Ensiauto 400E

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

johtaja300 kirjoitti:niitä ei saa sekoittaa keskenään, saattavat sakkautua, sitä punaista käytetään uudemmissa autoissa, kun ei sisällä silikaattia ja nitriittejä jne.

molempia voi käyttää jos järjestelmä on huuhdeltu.

edittiä: on se tosiaan punainen pitkänvaihtovälin nestettä, paitsi joillakin merkeillä omat nesteet olivat punaista mutta kuitenkin lyhellä vaihtovälillä.
Jep, katselin vain kaupassa kun oli paria merkkiä ja kaikilla näytti olevan se longlaiffi punaista. Autossa oleva neste on myös punaista. Olettaisi niiden olevan siis samaa tavaraa?
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Olet ihan varmasti sekoittanut punaisen ja vihertävän aineen keskenään. Kohta on jälleen nesteiden vaihdon aika :)
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

SiNi kirjoitti:Olet ihan varmasti sekoittanut punaisen ja vihertävän aineen keskenään. Kohta on jälleen nesteiden vaihdon aika :)
Nyt ei ymmärtänyt :lol: . Veden lisäksi en ole siis lisännyt vielä mitään.
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Missä tässä on tomaattiöljyn mittatikku :?: .
McZorro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 17.04.2008 20:11
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja McZorro »

Punainen korkki siellä moottorin takana. Kunnon ajolenkki alle ennen mittausta. Moottori käynnissä ja vaihdekeppi hitaasti kaikkien vaihteitten kautta P asentoon kun tarkistat.
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Kukaan ei tainnut kommentoida noita tyhjäkäyntikierroksia vielä. Oikeat ovat tässä: 500 vaihde päällä ja 650 vaihde vapaalla.

Mitä tulee tyhjäkäynnin seilaamiseen 400-600 välillä, niin epäilisin jotakin näistä:

- vuoto jossakin moottorin alipaineletkussa
- vikaa jossain alipainejärjestelmässä kuten ajovalojen säädössä
- viallinen kaasuläppä
- viallinen ohjainyksikkö (joko perusmoduli tai kaasun ohjaus), esim. kylmä juotos
- viallinen vaihdekepin asentotunnistin, löytyy vaihteiston kyljestä

Omaan autooni meni muuten tuommoinen pitkä termari. Merkkiliike myi ja sellainen siellä oli ennestäänkin. Malli on vaihtunut moottorin sarjanumerolla (119.975) 020771. Luultavasti autosi historiassa joku ei ole huomannut että näitäkin on erilaisia.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Tyhjäkäynti alkoi pelittää termarin vaihdon jälkeen :shock: . Tosin ei paljoa ole sen jälkeen ajettukaan, seurataan tilannetta. Kiitokset neuvoistasi!


Mikähän nyt kun auto seisoi uudenvuoden aatosta tähän asti pakkasten vuoksi. Starttasin äsken ja hyvin lähti mutta ilmeisesti ohjaustehostimesta kuuluu ääntä. Ääni muuttuu kun rattia kääntää.
Tsekkasin nesteen tason ja liian vähänhän sitä näyttäisi olevan, jää asteikon alarajasta vielä 2cm alas :shock: . Mihin sitä on kadonnut? Kolmena päivänä oli tosiaan lähemmäs 20 pakkasta.

Mitenkäs nesteen lisääminen sitten, voiko sitä vain lisätä vai onko mehut vaihdettava kokonaan?
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Sumppa124 kirjoitti:Tyhjäkäynti alkoi pelittää termarin vaihdon jälkeen
Luultavasti vika on edelleen olemassa, se ei vain nyt oireile. Tyhjäkäynnin seilaaminen on mallille ominainen häiriö, joka esiintyy satunnaisesti, joskin lämpötila vaikuttaa siihen. Termarin vaihto taas vaikuttaa lämpötilaan, joten vika ei pääse esiin. Termari ei siis ollut tyhjäkäyntiseilauksen todellinen aiheuttaja. Sopivan kylmällä kelillä saattaa alkaa seilaamaan taas.

