R107 manuaalina?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

R107 manuaalina?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onko joku ajellut SL:ää (280 tai 350) manuaalivaihteisena?

Kuinka jaksaa liikkua?
Paljonko kuluttaa?

(Olisiko Pagoda kevyempänä sporttisemman oloinen...?)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: R107 manuaalina?

Viesti Kirjoittaja Matti R »

paloviita kirjoitti:Onko joku ajellut SL:ää (280 tai 350) manuaalivaihteisena?

Kuinka jaksaa liikkua?
Paljonko kuluttaa?

(Olisiko Pagoda kevyempänä sporttisemman oloinen...?)
280SL manuaalia olen ajanut. R107 ei ole sporttisen oloinen oikein millään koneella, vaan tarkoitettu kruisailuun automaattivaihteisena.
Kulutuksella ei ole mielestäni merkitystä noissa autoissa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

280SL manuaalia olen ajanut. R107 ei ole sporttisen oloinen oikein millään koneella, vaan tarkoitettu kruisailuun automaattivaihteisena.
nämähän on aina noita makuasioita.

Kaverin tekemä C107 6.9:llä tekniikalla ja hydropneumaattisella jousituksella on oikeinkin sporttinen, ehkä hieman enemmän Autobaanacruiseri, kun on hiukan keulapainoinen. Oma 350:nen automaattina, paljon matalammalla, jäykemmällä alustalla on huomattavan hyvä ajaa mutkaisia pikkuteitä pitkin...moni tuttava on ollut ihan ihmeissään. Paikaltaan lähtiessä, tuo automaatti 350 on tietysti hieman laiska (manuaalina taatusti ihan eri asia). Saa nyt nähdä kun ehkä ruuvaan paikalleen hieman kiristetyn 500:n moottorin, joka on 50 kg kevyempi kuin tuo 350:nen miten sitten keksintö liikkuu.

Tuttavalla on 280 Sl automaatilla ja parannetulla alustalla. Hänkin on ajanut aikanaan rallia ja hänkin "tykkää räpätä" SL:llä ihan vain urheilullisten ajo-ominaisuuksien takia...

w107:n manuaali on hieman hidasvaihtoine ja vaatii malttia

Mutta asiahan on myöskin tosi, vakioalustainen, renkainen, moottorinen R/C 107 on ihan vain cruisailulaite. Vakio osilla SL:n perä on hieman vikuri ääriolosuhteissa, lyhyen akselivälin takia...todella paljon kääntyvät eturenkaat auttavat tosin asiaa, silti "vakioruorin" kanssa tulee taatusti kiire.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ei Unskilla sattus olemaan siitä C107 6.9:stä kuvia. Kiinnostais nähdä, että kuinka norsu on laitettu tulitikkurasian sisään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Vaikka on vähän offtopic:

Tuossapa on lehtijuttukin kaverin "pirssistä" Tuon jutun aikaan Hydropneumaattinen jousitus ei ollut paikallaan, mutta nykyään on. Sen verran on autossa suomalaistakin osaamista, että jousituksen öljytankki on ihan Oululaista tekoa ;). Sen verran mahduttamisesta, että mm. etuapurunkoa on tiputettu n. 7 cm. alaspäin välikappaleilla. Myöskin konehuoneen ja kardaanitunnelin peltejä on jouduttu muotoilemaan hieman, yllättävän vähän tosin.

http://www.topklasse.net.au/forums/showthread.php?t=73

Täytyy kaivella jotain kuvia omalta koneelta, tosin täytyy ensin varmaistaa auton omistajalta saako niitä "julkistaa"
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
SL 300-24 ////AMG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 17.06.2005 11:11

Re: R107 manuaalina?

Viesti Kirjoittaja SL 300-24 ////AMG »

paloviita kirjoitti:Onko joku ajellut SL:ää (280 tai 350) manuaalivaihteisena?

Kuinka jaksaa liikkua?
Paljonko kuluttaa?

(Olisiko Pagoda kevyempänä sporttisemman oloinen...?)

Hankin SL 280 manuaali -1975 loppukesästä 2002. Auto oli alkuperäiskuntoinen, pl. Borbetin A-type "17 vanteet, 225/45 renkailla. Kulutus oli matka-ajossa 10,05 - 10,1 litraa (perä 3.69).

Ensimmäisenä vaihdoin autoon 3.07 perän, jonka jälkeen kulutus vastaavassa ajossa ja nopeudella putosi 8,3 litraan sadalla. Seuraavaksi vaihdoin vanteet ja renkaat, W126:en alkuperäisiin "kasireikiin" ja 205/65 Nokian Energy-renkaisiin. Kulutus ei enään laskenut uusilla renkailla.

Seuraavaksi vaihdoin autoon 2.47 perän, jonka jälkeen kulutus vastaavassa ajossa ja nopeudella putosi 7,8 litraan sadalla. Kaikki kulutuksen on mitattu rättikatto ylhäällä. Vastaavat lukemat ovat 0,2 litraa enemmän katto alhaalla.

Tehopuoli lisääntyi - arviolta noin 10 prosentilla - kun korvasin ilmapuhdistajan vapaavirtaussuodattimella ja vaihdon takaäänenvaimentimen tilalle suorat putket.

Auton massaa on kevennetty mahdollisuuksien mukaan, tavoitteeva on tiputtaa noin 150-200 kg alkuperäisestä 1510 kg:sta. Ohjaamoon on vaihdettu Luisin puuratti/-keppi-yhdistelmä. Ensi kesänä alle tulee Intran 15" vanteet (ET 23) ja 195/60 renkaat ja korkeapaineiset kaasuiskunvaimentimet.

Vinkkejä tehojen lisäämiseen otetaan mielellään vastaan!!
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: R107 manuaalina?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

SL_280 kirjoitti: Hankin SL 280 manuaali -1975 loppukesästä 2002. Auto oli alkuperäiskuntoinen, pl. Borbetin A-type "17 vanteet, 225/45 renkailla. Kulutus oli matka-ajossa 10,05 - 10,1 litraa (perä 3.69).

Ensimmäisenä vaihdoin autoon 3.07 perän, jonka jälkeen kulutus vastaavassa ajossa ja nopeudella putosi 8,3 litraan sadalla. Seuraavaksi vaihdoin vanteet ja renkaat, W126:en alkuperäisiin "kasireikiin" ja 205/65 Nokian Energy-renkaisiin. Kulutus ei enään laskenut uusilla renkailla.

Seuraavaksi vaihdoin autoon 2.47 perän, jonka jälkeen kulutus vastaavassa ajossa ja nopeudella putosi 7,8 litraan sadalla. Kaikki kulutuksen on mitattu rättikatto ylhäällä. Vastaavat lukemat ovat 0,2 litraa enemmän katto alhaalla.
Kiitos asiallisesta vastauksesta kulutuskysymykseen!

Vaihdoitko perän vaihdon yhteydessä nopeus-/matkamittarinkin vai korjaatko luvut ainoastaan laskennallisesti?

Mitenkäs tuo kulkupuoli - oletko päässyt vertaamaan esim. 450 automaattiin? kumpi tuntuu terhakkaammalta nurkka-ajossa?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mitenkäs tuo kulkupuoli - oletko päässyt vertaamaan esim. 450 automaattiin? kumpi tuntuu terhakkaammalta nurkka-ajossa?
Tuossa ei ole mitään epäselvyyttä. Euro 450 SL hakkaa mennen tullen 280:n . n. Yli 150 Nm ja 40 hp:n erolle ei ole vastusta kaupunkinopeuksilla tai moottoritiellä, lisäksi 0-100 km/h aika kertoo myös paljon 8.2 sek vs. 280:sen 10.5 sek... Siis 450:n pitää olla tosiaan Euromalli. Sl:ää en ole ajanut 280 manuaalina, mutta kaikilla muilla korimalleilla, missä sitä käytetään, olen. Olen myös testannut w107 450:n Jenkki- ja Euromallina. Täystehoinen 225 hp. 450:nen on huomattavasti 280:stä pirteämpi.

Ongelmana vain on 450:sten Euromallien vähäisyys Suomessa, myynnissä näkee lähes pelkästään "Ameriikan tuliaisia". Kaikki Jenkkimallit ovat valitettavan alitehoisia (max 190 hp, yleensä 180-170 hp). Tällöin ero suorituskyvyssä jää jo lähinnä marginaaliseksi.

