Alapallonivelen vaihto-ohjeet ja työkalut w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Alapallonivelen vaihto-ohjeet ja työkalut w124

Viesti Kirjoittaja Pena »

Ei askarruta homma enää ketään tämän jälkeen.

http://mercedesshop.com/Wikka/W124BallJoint
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Hyvät kuvat ja ohjeet.

Omassa Matikissa pallonivel on pulteilla kiinni ja vaihtui tosi nopeasti, ilman prässiä.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

hyvät ohjeet juu mutta en tajunnu että miks pitää purkaa iskarikin pois turhaan ym?? :shock:
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Juu, kyllä mullakin on saanu olla iskari paikoillaan. On välillä ollut pallukka piukassakin...
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Työlästä on, korjaamolla 20 minuutin homma.

Tuollaisella puristimella irrottaessa voi tehdä joskus tiukkaa, muistakaa ettei tukivarren silmukkaa saa lämmittää koska alapallon räjähtäminen on hengenvaarallista !
wiimax.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mie tulin viime viikonloppuna vaihtaneeks ite ekaa kertaa alapallon. Kaverin auto, 445 tkm ajettu -89 200E, oli kyseessä ja suosittelin kyllä korjaamolle vientiä, mutta ku ei ois saanu aikaa ku parin viikon päähän, ni aattelin sit ottaa tuon vaihtaakseni.

Kovasti foorumilta ohjeita ja kokemuksia lukeneena olin tsempannu itteni siihen uskoon, että ei se tekemätön paikka oo. Lisäksi olin varautunu että menkööt vaikka koko viikonloppu, ni eipähä ollu sellasta tuskaa että "tää pitäis kyl saaha tänää ajoon..."
Pena kirjoitti:Ei askarruta homma enää ketään tämän jälkeen.

http://mercedesshop.com/Wikka/W124BallJoint
Kyllä muuten askarruttais, jos tuon mukaan tekis :wink: On kyllä seikkaperäiset ohjeet, mutta kuten jo moneen kertaan on todettu, on esim tuo iskarin purkaminen turhaa työtä.

ihan aluks oli hyvä nostaa etupää kokonaan ilmaan, ni saapi käännellä napaa käsineen sopivaan suuntaan. Sitten ku navan alapallossa kiinni pitävä pultti on saatu pois, tartteis saaha ne vielä muuten irtaantumaan toisistaan. (Ja se tätä ennen avattava pyörän kääntyvyyttä rajoittava tappi oli muute tiukasssa!) Kokeilin ensin laskea jarrulevyn keskiöstä pölkyn varaan, mutta vielä ei irtaantumista tapahtunut. Sitten ku tarjosi rautakankea sopivaan rakoon, saavutettiin haluttu irtaantuminen.

Mainittakoon tässä välissä, että tunkki tukee alatukivartta koko remontin ajan kaiken varalta, vaikka kallistuksenvakaaja kyllä periaattessa estää tukivartta laskeutumasta niin alas että jousi pyrkisi luikahtamaan pois välistä.

Jahka napa saatiin pysymään pois tieltä, piti alkaa ettimään laajasta varastosta juuri tähän hommaan sopivia holkkeja pallonivelen pois lyömiseen. Tällä kertaa puuharautavarastosta ei kuitenkaan löytynyt sopivaa käigälettä, joten piti hälyttää sorvari apuun.

Pienen sorvaussession jälkeen KKHTIC:n työkaluvalikoimaa oli täydennetty alapallon irrotus- ja asennusholkeilla, ja tästä eteenpäin homma sujui aika köykäsesti. Kun nivel ei paria ensimmäistä moskan iskua totellu, annoin varoituksista huolimatta kevyesti lämpöä alatukivarren lenkkiin. Ois tuota saanu tällä töhöttimellä aika kauan lämmittää että ois nivelen rasvat kiehumaan saanu :roll: Lämmöllä ja CRC:llä oli ainaski tehokas psykologinen vaikutus, koska nyt pallo lähti erään terävän ja osuvan iskun jälkeen liikkeelle.
Kuva Kuva

Kasaus tehtiin sitte päinvastasessa järjestyksessä. Tuolla isolla holkilla napautin uuen pallonivelen huulille, minkä jälkeen se laskettii kevyemmän asennusholkin kanssa pölkkyä vasten ja ison holkin välityksellä taottiin tukivartta. Ja muistutetaan tässä välissä, että sen uuen pallonivelen pohjassa olevan loven pitää osottaa "sisään päin" :!:
Kuva Kuva

Sinne se holahti pallonivel paikoilleen :!: Osasihan tuo olla tiukassa, joten en yhtään ihmettele jos jostakusta on homma välillä tuntunu hankalalta. Eikä tässä vielä tuntipalkoille ekalla kerralla päässy ja tusin vielä toisellakaan, mutta kun ottaa asian harrastuksen ja oma henkisen kehityksen kannalta, ni iha hyvä maku jäi pallonivelen vaihosta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Oisit Jaska soittannu. Mää tein semmosen hydraulisen työkalun millä pallo lähtee irti ja menee paikalleen käden käänteessä. Ei tartte hakata eikä mesoa.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

