.
En tarkoita.
Mieti ankarasti.
Moottori, ahtimen välityksellä, mutta moottori kuitenkin, joutuu tekemään nyt koko ajan lisätyötä.
Ennen ahtopaineen pyyntikartan pyyntömäärän tavoittaminen oli sille helpompaa osakaasulla, kun 30-70% kokonaisilmamäärästä tuli omalla voimallaan sieltä pakosarjasta.
Kun olet sulkenut EGR-venttiilin, mutta ohjelma on muuten sama, niin kaikki ilma täytyykin nyt koko ajan tuottaa itse, työtä täytyy tehdä enemmän saman painemäärän saavuttamiseksi.
Kun "lisäpainetta" ei pakosarjasta tule avuksi.
Lisätyön tekeminen näkyy auton toiminnassa siten, että entisen ajotyylin säilyttämiseksi täytyy poljinta painaa syvemmälle, jotta moottori tuottaisi entisen tehon ja suorituskyvyn.
Kaasupohjassa kulutus on ennallaan, jos se nyt lohduttaa.
Tätä toimenpidettä, kun vaan se tehdään, voidaan hyvin verrata tilanteeseen, että vaan ahtoja nostetaa, muttei syöttöjä.
Silloin moottorin teho laskee.
Ja kulutus nousee.
...Tosin savua ei tule sitäkään vähää....
Ei mulla ole kädet mitenkään sidottuna, enää...
Olen nyt ostanut lisenssillä olevat olssin ja kaapelin.
Itselle ei vaan ole vielä mitenkään selvää tämä rooli nyt sitten tästä eteenpäin.
Kuvittelisin, että ainakin jollain aikajänteellä tulee ohjelmointiapuja mersuilijoille, ja muillekkin.
Lastutuksen lisäksi myös uusien palikoiden "sopeuttamista" ohjelmaan ja muutokset, tai lastut sellaisina, kun asiakas ne haluaa.
Sellaisiin autoihin, joihin pääsee OBD-portin kautta ohjelmaan käsiksi, eli cdi,t.
Tinauksiin mulla ei riitä sorminäppäryys.
Mutta tämä nyt vielä vähän hakee muotoaan, kun kaikkea ei voi kerralla laittaa, ei riitä raha.
Toiveissa olisi, että nyt ainaskin dynoaikaa saisi melko tutulta mieheltä kohtuu hyvään dynoon kohtapuoliin ostaa.
Jonkinlainen alku nyt sekin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5