W210 Automaattilaatikon öljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

W210 Automaattilaatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Enpä tiedä onko aikaisemmin ollut puhetta tästä aiheesta kun hakukoneestakaan ei ollut varsinaista apua ...

Mutta asiaan :!: Ovatko väyrys-kuskit vaihtaneet tai vaihdattaneet öljyjä automaattilaatikkoon.

Itse kysyin äskettäin öljynvaihtoa paikallisesta merkkiliikkeestä ja vastauksena oli ettei öljyjä vaihdeta :?:

Aikaisemmin on ollut jotain käytäntöjä Taxi-käyttöisten öljyjenvaihdosta jossain 300 000 km hujakoilla, mutta ei yksityiskäyttöisten.
Paikallisen merkkiliikkeen työnvastaanottaja muisteli heillä vaihdetun 3-4 autoon öljyt vuosien saatossa, joten ei mitenkään yleistä.
Öljyt voi kyllä vaihtaa jos asia alkaa askarruttamaan liikaa, mutta kustannus on melkoinen ... :shock:
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Minkälaista öljyä sinne pitäis laittaa, esim suodattimen vaihdon yhteydessä?
Onko sähköisellä ja mekaanisella ohjauksella jotain eroja öljyn suhteen?
Avatar
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 15.09.2003 21:05
Paikkakunta: Espoo/Kannus

Viesti Kirjoittaja juhos »

Mitäs vuosimallia ja millä laatikolla on sun väykky on. Itelläni on w202 vm. -97
ja siinä on sama 5vaihteinen sähkölaatikko mitä saman ikäluokan
Väyrysissäkin on. Yritin ensin kattoa missä kunnossa laatikon öljyt on ja onko
sitä riittävästi, mutta tämän automaattilaatikon (722.6xx) yhteydessä ei
alunperin ole ollenkaan mittatikkua. Vain tulppa tarkistusputken suulla.
KL-varaosista saa kuitenkin tällaisen mittatikun hintaan 65e muistaakseni.
Aika rouhee hinta metallitikusta :shock:

Niin ite asiaan. Ostin ensin tavalliset Mobilin ATF öljyt + suodattimen +
tiivisteen ja menin ehdottamaan hoviasentajalleni että öljyt pitäis vaihtaa.
Mobilit jäi käyttämättä kun laatikkoon kuulema piti olla omaa (vissiin väriltään
vihreetä) öljyä. No öljyä saa ainakin Veholta ja KL-varaosista.
Viimeksimainitussa se maksaa jotain reilu 10e litralta ja ainakin tuohon mun
laatikkoon sitä menee 5,5 litraa. Vaihtovälistä en tiedä, käyttöohjekirjassa ei
siitä lue mitään. Itse vaihdatin öljyt tuossa 150tkm huollon yhteydessä.
C220TD -97
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Automallihan on ´99 E240TA Avantgarde ja viisiportaisella sähkölaatikolla.
Öljyistä työnvastaanottaja mainitsi että pari-kolmesataa mummoa litra ja menee jotain 7-8 litraa + suodatin ja tiiviste + 2 tunnin työ. Kohtalaisen arvokasta öljyä ...
Öljytikkua minullakaan ei ole, ainoastaan tehtaan sinetti. Ei irronne ehjänä, oma veikkaus?
Avatar
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 15.09.2003 21:05
Paikkakunta: Espoo/Kannus

Viesti Kirjoittaja juhos »

No on kyllä arvokasta öljyä (Vehollako?). Kannatta varmaan tilata öljyt ja muut
roippeet KL-varaosista (reilu 10e litra). Veikkaisin Suodatin ja maksaa
varmaan jotain 16 euroa ja tiiviste noin 10e. Vaihtaahan ne sinne yhtä hyvin
joku muukin kuin Veho, jos ei itse halua alkaa hommiin.

Merssussas taitaa olla 722.698 laatikko. Tarvittavan öljymäärä löytyy varmaan
jostain öljyvalmistajan katalogista tai kysymällä Veholta. (KL-varaosin myyjätkin
saattavat löytää tiedon jostain) Jep, sinetti menee rikki kun sen irottaa, mutta
KL:ltä saa tilattua uuden sinetinkin.
C220TD -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18163
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä se haittaa vaikka sinetti särkyy.
Öljyä tarvitset 7 litraa, joka ei mene kaikki.
KL kautta saa tosiaan osat edullisesti.
Sähkölaatikolle on oma öljy. Punaista sekin on.
Öljynvaihdossa saa mennä aikaa jotain alle tunti korjaamolla.
Kyllähän ne kannattaa vaihtaa vaikkei suositusta olekaan, vaikka sitten sen 100000 välein.
Oikea määrä sitten tarkasti tikulla.
wiimax.fi
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Kiitoksia vastauksista!

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Jep,
kiitoksia kannanotoista ja vastauksista.
Autosta meni juuri 150 000 km raja rikki ja kun nyt sattui auto menemään takuukorjauksen takuukorjaukseeen niin kysyinpähän tuota auto-tomaatti-laatikon öljynvaihtoakin samalla... Eli mitään akuuttia ei ole!
Taidan jättää tekemättä, sillä hyvin toimii ja pidän autoja yleensä vain max. 2 vuotta ... Sillä ajalla km tulee vain max 50 000.
Ja lohduttihan tuo työnvastaanottajan kommentti että "automaattilaatikko kestää saman verran kuin öljyt ja toisinpäin, yleensä auton iän..."
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onpa aika mielenkiintoista....
Olin aiemmin merkkiliikeessä töissä ja vm.-99
sähkövaihteistoihinkin kyllä vaihdettiin öljyt 80tkm. välein!

Saattaa olla että turbiinissa ei ole enää tyhjennys proppua,
eli öljyä vaihtuu enää n.3-4 litraa entisen n.6:n litran sijaan.

Eri asia on sitten 6-vaihteiset manuaalit joihin ei enää öljyjä vaihdeltu ja öljy oli
vähän kalliimpaakin...

Mutta samanlailla sieltä vaihteistosta sitä likaa irtoaa iän myötä mitä vanhemmistakin automaateista, vain ohjaukset ovat sähköisiä.

Vai mitä :?:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Enpä tiedä onko väyrysissä eri laatikko kuin aa-mallissa, mutta sähköohjattu 5-vaihteinen kuitenkin... Öljynvaihto ei ainakaan mulla kuulu huolto ohjelmaan.
Luulis kuitenkin että merkkiliike olisi vaihtanut pyydettäessä, rahaahan se vaan tietää...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Automaattilaatikon 722.6xx öljynvaidosta !!!!

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Mersun tehtaalla oli alussa kaunis ajatus että ko. laatikkoon ei tarvi vaihtaa elinaikana ollenkaan öljyjä, mutta . . .
Laatikoita rupes paukahtelemaan Saksassa 200 000 km:n jälkeen.
Tuli kiire antaa vaihtosuositus 120 000 km välein.
Veho ymmärtääkseni noudattaa samaa ohjetta - tai ainakin pitäis !
Omassa saksantuonissa oli öljyt vaihdettu just 120 000 kohdalla huoltokirjan mukaan. Vaihdatin itte uudestaan kun en luottanut oikeen Germaaniin, en Veholla.
Oli ne öljyt kuitenkin vaihdettu siellä Saksanmaalla, olivat kirkkaat ja puhtaat.

Sähkölaatikkoon menee 6.5 l öljyä ilman turbiinin tyhjennystä ja turbiinin tyhjennyksen kanssa 9l. Tarkistus ohjeen mukaan (lämmöt 80, paineet päällä)
mittatikun kanssa viivaan ja laatikon öljynputsari kans vaihtoon.
Suosittelen homman antamista osaavalle tekijälle - tiivisteen saa helposti asennettua pitämättömäksi -> öljypohja on senjälkeen "propelli" eli kiero.

Kaikkea ei kannata yrittää itte ! !
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18163
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

10jykä; "allekirjoitan" tekstisi täysin, mutta noin paljon öljyä en kyllä ole saanut sopimaan mihinkään mb sähkölaatikkoon ???
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Juu.
Olen dealerin kans samaa mieltä öljymäärästä.
Eihän siellä edes pysy niin paljoa öljyä sisällä....

Mielestäni sähkölaatikoitakin on turbiinin propulla ja ilman,
mutta ei missään nimessä sinne 6,5litraa mahdu ilman turbiinin tyhjennystä
mikäli vielä on kysymys w210 autosta.

Korjaan vielä edellistä juttuani, että se vaihtoväli taisi olla sen 120tkm eikä 80tkm. mutta eihän siitä ainakaan vahinkoa ole....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18163
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, Aki, joku yksilö on sattunut joista ei ole turbiinin proppua löytynyt.
Ensin on tullut pyöritettyä turbiinia varmaan pari kolme kierrosta ja sitten alkaa tuntua että eiköhän se ole jo kierroksen mennyt...
Sitten merkki turbiiniin ja vielä kierros - ei ollut proppua.

Kesällä oli muuten c36amg johon oli "huoltamolla" vaihdettu öljyt automaattiin - öljyt ulos vain pohjasta ja sitten kuutisen litraa sisään - vaihteistoa välillä käyttämättä-
ja uloshan sitä oli sitten tullut, varmaan kolmisen litraa ainakin...

No, se ei ollut sähkölaatikko, ja tämä meni taas asiasta melkein toiseen.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Niin.
Eihän se auta kaataa koko öljymäärää kerralla.... tulee takuulla ulos.

Näissä joihin oikeasti mahtuu 6,5litraa, laitetaan korkeintaan 4litraa ja sitten käyntiin ja kokeillaan eri vaihteita ja sitte vasta kaadellaan ne loput öljyt ja tarkistetaan määrä oikeaksi.
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin