Etujousien lyhennys w124
Etujousien lyhennys w124
Autossa (124 300D) on turbomallin etujouset ykkösen kumeilla. Säätövara ei kuitenkaan riitä camberin osalta (nyt positiivinen), eli jousia on lyhennettävä. Tavoite on noin 3 cm.
Löytyykö muuta kuin mutu tietoa, kuinka paljon on kierukkaa poistettava?. Oma ajatus on yksi kierros.
Löytyykö muuta kuin mutu tietoa, kuinka paljon on kierukkaa poistettava?. Oma ajatus on yksi kierros.
Jousen pituuden ja korkeuden muutoksen voi laskea, kun tunnetaan: jousen vapaa pituus, jousilangan paksuus, jousen halkaisija, kierteiden lukumäärä ja jouselle tuleva kuorma. Lyhentäminen jäykistää myös jousta. Käytännössä pitää jousi irrottaa mittoja varten, jollei (jollain foorumilaisella) satu olemaan täsmälleen samanlaista jousta joutilaana.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Kierros korkeintaan. Muistelen että 300E mallista kun lyhensi kierroksen niin keula tippui n. 3 senttiä.
Eikös 124:ssä ole kaikissa muissa ihan tavalliset jouset paitsi 4Matikeissa?
Eikös 124:ssä ole kaikissa muissa ihan tavalliset jouset paitsi 4Matikeissa?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Turboissa on ihan omansa ja kyllähän sen huomaa jo hinnassa ,se on tuplat:!:juhape kirjoitti:Kierros korkeintaan. Muistelen että 300E mallista kun lyhensi kierroksen niin keula tippui n. 3 senttiä.
Eikös 124:ssä ole kaikissa muissa ihan tavalliset jouset paitsi 4Matikeissa?
Uusista aikoinaan lyhensin puoli kiekkaa ja laski 2 cm ja 300 dt oli auto
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Lisäksi V8-malleissa on erilaiset jouset.juhape kirjoitti:Eikös 124:ssä ole kaikissa muissa ihan tavalliset jouset paitsi 4Matikeissa?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Niin tai tuon jäykistymisen voi ymmärtää kun ajattelee miten se jousilanka käyttäytyy kun jousi joustaa. Se kiertyy.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Kokeile venyttää ensin yhtä kumilenkkiä ja sitten sidot kaksi lenkkiä peräkkäin: venymä kasvaa tuplaksi samalla voimalla, koska jousen jäykkyys puolittuu. Sama pätee sekä puristus- että vetojousiin.-Jack- kirjoitti:En täysin käsitä, miksi jousen lyhentäminen jäykistäisi sitä? Voisiko joku selittää miksi.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Koska Mersun jousi on noin puoli välissä tukivartta, niin auto laskeutuu kaksin kertaisesti siihen, kuinka paljon jousi lyhenee. Eli jos jousen yhden kierroksen korkeus olisi noin 30mm, niin koko kierroksen lyhentäminen laskee autoa 60mm!!! Ja siten puolen kierroksen lyhentäminen laskee autoa 30mm. Sekä kolmasosan lyhennys 20mm.
Jousen lyhennyksessä sen jäykkyys kyllä kasvaa, mutta se ei vaikuta tähän auton lepo-korkeuteen ollenkaan, joten edellä kuvattuun laskentaan se ei vaikuta.
Jousen lyhennyksessä sen jäykkyys kyllä kasvaa, mutta se ei vaikuta tähän auton lepo-korkeuteen ollenkaan, joten edellä kuvattuun laskentaan se ei vaikuta.
Viimeksi muokannut k.k, Su 25.01.2009 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se mersun jousi kyllä ole lähelläkään lepo-asentoa kun auto on maassa pyörillään vaan on n. puolet vapaasta mitastaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Jousen pituus kuormattuna on jousen vapaa pituus, josta vähennetään kuorman aiheuttama kokoonpuristuma. Tämä kokoonpuristuma on kuorma jaettuna jäykkyydellä (jousivakiolla). Poikkeuksena on jousi, jonka esijännitysvoima on suurempi kuin ulkoinen kuorma, mutta sellaisella jousella ei auton alla ajaessa tee mitään. Nostettaessa auton pyörä irti maasta, vaikuttaa jouseen pelkkä esijännitysvoima.
Tukivarsien geometria määrää sen, kuinka paljon jousen pituuden muutos muuttaa auton korkeutta. Mersussa kerroin on noin 2, kuten juhape toi esllle, eli laskemalla jousta 5 mm (esim. vaihtamalla korokekumi) auton kulma laskee noin 10 mm.
Jousta lyhennettäessä muodostaa jousen vapaan pituuden muutos pääasiassa lopullisen auton alenemisen. Jäykkyyden lisäys (joka pienentää kokoonpuristumaa) vaikuttaa alenemiseen vähemmän. Alennusjousten vapaa pituus on yleensä pienempi ja jäykkyys suurempi kuin alkuperäisten jousten.
tomant
Tukivarsien geometria määrää sen, kuinka paljon jousen pituuden muutos muuttaa auton korkeutta. Mersussa kerroin on noin 2, kuten juhape toi esllle, eli laskemalla jousta 5 mm (esim. vaihtamalla korokekumi) auton kulma laskee noin 10 mm.
Jousta lyhennettäessä muodostaa jousen vapaan pituuden muutos pääasiassa lopullisen auton alenemisen. Jäykkyyden lisäys (joka pienentää kokoonpuristumaa) vaikuttaa alenemiseen vähemmän. Alennusjousten vapaa pituus on yleensä pienempi ja jäykkyys suurempi kuin alkuperäisten jousten.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Taisit jättää lainauksesta alun pois eli:dealer kirjoitti:Ei laske noin paljoa.koko kierroksen lyhentäminen laskee autoa 60mm!!! Ja siten puolen kierroksen lyhentäminen laskee autoa 30mm.
tomant...Eli jos jousen yhden kierroksen korkeus olisi noin 30mm, niin koko kierroksen lyhentäminen laskee autoa 60mm!!! Ja siten puolen kierroksen lyhentäminen laskee autoa 30mm....
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kuitenkin parhaan tuloksen saat kun lyhennät ensin puoli kierrosta ja jos tulos ei ole toivottu niin toinen mokoma lisää jne.
jos sulla on oikeanlainen puristin käytössä niin noitahan muljaa vaikka huvikseen
Ja muista ajaa pieni pätkä että jouset asettuu paikoilleen ja muutkin jännitykset poistuu ennenkuin alat lyhentämään lisää.
jos sulla on oikeanlainen puristin käytössä niin noitahan muljaa vaikka huvikseen
Ja muista ajaa pieni pätkä että jouset asettuu paikoilleen ja muutkin jännitykset poistuu ennenkuin alat lyhentämään lisää.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)