W123 280E laatikko ja mittaristo

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

W123 280E laatikko ja mittaristo

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Hei forumilaiset!

Keväällä saadaan W126 taloon "kakkosautoksi" ja tuo meidän dieselfarkku jää vähemmälle ajolle. Nykyisellään se ei enää ässän tulon jälkeen palvele ja mielessä kävi muuntaa se "takaisin" originaaliksi 280:ksi.
260 tkm ajettu kone on jo tiedossa. Mistähän saisi selville onko auto alunperin ollut automaatti vai manuaali? Oliko 280-koneisia autoja yleensäkään varustettu manuaalivaihteilla, ainakin kaikki mihin itse olen törmännyt on automaatteja.
(EDIT: Löytyi sieltä mobile.de:stä muutama manuaalikin kun aikansa selasi)

Koneenvaihdon yhteydessä tuohon on vaihdettu mittaristokin, joten olisi tarvetta sellaiselle. Varsinainen kysymys olisi siis seuraavanlainen: Millainen mittaristo 280:ssä on alunperin? Tässä on linkki sivulle johon olen koonnut 280CE/280TE-mittaristoja (mobile.de:stä):
http://honkahessu.tripod.com
Näyttää olevan aika kirjava valikoima. On ilman kierroslukumittaria ja kierroslukumittarin kanssa ja näyttääpä jopa nopeusmittarin lukematkin olevan eri malleissa hieman eri kohdissa(!).

Ei kellään forumilaisella ole tallin nurkkiin jäänyt ylimääräistä mittaristoa?

Autohan on alkuperältään 280TE -80 joka on muunnettu 200TD:ksi.

Kiitoksia taas jo etukäteen 8)

-Peter
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pelkästään mittariston vaihtohan ei riitä, vaan mittaristonhan täytyy kulkea perän kanssa samaa tahtia. Jos laitat eri moottorivaihtoehtoon tarkoitetun mittariston, kuin mitä perä on, niin silloin tulee nopeusmittariin heittoa puoleen tai toiseen.

Elikkäs vilkaiseppas sinne autosi alle, ja kerro minkä välityssuhteen perämurikka sinulla siellä takarenkaitten välissä oikein pitää pesäänsä.

Ja tämä välityssuhdehan on sama kuin perän sarjanumeron kolme viimeistä numeroa. :D

Itselläni on sellainen muistikuva, että 280:n mittariston suurin luku olisi 220 mutta tähän varmaan tulee suuremmilta tietäjiltä vielä varmennus.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juu, 220 + yksi viiva on 280-mallien mittariston "suurin nopeus". Muistaakseni Coupeissa kierroslukumittari oli vakiona (omassani oli myös), sedaneihin ja farkkuun sen sai lisävarusteena. Huomioi myös kromikeskiöt osoittimissa; ne häipyivät 9/1982 faceliftissa. Samoin Economy-mittaria ei tainnut olla vielä 1980-mallin autoissa. Kuten Mesedesi sanoi, tsekkaa perä myös.

280:siä on saanut sekä manuaaleina (4- ja 5-v.) sekä automaattina.

P.S. Makea tuo yksi kuva 280-kojelaudasta: rattivaihteisto ja lattiakepin paikalla säilytyslokero 8). Ja ai tuota jalopuun määrää--> ilm. alkuperäinen 3. sarjan auto :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Mesedesi kirjoitti:Elikkäs vilkaiseppas sinne autosi alle, ja kerro minkä välityssuhteen perämurikka sinulla siellä takarenkaitten välissä oikein pitää pesäänsä.
Silloin kun tuo OM615-mötikkä on vaihdettu tuonne keulille niin vaihdettiin myöskin perä "vakio-200D"-malliin, joten senkin vaihto on edessä.

Toisin sanoen, ostan mittariston perän mukaan? :?

(yksinkertaiselle pitää selittää)


-Peter
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

W123 jalopuukojelauta

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Timo L. kirjoitti:P.S. Makea tuo yksi kuva 280-kojelaudasta: rattivaihteisto ja lattiakepin paikalla säilytyslokero 8). Ja ai tuota jalopuun määrää--> ilm. alkuperäinen 3. sarjan auto :-).
Pitää näpsiä kuvia tuosta omastakin kojelaudasta, mulla on kanssa puuta muualla paitsi tuhkakupin kannessa.
Asiasta moottorisahaan: Keltaisessa pörssissä joku ilmoittelee että kojelautajalopuuta olisi myytävänä, mun pitäisi ostaa tuo keskimmäinen kojelaudan puupökkelö kun vanha on mennyt kieroon ja lakkaus haljennut :(
(repsottaa samalla tavalla kuin mun linkissä tuon ensimmäisen kojelaudan hansikaslokeron puulista). Onko jollain tietoa mitä kyseisellä myyjällä jalopuu maksaa, voiko ostaa vain yhden osan vai pitääkö ostaa koko sarja kerralla?

-Peter
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pörssissä oli kai Cromestyle Oy:n ilmoitus? Mielestäni se myy vain sarjoja... mutta ainahan kannattaa kysyä. www.cromestyle.nu
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:Juu, 220 + yksi viiva on 280-mallien mittariston "suurin nopeus". Muistaakseni Coupeissa kierroslukumittari oli vakiona (omassani oli myös), sedaneihin ja farkkuun sen sai lisävarusteena. Huomioi myös kromikeskiöt osoittimissa; ne häipyivät 9/1982 faceliftissa. Samoin Economy-mittaria ei tainnut olla vielä 1980-mallin autoissa. Kuten Mesedesi sanoi, tsekkaa perä myös.

280:siä on saanut sekä manuaaleina (4- ja 5-v.) sekä automaattina.

P.S. Makea tuo yksi kuva 280-kojelaudasta: rattivaihteisto ja lattiakepin paikalla säilytyslokero 8). Ja ai tuota jalopuun määrää--> ilm. alkuperäinen 3. sarjan auto :-).
onkos 126korissa sitten eri mittaristo ajattelu.. itellä mittarissa 240km/h vaikka on 280nen...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Totta kai... niin minun W116:ssakin oli asteikko 240 km/h asti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Timo L. kirjoitti:
P.S. Makea tuo yksi kuva 280-kojelaudasta: rattivaihteisto ja lattiakepin paikalla säilytyslokero 8). Ja ai tuota jalopuun määrää--> ilm. alkuperäinen 3. sarjan auto :-).
Onko kaikissa 3.sarjan autossa vakiona jalopuut keskikonsolissa? Kojelaudassa ne ovat kyllä..

Tuolla odottelee matkamallin keskikonsoli asennusta, siihen voisi puuta sitten laittaa, jos vaan löytyy...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

jarski kirjoitti:Onko kaikissa 3.sarjan autossa vakiona jalopuut keskikonsolissa? Kojelaudassa ne ovat kyllä..
3.sarjassa ainoastaan coupessa oli vakiona jalopuut myös koko keskikonsolissa ja 280:ssa ja turbodieselissä oli jalopuut vakiona tuhkakupista ylöspäin. Ns. kansanmalleissa oli tosiaan jalopuulistat vain kojelaudassa.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei ollut coupessakaan kierroslukumittaria vakiona.
Ellei sitten 9/82 muuttunut, mutta epäilen.
1981 lisävarustehinnaston mukaan kaikkiin 123-malleihin 1.200mk.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:Ei ollut coupessakaan kierroslukumittaria vakiona.
Ellei sitten 9/82 muuttunut, mutta epäilen.
1981 lisävarustehinnaston mukaan kaikkiin 123-malleihin 1.200mk.
Panepas skannaten kiireellä tuo lisävarustehinnasto, jos sinulla moinen on?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

En voi skannailla oikeestaan mitään tai millään, mutta voisin yrittää valokopioida tallilla käydessäni ja sitten pistää kustin polkemaan?
Niin, joo hinta saattoi olla myös 2.200mk.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Peter kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Elikkäs vilkaiseppas sinne autosi alle, ja kerro minkä välityssuhteen perämurikka sinulla siellä takarenkaitten välissä oikein pitää pesäänsä.
Silloin kun tuo OM615-mötikkä on vaihdettu tuonne keulille niin vaihdettiin myöskin perä "vakio-200D"-malliin, joten senkin vaihto on edessä.

Toisin sanoen, ostan mittariston perän mukaan? :?

(yksinkertaiselle pitää selittää)


-Peter
Kyllä se niin on.

Eli jos vaihtaa mittarin erilaiseksi, täytyy vaihtaa peräkin samaan seurakuntaan kuuluvaksi.

Sekä sama myös toisinpäin. :D

Jos autossasi on nyt 200D:n perä, sen välitys on muistaakseni 3,92 : 1 ja silloin sinulla on oltava kojetaulussa nakssatasen mittarikin, jonka suurin huippunopeus on 160.

Ja tiedoksi myös, että joissakin moottorivaihtoehdoissa USA - mallisessa mailimittarissa on näyttöä 20 mailia /h enemmän kuin eurooppaversioissa vaikka välityssuhteet on samat.

Onkohan muuten kukaan listannut näitä eri perävälityssuhteita samalle sivulle / listalle?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Re: W123 280E laatikko ja mittaristo

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Joo kyllä omassa 280E:ssä on mittari 220km/h ja kierroslukumittari. Olikos se niin että kaikissa W123 bensoissa oli sama perä välitys?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W123 280E laatikko ja mittaristo

Viesti Kirjoittaja raul »

.:Mese-kuski:. kirjoitti:Joo kyllä omassa 280E:ssä on mittari 220km/h ja kierroslukumittari. Olikos se niin että kaikissa W123 bensoissa oli sama perä välitys?
Ei, kutakuinkin joka tekniikkavariaatiolle omansa.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joo mulla on myös sellanen kutina, että 3.sarjan koupessa kierroslukumittari oli lisävaruste. -81 vuoden hinta rundikellolle on se 1200 mk ja jostain syystä sitä ei ole merkitty kyseisen vuoden hinnastoon saatavaksi dieseleihin.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Joo vaikka sitä sai melkein alusta ihan loppuun saakka. Outo juttu. Ehkä vain "erikoispyynnöstä"...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Dieseleissä ei tainnut varvikelloa saada kuin Jenkkilässä turbodieseliin.

Silloin anturi on kampiakselin etupäässä värinänvaimentimesta.

Originaalin Dieselin kieppimittarin tunnistaa siitä, että taulussa ei ole punaista aluetta ollenkaan ja suurin kierrosluku on 6000 rpm/min.

Itse löysin tämän mittarin eräästä jenkkimallin purkuautosta, mutta kyllä oli sotiminen mersumies oy:n kanssa sitten loppuelektroniikan kanssa, enkä sitä sitten heidän kautta koskaan saanutkaan. :(
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kyllä sen sai kaikkiin malleihin.
Tosiaan ei ole punaista aluetta, ainakaan vanhemassa mallissa mutta signaalin ottaa laturilta.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Aivan ja turbodieselissä kierroslukumittari oli vakiona.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Leka kirjoitti:Aivan ja turbodieselissä kierroslukumittari oli vakiona.
Juu, Jenkeissä, mutta ei meillä.
raul kirjoitti:Kyllä sen sai kaikkiin malleihin.
Tosiaan ei ole punaista aluetta, ainakaan vanhemassa mallissa mutta signaalin ottaa laturilta.
Ei ole KOSKAAN saanut muihin Dieseleihin, kun turboihin, ja niihinkin vain lisävarusteena. Signaalia ne EIVÄT ota KOSKAAN laturilta, vaan tuosta aijemmin mainitulta kampiakselin värinänvaimentimen induktiivi anturilta. Jos Turbosa on kierroslukumittari, niin siinä on myös "signaalin muunnin" diagnoosipistokkeen päällä. Ja punainen alue löytyy aina bensa malleista, mutta ei koskaan dieseleistä.......
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei pidä paikkaansa.

Edit: perutaanpa sanomisia jonkun verran, kun ei ole todisteitakaan... :?
Oletin että mullakin 300DA:ssa olisi ollut alkuperäinen rundari mutta tuskinpa kuitenkaan. Kun olis edes runkonumero tallessa niin vois tsekata. Siihen aikaan ei ollut käytössä näitä ohjelmia eikä koodeja...

Tosiaan, laturilta rundari jotain signaalia sai, ja sama juttu kaverin 300DA:ssa, kertoi että on alkuperäisen mukainen mutta itse toteutettu...???
Sama värinänvaimenninhan löytyy noistakin.

Silti sellainen tunne mulla on että on niitä erikoistilauksesta saanut...
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

MikaH kirjoitti:
Leka kirjoitti:Aivan ja turbodieselissä kierroslukumittari oli vakiona.
Juu, Jenkeissä, mutta ei meillä.
En ole koskaan nähnyt turbodieselin mittaristoa ilman kiekkakelloo, mutta kai se sitten niin. Oletko täysin varma asiasta?

Mulla on tässä koneella jonkun verran kuvia kierroslukumittaristollisista 123:n mittaristoista, joissa nopeusasteikko on vain 160 tai 180 asti (eli dieseleitä). Onko näihin kaikkiin mittaristoihin asennettu se rundikello sitten jälkeen päin?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Todennäkösesti juu sitten asennettu jälkikäteen. Mutta olen kyllä ainakin saksassa nähnyt nelosdieseleitä rundarilla. En tiedä onko se muuten ihan samanlainen laite kuin bensan rundari, mutta joko ne on sitten trimmattuja tai vaihdettu nelosbensarundarin komponentteja että toimii "vaajapyttyselläkin" oikein...

Mulla on auto motor und sportin koeajo 300TDT:stä vuodelta 1981, siinä oli rundari mutta muistaakseni hinnastossa luki jotain 470DEMiä siitä lystistä siihen aikaan. Auto oli muuten joku omituinen kuparin / metsämansikan värinen jonka koodia en saa mieleen millään... :roll:
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Mutta Bensan mittarihan ottaa puollalta ohjaus signaalinsa, miten sen saa rieseliin?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Emmä sitä tarkottanutkaan mistä se signaalin ottaa vaan sen jälkeen tapahtuvaa tiedonkulkua, eli toisin sanoen miten mittari lukee signaalin jne.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Niin joo kyllähän sen anturointi osuuden pystyy viritteleen teeseitse tyyliin vaikka itse väsätyllä induktiivisella anturilla ja kalibroinnilla... :oops:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onkos näissä autoissa, joista Raul sanoi, että varvikello ottaa signaalin laturin päältä, niin ollut myöskin Tempomaattia.

Olen käsittänyt, että jos on dieselmoottori ja Tempomaatti, niin silloin kierrokset otettaisiin jostain muualta kun kampiakselin päästä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

jokunen merkki anturoi suoraan vauhtipyörän "hampaita", onko mesen käyttämä kampiakselilta otettu signaali samalla tavalla?
Vastaa Viestiin