Miksi Mersun perät ulisee?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Vast ikää kaverin isä vaihto omaan 202:sen perään pienen vetopyörän laakerit.
Perässä ei muuta vikaa ollu kun näistä pienen vetopyörän akselin rullalaakerin ulkokoolista oli irronnut pinta.
Sitä oli irronnut melko vähän ja pinta oli ihuokoinen.
Ja melkoinen meteli lähti kun perä oli ylhäällä ja veto päällä.
Kierrosten mukaan vaan kasvoi ujellus kun tomaatti heitti isompaa sisään.
Riippuen siitä pyörikö kumpi puoli renkaista tai vaikka molemmat.
Ja perä on nyt äänetön kun laakerit on uudet.
Entisessä 123:ssa piti perä kyllä ääntä kokoajan ja ääni muuttui sen mukaan oliko veto poissa tai päällä tai siltä väliltä.
Ja luulen tämä johtuneen hammaskosketuksesta pelkästään.
Perässä ei muuta vikaa ollu kun näistä pienen vetopyörän akselin rullalaakerin ulkokoolista oli irronnut pinta.
Sitä oli irronnut melko vähän ja pinta oli ihuokoinen.
Ja melkoinen meteli lähti kun perä oli ylhäällä ja veto päällä.
Kierrosten mukaan vaan kasvoi ujellus kun tomaatti heitti isompaa sisään.
Riippuen siitä pyörikö kumpi puoli renkaista tai vaikka molemmat.
Ja perä on nyt äänetön kun laakerit on uudet.
Entisessä 123:ssa piti perä kyllä ääntä kokoajan ja ääni muuttui sen mukaan oliko veto poissa tai päällä tai siltä väliltä.
Ja luulen tämä johtuneen hammaskosketuksesta pelkästään.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Terve,
Minun '90 S124:n perä pitää sellaista hienoista sirinää moottorijarrulla. Veto päällä se ei ääntele korvalla havaittavasti.
Olen saanut kokeilla kahta Mersua samanlaisella korilla, toinen bensiinimoottorilla ja toinen 300 TDT, molemmat olivat vanhempaa vuosimallia ja alkuperäisillä perillä. Ääntely oli niissä hyvin samanlainen, vedossa kuulumaton ja moottorijarrulla se hyvin hienoinen "ulina".
En usko että voisin olla tätä tyytyväisempi tämänlaiseen vanhaan käytettyyn autoon. Kaikenlaista voi tietysti tapahtua, mutta tähän mennessä koettuun nähden saisi kuulua jo aika paljon kiroilua että perusasenteeni vanhaa Mersua kohtaan tästä ratkaisevasti muuttuisi mihinkään.
Minun '90 S124:n perä pitää sellaista hienoista sirinää moottorijarrulla. Veto päällä se ei ääntele korvalla havaittavasti.
Olen saanut kokeilla kahta Mersua samanlaisella korilla, toinen bensiinimoottorilla ja toinen 300 TDT, molemmat olivat vanhempaa vuosimallia ja alkuperäisillä perillä. Ääntely oli niissä hyvin samanlainen, vedossa kuulumaton ja moottorijarrulla se hyvin hienoinen "ulina".
En usko että voisin olla tätä tyytyväisempi tämänlaiseen vanhaan käytettyyn autoon. Kaikenlaista voi tietysti tapahtua, mutta tähän mennessä koettuun nähden saisi kuulua jo aika paljon kiroilua että perusasenteeni vanhaa Mersua kohtaan tästä ratkaisevasti muuttuisi mihinkään.
Mun autoissa on w116:ssa, w126:ssa, ja w123:ssa perä ulissut, mutta on yksilöitä, joissa ei ulissut esim. 280E -84 ja 300SEL -88. W124:issa eikä noissa uudemmissa ole koskaan ainakaan mun autoissa perä pitänyt ääntä.
W124 200D:llä oli 585tkm ajettu ku myin sen eikä ääntänyt yhtään ja 300TD väykyllä oli ajettu 380tkm..
Kieltämättä toi peräulina on tyypillistä noille alle -90 -luvun mersuille. Varmasti johtuu huoltojen puutteesta, kun niillä ajetaan niin paljon.. Toisin kuin esim bemarit hajoo jo monesta muusta paikkaa paljon aikaisemmin!
W124 200D:llä oli 585tkm ajettu ku myin sen eikä ääntänyt yhtään ja 300TD väykyllä oli ajettu 380tkm..
Kieltämättä toi peräulina on tyypillistä noille alle -90 -luvun mersuille. Varmasti johtuu huoltojen puutteesta, kun niillä ajetaan niin paljon.. Toisin kuin esim bemarit hajoo jo monesta muusta paikkaa paljon aikaisemmin!

