Kyseessä on vm.89 hyväkoppainen 300te farkku. Auto on miellyttävä ja mukavan hiljainen silloin kun pakkasta on reilusti. Tosin sitä autuutta kestää vain aikansa. Nyrkkisääntönä -20 astetta ja n. 20km hiljaista autoilua, kunnes joku ilmeisesti lämpenee ja jyrinä pikkuhiljaa alkaa kuulua. Muutama aste miinusta = muutama hiljainen kilometri. Ynnän lämpötilassa jyriseminen alkaa heti.
Ääni on matalaa jymisevää ja aika voimakasta. Siihen liittyy myös sevästi tuntuva tärinä. Ei nyt hampaat ihan suusta irtoa, mutta vähän sinne päin.
Sen suuntaa eli mistä päin se tulee on vaikea sanoa varmaksi. Vaikuttaa kuitenkin siltä että kuskin (ja apukuskin) paikalla se kuuluu voimakkaimmin, tai sitten ei.
Ääni alkaa n. 70km/h nopeudessa ja on pahimmillaan n. kahdeksassa kympissä. Se ei häivy kokonaan, vaan vaikuttaa vaimenevan kovempaa ajettaessa. Voipihan se johtua siitä, että suuremmissa nopeuksissa muun metelin, kuten rengasäänten ja tuulen suhinoiden osuus mekkalasta kasvaa, ja jyminä vaikuttaa hiljaisemmalta?
Vaikuttaa siltä että jymyn alkaminen on kytköksissä vain nopeuteen lämpötilan lilsäksi.
Moottorin kierrosluku ei vaikuta mitään, eikä liioin se onko vaihde kytketty tai vapaalla.
Asiaa on pohdittu monen autoasentajan ja mersuun erikoistuneen korjaamon kanssa. Tuloksena on ollut lähinnä pyöreätä huulta.
Rahaakin on jonkin verran palanut.
Vikaa on etsitty kardaaniakselista. Se on taspainossa ja murrokset, päidenpust ja rättinivelet ovat kunnossa.
Perä ei ulise ja siellä on uudet öljyt.
Koiran luut takana vaikuttavat olevan ok, eikä väljyyttä tunnu.
Vaihteet toimiva ja kytkin pelaa. Etupyörän laakerit on vaihdettu.
Seuraavaksi on tarkoitus mennä takapyörien laakereiden kimppuun. Olisiko syytä vaihtaa vetoakselit keskenään, kun siellä päin puuhaillaan?
Automaattinen takaosan tasonsäätö ei toimi autossa. Voisiko sillä olla vaikutusta?
Harmittaa, kun auto muuten on mielestäni tosi hyvässä kunnossa tekniikaltaan ja koriltaan. Ei ole ruostetta! Ajettukin alle 300tuhatta km.
Jos joku tekniikan tietäjä tai guru osaa tarjota ratkaisun ko. pulmaan, niin olen hyvin kiitollinen ja lupaan esittää palkkioksi kymmentä pistettä ja sen lisäksi vielä sen kuuluisan papukaijamerkin.
Pakkasella hiljainen ja lämpimällä säällä jyrisevä 300te
Itsellä kylmä kardaani oli hiljaa ja lämmin huusi.
Meteli alkoi, kun Malliauto vaihtoi kardaanin tukilaakerin (varmuuden
vuoksi) perän vaihdon yhteydessä. Malliauto etsi jyrinän lähdettä ja
kardaanikin tutkittiin huolella, mutta vikaa ei löydetty, vaikka esitin sen
olevan kardaanissa. Malliauto on mersukorjaamo, joten ihan kädettömiä
siellä ei olla.
Lopulta tulin itse siihen tulokseen, että kardaanissa on kuitenkin vikaa.
KO-Met vaihtoi ristinivelet ja tasapainotti kardaanin ja - voilá! - meteli
hävisi.
Meteli alkoi, kun Malliauto vaihtoi kardaanin tukilaakerin (varmuuden
vuoksi) perän vaihdon yhteydessä. Malliauto etsi jyrinän lähdettä ja
kardaanikin tutkittiin huolella, mutta vikaa ei löydetty, vaikka esitin sen
olevan kardaanissa. Malliauto on mersukorjaamo, joten ihan kädettömiä
siellä ei olla.
Lopulta tulin itse siihen tulokseen, että kardaanissa on kuitenkin vikaa.
KO-Met vaihtoi ristinivelet ja tasapainotti kardaanin ja - voilá! - meteli
hävisi.
Kardaanin tutkiminen
Kardaanin tutkiminen alkoi siitä kun rätti(kumi)nivel vai mikä se on, näytti olevan rikki, ja jyrinän syyn oletettiin olevan siinä. Se uusittiin. Mottorikoneistamolla kardaani irrotettiin ja korjattiin ristikkonivel, kun sen huomattiin olevan rikki. Samalla se tasapainoitettiin ja suoruus tarkastettiin. Suora ja tasapainossa kuulemma oli. Puslat molemmissa päissä ovat uudet. Kun jyrinä ei häipynyt, se otettiin vielä uudelleen irti ja tasapainoitus tarkistettiin vielä kerran,- ei apua. Kannatinlaakeri uusittiin myös samalla.kardaani kirjoitti:Miten kardaani on tutkittu. Onko kardaani irroitettu ja osat tarkastettu irrallaan-hyviä tasapainotuspaikkoja ei ole suomessa montaa!