Automaatin suodattimesta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

Automaatin suodattimesta?

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Kuinkakohan suuri merkitys on tuon automaattilaatikon suodattimen likaisuudella, laatikon toimintaan? (300 24v 5 vaihteinen)
Autolla on ajettu n.150tkm. Mikähän mahtaa olla suositeltava suodattimen vaihto väli? Öljythän siinä luonnollisesti vaihdetaan samalla.

Laatikko ei oikeen meinaa tiputtaa pienemmälle, joten herää kysymys mistä on kysymys ? :shock: ?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vaihtoväli on laatikon mallista ja tie/ sää olosuhteista riippuen :
45.000 km- 60.000 km

* Miltä öljyn väri näyttää ? pitäisi olla karamellin punaista.
* Onko öljyä oikea määrä ?
( tarkistetaan lämpimänä tyhjäkäynnillä P tai N asennossa.

Koska öljyt on viimeksi vaihdettu ? Jos ei tietoa, niin kannattaa vaihtaa mahd. pian. Laatikko kestää ' auton iän ' jos öljyt ja suodatin vaihdetaan aikanaan.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kannattaa ottaa huomioon myös se, että joskus on käynyt niinkin, että öljyt on vaihdettu, mutta suodatinta ei. Ei olisi ensimmäinen kerta. Jos suodattimen vaihdosa, tai öljyn vaihdosta ole tietoa, niin ne kannattaa ilman muuta vaihtaa. En tiedä miten tukkoinen suodatin vaikuttaa vaihteiston toimintaa, koska itsellä ei ole koskaan tukkeutunut. Tietenkin tarpeeksi tukkoinen tuhoaa se vaihteiston.
On kyllä mahdollista että tukkoinen suodatin vaikuttaa vaihteiston herkkyyteen vaihtaa pienenmälle kaasunasennon perusteella, koska tämä tapahtuu juuri öljynpaineen nousulla, jota tukkoinen suodatin voi estää. Sitten kun on vaihteiston on huollettu, herkkyyttä vaihtamiseen voi toki lisätä säätämällä kick down -vaijerin pituutta. Sitä ennen ei ole välttämättä järkevää.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

sun tomaatti laatikon tyyppi on 702.5 muistaakseni ja ton suodattimen vaihtövälin on 100tkm makso sit tohon laatikkoon toi suodatin vaivaset 100egee kun veholta ostin +laatikon öljypohjan tiiviste joka oli jonkun 13egee


ja haluan lisätä että en usko että sun autolla on ajett uvaan 150tkm
jos on niin kone on vaihdettu tai mittaria ruuvattu....ja heiti kannattaa vaihtaa
öljyt ja suodatin, kun on vaan mahdollista..

24-ventt ja V8 automvaiht suodin+tiiviste (5-vaiht). . 19-0205 46.08 ekee motonetis

täältä löytyy halpaa varaosaa verrattuna alkuperäseen vehon myymään..
http://www.motonet.fi/ löytyy tohon laatikon suodatin ja paljon halvempi, mutta
itse päätin ostaa alkuperäsien
220.128 Black Mirror
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihmeen arvokas on kyllä alkuperäinen suodatin.
Satuitko tutkimaan kenen valmistama ?
KL vastaava maksaa jotain 15 € ja tiiviste 8 €.

Hassua muuten että KL ei saa ilmeisesti myydä tarvikkeena jotain alkup. tuotteita kun esim. moottorin tyynyissä ja joissain muissa osissa on ollut mb varaosa numero joka on sitten hiottu pois.
Vastaavasti taas mm. konepellin tähdet ovat mb original paketissa...

Vaihteiton öljymäärä tarkistetaan tasaisella alustalla, auto tyhjäkäynnillä ja valitsin "N"-asennossa.
Tikusta löytyy merkit 30-asteiselle ja 80-asteiselle öljylle.
wiimax.fi
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

dealer kirjoitti:Vaihteiton öljymäärä tarkistetaan tasaisella alustalla, auto tyhjäkäynnillä ja valitsin "N"-asennossa.
Minä olen kyllä tarkistanut keppi P-asennossa, ja ennen sitä kaikki vaihteet käyty läpi. Onkohan tuolla jotain väliä?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

elikkä ihan sama onko p-asennossa vai N..ei ole mitään väliä... sitä sanotaan
että vapaalle voi pistää eli N-asentoon mutta voi öljyt laatikosta P-asennossakin tarkistaa
220.128 Black Mirror
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tietääkseni se KL:n myymien kumiosien hiomisjuttu menee silleen, että ne on samoja kumeja kun originaalit, jotka on teetetty alihankkijalla.

Mutta jos niissä kumeissa on mersun merkinnät, niin alihankkija ei saa myydä niitä itse eteenpäin muille kun MB:lle, koska ne eivät ole käyneet MB:n laaduntarkistusta läpi, mutta jos ne raappaa pois, niin sitten on aivan se ja sama.

Tämä on vaan epäilys.... :)
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Kiristäisin kuormituksentunnistus vaijeria, jos haluaisin aikaisemmin vaihtoa aikaisemmin alaspäin. Samalla pitää kyllä numeroa pitempään päällä ylöspäin vaihtaessa.
Eli vaijeria joka lähtee kaasuvivustosta laatikkoon, niin kuorta pidemmaksi.
Vaijeri voi ajansaatossa venyä.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Vastaa Viestiin