Kojetaulun maalaus
Kojetaulun maalaus
SL:n kojetaulu on auringon polttama. Uusi maksaa huikeasti. Onko joku maalannut kojetaulun ja miten maalaus on kestänyt. Osaako joku neuvoa miten kojetaulu entisöidään maalaamalla. Mitä eri vaiheita maalaamisessa on.
Amroj
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3033
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vanhassa MB Classics -lehdessä oli juttu kojetaulun kunnostuksesta. Kaivelen huomenna krapulahuviksi.
(Lähinnä muistan siitä sen, miten halkeama paikattiin. Eli hiotaan halkeaman reunat ja täytetään varovasti epoksilla/epoksiliimalla tms. ja sitten hiotaan pirun hienolla hiomapaperilla ja siihen maali päälle)
(Lähinnä muistan siitä sen, miten halkeama paikattiin. Eli hiotaan halkeaman reunat ja täytetään varovasti epoksilla/epoksiliimalla tms. ja sitten hiotaan pirun hienolla hiomapaperilla ja siihen maali päälle)
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Kojetaulun maalaus
Minua kiinnostaa mitä kaikkia työvaiheita ja aineosia käytetään kojataulun maalauksessa. Mitä maaleja käytetään, ettei lähde myöhemmin halkeilemaan.
Amroj
epämääräinen opetusvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=s-5M9hLG ... re=related
automaaleihin erikoistuneessa liikkeessä pitäisi saada hyvää tietoa ja oikeat aineet tuohon hommaan
http://www.youtube.com/watch?v=s-5M9hLG ... re=related
automaaleihin erikoistuneessa liikkeessä pitäisi saada hyvää tietoa ja oikeat aineet tuohon hommaan
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
KOJETAULUN KORJAUS
Muutaman vuoden mm. kojetaulujen kännykänreikien, varkausvaurioiden ja kolarinaarmujen korjaamisen jälkeen vois todeta seuraavaa:
Iästä ja auringosta johtuvien halkeamien korjaus on melko hankalaa. Kojetaulu on yleensä kutistunut kiinnityspisteidensä välissä ja vaikka saat vaurion korjattua kuinka hyvin, ei mikään estä sitä halkeamasta esim. sentin päästä edellisestä korjauksesta. Sitä ei pysty mitenkään estämään. Halkeamia on kahta mallia. Joko pelkkä pinta on halki, ja sitten on myös tapauksia jossa halkeama menee pystysuunnassa läpi koko kojetaulun. Siinä kojetaulun osat elävät ihan omaa elämäänsä toisistaan välittämättä. Kun halkeama korjataan kunnolla on harjanteet halkeaman molemmilla puolilla poistettava ja korjauskohtaan tehtävä kojetaulun pintakuvio. Muuten sileä kohta näkyy häiritsevästi. Pintakuviothan vaihtelevat ja 10 - 15 cm pitkän kuvion tekeminen tuottaa joissain kuvioissa jo ongelmia. Värien osalta musta on aina musta, kiiloaste vaan vaihtelee, mutta muut värit on sitten itse sävytettävä. Jos kojetaulu ja tuulilasi ovat kiinni autossa on lasin luona olevat halkeamat vaikeita korjata. Et kerta kaikkiaan pääse sinne käsiksi, ainakaan työkalujen kanssa. Uusi maali vedetään ruiskulla, joten sisätilojen suojauskin on huomioitava. Kaikkia tässä tarvitsevia aineita ei ole yleisessä myynnissä, eikä niitä välttämättä yhden kojetaulun takia kannata edes taloudellisessa mielessä hankkia. Esim. maalia 1 L jne.
Iästä ja auringosta johtuvien halkeamien korjaus on melko hankalaa. Kojetaulu on yleensä kutistunut kiinnityspisteidensä välissä ja vaikka saat vaurion korjattua kuinka hyvin, ei mikään estä sitä halkeamasta esim. sentin päästä edellisestä korjauksesta. Sitä ei pysty mitenkään estämään. Halkeamia on kahta mallia. Joko pelkkä pinta on halki, ja sitten on myös tapauksia jossa halkeama menee pystysuunnassa läpi koko kojetaulun. Siinä kojetaulun osat elävät ihan omaa elämäänsä toisistaan välittämättä. Kun halkeama korjataan kunnolla on harjanteet halkeaman molemmilla puolilla poistettava ja korjauskohtaan tehtävä kojetaulun pintakuvio. Muuten sileä kohta näkyy häiritsevästi. Pintakuviothan vaihtelevat ja 10 - 15 cm pitkän kuvion tekeminen tuottaa joissain kuvioissa jo ongelmia. Värien osalta musta on aina musta, kiiloaste vaan vaihtelee, mutta muut värit on sitten itse sävytettävä. Jos kojetaulu ja tuulilasi ovat kiinni autossa on lasin luona olevat halkeamat vaikeita korjata. Et kerta kaikkiaan pääse sinne käsiksi, ainakaan työkalujen kanssa. Uusi maali vedetään ruiskulla, joten sisätilojen suojauskin on huomioitava. Kaikkia tässä tarvitsevia aineita ei ole yleisessä myynnissä, eikä niitä välttämättä yhden kojetaulun takia kannata edes taloudellisessa mielessä hankkia. Esim. maalia 1 L jne.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
- chriscraft
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 21.04.2008 16:36
- Paikkakunta: Helsinki
Uusi kojetaulu reilu 100 euroa
Itse ostin uuden kojetaulu -aihion Viialan mersupurkaamosta reilu satasella, kun alkuperäisessä oli halkeama. Tämä on tosin muovia, mutta sen saa nätisti vanhan päälle kiinnitystarroilla, jolloin irroittamisenkin pitäisi toimia.
Saama tavaraa myydään Saksassa:
http://www.sls-hh-catalogue.de/start/index.phtml?lan=2
Saama tavaraa myydään Saksassa:
http://www.sls-hh-catalogue.de/start/index.phtml?lan=2
helpommalla ja varmasti parhaan tuluksen saat kun tilaat uuden kuoren kojetaululle. Ebay.com: sta löytyy DASH COVER tai dashboard cover hakusanalla vaihtoehtoja. Hinta n.80- 130 UsD + rahti about 40UsD ehkä viel tulli+ alvit. Lopputulos on taatusti parempi kun lähdet paikkaamaan ja kittaamaan ja maalaamaan.
SL- man
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Su 30.03.2008 13:36
- Paikkakunta: Rovaniemi
Maalasin omasta 350 SL:stä kaikki nahka ja vinyyliosat viime kesänä, ja tuli kuin uusia!!!
Entinen omistaja oli hankkinut ilmeisesti ebaysta koetauluun uuden päällisen joka sopi kuin nenä päähän. Väri oli musta ja maalasin sen oikean väriseksi.
Tilasin värin, lakan ja puhdistusaineen Lapuan Nahasta, Seinäjoelta. Kaikki värkit maksoi yht. n.50 e maali,lakka ja pesuaine..
Yllättävän helppo homma.
1. Pestään kevyesti pesuaineella, ei saa hangata!!
2. Ostin 30e halppisruiskun ja sillä maali 3 kertaan, välissä kuivatus.
3. Lopussa lakka päälle 3 kertaan ja pinnat kiiltää kuin papin mulkku.
Maali ja lakka ovat vesiohenteisia.
Entinen omistaja oli hankkinut ilmeisesti ebaysta koetauluun uuden päällisen joka sopi kuin nenä päähän. Väri oli musta ja maalasin sen oikean väriseksi.
Tilasin värin, lakan ja puhdistusaineen Lapuan Nahasta, Seinäjoelta. Kaikki värkit maksoi yht. n.50 e maali,lakka ja pesuaine..
Yllättävän helppo homma.
1. Pestään kevyesti pesuaineella, ei saa hangata!!
2. Ostin 30e halppisruiskun ja sillä maali 3 kertaan, välissä kuivatus.
3. Lopussa lakka päälle 3 kertaan ja pinnat kiiltää kuin papin mulkku.
Maali ja lakka ovat vesiohenteisia.
Antaa hevosten surra,niillä on isompi pää.