Toinen seikka on myös, ettei monikaan loppuen lopuksi tiedä minkä tehoinen kone autossa on, sillä 450:n eri tehoversioiden ulospäin näkyvät erot ovat minimaalliset.

Se sitten onko kulutus- ja kulkueroilla käytännön merkitystä, on tietysti ihan jokaisen oma asia.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Vaikka on vähän offtopic:

Tuossapa on lehtijuttukin kaverin "pirssistä" Tuon jutun aikaan Hydropneumaattinen jousitus ei ollut paikallaan, mutta nykyään on. Sen verran on autossa suomalaistakin osaamista, että jousituksen öljytankki on ihan Oululaista tekoa ;). Sen verran mahduttamisesta, että mm. etuapurunkoa on tiputettu n. 7 cm. alaspäin välikappaleilla. Myöskin konehuoneen ja kardaanitunnelin peltejä on jouduttu muotoilemaan hieman, yllättävän vähän tosin.

http://www.topklasse.net.au/forums/showthread.php?t=73

Täytyy kaivella jotain kuvia omalta koneelta, tosin täytyy ensin varmaistaa auton omistajalta saako niitä "julkistaa"
Ohhoh, tämäpä oli livahtanut ohi. Olihan tuolla apujoukoissa ollut myös aussi Ron B jolta olen saanut neuvoja M-100 foorumillakin :D .

Raju peli :o .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

unski kirjoitti:lisäksi 0-100 km/h aika kertoo myös paljon 8.2 sek vs. 280:sen 10.5 sek...
´

Näinhän se varmasti on :oops:
Syy, miksi kyselin liittyy aiempiin kokemuksiini vanhoista automaattilaatikoista. Esim. W124 lähtee automaattina paikaltaan kuin norsu makuulta, vaikka siinä on sentään 4-vaihteinen laatikko. Edes kick downin polkeminen ei tee tuosta kovin reipasta menijää (kokemukset 300 E:stä ja 300 DT:stä). 3-vaihteinen huonontaa käytännön suorituskykyä uskoakseni vielä enemmän. Ja lisää painavahkon auton polttoaineen kulutusta.


Ajomukavuutta kaupunkiympäristössä (automaatilla) en kiistä, mutta muut syyt painavat vaakaa minun kohdallani manuaalin suuntaan...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Euro 450 SL polttaa kumia vakiorenkailla ihan mainiosti... w124 on tosiaan automaatilla melko laiska lähtemään, mutta niissä harvassa mallissa on yli 300 Nm:ää heti tyhjäkäynnillä.... ja 370 Nm 3250/min verrattuna 280:n 240 Nm 4500/min... Mutta kyseessä pitää tosiaan olla se 225 hp versio. Edes 420:nen SEC ei oikein potki heti tyhjäkäynniltä, kun sekin on vielä hieman liian lyhytiskuinen...

Sinänsä 3-vaihteinen laatikko ei tuossa 450:ssä niin haittaa, kun perävälitys on 3.07...tällöin tilanne on lähes sama kuin w126 500 SEC:n ykkössellä...kun perävälitys siinä on 2.24.... 450:n kokonaisvälitys pienimmällä vaihteella 7.4 ja 500 SEC:ssä 8.2 joten eroa on vain n. 10%...

Ja kuten mainitsin nämä nyt on makuasioita...muutama ystävä vannoo M110:n nimiin, pitävät kuutosen äänestä, minusta taas vanha 350:nen kasi on melkeinpä paras moottori, erään kaverin mielestä mikään muu kuin 560 ei kelpaa...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
SL 300-24 ////AMG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 17.06.2005 11:11

Re: R107 manuaalina?

Viesti Kirjoittaja SL 300-24 ////AMG »

paloviita kirjoitti:
SL_280 kirjoitti: Hankin SL 280 manuaali -1975 loppukesästä 2002. Auto oli alkuperäiskuntoinen, pl. Borbetin A-type "17 vanteet, 225/45 renkailla. Kulutus oli matka-ajossa 10,05 - 10,1 litraa (perä 3.69).

Ensimmäisenä vaihdoin autoon 3.07 perän, jonka jälkeen kulutus vastaavassa ajossa ja nopeudella putosi 8,3 litraan sadalla. Seuraavaksi vaihdoin vanteet ja renkaat, W126:en alkuperäisiin "kasireikiin" ja 205/65 Nokian Energy-renkaisiin. Kulutus ei enään laskenut uusilla renkailla.

Seuraavaksi vaihdoin autoon 2.47 perän, jonka jälkeen kulutus vastaavassa ajossa ja nopeudella putosi 7,8 litraan sadalla. Kaikki kulutuksen on mitattu rättikatto ylhäällä. Vastaavat lukemat ovat 0,2 litraa enemmän katto alhaalla.
Kiitos asiallisesta vastauksesta kulutuskysymykseen!

Vaihdoitko perän vaihdon yhteydessä nopeus-/matkamittarinkin vai korjaatko luvut ainoastaan laskennallisesti?

Matkamittaria ei ole vaihdettu, nopeus mitataan GPSällä.

Mitenkäs tuo kulkupuoli - oletko päässyt vertaamaan esim. 450 automaattiin? kumpi tuntuu terhakkaammalta nurkka-ajossa?
Vertasin kahden kesän aikana jenkki 450 SL:ään (penkistä mitattu: 181 hevosvoimaa). Jenkki vei vastaavassa matka-ajossa noin 13 l. sadalla.

Kiihtyvyys oli selkeästi heikompi. Jenkin ongelmana oli mm. 3-portainen vaihteisto 3,07 perällä, eli 0 km/h -täyskiihdytyksessä puuttuva "ykkösvaihde" tuntui. Jenkin ensimmäisen vaihteen välityssuhdehan on muistaakseni 2.39:1.

Sporttisuudessa, on toistaiseksi lähimmäksi päässyt Euro 350 SL -75 automaatti (perä: 3.46:1).

Ensimmäinen tavoite oli alittaa kulutuksessa kahdeksan litran "haamuraja". Seuraava tavoite on alittaa kiihtyvyydessä kahdeksan sekunnin "haamuraja".
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ensimmäinen tavoite oli alittaa kulutuksessa kahdeksan litran "haamuraja". Seuraava tavoite on alittaa kiihtyvyydessä kahdeksan sekunnin "haamuraja".
Täytyy toivottaa onnea matkaan. Mielestäni ainut tapa päästä tuohon M110 280 koneen kanssa lienee ahtaminen. Alle vaatii 8-sekuntia n. 250-280 hp , 2.47:n välityksillä ja n. 350-400 Nm ...se on helppo nähdä 500:n SL:n suoritusarvoista....7.9 sekuntia sataseen 405 Nm 2.47 välitys ja 240 HP....

250 hp vanhasta M110:sta ei lähde ilman ahdinta, jos tavoitteena on alle 8l sadalla kulutus... Tai sitten painoa pitää tiputtaa se noin 300 kg, johon tehdas pystyi aikanaan tekemään...vaati tosin puskurien poistamisen, alumiinisen konepellin, alumiinilokarit, äänieristyksen poistamisen, sisustuksen poistamisen, lasikuitupenkit, alumiiniset tukivarret taakse... yms pientä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kiihtyvyys oli selkeästi heikompi. Jenkin ongelmana oli mm. 3-portainen vaihteisto 3,07 perällä, eli 0 km/h -täyskiihdytyksessä puuttuva "ykkösvaihde" tuntui. Jenkin ensimmäisen vaihteen välityssuhdehan on muistaakseni 2.39:1.
Ei Jenkki versiot pärjääkkään Euro SL 280:lle..se on jo nähty autolehtien mittauksissa jo silloin kun autot olivat uusia... -74 California 450 SL oli noin 11-12 sek. 0-100 kmh...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

En oikein usko siihen turbottamisen kautta saatavaan teholisäykseen ja 8 litran samanaikaiseen kulutukseen.

Itsellä oleva W123 280E AMG Stufe2 version 211 heppaisena, 3.07 perällä, niin vaikka kuinka sievästi yrittää ajella, niin kulutus maantiellä on 10 litraa ja kylänraitilla rällätessä 14 litraa satkulle.

Ja sitten kun ruvetaan reuhaamaan ranteet suorina, niin 18 - 22 on kulutusluvut satkulle.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin, ahdettuna kyse olisi varmaan sellaisesta turbosta, joka ei potki ollenkaan alle 2000 1/min , jotta ahdot pysyisivät kurissa "säästöliekillä" ajettaessa. Lisäksi systeemi vaatisi luultavimmin vähintään ohjelmoitavan sytytyksen, mieluummin suorasytytyksen, jotta puristussuhde voitaisiin pitää lähellä kulutusystävällistä 1:10 ilman nakutusvaaraa...tietysti välijäähdyttimen yms....

Tuosta "Mesedesin" esimerkistä huomataan myös, että M110:sta ei ihan helpoin konstein saa irti "kulutusystävällistä" tehoa. Eli jotta kulutus pysyy kurissa on moottorin hyötysuhdetta lisättävä roimasti...esim. turbolla, tai sitten autoa on kevennettävä raa'alla kädellä, jotta alkuperäiset tehot riittäisivät 8 sekunnin alitukseen.... tällöin joudutaan palaamaan luultavasti vähintään 3.07 perävälitykseen... todennäköisesti yli 3.46:n välitykseen.

Niin sanomattahan on selvää, etteivät nämä kulutus ja kiihtyvyys voi toteutua samaan aikaan.... siis joko kiihdytellään tai säästellään, samalla autolla tietysti. ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Turbohan tietyllä tavalla ajateltuna kasvattaa moottorin iskutilavuutta, koska se polttaa suuremman määrän ilma-polttoaineseosta kerralla, kun vaparimoottori. Jos ruvetaan ahtamaan, niin sittenhän polttoainettakin tarvitaan lisää, jotta saadaan tämä ilma-polttoainesuhde pysymään oikeana, kun kerran ilmaa painetaan männänpäälle oikein konevoimalla, joten näkisin asian niin, että kulutus vaan kasvaa entisestään.

Sitäpaitsi M110 on suunniteltu siihenaikaan, jolloin yhdenkään MB:n moottori-insinöörin sanavarastossa ei ollut sanaa polttoainetalous. Se, kuinka paljon se söi oli pelkästään vaan mitätöntä knoppitietoutta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Eli dieseliksi pitäisi päivittää ellei äänimaailman muutos ja sen aiheuttama järkytys olisi esteenä...

nimim. 500 Nm@2500 rpm ja normikulutus 7 l/100 km (etukammiokoneella) :roll:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mesedesi kirjoitti:Turbohan tietyllä tavalla ajateltuna kasvattaa moottorin iskutilavuutta, koska se polttaa suuremman määrän ilma-polttoaineseosta kerralla, kun vaparimoottori. Jos ruvetaan ahtamaan, niin sittenhän polttoainettakin tarvitaan lisää, jotta saadaan tämä ilma-polttoainesuhde pysymään oikeana, kun kerran ilmaa painetaan männänpäälle oikein konevoimalla, joten näkisin asian niin, että kulutus vaan kasvaa entisestään.
Unskin ajatus taisi olla, että normiajossa ahdinta ei hyödynnetä ollenkaan jolloin kulutus pysyy aisoissa. Tehontarpeen mukana toki kulutuskin kasvaa, mutta vain hetkellisesti. (Onkos 280:ssä K-jetronic?)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Unskin ajatus taisi olla, että normiajossa ahdinta ei hyödynnetä ollenkaan jolloin kulutus pysyy aisoissa. Tehontarpeen mukana toki kulutuskin kasvaa, mutta vain hetkellisesti. (Onkos 280:ssä K-jetronic?)
Näin on, olen "mesedesin" kanssa samaa mieltä, että tehoa ei tule ilman kulutusta, joten asia voisi vaatia silloin tälläisen Dr Jekyl ja Mr Hyde moottorin.... eli ahdin toimisi vain tarvittaessa ja silloin kulutuksella ei ole väliä.

Tuollaisella järjestelyllä sitten korttelirallista tulisi turbon kanssa melko toivotonta, kun turboviive tulee välttämättä pitkäksi...mieleen tulee tuollainen Mad Max sovellus jossa ahdin (mekaaninen) nykäistään päälle vasta tarpeen vaatiessa... Mad Max:llähän syy tähän oli ihan sama bensaa piti pihistää ja tehoakin saattoi tarvita...paljon ja nopeasti ;)

M110 on aina joko D-tai K-jetronic (jenkkimallit k-lambda)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin