w124 230e -88, ei käynnisty.Kiitokset etukäteen. VIKA LÖYTYI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

w124 230e -88, ei käynnisty.Kiitokset etukäteen. VIKA LÖYTYI

Viesti Kirjoittaja Rebel »

Tarveis asiantuntemusta, jota näyttäisi forumin keskuudesta löytyvän.

Elikkä.. Jätin mersun parkkiin, mut aamulla ei syttynytkään enään. Kerran hörähti and THATS IT. Nyt olen koittanut paikallistaa vikaa, mutta huonolla menestyksellä..vaikkakin forumia olen lukenut useamman tunnin :lol:
Bensapumppu ei surahda, eli siellä suunnalla vika oltava. Joten, mistä löydän bensapumpun releen, sulakkeen ja itse pumpun?
Luin myös tuosta ylijänniteensuojareleestä.. Mikä perkuleen keksintö lie onkaan. Mut sehän on akun takana, kai (?).. ja siin on 10A sulakekin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt. Vaikutus bensapumpun toimintaan??

Jos nyt joku viisaampi osais kertoa jotain, et miten asiassa edetä...
Autohan oli siis w124 230E 1988, mekkovaihteella..
Viimeksi muokannut Rebel, Su 18.01.2009 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Re: w124 230e -88, ei käynnisty... Kiitokset etukäteen.

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Rebel kirjoitti:Tarveis asiantuntemusta, jota näyttäisi forumin keskuudesta löytyvän.

Elikkä.. Jätin mersun parkkiin, mut aamulla ei syttynytkään enään. Kerran hörähti and THATS IT. Nyt olen koittanut paikallistaa vikaa, mutta huonolla menestyksellä..vaikkakin forumia olen lukenut useamman tunnin :lol:
Bensapumppu ei surahda, eli siellä suunnalla vika oltava. Joten, mistä löydän bensapumpun releen, sulakkeen ja itse pumpun?
Luin myös tuosta ylijänniteensuojareleestä.. Mikä perkuleen keksintö lie onkaan. Mut sehän on akun takana, kai (?).. ja siin on 10A sulakekin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt. Vaikutus bensapumpun toimintaan??

Itselläni samanlaisia ongelmia samassa autossa ja oli toinen sulake palanut. Välillä lopetti käynnistymisen uudestaan ja hain uusia osia sinne akun taakse. Kerran teki täyden stopin ja auttoi kun kävi hiukan lävitse noita johtoja imusarjan päällä olivat maissa kun öljymömmössä uineet.

Muuten tuntuu että jos kostea ja kylmää niin rupaa ikää tullessaan röpöttämään. lohkon perään ja puhallin konepellin alle että saa paikat kuiviksi niin auttoi
t. Petri
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: w124 230e -88, ei käynnisty... Kiitokset etukäteen.

Petri A kirjoitti:
Rebel kirjoitti:Tarveis asiantuntemusta, jota näyttäisi forumin keskuudesta löytyvän.

Itselläni samanlaisia ongelmia samassa autossa ja oli toinen sulake palanut. Välillä lopetti käynnistymisen uudestaan ja hain uusia osia sinne akun taakse. Kerran teki täyden stopin ja auttoi kun kävi hiukan lävitse noita johtoja imusarjan päällä olivat maissa kun öljymömmössä uineet.

Muuten tuntuu että jos kostea ja kylmää niin rupaa ikää tullessaan röpöttämään. lohkon perään ja puhallin konepellin alle että saa paikat kuiviksi niin auttoi
t. Petri
Mun auto ei ole kylläkään aiemmin oreillut mitenkään. Ei ole ollut pienintäkään vikaa tai mitään.
Siellä akun takanahan ei ole mun autossa kuin yksi sulake, vaikka monet puhuvat kahdestakin (?)

Mut mua edelleen kiinnostaisi tuo bensapumpun sijainti, releen sijainti, sulake ja tuon perkeleen ylijännitesuojareleen toiminta ja vaikutus bensapumppuun?