E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Mulla on 400Tkm ajettu auto ja ei ulise perä yhtään. Perän saa pilattua juuri huoltamattomuudella ja sudittamalla tolkuttomasti. Jos huolehtii perän öljyistä, määrästä ja vaihdosta, niin kestää NORMAALI käytössä auton iän. Vuotavat stefat tekee herkästi sen, että öljyt pääsee vähiin ja laakerit alkavat kulumaan.
Normaalikäyttöä ei ole, kun huudatetaan lumella tai asfaltilla paikoillaan kaasu pohjassa, toisen pyörän sutiessa tolkuttomasti. Kokemuksesta tiedän, että tunnissa saa perän sököksi ko. menetelmällä.
Normaalikäyttöä ei ole, kun huudatetaan lumella tai asfaltilla paikoillaan kaasu pohjassa, toisen pyörän sutiessa tolkuttomasti. Kokemuksesta tiedän, että tunnissa saa perän sököksi ko. menetelmällä.
Mulla on sellanen käsitys että auto on tehty ajoa varten ei peräkärryn taiasuntovaunun vetoa varten.Oma koukuton w124 390tkm eikä äännä perä.Nuorempana muistan kun c-kadetti ei kestäny yhtään perä kärryn vetoa.Tuo peräkärryn veto muuten on aika kovakourasta kun tunkee tielle ja haluais ettei muita häiritteis niin lämä tiskiin.
Perän säädöstä on muuten paljon tietämättömyyttä.Esim:rataspinnat ovat karkastu ne ei kulu kuin öljytä ajamalla nesinisiks.Toinen juttu perä säädetään tehtaalla autokohtaisesti kosketus oikein jolloin pikku kartio pyörään lyödään säädetty etäisyys ja hammaskosketus ollessa oikea on laakerin simmilevyjä oikea määrä.Kun haluat korjata tällaisen perän älä koske mihinkään simmi säätöön koska tehdas on kerran sen tehnyt vaan uudet laakerit sinne entisillä omilla paikoilla ja simmit samaan paikkaan.Olipahan mikä laakeri valmistaja tahansa laakerin leveys mitta on AINA sama.Siisperä palautuu tehtaan orginel säätöön.Poskilaakeri säätö oli ainakin volvolla 0.10-0.17 mittakellolla tpitkittäim kehältä eli ei sinne montaa sanoma paperi paksuutta mahtunu.Ja täydellinen säätö tehdään vain silloin kun ostetaan uusi rataspari siis iso ja pieni.Ne siis kulkee aina pareina jos sotket et ikinä saa säädettyä perää.
Muistan kun nuori metsäkone asentaja sääti perän niin ei valmetti tasasella tyhjänä jaksanu kulkee.Et tällästa ammattikoulu fakta säätö tietoa kuka nyt jakso kuunnella ja säätää volvon periä ajatuksella.kiitos
Perän säädöstä on muuten paljon tietämättömyyttä.Esim:rataspinnat ovat karkastu ne ei kulu kuin öljytä ajamalla nesinisiks.Toinen juttu perä säädetään tehtaalla autokohtaisesti kosketus oikein jolloin pikku kartio pyörään lyödään säädetty etäisyys ja hammaskosketus ollessa oikea on laakerin simmilevyjä oikea määrä.Kun haluat korjata tällaisen perän älä koske mihinkään simmi säätöön koska tehdas on kerran sen tehnyt vaan uudet laakerit sinne entisillä omilla paikoilla ja simmit samaan paikkaan.Olipahan mikä laakeri valmistaja tahansa laakerin leveys mitta on AINA sama.Siisperä palautuu tehtaan orginel säätöön.Poskilaakeri säätö oli ainakin volvolla 0.10-0.17 mittakellolla tpitkittäim kehältä eli ei sinne montaa sanoma paperi paksuutta mahtunu.Ja täydellinen säätö tehdään vain silloin kun ostetaan uusi rataspari siis iso ja pieni.Ne siis kulkee aina pareina jos sotket et ikinä saa säädettyä perää.
Muistan kun nuori metsäkone asentaja sääti perän niin ei valmetti tasasella tyhjänä jaksanu kulkee.Et tällästa ammattikoulu fakta säätö tietoa kuka nyt jakso kuunnella ja säätää volvon periä ajatuksella.kiitos
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Hyvää tietoa tossa ylempänä.
Kaikessa ystävyydessä toivoisin, että jos vielä pistäisit tekstiin hiukan välimerkkejä ja isoja kirjaimia niin sitä olisi paljon kevyempi lukea.
Väite peräkärryn käytöstä vaan jäi ihmetyttämään: onko niin, ettei tehtaalla osattaisi perää suunniteltaessa miettiä sitä, millainen lisäkuormitus kärryn vedosta vetopyörästölle tulee. Olisin taipuvainen uskomaan, että kyllä osataan...
Jaa niin, omassa autossa kyllä hienokseltaan perä ulisee, ja juuri siinä 90 km/h huitteilla veto päällä. Taajamassa ei mitään, ja taas satkun jälkeen ei mitään. Öljyihinhän tuo tuntuis liittyvän, kun esim. töihin lähtiessä ei vihellä vielä yhtään kun öliyt on kylmänpaksuja, vasta lämmettyä alkaa ääni.
Kaiken uhallakin ajattelin ASD-perän vaimennusainetta kokeilal ensi öljynvaihdossa.

Kaikessa ystävyydessä toivoisin, että jos vielä pistäisit tekstiin hiukan välimerkkejä ja isoja kirjaimia niin sitä olisi paljon kevyempi lukea.
Väite peräkärryn käytöstä vaan jäi ihmetyttämään: onko niin, ettei tehtaalla osattaisi perää suunniteltaessa miettiä sitä, millainen lisäkuormitus kärryn vedosta vetopyörästölle tulee. Olisin taipuvainen uskomaan, että kyllä osataan...
Jaa niin, omassa autossa kyllä hienokseltaan perä ulisee, ja juuri siinä 90 km/h huitteilla veto päällä. Taajamassa ei mitään, ja taas satkun jälkeen ei mitään. Öljyihinhän tuo tuntuis liittyvän, kun esim. töihin lähtiessä ei vihellä vielä yhtään kun öliyt on kylmänpaksuja, vasta lämmettyä alkaa ääni.
Kaiken uhallakin ajattelin ASD-perän vaimennusainetta kokeilal ensi öljynvaihdossa.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Joo tulee tuota tekstiä suollettua niin ettei sormet pysy "perässä".Öljy laadulla on tietysti myös merkitystä.Monet täällä suosii mersun omaa joka onkai Mobilia.Tuo joustava öljy on myös mielenkiitoinen MUTTA minua henkilökohtaisesti rupesi kiinnostamaan 75w/140 ja tais vielä olla osa -tai jopa täyssynteettistä.Muistaakseni moni kuorma-auto jopa vaatii sen .Onhan kuorkin vaihdelaatikossa tilapäisiä lämpötiloja jopa 140astetta valtavat pintapaineet.
Itse olen monesti miettinyt laatikon öljyn sopivuutta koska suositus on automaattiöljy.80/90 ep tai gl-4 peräöljyllä on taas synkronoinnin kannalta parempia ominaisuuksia kuin gl-5 jossa on kitkaa poistavia ja pintapaine ominaisuuksia enemmän.Automaatti öljyssä taas sellaiset ominaisuudet että paperilla sen ei pitäs mitenkään soveltua synkroniaskiin.Voishan sitä kokeilla kun laatikko ei enää kytke hyvin tai huutaa nniin sisään gl-4.Tosin vaarana että pakkas-aamuna jää vaihdekeppi käteen.
Listaan pahimmat tietämäni perän omakokemus huutajat c-kadet ammattikoulun vanhat transetit.
Itse olen monesti miettinyt laatikon öljyn sopivuutta koska suositus on automaattiöljy.80/90 ep tai gl-4 peräöljyllä on taas synkronoinnin kannalta parempia ominaisuuksia kuin gl-5 jossa on kitkaa poistavia ja pintapaine ominaisuuksia enemmän.Automaatti öljyssä taas sellaiset ominaisuudet että paperilla sen ei pitäs mitenkään soveltua synkroniaskiin.Voishan sitä kokeilla kun laatikko ei enää kytke hyvin tai huutaa nniin sisään gl-4.Tosin vaarana että pakkas-aamuna jää vaihdekeppi käteen.
Listaan pahimmat tietämäni perän omakokemus huutajat c-kadet ammattikoulun vanhat transetit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Tuosta öljystä vielä että voisko öljy vanhetessaa heikentää tuota tunneloitumis lisäaineen tehoa.Öljyhän purkii jäämään seinämille ja pikkurattaa pyörii käytännössä katsoen ilman voitelua mutka ajossa ainakin
Toinen juttu on tuo vetarin pätkä perästä.On muuten aika tiukalla lyhyen laakeroinnin takia tiukalla jäykkään perään nähden.Eikä tartte kun pinta lähteä laakerista niin tulee joku sata milliä välystä ja rataskosketus muutuu.Itse laakeroisin perä ennekuin kävisin purkaamo perän.Eiköhän nuilla lie paljon kilometrejä takana.Antaahan he tietysti takuun mutta vaihte sitä sit ees taas.
Esim oma auto 20vee.Millä nyky autolla ajettas vielä ja mitkä km lukemat josta mersumies ei ole moksiskaan.
Toinen juttu on tuo vetarin pätkä perästä.On muuten aika tiukalla lyhyen laakeroinnin takia tiukalla jäykkään perään nähden.Eikä tartte kun pinta lähteä laakerista niin tulee joku sata milliä välystä ja rataskosketus muutuu.Itse laakeroisin perä ennekuin kävisin purkaamo perän.Eiköhän nuilla lie paljon kilometrejä takana.Antaahan he tietysti takuun mutta vaihte sitä sit ees taas.
Esim oma auto 20vee.Millä nyky autolla ajettas vielä ja mitkä km lukemat josta mersumies ei ole moksiskaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Pihassa seisoo 475tkm ajettu suomilankku jossa on jo kolmas perä menossa. Sekin ääntää.
Autossa ei ole koukkua joten ei sillä ole mitään vedettykkään.
Ainakaan pikkuperästä en voi sanoa että kovin pitkä ikäinen olisi. jokaisessa mersussa jossa on pikkuperä ollut (3kpl) on perä huutanut jollain tapaa..
Isoperäiset (5kpl) on sitten olleet täysin hiljaisia. Vaikka niissä on ollut kovempiakin kilometri määriä takana.

Autossa ei ole koukkua joten ei sillä ole mitään vedettykkään.

Ainakaan pikkuperästä en voi sanoa että kovin pitkä ikäinen olisi. jokaisessa mersussa jossa on pikkuperä ollut (3kpl) on perä huutanut jollain tapaa..
Isoperäiset (5kpl) on sitten olleet täysin hiljaisia. Vaikka niissä on ollut kovempiakin kilometri määriä takana.
Lisää kysymyksiä!Olisiko mahdollista että nämä huutavat perät tulevat juuri noista pitkän tie ajon asfaltin nielijöistä?
Vois järjellä miettiä että tuntien sahaus tiellä perustuen tähän tunneloitumis ilmiöön syö enemmän perää.Silloinhan pieni tauko tekis hyvää matka ajossa.Tämä ois yksi teoria koska bensamallit ovat ehkä käytössä lyhyt matkoilla niinkuin taxi mallitkin vaikka nuita km ois kuinka paljon.Kokemuksia kiitos!
Vois järjellä miettiä että tuntien sahaus tiellä perustuen tähän tunneloitumis ilmiöön syö enemmän perää.Silloinhan pieni tauko tekis hyvää matka ajossa.Tämä ois yksi teoria koska bensamallit ovat ehkä käytössä lyhyt matkoilla niinkuin taxi mallitkin vaikka nuita km ois kuinka paljon.Kokemuksia kiitos!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Vielä perä kanaa kysymyksiä kun pitää lähteä työkeikalle usemmaks päivää.Onko joku kokeillu ulisevaan perään tätä vanhaa STP-lisäainetta.On muuten sellanen liisteri että jos kaadat metallilevylle niin ei tahdo lähteä pyyhkimällä millään.Moottorissa käytettynä se ainakin paksuntaa öljyä.Niin ja ei paniikkia koska kaikki öljyt on saatu toimimaan lisäaineilla halutuun käyttöön.Eli kuka kokeilee jos jolla on nyt huutava perä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Tuosta ei ole kokemuksia, mutta mersullahan on ainakin lukkoperäänsä ihan oma vaimennuslisäaine.atlas kirjoitti:Vielä perä kanaa kysymyksiä kun pitää lähteä työkeikalle usemmaks päivää.Onko joku kokeillu ulisevaan perään tätä vanhaa STP-lisäainetta.On muuten sellanen liisteri että jos kaadat metallilevylle niin ei tahdo lähteä pyyhkimällä millään.Moottorissa käytettynä se ainakin paksuntaa öljyä.Niin ja ei paniikkia koska kaikki öljyt on saatu toimimaan lisäaineilla halutuun käyttöön.Eli kuka kokeilee jos jolla on nyt huutava perä.
AIna täällä kehotetaan ostamaan vain ASD-perällä vasiten suunniteltua öljyä, mutta jostain täältä jo luin että esim. Castrolin 75/140-viskositeeetin lukkoperöljy toimisi sekin. Lisäksi, kun ko. liemi pysyy paksumpana kuumana, se jo osaltaan taitaa pitää ääniä alempana. Vai?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kyllä Castrolin 75W-140 varmaankin pitää perän äänet vakiona
myös kovassa käytössä, kun öljy ei ohene lämmössä niin paljon ja
öljykalvon paksuus ei muutu,
Sitä Mersun perää voi kuulemma säätää sieltä edestä, pitää muuttaa
mutterin kireyttä, niin välys muuttuu. Tällä voi saada ulinan pienemmälle.
En ole itse kokeillut.
myös kovassa käytössä, kun öljy ei ohene lämmössä niin paljon ja
öljykalvon paksuus ei muutu,
Sitä Mersun perää voi kuulemma säätää sieltä edestä, pitää muuttaa
mutterin kireyttä, niin välys muuttuu. Tällä voi saada ulinan pienemmälle.
En ole itse kokeillut.
Kuulostaa sellaiselta toimenpiteeltä, joka vaatii jo hiukan spesiaaliosaamista ja tuntumaa. Itselläkin merkattiin syksyllä huollossa auton "vikalistalle" että ASD-perässä suurehko välys. Ajettu oli siihen mennessä noin 320 tkm, nyt 340 000 km. Perässä on öljyä ja sitä on jopa vaihdeltukin. Eihän se väljä siellä vältämättä haittaa, mutta verraten nopeaan se kehkeytyy niin isoksi että huoltokin sen huomaa.JarkkoN kirjoitti:Kyllä Castrolin 75W-140 varmaankin pitää perän äänet vakiona
myös kovassa käytössä, kun öljy ei ohene lämmössä niin paljon ja
öljykalvon paksuus ei muutu,
Sitä Mersun perää voi kuulemma säätää sieltä edestä, pitää muuttaa
mutterin kireyttä, niin välys muuttuu. Tällä voi saada ulinan pienemmälle.
En ole itse kokeillut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tässä tiedoksi mielenkiintoinen öljysuositus. Valmistaja suosittelee tiettyihin
Mersuihin Castrolin SAF-XJ:a. Esim.
-SL65 AMG 2005-2008 kaikkiin malleihin SAF-XJ
-SL55 AMG 2003-2008 virityspaketin kanssa SAF-XJ
-SL55 AMG 2003-2008 ilman virityspakettia GL-5 85W-90 (MB Sheet 235.7)
http://www.motor.com/product_updates.asp
The OEM recommends the following for the rear axles on these models:
2005-08 SL65 AMG (all model variants): Castrol SAF-XJ
2003-08 SL55 AMG
W/ AMG Performance Package: Castrol SAF-XJ
W/O AMG Performance Package: GL-5 85W-90 (MB Sheet 235.7)
Mersuihin Castrolin SAF-XJ:a. Esim.
-SL65 AMG 2005-2008 kaikkiin malleihin SAF-XJ
-SL55 AMG 2003-2008 virityspaketin kanssa SAF-XJ
-SL55 AMG 2003-2008 ilman virityspakettia GL-5 85W-90 (MB Sheet 235.7)
http://www.motor.com/product_updates.asp
The OEM recommends the following for the rear axles on these models:
2005-08 SL65 AMG (all model variants): Castrol SAF-XJ
2003-08 SL55 AMG
W/ AMG Performance Package: Castrol SAF-XJ
W/O AMG Performance Package: GL-5 85W-90 (MB Sheet 235.7)
Tarkalleen ottaen en tiedä, miksi synteettinen ei kävisi.
Eri öljyt käyttäytyvät eri lailla (esim. vaahtoutuminen) ja
valmistaja haluaa pelata varman päälle ja suositella vain
varmasti kokeiltuja öljyjä. Vanhoihin autoihin tuskin tulee uusia
suosituksia, vaikka öljyt kehittyvät.
Öljysuosituksilla valmistaja haluaa varmistaa mm. kemiallisen
yhteensopivuuden öljyn ja perän välillä. Joissain öljyissä voi olla
vaikkapa rikkiyhdisteitä, jotka syövyttävät joitain metalleja, kuten
messinkiä. Samaten tiivisteet voivat olla kemiallisesti herkkiä.
Omassa perämoottorissa synteettinen laukaisee vikahälytyksen herkemmin
kuin tavallinen mineraaliöljy. Kaikki on kuitenkin kunnossa.
Eri öljyt käyttäytyvät eri lailla (esim. vaahtoutuminen) ja
valmistaja haluaa pelata varman päälle ja suositella vain
varmasti kokeiltuja öljyjä. Vanhoihin autoihin tuskin tulee uusia
suosituksia, vaikka öljyt kehittyvät.
Öljysuosituksilla valmistaja haluaa varmistaa mm. kemiallisen
yhteensopivuuden öljyn ja perän välillä. Joissain öljyissä voi olla
vaikkapa rikkiyhdisteitä, jotka syövyttävät joitain metalleja, kuten
messinkiä. Samaten tiivisteet voivat olla kemiallisesti herkkiä.
Omassa perämoottorissa synteettinen laukaisee vikahälytyksen herkemmin
kuin tavallinen mineraaliöljy. Kaikki on kuitenkin kunnossa.
Tässä on vinha perä. (Sattuipa muuten osuva ilmausAM kirjoitti:Eiköhän nuo huutamiset johdu pääasiassa siitä että öljy pääsee vähiin. Esim. huohotin tukossa->öljyt pihalle stafoista-> perä huutaa. Eli huollon puutetta.

