E 290TDT kysymyksiä
E 290TDT kysymyksiä
Tervehdys
Olisi muutama kysymys asiantuntijoille, jotta pääsisin muutamasta viasta eroon. Auto on 97 väyrys farmari.
Mitä kautta pääsee käsiksi mittariston taustavalojen polttimoihin?
Tuulettimesta, tai ilman puhaltimesta. Kun laittaa puhallustehon 3sta suuremmalle alkaa kuulua aika inhottava vinkuna eikä puhallusteho juuri enää tehostu. Ilman suodattimet on vaihdettu ja ääni kuuluu ilman suodattimiakin. On aivan sama mihin puhallus on ohjattu. Autossa on ilmastointiautomaatti eli elektorinen näyttö mistä saa säätää puhallussuunnat ja asteet yms. KÄytin veholla vaihteistoöljyn vaihdossa ja samalla kysyin että tutkikaa missä vika. Eivät löytäneet vikaa, sanoivat että epäilevät että puhaltimen vastus on viallinen. Huoltomies sanoi että se on siinä repsikan jalkatilan yläpuolella. Osa maksaa n270. Onko tämä vaikea vaihtaa itse? Ja miten homma tehdään? Löytyykö muuta selitystä vialle?
KOlmas kysymys koskee sirinää tai vinkunaa kun antaa kaasua hiukan enemmän, alkaa kuulua tällainen sirisevä, vinkuva ääni joka lakkaa, kun veto tasantuu. Ääni on kuuluvinaan kojelaudan keskiosan suunnasta, en osaa sanoa tuleeko se moottoritilasta. Kevyellä kiihdytyksellä tätä ei kuulu, vain kun antaa reilummin hanaa. Mistä ko ääni tulee, se on mielestäni koventunut viimeisen 15tkm aikana. Tätä tietysti on vaikea sanoa näkemättä ja kuulematta mutta onko veikkauksia tai jopa tietoa mistä voisi aiheutua?
Kiitos paljon vastauksista!!!
Olisi muutama kysymys asiantuntijoille, jotta pääsisin muutamasta viasta eroon. Auto on 97 väyrys farmari.
Mitä kautta pääsee käsiksi mittariston taustavalojen polttimoihin?
Tuulettimesta, tai ilman puhaltimesta. Kun laittaa puhallustehon 3sta suuremmalle alkaa kuulua aika inhottava vinkuna eikä puhallusteho juuri enää tehostu. Ilman suodattimet on vaihdettu ja ääni kuuluu ilman suodattimiakin. On aivan sama mihin puhallus on ohjattu. Autossa on ilmastointiautomaatti eli elektorinen näyttö mistä saa säätää puhallussuunnat ja asteet yms. KÄytin veholla vaihteistoöljyn vaihdossa ja samalla kysyin että tutkikaa missä vika. Eivät löytäneet vikaa, sanoivat että epäilevät että puhaltimen vastus on viallinen. Huoltomies sanoi että se on siinä repsikan jalkatilan yläpuolella. Osa maksaa n270. Onko tämä vaikea vaihtaa itse? Ja miten homma tehdään? Löytyykö muuta selitystä vialle?
KOlmas kysymys koskee sirinää tai vinkunaa kun antaa kaasua hiukan enemmän, alkaa kuulua tällainen sirisevä, vinkuva ääni joka lakkaa, kun veto tasantuu. Ääni on kuuluvinaan kojelaudan keskiosan suunnasta, en osaa sanoa tuleeko se moottoritilasta. Kevyellä kiihdytyksellä tätä ei kuulu, vain kun antaa reilummin hanaa. Mistä ko ääni tulee, se on mielestäni koventunut viimeisen 15tkm aikana. Tätä tietysti on vaikea sanoa näkemättä ja kuulematta mutta onko veikkauksia tai jopa tietoa mistä voisi aiheutua?
Kiitos paljon vastauksista!!!
Itse veikkaisin tuohon vinkunaan puhaltimen moottoria. Ei siellä motissa kyllä mitään vastuksia ole. Siellä on semmonen säädin, joka ohjaa puhaltimen nopeutta. Sinne menee kolme piuhaa, jatkuva plus, maa ja säätimeltä tuleva ohjaus virta. Ohjaus piuhassa on jännite sitä suurempi, mitä kovemmalle puhallinta kääntää.
Murikka lähtee helposti. Jalkatilasta verhoilulevy pois, puhaltimen pohja irti ja sitten pääseekin jo käsiksi. Töpseli irti ja muutamalla ruuvilla koko moottori/puhallin/säädin paketti irti. Säädin on varmasti kallis, mutta veikkaisin kuitenkin sitä moottoria. Ei sekään varmaan halpa ole.
Kannattaa varmaan ottaa se verhous ja puhaltimen pohja irti ja kuunnella, jos siitä sais selvää. Jos se on moottori, ni sitähän vois kokeilla rasvata.
Murikka lähtee helposti. Jalkatilasta verhoilulevy pois, puhaltimen pohja irti ja sitten pääseekin jo käsiksi. Töpseli irti ja muutamalla ruuvilla koko moottori/puhallin/säädin paketti irti. Säädin on varmasti kallis, mutta veikkaisin kuitenkin sitä moottoria. Ei sekään varmaan halpa ole.

Kannattaa varmaan ottaa se verhous ja puhaltimen pohja irti ja kuunnella, jos siitä sais selvää. Jos se on moottori, ni sitähän vois kokeilla rasvata.

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Re: E 290TDT kysymyksiä
Ettei vaan oo turbon laakerit menossaJuhaJL kirjoitti: KOlmas kysymys koskee sirinää tai vinkunaa kun antaa kaasua hiukan enemmän, alkaa kuulua tällainen sirisevä, vinkuva ääni joka lakkaa, kun veto tasantuu. Ääni on kuuluvinaan kojelaudan keskiosan suunnasta, en osaa sanoa tuleeko se moottoritilasta. Kevyellä kiihdytyksellä tätä ei kuulu, vain kun antaa reilummin hanaa. Mistä ko ääni tulee, se on mielestäni koventunut viimeisen 15tkm aikana. Tätä tietysti on vaikea sanoa näkemättä ja kuulematta mutta onko veikkauksia tai jopa tietoa mistä voisi aiheutua?

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Mulla kuului kanssa puhaltimesta vinkunaa ennen. Se tuli ensin vain kovemmilla pakkasilla, mutta vähitellen se alkoi kuulua myös lauhemmillakin keleillä. Joskus puhallus saattoi jopa katketa kokonaan, mutta jatkui aina muutaman sekunnin tauon jälkeen. Yhtenä aamuna puhallin ei sitten sanonu mittään, ei puhaltanut yhtään. No, paikallistin puhaltimen moottorin ja otin sen irti. Moottori oli täysin jumissa, ei enää auttanu edes rasvaus/CRC-kylpy. Uusi moottori piti käydä tarvikkeena ostamassa, maksoi 42e...
Tämmönen juttu tällä kertaa, tuossa tilanteessa moottorin voitelu saattaisi vielä auttaa...
Tämmönen juttu tällä kertaa, tuossa tilanteessa moottorin voitelu saattaisi vielä auttaa...
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
ex 190D 2.5 Avantgarde
vastuksesta...
morjens!
juu kyllä siellä moottorin vieressä semmoinen epämääräisen muotoinen vastus vaan on. hintaa sillä muistaakseni oli noin 250 €. itelläni on yksi sellainen ylimääräinen hyllyssä, tuli näet hankittua turhanpäiten, kun tuo puhallin kiukutteli. jos vika sulla lopulta siinä, niin tehdään kauppoja, niin kaikki hyötyvät, paitsi siis Veho. mun auto on e 200 cdi, mut olettaisin, että toi vastus on sama riippumatta siitä onko ilmastointi automaattinen vai ei.
Henkka
juu kyllä siellä moottorin vieressä semmoinen epämääräisen muotoinen vastus vaan on. hintaa sillä muistaakseni oli noin 250 €. itelläni on yksi sellainen ylimääräinen hyllyssä, tuli näet hankittua turhanpäiten, kun tuo puhallin kiukutteli. jos vika sulla lopulta siinä, niin tehdään kauppoja, niin kaikki hyötyvät, paitsi siis Veho. mun auto on e 200 cdi, mut olettaisin, että toi vastus on sama riippumatta siitä onko ilmastointi automaattinen vai ei.
Henkka
Meillä kuului suhina kun kaasua käytti enemmän, koska se imusarjan ja ahtoputken välinen kumi oli rikki. Siitä kohtaa huohotusöljyt olivat sumuttuneet sinne imusarjan alle. Vaihtamalla korjaantui ja maksoi pari euroa. Samalla kannattaa vilkaista dieselin paluuletkut, kesällä huomasin että diesel haisee ja letkut rikki.
Kiitos vastauksista
Käyn näyttämässä autoa ensiviikolla asiantuntijalla, saa katsoa tuleeko ujellus turbosta. Mitähän turboremontti maksaa?
Mittarivaloista, voikohan sinne mittariston väliin työntää omatekoista rautalankakoukkua, jolla sitä yrittäisi vetää ulos? Vai pitääkö sitä vetää jostakin tietystä kohdasta? Varmaan vehola on siihen oma työkalu.
Puhaltimesta. Henkka, tehdään kaupat, jos siinä vika on. Osaatko avittaa, miten saan sen vastuksen ulos. Suodattimien vieressä oli iskompi muovinen, veikkaisin että se oli puhallinmoottori. Onko se sen takana?
Kiitoksia vastauksista.
On muuten hieno foorumi tämä!! Kiitoksia ylläpitäjille.
Ei muilla merkeillä taida vastaavaa olla.
Mittarivaloista, voikohan sinne mittariston väliin työntää omatekoista rautalankakoukkua, jolla sitä yrittäisi vetää ulos? Vai pitääkö sitä vetää jostakin tietystä kohdasta? Varmaan vehola on siihen oma työkalu.
Puhaltimesta. Henkka, tehdään kaupat, jos siinä vika on. Osaatko avittaa, miten saan sen vastuksen ulos. Suodattimien vieressä oli iskompi muovinen, veikkaisin että se oli puhallinmoottori. Onko se sen takana?
Kiitoksia vastauksista.
On muuten hieno foorumi tämä!! Kiitoksia ylläpitäjille.
Ei muilla merkeillä taida vastaavaa olla.
Mulle on neuvottu, että sen mittariston saa plumpsautettua ulos, kun pudottaa kuskin jalkotilasta pahvit alas ja kurkottelee kädellä työntämään koko mittariston ulos. Silloin ei tule ainakaan kojetauluun mitään jälkiä.
Tässä vaiheessa on pakko kuitata: varo vaan ettei käy niinkuin langolle; pari kuukautta vanhasta 290 TDT:stä alkoi kuulua koneesta kolinaa Pitäjänmäen liikenneympyrässä, joten kuski kääntyi suoraan Vehoon. Aikansa pähkäiltyään Pitskussa tultiin siihen tulokseen, että imusarjassa oli turkkilaisten jäljiltä ollut ylimääräisiä muttereita, jotka oli sieltä vierinyt sylinteriin männän päälle!

Puhaltimenmoottori kestää noin 300 000 km taksikäytössä, jonka jälkeen puhaltimenmoottorin hiilet on kulunut loppu. Niitä saa vedettyä tongeilla ulos vielä sen verran, että riittää pariksi kuukaudeksi. Ajoittain toimii ja toisinaan taas ei millään namiskukkelin asennosta riippumatta on tyypillinen oire. Siritys ilmastointilaitteen sisältä johtuu tyypillisesti siipien väliin joutuneista roskista; puhdistaminen ja rasvaaminen auttanee.
Tässä vaiheessa on pakko kuitata: varo vaan ettei käy niinkuin langolle; pari kuukautta vanhasta 290 TDT:stä alkoi kuulua koneesta kolinaa Pitäjänmäen liikenneympyrässä, joten kuski kääntyi suoraan Vehoon. Aikansa pähkäiltyään Pitskussa tultiin siihen tulokseen, että imusarjassa oli turkkilaisten jäljiltä ollut ylimääräisiä muttereita, jotka oli sieltä vierinyt sylinteriin männän päälle!




Puhaltimenmoottori kestää noin 300 000 km taksikäytössä, jonka jälkeen puhaltimenmoottorin hiilet on kulunut loppu. Niitä saa vedettyä tongeilla ulos vielä sen verran, että riittää pariksi kuukaudeksi. Ajoittain toimii ja toisinaan taas ei millään namiskukkelin asennosta riippumatta on tyypillinen oire. Siritys ilmastointilaitteen sisältä johtuu tyypillisesti siipien väliin joutuneista roskista; puhdistaminen ja rasvaaminen auttanee.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Re: Kiitos vastauksista
Tein edelliseen autoon rempan ja tais kustantaa 350€, Lahdessa Riikosella. Jos selviää pelkällä laakeroinnilla ja putsauksilla ym niin ei paljoa kustanna, mut jos on siivet menny tai akseli niin sitten alkaa merkistä riippuen maksamaan, omaan olisi tullut huomattavan paljon kalliimmaksi kun oli Mitsun turbo, eli ei ole yhtä yleinen ku esim Garret. Suosittelen ihan vaikka yleishuolloksi tuon turbon preppausta, voin taata että kone muuttuu taas aivan toiseksi, ja kun nuo kustannukset eivät mitään kummia kuitenkaan ole. Niin ja kait nuo Turbosedät jotain niille siiville siellä tekee, laittavat kait oikeisiin asentoihin(ei faktaa..), mut rempan jälkeen sai KUIVALLA asvaltilla sutimaan kaasulla 3:lla kahdeksasta kympistä, tosin oli lastut ym, mut kuitenkin, okei onhan se etuveto ja Volvo ja vaikka mitä muuta..JuhaJL kirjoitti:Käyn näyttämässä autoa ensiviikolla asiantuntijalla, saa katsoa tuleeko ujellus turbosta. Mitähän turboremontti maksaa?
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Helpolla pääsin
TÄmä turbon suhina/ujellus johtui siitä että imu ja pakosarjan välinen paineentasausventtiili oli löysällä. (en ole ihan varma mikä sen ventiilin/säätimen oikea nimitys on.) Se olikin helppo juttu kun kaveri tiesi mitä teki.
JL
JL