Lasinpyyhkijä
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Lasinpyyhkijä
Mistähän johtuu kun kaverini 124 230E lasinpyyhkijä pysähtyy oikealle
ja minun autossani vasemalle Mikä on pielessä Eikö se normaalisti kuulu
pysähtyä vsemmalle j.s.lehti.
ja minun autossani vasemalle Mikä on pielessä Eikö se normaalisti kuulu
pysähtyä vsemmalle j.s.lehti.
normaalisti pitää pysähtyä vasemmalle.
Jos se pysähtyy oikealle mutta toimii muuten täysin, niin siinä on brittiläistä tekniikkaa.
Jos se olisi pelkistä booreista kiinni niin kuin tuolla aiemmin epäiltiin niin se pyyhkisi konepeltiä.
(voin toki olla väärässä, mutta jos olen, niin vänkään vastaan)
Jos se pysähtyy oikealle mutta toimii muuten täysin, niin siinä on brittiläistä tekniikkaa.
Jos se olisi pelkistä booreista kiinni niin kuin tuolla aiemmin epäiltiin niin se pyyhkisi konepeltiä.

(voin toki olla väärässä, mutta jos olen, niin vänkään vastaan)

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Eikös sen saa pysähtymään ihan mihin kohtaan klasia vaan - riippuen siitä, mihin kohtaan se nyt sattuukaan sojottamaan, kun moottori on omassa "nollakohdassaan". Eli vaikkapa DTM-tyylisesti pystyyn keskelle.
Onko mekanismeille 2 eri varaosanumeroa eli vasemmalta ja oikealta ajetatville erikseen?
Edit: Niin ja sillä sen saa pyyhkimään konepeltiä, että sen pyyhinmekanismin keskellä niiden ihme vipusten välissä olevan poorikiinnityksen laittaa vika kohtaan.
Onko mekanismeille 2 eri varaosanumeroa eli vasemmalta ja oikealta ajetatville erikseen?
Edit: Niin ja sillä sen saa pyyhkimään konepeltiä, että sen pyyhinmekanismin keskellä niiden ihme vipusten välissä olevan poorikiinnityksen laittaa vika kohtaan.

- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Taitaa olla just näin, en ainakaan saa muistikuvaa mieleen miten se olisi mahdollista saada pysähtymään oikealle? Toki se voi olla mahdollista, mutta jos ohjain yksikkö olisi oikeanpuoleisesta ohjauksesta olevasta autosta.JeremyH kirjoitti:normaalisti pitää pysähtyä vasemmalle.
Jos se pysähtyy oikealle mutta toimii muuten täysin, niin siinä on brittiläistä tekniikkaa.
Jos se olisi pelkistä booreista kiinni niin kuin tuolla aiemmin epäiltiin niin se pyyhkisi konepeltiä.![]()
(voin toki olla väärässä, mutta jos olen, niin vänkään vastaan)
Mekaanikka on varmaan ihan samanlaiset kummassakin tapauksessa.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Vastoin nyt parempaa tietoa:
Muistelen että tuosta pyyhkimen pysähtymispaikasta olisi ollut täällä aikaisemminkin juttua. Muistelen että silloin joku täällä kertoi, että noissa alkusarjan 124:ssa se todellakin pysähtyi oikealle puolelle. Miksi ja missä vaiheessa se sitten vaihtoi puolta, niin en tiedä.
Vai muistelenko nut ihan omiani?
Terv. Juri
Muistelen että tuosta pyyhkimen pysähtymispaikasta olisi ollut täällä aikaisemminkin juttua. Muistelen että silloin joku täällä kertoi, että noissa alkusarjan 124:ssa se todellakin pysähtyi oikealle puolelle. Miksi ja missä vaiheessa se sitten vaihtoi puolta, niin en tiedä.
Vai muistelenko nut ihan omiani?
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Viimekesänä purkasin systeemin atomeiksi ja jotekin on sellainen mielikuva että sen pyyhkimen saa jäämään just siihen asentoon kun vaan itse haluaa. Moottori pitää vaan ajaa ensin "nollakohtaan" ja sitten lukita takaa iso mutteri kiinni kun on ensin mallannut sitä lasille. Ei ole vaikea homma kunhan vaan pitää osat tarkasti järjestyksessä.
Se mutteri "24" näkyy kuvassa 20.
Tässä aika hyvät kuvat aiheesta:
http://web.mac.com/dakota/Mercedes/Proj ... perv2a.pdf
Vihjeenä kerrottakoon että sisään kannattaa laittaa vain vaseliinia joka kestää pakkasta
Tulipahan kokeiltua sekin kantapään kautta.
Se mutteri "24" näkyy kuvassa 20.
Tässä aika hyvät kuvat aiheesta:
http://web.mac.com/dakota/Mercedes/Proj ... perv2a.pdf
Vihjeenä kerrottakoon että sisään kannattaa laittaa vain vaseliinia joka kestää pakkasta

Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Ensimmäisen vuosikerran w201:ssa pyyhkijä lepäsi oikealla puolella, eikä siinä ollut sitä vartta, mikä työntyi tuulilasin yläkulmia kohti..JuriPotkuri kirjoitti:Vastoin nyt parempaa tietoa:
Muistelen että tuosta pyyhkimen pysähtymispaikasta olisi ollut täällä aikaisemminkin juttua. Muistelen että silloin joku täällä kertoi, että noissa alkusarjan 124:ssa se todellakin pysähtyi oikealle puolelle. Miksi ja missä vaiheessa se sitten vaihtoi puolta, niin en tiedä.
Vai muistelenko nut ihan omiani?
Terv. Juri
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Tätä juuri mie yritin sanoa tuossa pari viestiä ylempänä...Noname kirjoitti:Viimekesänä purkasin systeemin atomeiksi ja jotekin on sellainen mielikuva että sen pyyhkimen saa jäämään just siihen asentoon kun vaan itse haluaa. Moottori pitää vaan ajaa ensin "nollakohtaan" ja sitten lukita takaa iso mutteri kiinni kun on ensin mallannut sitä lasille. Ei ole vaikea homma kunhan vaan pitää osat tarkasti järjestyksessä.
Se mutteri "24" näkyy kuvassa 20.
Tässä aika hyvät kuvat aiheesta:
http://web.mac.com/dakota/Mercedes/Proj ... perv2a.pdf
Vihjeenä kerrottakoon että sisään kannattaa laittaa vain vaseliinia joka kestää pakkastaTulipahan kokeiltua sekin kantapään kautta.

- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Juu, näin se taitaa olla että sillä moottorilla pystyy kikkailemaan sen lepopaikan ihan mihin haluaa. Jos pelkkiä booreja säätää niin ei toimi.Skraba kirjoitti:Tätä juuri mie yritin sanoa tuossa pari viestiä ylempänä...
Olipas muistaakseni kaverillakin W201:sessä sillä tavalla että pysähtyy keskelle.
Sitä miten se käytännössä tapahtuu, en ymmärrä.
Mutta, mahtaisiko sama onnistua W210:ssa?
keskelle pysäyttäminenhän olisi aerodynaamisempaa.
Noname tuolla selittää miten se muutetaan, mutta miten se pyyhin ymmärtää käydä koko lasin jos sen pysähtymis kohta on keskellä?
Edit: Eli "brittimalli" tarkoittaa ilmeisesti sitä että moottoriin on valmiiksi säädetty nollakohta eri paikkaan.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Jos nollakohta on keskellä lasia niin mistä se pyyhin tietää lopettaa ennen konepeltiä? eli normaalistihan pyyhin kääntyy aloituskohdastaan n.180 astetta, mutta jos aloittaa keskeltä niin 90 asteen jälkeen pitää jo kääntyä takaisinpäin ettei mennä konepellille.AM kirjoitti:Uskokaa nyt vaan mitä tuo "noname" sanoo. Pyyhkijä tekee aina saman liikkeen, linkun asennolla moottorin boorilla säädetään vain nollakohta eli liikkeen aloituskohta. Ei vaadi mitään sen ihmeellisempää, nokkapeltiä ei saa sillä pyyhittyä vaikka tekisi mitä
Ainakin esim. VW LT:ssä boorin kääntö aiheutti sen että pyyhin pyyhki pissapojan suuttimet mäkeen

Selittäkää mulle mersun pyyhkimen toiminnan salat pilkulleen, kiitos.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
[quote="JeremyH"
Jos nollakohta on keskellä lasia niin mistä se pyyhin tietää lopettaa ennen konepeltiä? [/quote]
En ole kysynyt
Niin se vaan tekee. Tuossa tapauksessa pyykäisee ensin apukuskin puolen, menee kuskin puolelle alas ja siitä sitten pysähtyy aloitus kohtaan keskelle.
En ole sen tarkemmin tutustunut muitten autojen tai tuonkaan mekanismiin. Olisiko niin että "normaali" autossa pyyhkijän moottori pyörii molempiin suuntiin ja siinä on moottorissa jotkut rajakytkimet missä tietää vaihtaa suuntaa? Ja mersun moottori sitten taas pyörii koko ajan yhteen suuntaan ja tuon edestakaisen liikkeen tekee vain linkkujen rakenne. En tosiaan tiedä, näin äkkiä ajateltuna takana voisi olla jotain tuollaista.
Jos nollakohta on keskellä lasia niin mistä se pyyhin tietää lopettaa ennen konepeltiä? [/quote]
En ole kysynyt

En ole sen tarkemmin tutustunut muitten autojen tai tuonkaan mekanismiin. Olisiko niin että "normaali" autossa pyyhkijän moottori pyörii molempiin suuntiin ja siinä on moottorissa jotkut rajakytkimet missä tietää vaihtaa suuntaa? Ja mersun moottori sitten taas pyörii koko ajan yhteen suuntaan ja tuon edestakaisen liikkeen tekee vain linkkujen rakenne. En tosiaan tiedä, näin äkkiä ajateltuna takana voisi olla jotain tuollaista.
Saako sen muuten laittaa siihen keskelle? Vai pillastuuko katsastus-setä?
Käskihän ne ottaa Lada-kerhon viirinkin pois taustapeilistä
oli kuulemma näköesteenä.
Käskihän ne ottaa Lada-kerhon viirinkin pois taustapeilistä

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
En ole kysynytAM kirjoitti:[quote="JeremyH"
Jos nollakohta on keskellä lasia niin mistä se pyyhin tietää lopettaa ennen konepeltiä?

En ole sen tarkemmin tutustunut muitten autojen tai tuonkaan mekanismiin. Olisiko niin että "normaali" autossa pyyhkijän moottori pyörii molempiin suuntiin ja siinä on moottorissa jotkut rajakytkimet missä tietää vaihtaa suuntaa? Ja mersun moottori sitten taas pyörii koko ajan yhteen suuntaan ja tuon edestakaisen liikkeen tekee vain linkkujen rakenne. En tosiaan tiedä, näin äkkiä ajateltuna takana voisi olla jotain tuollaista.[/quote]
Normaaleissa autoissa pyyhkijänmoottori pyörii vain yhteen suuntaan.
Mekanismi tekee sen edestakaisen liikkeen.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Eli taas minä höpötän aivan sekaviaAM kirjoitti:Eli ei siinäkään pitäisi vaikuttaa mitään pyyhkimisalueeseen vaikka moottorin päästä asentoa muuttaakin?

LT:n pyyhin kylläkin viuhtoi aivan väärään suuntaan, mutta purin koko koneiston palasiksi ja asensin uudestaan. Sen jälkeen toimi oikein.
Ilmeisesti boorit oli väärin pyyhkijän päästä.

eli nyt jos yhtään ymmärrän niin jos moottorissa ei ole nollakohdan säätöä niin onnistuuko nollakohdan muutto ottamalla moottorin boori auki, kääntämällä pyyhkimet toiseen asentoon käsin ja sen jälkeen moottorin boorit taas kiinni?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Jep. Eli pyyhkijämekanismin kammen ollessa irti moottorista aja moottori sähköseen nollakohtaansa, eli piuha kiinni ja viiksestä käyttää tihkulla -> moottori pyörittää aikansa ja pysähtyy nollakohtaan. Sitten mekanismi haluttuun asentoon ja kampi kiinni moottoriin. Huomioi myös se, lähteekö pyyhkijä seuraavaksi repsikan puolta pyyhkimään vai "oikeaoppisesti" kuskin puoli ensin.JeremyH kirjoitti:eli nyt jos yhtään ymmärrän niin jos moottorissa ei ole nollakohdan säätöä niin onnistuuko nollakohdan muutto ottamalla moottorin boori auki, kääntämällä pyyhkimet toiseen asentoon käsin ja sen jälkeen moottorin boorit taas kiinni?
edit: kirotusvire korjattu.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
siis ei näin:


Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...