Lisäsin perään puolisen litraa öljyä, mutta saa nähä häviääkö äänet enää, vai joko kuivana ajaminen on tehny tehtävänsä


Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
JOO
muuten sen kaverin isä kun laitto oman auton perää läjään niin sanoin ohi mennen. (kun putsas paineilmalla osia) että puhalla se huohotin puhtaaksi kunnolla."
Huuti perään "kettu et ON tukossa"
Voi muuten tämä mersun peräöljyn vuoto johtua tästä huohottimesta
Siksi stefat korkkaa (tai ei korkaa vaan vuotaa stefojen kautta ylimääräsen paineen pihalle mukaan lukien öljyn) ja remppa on sit joskus edessä.
Eli kannattaa tarkistaa toi huohotin.
Niin onhan toi ihan loogista kun sen miettiin näin päin. Jostainhan paine tulee pihalle

Huuti perään "kettu et ON tukossa"

Voi muuten tämä mersun peräöljyn vuoto johtua tästä huohottimesta

Siksi stefat korkkaa (tai ei korkaa vaan vuotaa stefojen kautta ylimääräsen paineen pihalle mukaan lukien öljyn) ja remppa on sit joskus edessä.
Eli kannattaa tarkistaa toi huohotin.
Niin onhan toi ihan loogista kun sen miettiin näin päin. Jostainhan paine tulee pihalle

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
En ihan täysin ymmärtäny kun ei tällä hetkellä akkaa ole. Mut kuitenkin ymmärsin et jostain paine tulee pihalle kun joku paikka on tukossacuuno kirjoitti:...siksi vissiin että ne on sukua suomalaiselle naiselle
![]()
![]()

No joo nyt meni jakeluun




C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Sekin teoria tuli mieleen että onko tämä ongelma (perän huutaminen) vain suomiautojen kohdalla vai huutaako myös uus tuotettujen autojen perät 
Verrattuna saman ajetut laitteet
Sillä vaan kun täällä tumpataan massaa koko pohja täyteen ja myös tuo huohotin. Jos et ite massausta tee.
(Muutaman massauksen olen itekkin tehnyt asiakastyönä. ja surutta massaa joka paikkaan (siis pohjaan)
Mulla omassa ISO perä eikä vuoda öljyä eikä huuda/ole massattu.(ajettu nyt 280tkm ei vuoda öljyä eikä vaihdettu tiivareita)
Eli tappaako pohjan suojaus tuon perän myös samalla

Verrattuna saman ajetut laitteet

Sillä vaan kun täällä tumpataan massaa koko pohja täyteen ja myös tuo huohotin. Jos et ite massausta tee.
(Muutaman massauksen olen itekkin tehnyt asiakastyönä. ja surutta massaa joka paikkaan (siis pohjaan)
Mulla omassa ISO perä eikä vuoda öljyä eikä huuda/ole massattu.(ajettu nyt 280tkm ei vuoda öljyä eikä vaihdettu tiivareita)
Eli tappaako pohjan suojaus tuon perän myös samalla

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Suurin syy perän huutamiseen on mielestäni öljyn vähyys. Omassanikin oli perä märkä, ja syy oli tukkeutunut huohotin. Eli suurin syy on huono huoltaminen.
Kaikki stefat vaihdettiin samoin huohotin (tehtiin Veho:ssa). Perä on nyt kuiva eikä huuda (ei huutanut ennenkään) ja on kuiva. Kilometrejä on 300 tkm. Vuodot ovat yleisiä mitä kuvaa sanonta; "Jos Mersunperä on kuiva niin siellä ei ole öljyä".
Huohotin pysyy käsittääkseni auki, jos ennen öljytäyttöä puhalletaan paineilmaa täyttöropusta ja todetaan huohottimen olevan auki (lainaus Mese-sivuilta).
Öljy on mineraali W80-90 GL-5, MB 235.0 (W124). Turha kikkailla muilla. Öljyn vaihtoväli on 60 tkm mieluummin alle.
Kaikki stefat vaihdettiin samoin huohotin (tehtiin Veho:ssa). Perä on nyt kuiva eikä huuda (ei huutanut ennenkään) ja on kuiva. Kilometrejä on 300 tkm. Vuodot ovat yleisiä mitä kuvaa sanonta; "Jos Mersunperä on kuiva niin siellä ei ole öljyä".
Huohotin pysyy käsittääkseni auki, jos ennen öljytäyttöä puhalletaan paineilmaa täyttöropusta ja todetaan huohottimen olevan auki (lainaus Mese-sivuilta).
Öljy on mineraali W80-90 GL-5, MB 235.0 (W124). Turha kikkailla muilla. Öljyn vaihtoväli on 60 tkm mieluummin alle.
Kävin kans katsomassa peräöljyjä ja kaupan hyllyllä oli castrollin kirja joka suositteli jotain täyssynteettistä 90W-140 tai jotai sinne päin. Sen tiedän että täytyy olla hyboidi öljyt sinne perään eli ostin vain sitä missä oli toi hyboidi. Taisi olla mineraali öljyä.. Katsotaan miten käy. Hyboidi on juuri tarkoitettu mersun perään, koska siellä vaaditaan sitä rattaiden ja kovan ja hyvien kitkaominaisuuksien vuoksi. Neste tekee myös täyssynteettistä hyboidi öljyä.. Ja tämä siis tavallisenn perään ei ASD perään.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Vaihtu nuo mineraali öljy nyt perään. Kuumalla pitempään ajettaessa rupesi kuulumaan kumeea ääntä ihme vooaamista.. Aattelin että renkaista.. Mutta nyt kun laitoni nesteen HD S 75W-90 täyssynteettiset niin ääni hävisi. Katsotaan miten käy kun pääsen taas ajamaan yhtäjaksoisesti 300km.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Kaikki perät huutaa jossain vaiheessa, oli öljyjä vaihdettu tai ei- Kulumista ei voi täysin estää. Mututuntumalla jos jo alle 200 tkm ajettu perä huutaa niin kyllä harvassa on vikapaikat:
*valmistusvirhe/toleranssi virhe koneistusvaiheessa (eri syistä johtuen)/laakereiden asennusvirhe tehtaalla
* huonot öljyt väärä laatu/ liian harvoin vaihto
* öljyn vähyys (stefa vuotaa )
* auton "rääkkäys "
Tuskinpa ne MB:n toleranssit vuosien saatossa ainakaan suuremmaksi mennyt. materiaalivalinta toki voi olla sitten mitä on.
*valmistusvirhe/toleranssi virhe koneistusvaiheessa (eri syistä johtuen)/laakereiden asennusvirhe tehtaalla
* huonot öljyt väärä laatu/ liian harvoin vaihto
* öljyn vähyys (stefa vuotaa )
* auton "rääkkäys "
Tuskinpa ne MB:n toleranssit vuosien saatossa ainakaan suuremmaksi mennyt. materiaalivalinta toki voi olla sitten mitä on.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.