Alapallonivelen vaihto-ohjeet ja työkalut w124
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
- Paikkakunta: Pori
Mie tulin viime viikonloppuna vaihtaneeks ite ekaa kertaa alapallon. Kaverin auto, 445 tkm ajettu -89 200E, oli kyseessä ja suosittelin kyllä korjaamolle vientiä, mutta ku ei ois saanu aikaa ku parin viikon päähän, ni aattelin sit ottaa tuon vaihtaakseni.
Kovasti foorumilta ohjeita ja kokemuksia lukeneena olin tsempannu itteni siihen uskoon, että ei se tekemätön paikka oo. Lisäksi olin varautunu että menkööt vaikka koko viikonloppu, ni eipähä ollu sellasta tuskaa että "tää pitäis kyl saaha tänää ajoon..."
On kyllä seikkaperäiset ohjeet, mutta kuten jo moneen kertaan on todettu, on esim tuo iskarin purkaminen turhaa työtä.
ihan aluks oli hyvä nostaa etupää kokonaan ilmaan, ni saapi käännellä napaa käsineen sopivaan suuntaan. Sitten ku navan alapallossa kiinni pitävä pultti on saatu pois, tartteis saaha ne vielä muuten irtaantumaan toisistaan. (Ja se tätä ennen avattava pyörän kääntyvyyttä rajoittava tappi oli muute tiukasssa!) Kokeilin ensin laskea jarrulevyn keskiöstä pölkyn varaan, mutta vielä ei irtaantumista tapahtunut. Sitten ku tarjosi rautakankea sopivaan rakoon, saavutettiin haluttu irtaantuminen.
Mainittakoon tässä välissä, että tunkki tukee alatukivartta koko remontin ajan kaiken varalta, vaikka kallistuksenvakaaja kyllä periaattessa estää tukivartta laskeutumasta niin alas että jousi pyrkisi luikahtamaan pois välistä.
Jahka napa saatiin pysymään pois tieltä, piti alkaa ettimään laajasta varastosta juuri tähän hommaan sopivia holkkeja pallonivelen pois lyömiseen. Tällä kertaa puuharautavarastosta ei kuitenkaan löytynyt sopivaa käigälettä, joten piti hälyttää sorvari apuun.
Pienen sorvaussession jälkeen KKHTIC:n työkaluvalikoimaa oli täydennetty alapallon irrotus- ja asennusholkeilla, ja tästä eteenpäin homma sujui aika köykäsesti. Kun nivel ei paria ensimmäistä moskan iskua totellu, annoin varoituksista huolimatta kevyesti lämpöä alatukivarren lenkkiin. Ois tuota saanu tällä töhöttimellä aika kauan lämmittää että ois nivelen rasvat kiehumaan saanu
Lämmöllä ja CRC:llä oli ainaski tehokas psykologinen vaikutus, koska nyt pallo lähti erään terävän ja osuvan iskun jälkeen liikkeelle.

Kasaus tehtiin sitte päinvastasessa järjestyksessä. Tuolla isolla holkilla napautin uuen pallonivelen huulille, minkä jälkeen se laskettii kevyemmän asennusholkin kanssa pölkkyä vasten ja ison holkin välityksellä taottiin tukivartta. Ja muistutetaan tässä välissä, että sen uuen pallonivelen pohjassa olevan loven pitää osottaa "sisään päin"

Sinne se holahti pallonivel paikoilleen
Osasihan tuo olla tiukassa, joten en yhtään ihmettele jos jostakusta on homma välillä tuntunu hankalalta. Eikä tässä vielä tuntipalkoille ekalla kerralla päässy ja tusin vielä toisellakaan, mutta kun ottaa asian harrastuksen ja oma henkisen kehityksen kannalta, ni iha hyvä maku jäi pallonivelen vaihosta.
Kovasti foorumilta ohjeita ja kokemuksia lukeneena olin tsempannu itteni siihen uskoon, että ei se tekemätön paikka oo. Lisäksi olin varautunu että menkööt vaikka koko viikonloppu, ni eipähä ollu sellasta tuskaa että "tää pitäis kyl saaha tänää ajoon..."
Kyllä muuten askarruttais, jos tuon mukaan tekisPena kirjoitti:Ei askarruta homma enää ketään tämän jälkeen.
http://mercedesshop.com/Wikka/W124BallJoint

ihan aluks oli hyvä nostaa etupää kokonaan ilmaan, ni saapi käännellä napaa käsineen sopivaan suuntaan. Sitten ku navan alapallossa kiinni pitävä pultti on saatu pois, tartteis saaha ne vielä muuten irtaantumaan toisistaan. (Ja se tätä ennen avattava pyörän kääntyvyyttä rajoittava tappi oli muute tiukasssa!) Kokeilin ensin laskea jarrulevyn keskiöstä pölkyn varaan, mutta vielä ei irtaantumista tapahtunut. Sitten ku tarjosi rautakankea sopivaan rakoon, saavutettiin haluttu irtaantuminen.
Mainittakoon tässä välissä, että tunkki tukee alatukivartta koko remontin ajan kaiken varalta, vaikka kallistuksenvakaaja kyllä periaattessa estää tukivartta laskeutumasta niin alas että jousi pyrkisi luikahtamaan pois välistä.
Jahka napa saatiin pysymään pois tieltä, piti alkaa ettimään laajasta varastosta juuri tähän hommaan sopivia holkkeja pallonivelen pois lyömiseen. Tällä kertaa puuharautavarastosta ei kuitenkaan löytynyt sopivaa käigälettä, joten piti hälyttää sorvari apuun.
Pienen sorvaussession jälkeen KKHTIC:n työkaluvalikoimaa oli täydennetty alapallon irrotus- ja asennusholkeilla, ja tästä eteenpäin homma sujui aika köykäsesti. Kun nivel ei paria ensimmäistä moskan iskua totellu, annoin varoituksista huolimatta kevyesti lämpöä alatukivarren lenkkiin. Ois tuota saanu tällä töhöttimellä aika kauan lämmittää että ois nivelen rasvat kiehumaan saanu



Kasaus tehtiin sitte päinvastasessa järjestyksessä. Tuolla isolla holkilla napautin uuen pallonivelen huulille, minkä jälkeen se laskettii kevyemmän asennusholkin kanssa pölkkyä vasten ja ison holkin välityksellä taottiin tukivartta. Ja muistutetaan tässä välissä, että sen uuen pallonivelen pohjassa olevan loven pitää osottaa "sisään päin"



Sinne se holahti pallonivel paikoilleen

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
No tässä nyt oli tälläne oppimisprosessi kyseessä ja aatoksena on et nuo käigäleet voi jatkojalostaa puristimeks. Ja onhan se sitä paitsi tärkeetä, et sitten ku se puolvuotta ja 20 tkm narissu alapallo täysin yllättäen hajoaa, löytyy omasta takaa ees jonkinmoiset vehkeet sen vaihtoonPepeKyy kirjoitti:Oisit Jaska soittannu. Mää tein semmosen hydraulisen työkalun millä pallo lähtee irti ja menee paikalleen käden käänteessä. Ei tartte hakata eikä mesoa.

Juu, tääki konsti oli tiiossa, ja jos tuo ois oikeesti tiukassa ollu, ni oli siinä rälläkkä käden ulottuvilla oottamassa. "I did it my way" - sanois laulaja.felmit kirjoitti:vanhan poisto on yksinkertainen, ilman voimaa
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Tuolla sivulla näkyy olevan paljon muutakin hyödyllistä tietoa ja kuvia.
http://www.mercedesshop.com/Wikka/DoItYourSelf
http://www.mercedesshop.com/Wikka/DoItYourSelf
-Mercedes-Benz s211
Näkyyhän nuo irtoilee ilman kunnollisia työkalujakin. Kevyen lämmittämisen ja mielipuolisen hakkaamisen (noin 3 tuntia, koko vaihto-operaatio 6 tuntia(sisältää kaksi kahvitaukoa)/alapallo) avulla olen kolme alapalloa saanut vaihdettua. Tarvitaan vain tosi jääräpää ja kunnon hermot
Niin, ja sitä iskaria ei tarvitse ottaa irti, riittää, kun raidetangonpään irrotaa ja solmii koko paskan jollain sivuun (esim. alatukivarren takapäähän) pois haitontieltä.

Niin, ja sitä iskaria ei tarvitse ottaa irti, riittää, kun raidetangonpään irrotaa ja solmii koko paskan jollain sivuun (esim. alatukivarren takapäähän) pois haitontieltä.
S211 220 CDI -07
W123 200D -84
W124 300DT OM606 -89
EX. W124 250D -89
EX. S124 250TD -90
EX. W211 320CDI Avantgarde -03
EX. 190E 2.6 -88
W123 200D -84
W124 300DT OM606 -89
EX. W124 250D -89
EX. S124 250TD -90
EX. W211 320CDI Avantgarde -03
EX. 190E 2.6 -88
Siis mitä ihmettä!!
Irroitus alapallo 124:
Pultti auki. Missään vaiheessa ei heiluta lekan kanssa. Jos pultti veetuilee, niin sille näytetään rälläkkää.
Ala tukivarsi on irti. Vetästään rälläkällä pallonivel ylä- ja alapuolelta tukivarren tasoon. Kestää noin 2 min.
Puristetaan pallonivelenen ulkokoolinki ruuvillla ja prikoilla hylsyn sisään.
Otetaan pakastimesta uusi nivel ja puristetaan se paikoilleen perinteisillä, normaaleilla sisään/ulos vetäjillä/työntäjillä. Menee heittämällä kun pakastaa pari päivää.
Todella helppoa ja yksinkertaista, enkä yhtään ymmärrä näitä aivan käsittämättömiä nettiohjeita joissa vilisee puristinta ja puutavaraa runsain mitoin. 10 minuutin pikkuhommasta koitetaan tehdä ammattilaisten salatiedettä.
Irroitus alapallo 124:
Pultti auki. Missään vaiheessa ei heiluta lekan kanssa. Jos pultti veetuilee, niin sille näytetään rälläkkää.
Ala tukivarsi on irti. Vetästään rälläkällä pallonivel ylä- ja alapuolelta tukivarren tasoon. Kestää noin 2 min.
Puristetaan pallonivelenen ulkokoolinki ruuvillla ja prikoilla hylsyn sisään.
Otetaan pakastimesta uusi nivel ja puristetaan se paikoilleen perinteisillä, normaaleilla sisään/ulos vetäjillä/työntäjillä. Menee heittämällä kun pakastaa pari päivää.
Todella helppoa ja yksinkertaista, enkä yhtään ymmärrä näitä aivan käsittämättömiä nettiohjeita joissa vilisee puristinta ja puutavaraa runsain mitoin. 10 minuutin pikkuhommasta koitetaan tehdä ammattilaisten salatiedettä.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Niin minäkin. Myös puolen tunnin tekijät ja kuulapäävasaralla kopauttajan haluasin nähdä. Nytkin on soittopyyntö vetämässä paikalliseen korjaamoon. Lupasin heille nimittäin tulla kiimingistä ouluun asiasta tähden katsomaan sitä kun joku tuosta vaan kopauttaa W124:n alapallon irti.tonijuopperi kirjoitti:haluaisin kyllä nähdä nämä 10minsan tekijät.
Noissa amerikkalaisten kuvissa on autoja jotka on paljon uudempia kuin meikäläisen eikä niillä ole ajettu suolatuilla teillä.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Puristusliitoksen avaaminen vasaralla onnistuu parhaiten, kun
liitoksen takana on painava tuki, esim. muutaman kilon leka.
Toiselta puolelta napautetaan terävästi kilon parin moskalla.
Isku aiheuttaa liitoksessa etenevän paineaallon, joka levittää
ulomman osan auki hyvin lyhyeksi hetkeksi ja liitos aukeaa.
Iskun ei tarvitse olla niin luja, että tulee pysyviä muodonmuutoksia.
En ole koskaan kokeilllut avata alapalloniveltä tällä tavalla.
liitoksen takana on painava tuki, esim. muutaman kilon leka.
Toiselta puolelta napautetaan terävästi kilon parin moskalla.
Isku aiheuttaa liitoksessa etenevän paineaallon, joka levittää
ulomman osan auki hyvin lyhyeksi hetkeksi ja liitos aukeaa.
Iskun ei tarvitse olla niin luja, että tulee pysyviä muodonmuutoksia.
En ole koskaan kokeilllut avata alapalloniveltä tällä tavalla.
Mersun talliin ajo + nelosoluen juontitonijuopperi kirjoitti:haluaisin kyllä nähdä nämä 10minsan tekijät.
2 min
Tunkkaus + renkaan irroitus + nelosoluen juonti:
10 min
Mahdollinen rälläköinti + nelosoluen juonti:
10 min
Ulkokoolingin ulos puristus tukivarresta rälläköinnin jälkeen + nelosoluen juonti:
10 min
Pakastetun nivelen paikalleen puristus normaaleilla ulosvetäjillä + nelosoluen juonti:
10 min
Renkaan kiinnitys + nelosoluen juonti:
7 min
Mersun tallista pihaan peruuttaminen + Topi Sorsakosken soimaan laittaminen + Koskenkorvan juonti.
30 min
Sorsakosken kuunteleminen + 124 turbodieselin käynnistys/kuutosen kuunteleminen + 123 turbodieselin käynnistys ja autoiluhistorian kestävimmän/parhaimman koneen käynnin kuuntelu.
600 min
Eli yhteensä
679 min. Eli ei tosiaan pysty 10 minuuttiin niveltä vaihtamaan, ainakaan minä.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
kyllä onnistuu aika nopeasti. itseltä ei mutta tuttu vaihto mulle ne, noo joo ehkä 7min per puoli. ja työkaluina oli pilarinosturi iso leka, ja semmonen 100cm korkea jalallinen putken pätkä. vanha lyötiin putkeen alaspäin ja väliin itse tehty holkki ja uusi lyötiin tämän avulla paikalleen...
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!
KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Jaa pallonivelenvaihdossa? Onko Klannilla siis siihenkin hommaan oma puristin? En tiä sitte, en muuta konstia kokeillu... Ei ehtinny muuta kokeileen ku se alapallo itosi poies... Vähäsen lämmitin pikkutoholla ensin, mutta hyvin hentosesti vaan, tarvii tunnustaa.
Mutta varmasti Klannin jousipuristin on hyvä, jousen puristamisessa. Tosin ittetekemä vältti siinäkin hommassa ja ainekset oli ehkä hiukan halvemmat.
Harrastustahan se vain, ei omatunteja lasketa.
Eikä tietenkään kannata luottaa siihen että ittetekemä työkalu on toimiva ja kestävä, se voi käydä terveyden päälle.

Mutta varmasti Klannin jousipuristin on hyvä, jousen puristamisessa. Tosin ittetekemä vältti siinäkin hommassa ja ainekset oli ehkä hiukan halvemmat.
Harrastustahan se vain, ei omatunteja lasketa.
Eikä tietenkään kannata luottaa siihen että ittetekemä työkalu on toimiva ja kestävä, se voi käydä terveyden päälle.
- DarkDivine
- Vakiokalustoa
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
- Paikkakunta: Vantaa
ei lähde 7, eikä kymmeneenkään minuuttiin. kauhee tappelu ja sorvin ääressäkin sai viättää ainakin puali tuntia, kun teki sopivia holkkeja. ja tohookin joutu näyttään ruostuneelle alapallolle..
lopputuloksena meni ainakin 3 tuntia, kun molemmille puolille vaihtelin, vaikka mulla oli etumatkaakin. toinen nivel oli jo puoliks irronnu... (pallo lähti kupistaan kesken matkan)
vaikka kuinka väittäisivät, niin puoleenkaan tuntiin ei niitä niveliä molempiin puoliin vaihda! ainakaan en sitä usko. taikka leikkaamattoman videon jos nään, niin sitten saatan uskoa.
lopputuloksena meni ainakin 3 tuntia, kun molemmille puolille vaihtelin, vaikka mulla oli etumatkaakin. toinen nivel oli jo puoliks irronnu... (pallo lähti kupistaan kesken matkan)
vaikka kuinka väittäisivät, niin puoleenkaan tuntiin ei niitä niveliä molempiin puoliin vaihda! ainakaan en sitä usko. taikka leikkaamattoman videon jos nään, niin sitten saatan uskoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E