Ja vaikkakin olen raskaskalustomekaanikko / ajoneuvosähköasentaja, niin joka merkissä omat juttunsa...
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Bensapumpun rele löytyy myös sieltä akun takaa,iseasiassa taitaa olla siinä yj releen vieressä/takana.Yksi konsti olis sille pumpulle joka löytyy oikean taka pyörän sivulta pohjassa, että nostat autoa ylös pyörä pois,
slloin näet muovisen suoja levyn otat sen irti ja siinähän sitten onkin,pumppu ja suodatin näkyvillä!Pyydä jotakuta kytkemään virta päälle ja kopauta pumppuun jos surahtelee tai surisee koputellessa on vika ilmeisesti pumpussa.Jos ei ja virta päällä voit mitata pumpun liittimistä myös tuleeko virtaa pumpulle!

Itsellä oli juurikin samanlaiset oireet 230e89 vika löytyi pumpusta vaikka ensin epäilin relettä.Laitoin aamulla auton käymään,rupesin skrbaamaan laseja auto kävi tyhjäkäyntiä juuri kun olin valmis avasin kuskin oven auto sammui eikä inahtanutkaan startatessa hörähti ja sammui.
Kuuntelin sitten avainta käännellesäni ettei pumppu käynyt ja vika löytyi
sieltä pumpun päästä!!

Ps.pumppu surisee vain pienen hetken kun käännät avaimen virta asentoon sammuu jos autoa ei startata!

T.Jaakko.P
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

jaakko.putkisaari kirjoitti:Bensapumpun rele löytyy myös sieltä akun takaa,iseasiassa taitaa olla siinä yj releen vieressä/takana.Yksi konsti olis sille pumpulle joka löytyy oikean taka pyörän sivulta pohjassa, että nostat autoa ylös pyörä pois,
slloin näet muovisen suoja levyn otat sen irti ja siinähän sitten onkin,pumppu ja suodatin näkyvillä!Pyydä jotakuta kytkemään virta päälle ja kopauta pumppuun jos surahtelee tai surisee koputellessa on vika ilmeisesti pumpussa.Jos ei ja virta päällä voit mitata pumpun liittimistä myös tuleeko virtaa pumpulle!

Itsellä oli juurikin samanlaiset oireet 230e89 vika löytyi pumpusta vaikka ensin epäilin relettä.Laitoin aamulla auton käymään,rupesin skrbaamaan laseja auto kävi tyhjäkäyntiä juuri kun olin valmis avasin kuskin oven auto sammui eikä inahtanutkaan startatessa hörähti ja sammui.
Kuuntelin sitten avainta käännellesäni ettei pumppu käynyt ja vika löytyi
sieltä pumpun päästä!!

Ps.pumppu surisee vain pienen hetken kun käännät avaimen virta asentoon sammuu jos autoa ei startata!

T.Jaakko.P
Kiitoksia sulle Jaakko.
Huomenna täytyy aamusta kaivella pumppu esille, kun en sitä relettä löydä akun takaa, vain sen yj releen löydän, abs:n aivon, kickdown aivon, sekä ilmeisesti moottorinohjainaivon tms.

Luulisi tuon ylijännitereleen muutakin tiputtavan pois pelistä, kuin tuon bensapumpun, jos oireilu alkaa.. :?

Juu, kyl mä tuosta pumpun testaamisesta olen selvillä. Sijainti oli vain hakusessa. Autoja 15v harrastanu ja oppinut että aina kannattaa viisaammilta kysyä.
Harri126
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Rebel kirjoitti:
jaakko.putkisaari kirjoitti: Luulisi tuon ylijännitereleen muutakin tiputtavan pois pelistä, kuin tuon bensapumpun, jos oireilu alkaa.. :?