PepeKyy kirjoitti:Oisit Jaska soittannu. Mää tein semmosen hydraulisen työkalun millä pallo lähtee irti ja menee paikalleen käden käänteessä. Ei tartte hakata eikä mesoa.
No tässä nyt oli tälläne oppimisprosessi kyseessä ja aatoksena on et nuo käigäleet voi jatkojalostaa puristimeks. Ja onhan se sitä paitsi tärkeetä, et sitten ku se puolvuotta ja 20 tkm narissu alapallo täysin yllättäen hajoaa, löytyy omasta takaa ees jonkinmoiset vehkeet sen vaihtoon :wink:
Juu, tääki konsti oli tiiossa, ja jos tuo ois oikeesti tiukassa ollu, ni oli siinä rälläkkä käden ulottuvilla oottamassa. "I did it my way" - sanois laulaja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mulla meneekin TD huomenna alapallojen vaihtoon. Saa nähdä, kuinka ripeästi oma hovikorjaamo saa sen aikaan. Prässillä tekevät.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Tuolla sivulla näkyy olevan paljon muutakin hyödyllistä tietoa ja kuvia.

http://www.mercedesshop.com/Wikka/DoItYourSelf
-Mercedes-Benz s211
Avatar
Tapio H.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 06.02.2008 15:46
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja Tapio H. »

Näkyyhän nuo irtoilee ilman kunnollisia työkalujakin. Kevyen lämmittämisen ja mielipuolisen hakkaamisen (noin 3 tuntia, koko vaihto-operaatio 6 tuntia(sisältää kaksi kahvitaukoa)/alapallo) avulla olen kolme alapalloa saanut vaihdettua. Tarvitaan vain tosi jääräpää ja kunnon hermot :D

Niin, ja sitä iskaria ei tarvitse ottaa irti, riittää, kun raidetangonpään irrotaa ja solmii koko paskan jollain sivuun (esim. alatukivarren takapäähän) pois haitontieltä.
S211 220 CDI -07
W123 200D -84
W124 300DT OM606 -89
EX. W124 250D -89
EX. S124 250TD -90
EX. W211 320CDI Avantgarde -03
EX. 190E 2.6 -88
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Siis mitä ihmettä!!

Irroitus alapallo 124:

Pultti auki. Missään vaiheessa ei heiluta lekan kanssa. Jos pultti veetuilee, niin sille näytetään rälläkkää.

Ala tukivarsi on irti. Vetästään rälläkällä pallonivel ylä- ja alapuolelta tukivarren tasoon. Kestää noin 2 min.

Puristetaan pallonivelenen ulkokoolinki ruuvillla ja prikoilla hylsyn sisään.

Otetaan pakastimesta uusi nivel ja puristetaan se paikoilleen perinteisillä, normaaleilla sisään/ulos vetäjillä/työntäjillä. Menee heittämällä kun pakastaa pari päivää.

Todella helppoa ja yksinkertaista, enkä yhtään ymmärrä näitä aivan käsittämättömiä nettiohjeita joissa vilisee puristinta ja puutavaraa runsain mitoin. 10 minuutin pikkuhommasta koitetaan tehdä ammattilaisten salatiedettä.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

haluaisin kyllä nähdä nämä 10minsan tekijät. :P
Mercedes-Benz forever
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

haluaisin kyllä nähdä nämä 10minsan tekijät.
Useimmat saaneet etujousesta joten heitä ei ole paljon ?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Minulla menee jo auton etupään tunkkaamiseen, pyörän irrotukseen ja
ja työkalujen etsimiseen yli puoli tuntia. Ja haalarit pitää pukea päälle.
Vaan mistä kukin nyt alkaa aikaa laskea. Korjaamolla kaikki käy
sähäkästi, kun on kaikki valmiina ja kunnon työkalut.
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja HannuS »

tonijuopperi kirjoitti:haluaisin kyllä nähdä nämä 10minsan tekijät. :P
Niin minäkin. Myös puolen tunnin tekijät ja kuulapäävasaralla kopauttajan haluasin nähdä. Nytkin on soittopyyntö vetämässä paikalliseen korjaamoon. Lupasin heille nimittäin tulla kiimingistä ouluun asiasta tähden katsomaan sitä kun joku tuosta vaan kopauttaa W124:n alapallon irti.

Noissa amerikkalaisten kuvissa on autoja jotka on paljon uudempia kuin meikäläisen eikä niillä ole ajettu suolatuilla teillä.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

puoleentuntiin tekee ihan heleposti,ei edes hiki tule. Klann,Klann
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Puristusliitoksen avaaminen vasaralla onnistuu parhaiten, kun
liitoksen takana on painava tuki, esim. muutaman kilon leka.
Toiselta puolelta napautetaan terävästi kilon parin moskalla.
Isku aiheuttaa liitoksessa etenevän paineaallon, joka levittää
ulomman osan auki hyvin lyhyeksi hetkeksi ja liitos aukeaa.
Iskun ei tarvitse olla niin luja, että tulee pysyviä muodonmuutoksia.

En ole koskaan kokeilllut avata alapalloniveltä tällä tavalla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä tuon vaihtaa puoleen tuntiin ilman prässejä helposti, jos on sopivat lyöntivehkeet. Tärkeätä on olla tarpeeksi tukeva vastarauta/holkki, johon nivel lyödään. Erityisen tärkeätä on rälläköidä nivel tyvestä poikki, jotta lyönnin saa osumaan nivelen runko-osaan.
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

tonijuopperi kirjoitti:haluaisin kyllä nähdä nämä 10minsan tekijät. :P
Mersun talliin ajo + nelosoluen juonti
2 min

Tunkkaus + renkaan irroitus + nelosoluen juonti:
10 min

Mahdollinen rälläköinti + nelosoluen juonti:
10 min

Ulkokoolingin ulos puristus tukivarresta rälläköinnin jälkeen + nelosoluen juonti:
10 min

Pakastetun nivelen paikalleen puristus normaaleilla ulosvetäjillä + nelosoluen juonti:
10 min

Renkaan kiinnitys + nelosoluen juonti:
7 min

Mersun tallista pihaan peruuttaminen + Topi Sorsakosken soimaan laittaminen + Koskenkorvan juonti.
30 min

Sorsakosken kuunteleminen + 124 turbodieselin käynnistys/kuutosen kuunteleminen + 123 turbodieselin käynnistys ja autoiluhistorian kestävimmän/parhaimman koneen käynnin kuuntelu.
600 min


Eli yhteensä
679 min. Eli ei tosiaan pysty 10 minuuttiin niveltä vaihtamaan, ainakaan minä.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 05.11.2006 23:20
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

kyllä onnistuu aika nopeasti. itseltä ei mutta tuttu vaihto mulle ne, noo joo ehkä 7min per puoli. ja työkaluina oli pilarinosturi iso leka, ja semmonen 100cm korkea jalallinen putken pätkä. vanha lyötiin putkeen alaspäin ja väliin itse tehty holkki ja uusi lyötiin tämän avulla paikalleen...
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

no joo kaikki autot on erilaisia ja jotkut vähemmän jumissa kuin toiset.mutta kyllä kaikki sen tietää ettei kukaan vaihda mersun alapalloa 7 minuuttiin.
W124 E250D
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

pitäsköhän tästä ottaa joku kisa,ja kuvataan koko homma alkaen auton ajamisesta halliin sisälle?
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eli 124 mersun alapallon vaihto:

679 min.

tuntiveloitus normaali 80 e/h.

Työmiehen tekninen koulutus keskimääräinen.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Semmonen paineilmakäyttöinen vasara on aika kätevä. Maksaa jonku pari-kolmekymppiä...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

nyffikaakoo kirjoitti:Semmonen paineilmakäyttöinen vasara on aika kätevä. Maksaa jonku pari-kolmekymppiä...
paljon parempi on Klann:in puristin setti. +jousipuristin.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Jaa pallonivelenvaihdossa? Onko Klannilla siis siihenkin hommaan oma puristin? En tiä sitte, en muuta konstia kokeillu... Ei ehtinny muuta kokeileen ku se alapallo itosi poies... Vähäsen lämmitin pikkutoholla ensin, mutta hyvin hentosesti vaan, tarvii tunnustaa. :D

Mutta varmasti Klannin jousipuristin on hyvä, jousen puristamisessa. Tosin ittetekemä vältti siinäkin hommassa ja ainekset oli ehkä hiukan halvemmat.

Harrastustahan se vain, ei omatunteja lasketa.

Eikä tietenkään kannata luottaa siihen että ittetekemä työkalu on toimiva ja kestävä, se voi käydä terveyden päälle.
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

Nosturi+pulttipyssy+isovasara "mielummin leka" näin ainakin w202ssa
Murisee
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei lähde 7, eikä kymmeneenkään minuuttiin. kauhee tappelu ja sorvin ääressäkin sai viättää ainakin puali tuntia, kun teki sopivia holkkeja. ja tohookin joutu näyttään ruostuneelle alapallolle..

lopputuloksena meni ainakin 3 tuntia, kun molemmille puolille vaihtelin, vaikka mulla oli etumatkaakin. toinen nivel oli jo puoliks irronnu... (pallo lähti kupistaan kesken matkan)

vaikka kuinka väittäisivät, niin puoleenkaan tuntiin ei niitä niveliä molempiin puoliin vaihda! ainakaan en sitä usko. taikka leikkaamattoman videon jos nään, niin sitten saatan uskoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin