei venkuile 195 renkailla ladojen ja toyotien urissa.) Jäykkä alusta suorastaan imee itsensä kurviin (ei seuraa etuveto
perheautot mutkasilla pikkuteillä) Olen ajanut näillä korotuksilla yli 780 000
km, renkaiden kulutus normaali, kun auton kulmat säädettiin korotetun maavaran mukaan. Ei tarvitse vaihtaa osia säädettäessä ja iskaritkin tuntuvat kestävän uskomattoman kauan.(en muista vaihtaneeni). Hidastetöyssyllekkin
voi hymyillä ja jatkaa normaali vahdilla mikäli ei ole vaaraa muille. EI niinkuin
joillakin, että tyttöystävä ulos katsomaan ja merkkiä näyttämään että osuuko levikkeet vai koko auto tössyn yli ajettaessa, olen nähnyt . Tämä on tosi...