Juu, kyl mä tuosta pumpun testaamisesta olen selvillä. Sijainti oli vain hakusessa. Autoja 15v harrastanu ja oppinut että aina kannattaa viisaammilta kysyä.
Nyt tulee kokemusta vain sellin kohdalta, mutta ei siinä ainakaan yj-releen toimimattomuus vaikuta bensapumppuun mitenkään.
Releen voi poistaa auton käydessä. Kierrokset vain nousee, kun ei moottorin ohjaus toimi.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Jep,ei se yj rele autoa sammuta,itsellä pari vuotta sitten oireili kesken ajon posti vaan absit käytöstä! Huonoksi menneet juotokset syynä.

Ei siellä akun takana ole omaa relettä bensa pumpulle vaan juurikin se
nk,monitoimirele,Musta savuke askin kokoinen,päällä numerosarja
OO3 545 24 O5 esim tuon 300cean boksin koodi 88 vuodelta,en nyt mista
oliko 230 88 sama koodi,mut sinne päin vedä irti voi olla tiukassa mut tulee hieman nitkuttamalla ylös!Katso releen pohjasta nastat 87 ja 30
sille kohtaa voit kokeilla hyppy lankaa sinne pohjaan jolloin pumpulle
menee jatkuva virta,en nyt muista mitkä numerot siellä pohjassa on?
Joku joka mistaa vois lisätä!?Pumpun pitäisi nyt saada jatkuva virta,jos kuulet pumpun käyvän ok,silloin ilmeisesti rele vika,ei mikään paha rasti avata rele ja vilkaista esim juotokset läpi jne..

T.Jaakko.P
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

jaakko.putkisaari kirjoitti:Jep,ei se yj rele autoa sammuta,itsellä pari vuotta sitten oireili kesken ajon posti vaan absit käytöstä! Huonoksi menneet juotokset syynä.

Ei siellä akun takana ole omaa relettä bensa pumpulle vaan juurikin se
nk,monitoimirele,Musta savuke askin kokoinen,päällä numerosarja
OO3 545 24 O5 esim tuon 300cean boksin koodi 88 vuodelta,en nyt mista
oliko 230 88 sama koodi,mut sinne päin vedä irti voi olla tiukassa mut tulee hieman nitkuttamalla ylös!Katso releen pohjasta nastat 87 ja 30
sille kohtaa voit kokeilla hyppy lankaa sinne pohjaan jolloin pumpulle
menee jatkuva virta,en nyt muista mitkä numerot siellä pohjassa on?
Joku joka mistaa vois lisätä!?Pumpun pitäisi nyt saada jatkuva virta,jos kuulet pumpun käyvän ok,silloin ilmeisesti rele vika,ei mikään paha rasti avata rele ja vilkaista esim juotokset läpi jne..

T.Jaakko.P
Tänään tutkailin tuota yj-relettä (vai monitoimirelekö se on), mutta sehän on pienempi kuin röökiaski, reilu kaks tikkuaskia ja varustettu yhdellä 10A sulakkeella. Avasin releen, putsailin yms yms. Putsasin myös releen kannan. Rele tuntuisi olevan ehjä tai vaikuttaisi päällisin puolin kunnossa olevalta. Yhdistelin myös hyppyjohdolla nastoja releenkannasta, siinähän on yksi 30 ja pariin kertaan 87 nasta, olikohan L ja E, jos nyt oikein muistan.
Kummastakaan en saa bensapumppua surahtamaan, eli huomenna otettava tuo takapyörä pois ja tarkisteltava pumpun kunto. Joutunut vaan lykkäämään tuota renkaan irroitusta, kun ei kauhiasta nappaa tuolla pakkasessa auton alle könyäminen.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Eikö sellaista mustaa kessuaskin kokoista boksia ole ollenkaan?
Katsoin omasta raottamalla muovisuojusta ja tuossa 89 230 oli
sille boksille alku numero siinä päällä 001jne minulla se on siinä yj releen vieressä!

T.Jaakko.P
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

jaakko.putkisaari kirjoitti:Eikö sellaista mustaa kessuaskin kokoista boksia ole ollenkaan?
Katsoin omasta raottamalla muovisuojusta ja tuossa 89 230 oli
sille boksille alku numero siinä päällä 001jne minulla se on siinä yj releen vieressä!

T.Jaakko.P
Ei ole ei..
Kaksi isompaa "aivoa", jotka tunnistan kyllä ABS:n ja moottoriohjauksen yksiköiksi. Sit on se automaattilaatikon kickdownia ohjaava boksi ( päällä lukee kickdown ) ja sit ilmeisesti se yj-rele, mis on se sulakekin.

Eli onkos mulla edelleen etsinnän alla se bensapumpun rele..? :shock:
rampey
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja rampey »

Täällä myös sama auto. Kesällä oli samat vaivat. Korjaantui kun tinasin releen juotokset läpi. Paljaalla silmällä vaikea havaita kylmiä juotoksia joten suurennuslasista apua tai sitten vaan käy kaikki juotokset läpi.
kttopar
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Bensapumpun releessä taitaa olla myös kickdown toiminto samoissa kuorissa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Juurikin näin kuten Kattopar mainitsi,olisinkin seuraavaksi kysäissyt
ettei vaan ole automaatti!Koska pumpun rele on siinä kikdovn boxissa.
Tuo aijemmin kertomani boxi jonka alkunumero on se 003jne on automaatista,tosin 300e stä..

T.Jaakko.P
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

No niin.. Kysyvä ei tieltä eksy :D Eli se pumpun toimintaa ohjaa se kickdown-rele.
Nyt en voi muuta kuin ihmetellä mersun logiikkaa!! No jokaisella valmistajalla omat juttunsa.
Ehkä tämä on asian toistoa, mutta se rele, missä sulake on varsinainen yj-rele ja tosiaankin se kickdown-rele hoitaa sitten bensapumppua automaatissa..?

Päivät pitkät töissä autosähköjä korjailen yms, enkä todellakaan ole vielä tällaiseen törmännyt, että automaatti ja bensapumppu ois samaan purkkiin laitettu :lol:
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Vika löytyi!

Nyt kun viiemin selvisi tuo kickdown-rasian sisältämät toiminnot, niin pääsin koittamaan bensapumpun toiminnan hyppyjohdolla. Nasta tais olla 87v, josta saa bensapumpun pyörimään. Huomasin myös samalla, että eihän auto kyllä käynnistykään ilman tuota relettä, joten se on siis joku monitoimirele oikeasti. numero oli päällä jotain 002 545 05 05, jos nyt vielä oikein muistin.

Vikahan oli sitten bensapumpussa, joka lähti pyörimään vasta, kun kävin sitä kopauttamassa.
Sitten toi monitoimirele takaisin paikalleen ja avaimesta käyntiin. Saa nyt nähdä, et kauanko toi pumppu jaksaa toimia ja kauanko jaksan kopautella sitä hereille, jos meinaa temppuilla jatkossa.
Useamman kerran koitin käyntiin koputuskorjauksen jälkeen ja joka kerta lähti kuin palmun alta.
Oisko pumppu vaan ollut jumissa..?

Mut kuitenkin mulle saa pumppua tarjota järkihintaan..

T. Juha
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Hienoa että vika löytyi!
Tuohon koputus korjaukseen ja sen kestoon en sano mitään,ovatten sen
verran henkimaailman juttuja.
Uusi Bochilainen pumppu tais Motossa viime syksynä olla about.119 eukuu. Tosin ainoa puute oli että paketti ei sisältänyt uusia kupari tiivisteitä,no ainahan voi lämmittää kuumaksi vanhat,ps jos joudut vaihtamaan pumpun samantien menee heittämällä uusi suodatin sinne
viereen. :lol:

T.Jaakko.P
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Tosin ainoa puute oli että paketti ei sisältänyt uusia kupari tiivisteitä
Putkimiehen teippi on kova sana, jos tiivisteitä ei löydy. :wink:
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Rebel
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tuossa juurikin selvitin, että mitä uus pumppu kustantaa. Duunin kautta sisäänostohinnalla, 67€ Boschin pumppu. Joku korvaava tarviketuotos oli sit sen 40€.
Kuhan talviloma ohi, niin tilutettava uus pumppu duuniin.
Vastaa Viestiin