juu eli jotkut ovat saattaneet lukasta kun tuossa joulun välipäivinä meni laatikko ja se vaihdettiin.. no ennen huoltoa kiekkamittari pelasi mutta kun ajoin ensimäisen testilenkin niin huomasin että sehän ei pelaa.. no mainitsin siitä huoltomiehelle joka vaan sanoi "aijai pahapaha se tulee laturilta" olin siinä vähän huuli pyöreänä että mites helvetissä kiekkamittari muka saa pulssinsa laturilta
noh jokatapauksessa se on pimeä enkä tiedä tarkkaa paikkaa mistä sen pitäisi pulssi saada. eli onko kiekkamittari liitetty laatikkoon niinkuin joissain on vai mistä pitäisi ensin tutkia?
Ainakin mulle on opetettu, että kiekkakello saa signaalin laturilta diesel-vehkeissä.
Eli laturin persiissä on W-liitin, mistä saadaan kiekkakellolle tieto.
Raskaassa kalustossa vaan tuo kiekkakellon vaikeneminen useimmiten tarkoittaa laturin viimeisiä vetoja...
Eikös kakkosnelosen kello saa signaalin vauhtipyörältä. Anturi sijaitsee öljypohjassa. Eli jos laatikko on vaihdettu ni voi olla mahdollista että anturi tai piuha on saanut siipeensä. Näin muistelisin.
Ylijännitteen suojarele aiheuttaa myös monesti kiekkamittarin toimimattomuuden.
Sijaitsee akun takana ja on se rele, jonka päällä on yksi tai kaksi sulaketta!
Ja kyllä ainakin vanhemmissa 124 dieseleissä mittari ottaa signaalin vauhtipyörältä.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Omassa autossa oli sama vika ja korjaantui juuri tuolla releiden sulakkeiden irroituksella ja kontaktipintojen putsauksella. Eli suojamuovi pois akun päältä --> sulakkeet veks --> putsaus ja osat takaisin paikoilleen. Ainoo ongelma oli sen sulakkeen "telineen" takaisinlaitto. Meinasin jo turvautua nippusiteeseen... Nyt on kiekkamittari toiminut koko ajan sen jälkeen!
God created Ford to keep fools away from good cars like Porsche and Mercedes Benz..c",)..!