Tehostajaan voi lisätä öljyä max-merkkiin asti. Jos sitä vielä lisäyksen katoaa, on syytä alkaa etsiä vuotoa.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Tur_o kirjoitti:Tehostajaan voi lisätä öljyä max-merkkiin asti. Jos sitä vielä lisäyksen katoaa, on syytä alkaa etsiä vuotoa.
Ihan perus huoltsikka-tehostinnestettä voi siis lisätä? Sopii sotkea keskenään?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sumppa124 kirjoitti:
Tur_o kirjoitti:Tehostajaan voi lisätä öljyä max-merkkiin asti. Jos sitä vielä lisäyksen katoaa, on syytä alkaa etsiä vuotoa.
Ihan perus huoltsikka-tehostinnestettä voi siis lisätä? Sopii sotkea keskenään?
Vanhan auton ollessa kyseessä kannattaa tyhjentää säiliö isolla ruutalla ja esim. mehupillillä, vaihtaa suodatin sekä täyttää uudelleen ATF:llä (esim. 220). Sitten käy ajamass lenkin ja tyhjentää jälleen sen minkä helposti saa. Silloin ainakin on vaihtunut tarpeeksi.

En lukenut ketjuasi uudelleen, että onko suodatin jo vaihdettu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Auttoihan se nesteen lisääminen. Jännä kun sitä oli vain puolisen desiä liian vähän mutta silti ääni katosi täytön jälkeen kokonaan :roll: .

Täytyy vissiin vaihteistoöljytkin vaihtaa kun tomaatin toiminta kylmänä on vähän hidasta. Varsinkin pakkia saa odotella yli 5sekuntia.

Tuulettimen moottorikin menee pian vaihtoon kun vinkuu ikävästi.

Hallia etsitään edelleen pakoröörin fiksausta varten. Tee-se-itse-halleja olisi mutta ei sinne jaksa vehkeitä raahata ja kalliiksikin tulevat varsinkin kun ekaa kertaa tehdessä ihmettelyyn menee suurin osa ajasta.


300tkm pyörähti juuri mittariin.

Ohi aiheesta
Jos pienempien koneiden virittely jotakuta kiinnostaa niin täältä voi seurata projektiani. Valmistuessaan teho/paino-suhde tulee olemaan Mersuani parempi ja litratehoa noin 125hp 8). Noita on kiva laitella kun kalleimmat osat lasketaan kympeissä :lol:
Viimeksi muokannut Sumppa124, Su 18.01.2009 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Ideoita mistä johtuu takkuinen liikkeellelähtö kylmänä? Saa polkea kunnolla että jaksaa liikkua. Ongelma poistuu noin 100m ajon jälkeen. Kuin liittyisi seisontajarruun jotenkin?

Mikähän boksi menee vaihtoon kun hiljaa ajessa tasakaasulla @ 1500rpm kierrokset heijaa?
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Epäilisin, että aiheuttajina kaasuläppä sekä kaasuläpän ohjausyksikkö. Uusi, tuliterä kaasuläppä kustantaa 960 - 1150 euroa tilauspaikasta riippuen, jenkeistä saa kunnostettuja noin 500 taalan hintaan. Muistaakseni ohjausyksikkö on vielä kalliimpi.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Meinaatko että se aiheuttaa molemmat ongelmat?

Eihän se kierrosten heijaaminen mitenkään vaarallista ole?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pitää ottaa oma kommenttini takaisin siitä termostaatista :oops: . Omassakin oli sellainen pitkä malli ja sellainen sinne meni - samanlaiset oli kun vertasin. Läysin hyllystä vanhan nääs.

Ei kai tuo takkuisuus ole sitä kun laatikko pitää pientä vaihdetta sisällä hiukan kauemmin kun auto on kylmä. Minulla se toiminto on selvästi huomattavissa. Ja siinä vaiheessa kun ollaan ei saa kylmää autoa vielä "polkea" eli en ole kokeillut miten vaikuttaisi jos "antaisi kenkää" :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

No, lämmöt on mulla nyt hyvät joten tuskimpa sitä vaihtamaan kannattaa ruveta? :lol:

Paljonko teillä muilla muuten on lämmöt? Itelläni pyörii siinä reilu 90 paikkeilla. Mahtaako olla jo liikaa?
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

karra kirjoitti:Ei kai tuo takkuisuus ole sitä kun laatikko pitää pientä vaihdetta sisällä hiukan kauemmin kun auto on kylmä. Minulla se toiminto on selvästi huomattavissa. Ja siinä vaiheessa kun ollaan ei saa kylmää autoa vielä "polkea" eli en ole kokeillut miten vaikuttaisi jos "antaisi kenkää" :) .
Onko tuo vika vai ominaisuus? Itellä omassa kattilassa lämmöt vähä alta 90, 87 termari. Pannu ei tosin ole ihan vertailukelpoinen :?
MB 230E '92
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Sumppa124 kirjoitti:No, lämmöt on mulla nyt hyvät joten tuskimpa sitä vaihtamaan kannattaa ruveta? :lol:

Paljonko teillä muilla muuten on lämmöt? Itelläni pyörii siinä reilu 90 paikkeilla. Mahtaako olla jo liikaa?

Kyllä se saa tuon 90C° ollakkin, mutta täytyy heittää kommenttia tuosta omasta, kun kaivelin sen tallista ulos viikonloppuna sopivan pakkaspäivän kunniaksi (sivutiet kuivat, ei lennä kura, eikä lumi :wink: ) ja heitin noin 20km verrytely lenkin, kun ei ole 2kk ajettu, mutta harmikseni totesin että ei nosta lämpöjä kuin just tasan 80C° .....saakohan sitä taas vaihdella termarin keväällä :evil:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Hans
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 06.09.2005 08:52
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Hans »

Luulisin että aika passelit lämmöt, kunhan ei me ylli 100C että vesi rupee kiehuu???
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

mjp kirjoitti:
karra kirjoitti:Ei kai tuo takkuisuus ole sitä kun laatikko pitää pientä vaihdetta sisällä hiukan kauemmin kun auto on kylmä. Minulla se toiminto on selvästi huomattavissa. Ja siinä vaiheessa kun ollaan ei saa kylmää autoa vielä "polkea" eli en ole kokeillut miten vaikuttaisi jos "antaisi kenkää" :) .
Onko tuo vika vai ominaisuus?
Muistan lukeneeni täältä että on ominaisuus. Auto tekee sitä saksalaisella täsmällisyydellä; kotoa kun lähden niin aina Siwan kohdalla menee isompi vaihde päälle :D . Paikallaan lämmitys ei juurikaan vaikuta, ellei sitten käyttäisi ihan kuumaksi :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Tuo vaihteiston ns. upshift delay vaikuttaa vain siihen, että vaihtokohta kakkoselta kolmeselle tapahtuu normaalia suuremmilla kierroksilla. En kyllä ymmärrä, miten se voisi antaa tuon takkuisen tunteen, koska joka tapauksessa auto lähtee kakkosella liikkeelle ja paremminhan se kakkosella kiihtyy. Se ei myöskään selitä, miksi kierrokset heijaa.

Täristääkö moottori lievästi samalla kun kaasu tuntuu "takkuiselta"?

124:n huoltojohdannossa kerrotaan, että tuo vaihtokohdan siirto on voimassa, jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 50 astetta, minkä lisäksi toiminto on voimassa korkeintaan 80 sekuntia. Ominaisuus on vain katalysaattorilla varustetuissa malleissa ja sen tarkoitus on lämmittää katti nopeammin toimintalämpöön. Toiminnan raja-arvot vaihtelevat eri moottoreissa, edellä mainitut ovat suuntaa antavia.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Ei täristä motti. Kakkonen ei ikinä ehdi vaihtua ennen takkuisuuden loppua.

Myöskin pakilla kylmänä lähtiessä kuuluu jotain ihme jurnutusta, samanlainen ääni kuin jos auto on seissyt pitkään ja seisontajarru on jäänyt jumiin ja irtoaa lähdettäessä. Ääni vain kuuluu nopeatempoisenä monta kertaa peräkkäin. Tätä ei tapahdu kun ei paina jarrua. Eli kuuluu ja myös tuntuu vain lähdettäessä kun löysää jarrua ja nimenomaan yön/päivän seisonnan jälkeen.

Tulipas epäselvä selitys :roll: .

Ei tukkoinen bensanputsari voisi noita aiheuttaa? Missäpäin se muuten sijaitsee?


Asiasta viidenteen, kun mittarissa nyt on 300tkm, onkohan nokkaketju jo vaihdettu? Olisi varmaan korkea aika vaihtaa jollei? Auton historia loppuu 250tkm kohdalle..

..ja kuudenteen. Ohjaustehostinnestettä katoaa johonkin :evil: . Osaatteko sanoa jotain yleisiä vuotopaikkoja?
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Tietysti vaikeahan se on täydellä varmuudella sanoa mikä vian aiheuttaa ilman että näkee oireet omin silmin, mutta voihan nuo jostain perinteisemmästä viasta johtua. Kaasuläpän viat vaan ovat tälle mallille ominaisia ja niistä seuraa usein outoa tehohäviötä tai muuta käyntihäikkää. Bensasuodatin ei liene poissuljettu, tuskin myöskään pyörijät kansineen. Toisaalta jos vika on suodattimessa, niin miksi se ilmenee vain kylmällä koneella? Suodatin kun on semmoisessa paikassa, ettei se ihan heti lämpene koneen vaikutuksesta.

Suodatin ja pumppu ovat vierekkäin auton alla, oikealla puolella vähän taka-akselista eteenpäin. Ne on suojattu mustalla muovilevyllä, joka on neljällä ruuvilla kiinni.

Kytkeytyykö pakki kuitenkin heti vai pitääkö sitä odottaa? Jos vaihde ei mene heti päälle, niin taitaa olla vaihteistoremppa edessäpäin. Onko vaihteistossa oikea määrä öljyä? Onko loota ulkoisesti kuiva? Haulla pitäisi löytyä foorumin syövereistä paljon juttua vaihteiston vioista.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Pakkia saa kyllä odottaa.. Myös ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuntuu luistavan hiukan. Varmaankin ihan ensimmäinen homma olisi tomaattiöljyn vaihto. Tasoakaan en ole tsekannut. Laatikko on kyllä ihan kuiva ulkoa päin eikä vuoda mikään muukaan paikka.

Olen haaveillut manuaaliaskin vaihtamisesta autoon. Jos tomaatti osoittautuu pilaantuneeksi niin kesän aikana voisin koittaa saada sen vaihdetuksi keppilootaan jos pykälät ovat myöten ja homma ei ole käytännön kannalta mahdoton......


Ihme pellejä siellä Saksan autotohtorilla kun moitteetta päästivät läpi :roll: . Auto kävi siis TÜV:issa ja tavallisessa katsastuksessa ennen kauppoja.


Kiitos neuvoistanne!
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sumppa124 kirjoitti:Olen haaveillut manuaaliaskin vaihtamisesta autoon.
Herrajjumala, eijei jei jei...! :shock:

Huollata mieluummin tomaattilaatikko ja jatka ylvästä ja helppoa autoilua... Setä, joka on fanaattinen automaattimies sanoi tuossa joulun aikaan: "Minkä takia pitää autossa olla väkisinvaihdettava vaihdelaatikko? Kun eihän enää nykyään kukaan käynnistä autoaan kammella, vaikka silläkin sen käyntiin saisi." :)

Mutta makuasioitahan nämä ja omalleen saa toki tehdä mitä tahtoo. Omassa autossa ei kyllä ole muuta vikaa, kuin vääränlainen laatikko... Semmonen hämmennettävä... :oops:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Mielestäni ajamisen ei pidäkään olla liian helppoa, ei kai se muuten voi hauskaakaan olla :?:.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Sumppa124 kirjoitti:Pakkia saa kyllä odottaa.. Myös ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuntuu luistavan hiukan. Varmaankin ihan ensimmäinen homma olisi tomaattiöljyn vaihto. Tasoakaan en ole tsekannut. Laatikko on kyllä ihan kuiva ulkoa päin eikä vuoda mikään muukaan paikka.
Katso nyt ensalkuun ne laatikon öljyt, koska homma ei eroa esim. moottoriöljyn mittatikun vahtaamisesta mitenkään....paitsi että auto pitää olla käynnissä! (noita laatikkoöljyjä kannattaa katsella melko usein näissä "vanhoissa" autoissa, koska ikään ei tiedä milloin esim. alipainekalvo pimahtaa laatikon kyljestä ja alipaine imee lootaöljyt moottoriin yms.)

