elikkä tällasta tälläkertaa... vilkut elää ihan omaa elämäänsä ja eivät pelaa joka kerta kun vilkun napsauttaa päälle... yleensä sillon kun niitä todella tarvis..
alkaa jo hermot joutumaan koetukselle noiden kans... eli katsottu on sulakkeet(uusittu kaikki), rele ohitettu, viiksi tutkittu, ja johtojenkaan heiluttelu kojelaudan alta ei auta... missä helkatissa tuo vika enää vois olla... ei viittis koko johtosarjaa purkamaa tuon takia... joskus kun jättää auton käymään ja vilkun päälle niin jonkuajan päästä ne syttyy ihan itekseen.. tämä siis rele ohitettuna...
Onko autossa vetokoukku?
Vanhenmuuten joskus alkaa vetokoukun pistorasia oikuttelemaan,johtojen liitokset hapettuu yms. Kannatta tarkistaa jos ei muualta ala löytyä, kokemusta on tästä.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
ei minkäänlaista vaikutusta hätävilkku katkasijalla... toimii yhtä suurella varmuudella kuin tavallinenki vilkku... vetokoukkua autossa ei ole... enää...
Korjasin juuri viikonloppuna omasta Mersustani (W123 240D) toimimattomat vilkut. Hätävilkkukytkin oli mennyt toimimattomaksi (löi virran läpi väärästä välistä) ja hiljensi koko vilkkujärjestelmän. Hain romikselta purkuosana uuden hätävilkkukytkimen ja vaihdoin paikalleen. Lisäksi piti hiukan kytkimelle tulevaa virtajohtoa taivutella, oli alkanut iän myötä katkomaan.
Suosittelen siis avaamaan kyseisen kohdan ja tarkastamaan kytkimen toiminnan
onkos sinulla sellanen isohätävilkku katkasija vai pieni? isossa vilkkurele on katkasijan sisällä.. ja pienessä rele on erikseen kojelaudan alla... mulla rele on kojelaudan alla.. ja hätä vilkkukatkasija on pieni... joka kyllä toimii moitteetta kun vain vilkut saa virtaa...
Arvelen, että :
- Jos vilkut toimivat välillä hieman epätahtiin ( vrt. rytmihäiriö ),
niin vaihtaisin releen.
- Ajoittaiseen toimimattomuuteen kokeilisin toista katkaisijaa.
Tuo pieni mallinen katkaisija on voi joskus muuten hajota pakkasella,
näin kävi kerran minulle. Piti testata peräkärryn vilkkuja 'kätevästi ' tuolla
hätävilkulla ja sehän tuosta 'herpaantui ' ja koko ajoneuvoyhdistelmä
oli vaarassa jäädä tyystin ilman vilkkuja. Onneksi sain sen jotenkin vielä rassattua hetkeksi kuntoon.
Voisi tietenkin vielä kokeilla toisella vilkkukatkaisijalla. Sehän on helppoa
kun irroitat vaan ko. kampaliittimen ja kokeilet siihen suoraan toisella
katkaisijalla. Ei siis tarvitse asentaa paikoilleen testiä varten.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Hieman OT, mutta saattanee auttaa jotain vilkuttelijaa..
Myydessäni fiksailin w123 -82 autoa ja siitä oli mm. etuvilkut irti iltapäivän omista liittimistään. Ja eihän ne sitten toimineet kun sain pelin taas kasaan. Ensimmäiseksi testasin liitokset, varokkeet yms. normaalit kohteet - ei toimineet. Fiksaillessani oli lisäksi poistanut joitain ylimääräisiä johtoja lisävaloilta yms. ja niputtanut roikkuvat yhteen jne. joten epäilin että olin vahingossa katkaissut vilkkujen jonkin johdon. Melkein päivän etsin vikaa kun lopulta kaveri tuli auttamaan. Vika oli irti olleissa liittimissä, jotka olin kyllä raapinut ja öljynnyt vikaa etsiessä, mutten sitten riittävän hyvin. Lähti toimimaan vasta hiekkapaperilla ja jollain yhdistävällä tahnalla.