124 korkea käyntilämpö
124 korkea käyntilämpö
200 d alkoi joku aika sittn pitelemään lämpöjä koneessa sadan merkkiviivassa. Vaihdoin termostaatin, päivän verran oli normi 85 ja sit taas sata. Mittarin anturi vaihdettu, samaa näyttää. Syyläri uusittu joku vuosi sitten, samoin vesipumppu. Lämpö riippumaton keleistä, pakkanen tai nolla. Kovassa vedossa ei nouse kuin pari neulan mittaa yli sadan.
Nesteet uudet. Voisiko termostaatti mennä heti ekan päivän jälkeen? Oli tarvike kun ei muuta siihen hätään saanut. Ainoita muutoksia autossa on laturin säädin joka vaihdettu joku aika sitten. Ei mene vesi ja öljy sekaisin. Kun heittää lämmityslaitteen täysille, lämpö putoaa jonkun verran ja nousee nopeasti sadan viivalle. Mistä etsiä seuraavaksi vikaa?
Nesteet uudet. Voisiko termostaatti mennä heti ekan päivän jälkeen? Oli tarvike kun ei muuta siihen hätään saanut. Ainoita muutoksia autossa on laturin säädin joka vaihdettu joku aika sitten. Ei mene vesi ja öljy sekaisin. Kun heittää lämmityslaitteen täysille, lämpö putoaa jonkun verran ja nousee nopeasti sadan viivalle. Mistä etsiä seuraavaksi vikaa?
Mulla oli motorad merkkinen tarviketermari omassa W123 300D:ssä,se piti lämpöjä jatkuvasti siinä satasen viivalla vaikka oli 82 asteen termostaatti.Vaihdoin sitten uuden alkuperäisen ja ongelmat poistuivat,nyt lämmöt pysyy karvan yli 80 niinkuin pitääkin paitsi joskus kovassa ajossa nousee johonkin 90 pintaan siis 80 ja sen ylemmän viivan väliin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Kannattaa tosiaan koettaa mitata, onko lämmönnousu todellinen.
IR-mittari on hyvä, mutta voi olla vaikea saada oikea lukema. Kokeile
eri paikoista.
Moottorin lämmön ei 200 D:ssa juurikaan pitäisi nousta niin korkealle, että
tarvittaisiin puhallinta. Siinä on vakiona viileä termostaatti ja sillä pitäisi
hoitua jäähdytys.
Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.
Lämpömittarin anturin vastuksen voi mitata yleismittarilla ja myös verrata
valmistajan ohjearvoihin.
Jos lämpöä aina vaan on, huuhtele jäähdytysjärjestelmä. Siihen saa omat
aineensa, joilla ensin irrotetaan tukkeumat moottorin käydessä. Sitten
lämmityslaite täysille ja huuhdellaan muistaakseni vastavirtaan. Jos
jäähdytinnesteitä ei ole säännöllisesti vaihdettu, niin jäähdytinjärjestelmässä
voi olla tukos.
IR-mittari on hyvä, mutta voi olla vaikea saada oikea lukema. Kokeile
eri paikoista.
Moottorin lämmön ei 200 D:ssa juurikaan pitäisi nousta niin korkealle, että
tarvittaisiin puhallinta. Siinä on vakiona viileä termostaatti ja sillä pitäisi
hoitua jäähdytys.
Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.
Lämpömittarin anturin vastuksen voi mitata yleismittarilla ja myös verrata
valmistajan ohjearvoihin.
Jos lämpöä aina vaan on, huuhtele jäähdytysjärjestelmä. Siihen saa omat
aineensa, joilla ensin irrotetaan tukkeumat moottorin käydessä. Sitten
lämmityslaite täysille ja huuhdellaan muistaakseni vastavirtaan. Jos
jäähdytinnesteitä ei ole säännöllisesti vaihdettu, niin jäähdytinjärjestelmässä
voi olla tukos.
Osittain, mutta kahvipannussa ei ole yhtään painetta, mitä moottorissa onJarkkoN kirjoitti:Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.

autodidakti
Mitäs paine tähän asiaan vaikuttaa,lämpöhän se on mikä termostaatin aukaisee... Ainakin tähän asti.felmit kirjoitti:Osittain, mutta kahvipannussa ei ole yhtään painetta, mitä moottorissa onJarkkoN kirjoitti:Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.
Kyllä toi edellä kerrottu konsti on ihan toimiva,lähes ainoa yksinkertainen sitäpaitsi.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe 11.06.2010 16:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Eikös noi magneettikytkin flektit ole bensavehkeiden kaluja? Mulla ainaki w124 200d:eessä öljyvisko (kuten muissakin kiisseleissä joita on ollut) joka jähmettyy lämmetessään=ottaa kiinni ja alkaa jäähdyttämään tehokkaammin... Tosin toi mittarin näyttämä jää nyt melkolailla epäselväksi... Bensavehkeissä olen noihin magneettikytkin flekteihin törmännyt.
Jani Salomaa
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Neloskoneissa on käytetty tuota magneettikytkintä, myös 200D:ssä.
Toimintaa voi testata ottamalla liittimen irti punaisesta anturista/kytkimestä ja kytkemällä liittimen johdot yhteen, kun virrat on päällä. Jos kuuluu naksahdus, niin itse flekti on kunnossa ja voi epäillä anturivikaa. Anturihan ei maksa paljon ja lähtee irti ruuvaamalla.
Omassa autossa lämmöt ovat jatkuvasti yli 90 ja joskus nousevat 100 asteeseen, eli 80 astetta seuraavalle viivalle. On uusittu syyläri, flektin anturi, termostaatti ja paisuntasäiliön korkki. Termari on alkuperäinen MB-osa. Vesipumppu pitäisi vielä tutkia.
Toimintaa voi testata ottamalla liittimen irti punaisesta anturista/kytkimestä ja kytkemällä liittimen johdot yhteen, kun virrat on päällä. Jos kuuluu naksahdus, niin itse flekti on kunnossa ja voi epäillä anturivikaa. Anturihan ei maksa paljon ja lähtee irti ruuvaamalla.
Omassa autossa lämmöt ovat jatkuvasti yli 90 ja joskus nousevat 100 asteeseen, eli 80 astetta seuraavalle viivalle. On uusittu syyläri, flektin anturi, termostaatti ja paisuntasäiliön korkki. Termari on alkuperäinen MB-osa. Vesipumppu pitäisi vielä tutkia.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Paineella saisi veden kiehumatta yli 100 asteeseen, mutta termostaatinfelmit kirjoitti:Osittain, mutta kahvipannussa ei ole yhtään painetta, mitä moottorissa onJarkkoN kirjoitti:Termostaatin kunnon voi mitata laittamalla se lasiastiaan (kahvipannu)
ja lämmittämällä ja jäähdyttämällä vettä astiassa. Veden lämmön voi
mitata kinkkumittarilla. Lasin läpi näkee, milloin termostaatti alkaa avautua, on
täysyin auki ja milloin se alkaa sulkeutua ja on täysin kiinni. Vertaa arvoja
ohjearvoihin.
aukeaminen tapahtuu jo paljon ennen 100 astetta, joten painetta ei tarvita.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Yhdytään täälläkin tuohon termarin vikaan. Tarvikkeet kaiketi usein kehnoja. Nyt mulla on joku kl-varaosilta tilattu saksalainen 79c termari ja alkanut avautumaan viimepäivinä vasta siinä ~85c tienoilla.
Tuo rivikuutonen ainankin näillä kuumilla keleillä nostaa väkipakolla lämpöjä melko korkealle, mutta en kyllä usko, että 200d ainankaan kuuluisi samalla tapaa nostaa.
Mutta tosiaan, kannattaa ottaa termari veks ja keitellä vaikkapa kattilassa tms. ja vaikkapa tuo edellä mainittu kinkkumittari siihen termarin juureen. Näkee avautumislämmön melko tarkasti.
Tuo rivikuutonen ainankin näillä kuumilla keleillä nostaa väkipakolla lämpöjä melko korkealle, mutta en kyllä usko, että 200d ainankaan kuuluisi samalla tapaa nostaa.
Mutta tosiaan, kannattaa ottaa termari veks ja keitellä vaikkapa kattilassa tms. ja vaikkapa tuo edellä mainittu kinkkumittari siihen termarin juureen. Näkee avautumislämmön melko tarkasti.
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Miten se mittari käyttäytyy? Tippuuko se koskaan nollille tai pompsahtaako heti sataseen? ENtä jos sillion napauttaa mittaristolippaan kämmensyrjäiskun, tokeneeko? Voihan sitä olla mittaristossakin vikaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Minulla ainakin mittari nousee tasaisesti, ei pompi. Lämmöt pyörii tosiaan siinä 90-100 asteen välillä. Kesähelteellä nousi tyhjäkäynnillä vähän yli 100 asteeseen. Flekti lähtee pyörimään 100 asteen paikkeilla, joten se rajoittaa lämmön nousua. Ylämäessä ja pienillä kierroksilla lämpö nousee ehkä vähän herkemmin.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07