Etujousien lyhennys w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Etujousien lyhennys w124

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Autossa (124 300D) on turbomallin etujouset ykkösen kumeilla. Säätövara ei kuitenkaan riitä camberin osalta (nyt positiivinen), eli jousia on lyhennettävä. Tavoite on noin 3 cm.

Löytyykö muuta kuin mutu tietoa, kuinka paljon on kierukkaa poistettava?. Oma ajatus on yksi kierros.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jousen pituuden ja korkeuden muutoksen voi laskea, kun tunnetaan: jousen vapaa pituus, jousilangan paksuus, jousen halkaisija, kierteiden lukumäärä ja jouselle tuleva kuorma. Lyhentäminen jäykistää myös jousta. Käytännössä pitää jousi irrottaa mittoja varten, jollei (jollain foorumilaisella) satu olemaan täsmälleen samanlaista jousta joutilaana.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

jos ei ole aikaisemmin lyhennetty niin kierros riittää.
Mercedes-Benz forever
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olikos nämä ne "pullojouset" ? Hankala lyhentää kun jousi on keskeltä laajempi. :(
wiimax.fi
time
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:24

Viesti Kirjoittaja time »

Lähteekös pullot leviämään heti eka kierukasta?.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Kierros korkeintaan. Muistelen että 300E mallista kun lyhensi kierroksen niin keula tippui n. 3 senttiä.
Eikös 124:ssä ole kaikissa muissa ihan tavalliset jouset paitsi 4Matikeissa?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Täytyypä tänään tähystellä onko jousen alapäässä varaa lyhentää vai alkaako kierros heti suurenemaan. Kysymyksessä on tosiaan "pullomallin" jouset.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

juhape kirjoitti:Kierros korkeintaan. Muistelen että 300E mallista kun lyhensi kierroksen niin keula tippui n. 3 senttiä.
Eikös 124:ssä ole kaikissa muissa ihan tavalliset jouset paitsi 4Matikeissa?
Turboissa on ihan omansa ja kyllähän sen huomaa jo hinnassa ,se on tuplat:!:
Uusista aikoinaan lyhensin puoli kiekkaa ja laski 2 cm ja 300 dt oli auto
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

juhape kirjoitti:Eikös 124:ssä ole kaikissa muissa ihan tavalliset jouset paitsi 4Matikeissa?
Lisäksi V8-malleissa on erilaiset jouset.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

ainakin puolitoista kierrosta
-Jack-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 13.03.2008 20:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -Jack- »

En täysin käsitä, miksi jousen lyhentäminen jäykistäisi sitä? Voisiko joku selittää miksi.
S400CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 12.12.2008 10:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja S400CDI »

Joustovara lyhenee kun jousta lyhennetään. Myös iskarissa kovempi paine kun jousi lyhempi.

Hölmö esimerkki: jos jätät sinne vaikka kierroksen jousta niin se on aika kivireki.
www.varaosatnetista.fi Suomen edullisin varaosien verkkokauppa!
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Niin tai tuon jäykistymisen voi ymmärtää kun ajattelee miten se jousilanka käyttäytyy kun jousi joustaa. Se kiertyy.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

-Jack- kirjoitti:En täysin käsitä, miksi jousen lyhentäminen jäykistäisi sitä? Voisiko joku selittää miksi.
Kokeile venyttää ensin yhtä kumilenkkiä ja sitten sidot kaksi lenkkiä peräkkäin: venymä kasvaa tuplaksi samalla voimalla, koska jousen jäykkyys puolittuu. Sama pätee sekä puristus- että vetojousiin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
k.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 10.12.2003 10:42

Viesti Kirjoittaja k.k »

Koska Mersun jousi on noin puoli välissä tukivartta, niin auto laskeutuu kaksin kertaisesti siihen, kuinka paljon jousi lyhenee. Eli jos jousen yhden kierroksen korkeus olisi noin 30mm, niin koko kierroksen lyhentäminen laskee autoa 60mm!!! Ja siten puolen kierroksen lyhentäminen laskee autoa 30mm. Sekä kolmasosan lyhennys 20mm.

Jousen lyhennyksessä sen jäykkyys kyllä kasvaa, mutta se ei vaikuta tähän auton lepo-korkeuteen ollenkaan, joten edellä kuvattuun laskentaan se ei vaikuta.
Viimeksi muokannut k.k, Su 25.01.2009 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Ei se mersun jousi kyllä ole lähelläkään lepo-asentoa kun auto on maassa pyörillään vaan on n. puolet vapaasta mitastaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

koko kierroksen lyhentäminen laskee autoa 60mm!!! Ja siten puolen kierroksen lyhentäminen laskee autoa 30mm.
Ei laske noin paljoa.
wiimax.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jousen pituus kuormattuna on jousen vapaa pituus, josta vähennetään kuorman aiheuttama kokoonpuristuma. Tämä kokoonpuristuma on kuorma jaettuna jäykkyydellä (jousivakiolla). Poikkeuksena on jousi, jonka esijännitysvoima on suurempi kuin ulkoinen kuorma, mutta sellaisella jousella ei auton alla ajaessa tee mitään. Nostettaessa auton pyörä irti maasta, vaikuttaa jouseen pelkkä esijännitysvoima.

Tukivarsien geometria määrää sen, kuinka paljon jousen pituuden muutos muuttaa auton korkeutta. Mersussa kerroin on noin 2, kuten juhape toi esllle, eli laskemalla jousta 5 mm (esim. vaihtamalla korokekumi) auton kulma laskee noin 10 mm.

Jousta lyhennettäessä muodostaa jousen vapaan pituuden muutos pääasiassa lopullisen auton alenemisen. Jäykkyyden lisäys (joka pienentää kokoonpuristumaa) vaikuttaa alenemiseen vähemmän. Alennusjousten vapaa pituus on yleensä pienempi ja jäykkyys suurempi kuin alkuperäisten jousten.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti:
koko kierroksen lyhentäminen laskee autoa 60mm!!! Ja siten puolen kierroksen lyhentäminen laskee autoa 30mm.
Ei laske noin paljoa.
Taisit jättää lainauksesta alun pois eli:
...Eli jos jousen yhden kierroksen korkeus olisi noin 30mm, niin koko kierroksen lyhentäminen laskee autoa 60mm!!! Ja siten puolen kierroksen lyhentäminen laskee autoa 30mm....
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totta, tomant. En itse asiassa edes lukenut tarpeeksi tarkasti. :oops:

Tässä topikissa aiheena olevan 124:n etujousen leikkely kierrosta lyhemmäksi ei saa aikaan noin suurta madallusta.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Kuitenkin parhaan tuloksen saat kun lyhennät ensin puoli kierrosta ja jos tulos ei ole toivottu niin toinen mokoma lisää jne.
jos sulla on oikeanlainen puristin käytössä niin noitahan muljaa vaikka huvikseen :)
Ja muista ajaa pieni pätkä että jouset asettuu paikoilleen ja muutkin jännitykset poistuu ennenkuin alat lyhentämään lisää.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Nyt on jouset lyhennetty. Pois otettiin 3/4 kierrosta ja n. 2.5- 3 cm madaltui. Tämä riitti hyvin siihen, että camber saatiin kohdalleen. "Pullojousien" lyhentäminen ei tuottanut ongelmia.

Kiitos vastanneille; autoitte arvioimaan oikean määrän.
Vastaa Viestiin