ps. käytätkö B-asentoa vaihdekepissä, vai lähteekö tuo 400:nen muka oikeasti ykkösvaihteella, koska ainakin minun tietääkseni kaikki V8 koneelliset lähtee aina muulloin kakkosella, paitsi just tuota B-asentoa käyttäessä ja kick-down pohjassa? Eli jos oletus oikein, sinulla luistaa 2-3 vaihto ja se kylmänä pitkäänvetäminen (kakkosella) on tosiaan ominaisuus, mutta ei siihen kyllä liity mitään muuta käyntiin vaikuttavaa....
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Sumppa124 kirjoitti:Mielestäni ajamisen ei pidäkään olla liian helppoa, ei kai se muuten voi hauskaakaan olla :?:.
Vaihda vaan keppi-laatikko siihen lotjaas. ja vuoden päästä kasvaa sarvet päähän kun on PAKKO saada tomaatti alle... :twisted:

Nähty, koettu ja kuultu.

Eli kyllähän se keppi ihan kiva on tommosissa pikku riisikipoissa, niin kuin tuo mun corolla, että voi paiskoa autoa menemään.
Mutta ton kokoisessa(yli 1200kg) autossa mikä sinulla on, ei kepillä tee mitään kun tehoakaan ei ole aivan älyttömästi.

Jos tekemistä haluat ajon ajaksi niin nyplää vaikka sitä...
tai osta vanha Citroên missä pitää sytytyksen ennakkoa säätää ratissa olevilla viiksillä jatkuvasti ajon aikana.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

JeremyH kirjoitti:Vaihda vaan keppi-laatikko siihen lotjaas. ja vuoden päästä kasvaa sarvet päähän kun on PAKKO saada tomaatti alle... :twisted:
Olen kanssa melko varma että noin tulee tapahtumaan :lol: .
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sumppa124 kirjoitti:Ei täristä motti. Kakkonen ei ikinä ehdi vaihtua ennen takkuisuuden loppua.

Myöskin pakilla kylmänä lähtiessä kuuluu jotain ihme jurnutusta, samanlainen ääni kuin jos auto on seissyt pitkään ja seisontajarru on jäänyt jumiin ja irtoaa lähdettäessä. Ääni vain kuuluu nopeatempoisenä monta kertaa peräkkäin. Tätä ei tapahdu kun ei paina jarrua. Eli kuuluu ja myös tuntuu vain lähdettäessä kun löysää jarrua ja nimenomaan yön/päivän seisonnan jälkeen.
Tästä niinkuin aiemmistakin viesteistä voisi ymmärtää että ajelet jo kovastikkin vaikka sen kortin piti tulla taskuun kesällä vasta? :shock: :roll: :? :o :)

No, asiaan. Sulla monia sellaisia "vikoja" mersussasi joita tuonikäisessä mersussa on tyypillisesti. Osa on ominaisuuksia, osa selviä vikoja. Paljonkohan olet hakua kokeillut? Esimerkiksi kylmänä aikana liikkeelle lähdettäessä vaihdelaatikon toiminta ja kierrosten ylhäälläpysyminen hetken aikaa on ominaisuus.

Ohjaustehostimen öljystä sanoisin että yhden tehostimen sain 220:sellä ääntämään, vähän hiljeni mersun omalla tehostinöljyllä. Arvatenkin pysyttelen kalliimmassa mersun tehostajan öljyssä jatkossa. Perään suosittelen kanssa marmoritiskin öljyjä. Laatikkoon kaiketi tavallinen ATF220 voisi sopiakkin, mutta kannattaako enää senkään kohdalla linjaa muuttaa, ei ne litkut sentään niin kalliita ole kilometrejä kohti laskettuna. 5W50 Mobil ei ole oma suosikkini enää.... Nokkakepin vaihto toiste ei houkuta. Kyseinen mobil ei oikein ole hyvä 80-90 luvun vaihteessa tehtyihin eikä vanhempiin, ei taida kunnon kalvoa muodostua ja jos muodostuukin niin menee helpommin rikki. Pikkuisen "sitkeämpi" tökötti parempaa.

Tokihan jokainen tekee mitä itse haluaa....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin