Xenon valot
No kai Toyotassa on sitten niin kehittynyt tekniikka että se pesee lampun lasin myös sisäpuolelta.Mika.T kirjoitti:Minun mielestä siinä ajovalossa on lasi pesurin ja polttimon välillä. Kovin on huokonen valu laissa jos lamppu palaa kun pesuria käyttää.

Mitään muuta en ole keksinyt selitykseksi tuohon tapahtumaan.
Sähköt tarkistettu. ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta aiheuttaa minkäänlaista virtapiikkiä lampulle käyttämällä pesuria...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
No en nyt tiedä onko se erityisen hienoa. Lada 1200 vuodelta 1985 oli myös sama systeemi. Samaan Ladaan takalasin lämmitin oli muistaakseni lisävaruste. Joten mistään Mersun hienoudesta ei ole kyse. (vaikka mun corollassa ei semmosta olekkaan)Roas kirjoitti:Mersun ajovalonpesureissa on aivan erityisen hienoa se, ettei niitä ole pakkokytketty valojen ja tuulilasinpesurin käyttöön. Voi käyttää siis vain todella tarvittaessa. Tuhlaamatta pesunestettä päiväkäytössä tai suttaamatta nokkapeltiä. Näin ainakin väykkymallissa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Itse oli tuulastamassa syksyllä ja oli hauskaa, lahnoja tuli.
Tuulastajat käyttävät usein auton umpioita lamppuina.
Hyvin niissä polttimot ja lasit kestää. Pelkkää polttimoakin jotkut käyttävät,
mutta sillä on taipumusta hajota veteen osuessaan.
Tässä Toyotan tapauksessa saattaa olla myös käynyt niin, että vettä
on joutunut suoraan polttimolle.
Yhden tapauksen perusteella en itse vielä tekisi kovin varmoja yleistyksiä.
Tuulastajat käyttävät usein auton umpioita lamppuina.
Hyvin niissä polttimot ja lasit kestää. Pelkkää polttimoakin jotkut käyttävät,
mutta sillä on taipumusta hajota veteen osuessaan.
Tässä Toyotan tapauksessa saattaa olla myös käynyt niin, että vettä
on joutunut suoraan polttimolle.
Yhden tapauksen perusteella en itse vielä tekisi kovin varmoja yleistyksiä.
- teija &kurtonki
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: Su 04.01.2009 19:53
- Paikkakunta: hki
AKE:n ohje liitteenä liittyen pesuriin ja korkeudensäätöön.
Ksenon-valoille pitää myös olla ksenonille hyväksytty umpio.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446.../LTT200604.pdf
Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu
olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkaus-
ajovalaisimia (esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenon-
valojen jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista
tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadit-
taessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xe-
non-valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenon-
ajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisä-
kaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyy-
peissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-
hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadi-
ta suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Ksenon-valoille pitää myös olla ksenonille hyväksytty umpio.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446.../LTT200604.pdf
Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu
olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkaus-
ajovalaisimia (esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenon-
valojen jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista
tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadit-
taessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xe-
non-valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenon-
ajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisä-
kaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyy-
peissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-
hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadi-
ta suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Mulla radio ottaa häiriötä xenoneista. Mulla ns. vanhanmalliset ballastit joissa jännitehakkuri tekee häiriötä radioon. Uudemmissa ballasteissa ei oo enään samaa vikaa.
Muistaakseni MH-Turvan sivuilla kerrottiin tästä aiheesta...
EDIT:
Niin siis kyse on jälkiasennetuista "laittomista" ksenoneista...
Muistaakseni MH-Turvan sivuilla kerrottiin tästä aiheesta...
EDIT:
Niin siis kyse on jälkiasennetuista "laittomista" ksenoneista...
Periaatteessa voisi kokeilla maadoitettua foliota laitteen ympärillä
ja käyttösähkön suodatusta. Jos laitteeella on sähköä johtava
kotelo, sen voi suoraan maadoittaa ilman foliota.
Suodattimeksi voi kokeilla laittaa ferriittirenkaan johtojen ympärille.
Lisäksi olisi hyvä laittaa 100 nF suurtaajuuskondensaattori rinnan
käyttöjännitteestä maahan mahdollisimman lähelle laitetta, siis
tosiaan ihan millin päähän ja lyhyillä johdoilla. Konkan kanssa
sarjassa voisi olla 1 kilo-ohmin vastus. Suurtaajuuskondensaattori
on kapasitiivinen niillä taajuuksilla, joilla häiriötä esiintyy, ts.
radiotaajuuksilla.
Hyvissä laitteissa on valmiina tehokkat suodatimet.
Voi myös käyttää kaupallisia suodattimia. Semmoisen voi lykätä myös
radion käyttösähköjohtoihin, taas lähelle radiota. Radiolle voisi
sähkön tuoda suoraan akulta kierretyllä parikaapelilla (maa ja 12V).
ja käyttösähkön suodatusta. Jos laitteeella on sähköä johtava
kotelo, sen voi suoraan maadoittaa ilman foliota.
Suodattimeksi voi kokeilla laittaa ferriittirenkaan johtojen ympärille.
Lisäksi olisi hyvä laittaa 100 nF suurtaajuuskondensaattori rinnan
käyttöjännitteestä maahan mahdollisimman lähelle laitetta, siis
tosiaan ihan millin päähän ja lyhyillä johdoilla. Konkan kanssa
sarjassa voisi olla 1 kilo-ohmin vastus. Suurtaajuuskondensaattori
on kapasitiivinen niillä taajuuksilla, joilla häiriötä esiintyy, ts.
radiotaajuuksilla.
Hyvissä laitteissa on valmiina tehokkat suodatimet.
Voi myös käyttää kaupallisia suodattimia. Semmoisen voi lykätä myös
radion käyttösähköjohtoihin, taas lähelle radiota. Radiolle voisi
sähkön tuoda suoraan akulta kierretyllä parikaapelilla (maa ja 12V).