Top 10 vinkit 123 dieselin ostajalle!?
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Top 10 vinkit 123 dieselin ostajalle!?
Tuossa olen yrittänyt haarukoida 123 dieseleiden ja noin yleensä
123 korisen akillen kantapäitä noin tiivistetysti,mutta haulla ja noin
pääpiirteissään yleisessä keskustelussa on aika laaja hajonta.
Joten mitkä olisivat mielestäsi 10 tärkeintä kohtaa,kohdetta jotka vaikuttavat eniten auton ostopäätöstä tedessäsi??
T.Jaakko.P
123 korisen akillen kantapäitä noin tiivistetysti,mutta haulla ja noin
pääpiirteissään yleisessä keskustelussa on aika laaja hajonta.
Joten mitkä olisivat mielestäsi 10 tärkeintä kohtaa,kohdetta jotka vaikuttavat eniten auton ostopäätöstä tedessäsi??
T.Jaakko.P
Kyllä 123sta ostettaessa ehdottomasti tärkein tutkimisen kohde on korin ruoste. Jos ruosteettoman tai edes lähes löytää, kannattaa iskeä kiinni. Puutteita voi sitten korjailla myöhemmin. Osiahan on hyvin saatavilla, tai ainakin varaosa-autoja. Näitähän tuntuu seisovan joka toisen navetan takana, vähenemään päin tosin.
Moottori (diesel) on todella huoltoystävällinen, kaikki on konehuoneessa kuin tarjottimella (vrt w124). Vanhemmiten ovat vain aika huonoja lähtemään pakkasesta käymään, joten ois hyvä jos pääsisi laittamaan sen koeajon yhteydessä kylmästä käymään, mutta harvemminhan sitä pääsee. Yksi minun ex 123 lähti käymään vielä -20 asteesta, ja yks toinen ex ei edes nollakelistä (söi tosin öljyäkin ylärajasta alarajaan tankillisella).
Eli hajontaa varmasti on, pidostahan se on kiinni. Ruoste on pahin vihollinen. Hyväkorinen kannattaa ostaa vaikka siinä ei olisi moottoria ollenkaan.
Moottori (diesel) on todella huoltoystävällinen, kaikki on konehuoneessa kuin tarjottimella (vrt w124). Vanhemmiten ovat vain aika huonoja lähtemään pakkasesta käymään, joten ois hyvä jos pääsisi laittamaan sen koeajon yhteydessä kylmästä käymään, mutta harvemminhan sitä pääsee. Yksi minun ex 123 lähti käymään vielä -20 asteesta, ja yks toinen ex ei edes nollakelistä (söi tosin öljyäkin ylärajasta alarajaan tankillisella).
Eli hajontaa varmasti on, pidostahan se on kiinni. Ruoste on pahin vihollinen. Hyväkorinen kannattaa ostaa vaikka siinä ei olisi moottoria ollenkaan.
200d '86
Autot on niin vanhoja että näiden kohdalla yksilöerot on suuria. Itse olen lähinnä seuraaviin asioihin kiinnittänyt huomiota:
1. Ruoste on tosiaan varmaan se tärkein seikka mihin kannattaa kiinnittää huomiota - sitä on vaikein korjata helposti.
2. Korimalli. Farmari on mahdollista rekisteröidä 1+1 pakuksi jolloin verot tippuu noin 400e vuodessa. Kuljetuskapasiteetti myös paljon parempi ja vakiona perän tasonsäätö. Sedanit taasen ovat yleisempiä ja halvempia. Coupeetakin on vissiin saanut dieselinä, sellaista ei varmasti ole helppo löytää.
3. Moottori. 200D-240D mallit laiskoja, joten koittaisin välttää niitä ja ostaa suosiolla 300D ja sekin mieluiten turbolla. Kylmäkäynnistys pakkasilla näissä on tosiaan huono. Kannattaa testata jos talvisin meinaa ajaa. Muutenhan nämä moottorit on tosi varmoja, mutta tietysti kun on ajettu satojatuhansia kilometrejä niin välillä saattaa jotain mennä rikki.
4. Varusteet. Karvalakkimallissa on vähemmän vikakohteita, mutta kyllähän nämä 123 rupee lähinnä harrastepelejä olemaan, joten kiva jos herkkujakin löytyy. Kesäkäytössä kattoluukku tai ilmastointi parantaa melkoisesti ajomukavuutta.
5. Edellinen/edelliset omistaja(t). Miten autoa on pidetty. Onko vain ajettu ja jätetty huollot tekemättä. Onko käytetty biltemasta vai vehosta ostettuja varaosia jne. En ostaisi jobbarilta autoa, harvemmin löytää häkkitarhasta hyvää mersua tai sitten hinta on todella kova.
Eli hyväkuntoista 300 TDT:ä siis ostamaan mars(oma malli on aina parasta)
1. Ruoste on tosiaan varmaan se tärkein seikka mihin kannattaa kiinnittää huomiota - sitä on vaikein korjata helposti.
2. Korimalli. Farmari on mahdollista rekisteröidä 1+1 pakuksi jolloin verot tippuu noin 400e vuodessa. Kuljetuskapasiteetti myös paljon parempi ja vakiona perän tasonsäätö. Sedanit taasen ovat yleisempiä ja halvempia. Coupeetakin on vissiin saanut dieselinä, sellaista ei varmasti ole helppo löytää.
3. Moottori. 200D-240D mallit laiskoja, joten koittaisin välttää niitä ja ostaa suosiolla 300D ja sekin mieluiten turbolla. Kylmäkäynnistys pakkasilla näissä on tosiaan huono. Kannattaa testata jos talvisin meinaa ajaa. Muutenhan nämä moottorit on tosi varmoja, mutta tietysti kun on ajettu satojatuhansia kilometrejä niin välillä saattaa jotain mennä rikki.
4. Varusteet. Karvalakkimallissa on vähemmän vikakohteita, mutta kyllähän nämä 123 rupee lähinnä harrastepelejä olemaan, joten kiva jos herkkujakin löytyy. Kesäkäytössä kattoluukku tai ilmastointi parantaa melkoisesti ajomukavuutta.
5. Edellinen/edelliset omistaja(t). Miten autoa on pidetty. Onko vain ajettu ja jätetty huollot tekemättä. Onko käytetty biltemasta vai vehosta ostettuja varaosia jne. En ostaisi jobbarilta autoa, harvemmin löytää häkkitarhasta hyvää mersua tai sitten hinta on todella kova.
Eli hyväkuntoista 300 TDT:ä siis ostamaan mars(oma malli on aina parasta)

c203 180K -05
Ei sen niin huono tarvitse olla.Joel S. kirjoitti: 3. Moottori. 200D-240D mallit laiskoja, joten koittaisin välttää niitä ja ostaa suosiolla 300D ja sekin mieluiten turbolla. Kylmäkäynnistys pakkasilla näissä on tosiaan huono. Kannattaa testata jos talvisin meinaa ajaa. Muutenhan nämä moottorit on tosi varmoja, mutta tietysti kun on ajettu satojatuhansia kilometrejä niin välillä saattaa jotain mennä rikki.
Venttilien säätö, kunnon öljyt, hehkut, akku ja kaapelien kontaktit kiinni niin lähtee jo paljon paremmin.
Ilmeisesti näissä on joku öljypumpun hela joka kannattaa vaihtaa ennakoivasti. Jos samalla vielä uusii jakoketjun, niin koneessa ei paljon muuta hajoavaa lie, jotenkin olen käsittänyt että kannentiivisteitäkään ei mene edes sen vertaa kuin 60x-sarjan koneissa, eikä nekään ole pahimpia siinä suhteessa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Kiitos tähän astisista vinkeistä!
Tuo kymästartti vinkki onkin hyvä,koska tosiaan antaa koneen kunnosta
tiettyä osviittaa!?Koskapa muutama ehdokas joista olen soitellut,lähes
kaikki ovat myyjän kertoman mukaan lämpimässä talli säilytyksessä??
Mikä lienee totuus onkin sitten toinen juttu!
Ja kyllä kai tuo sisä siisteys kertoo hieman jotain auton pidosta??
Tähä saisi laittaa noita vinkkejä lisääkin,varsinkin kun usealla on kokemusta monienkin 123 omistuksesta ja hankinnasta!?
T.Jaakko.P
Tuo kymästartti vinkki onkin hyvä,koska tosiaan antaa koneen kunnosta
tiettyä osviittaa!?Koskapa muutama ehdokas joista olen soitellut,lähes
kaikki ovat myyjän kertoman mukaan lämpimässä talli säilytyksessä??
Mikä lienee totuus onkin sitten toinen juttu!
Ja kyllä kai tuo sisä siisteys kertoo hieman jotain auton pidosta??
Tähä saisi laittaa noita vinkkejä lisääkin,varsinkin kun usealla on kokemusta monienkin 123 omistuksesta ja hankinnasta!?
T.Jaakko.P
Jos nyt puhutaan niistä perus ruostepeikkopaikoista niin:
1) tunkkien reikien ympärystö
(johtuu tehtaan hölmöstä toteutuksesta, mutta on helppo hitsata)
2) konepellin saranakotelo
(elikkä se putka johon konepellin sarana menee kun konepelti on kiinni)
3) vedenpoistoreikien ympäristö tulipellissä, konehuoneen puolella
(toinen kanava on akun alla, toinen jarruteh. alla, vedenpoistoreiän viereen on saattanut ruostua toinen reikä matkustamon puolelle)
4) pohjaanlyöntikumien kannake, taka-akselisto (kannattaa koputella juuresta saakka jos pystyy)
5) takalasin ja tuulilasin tiivisteiden reunat
6) etuhelmapelti (helppo vaihtaa ja lähes ilmainen, ei hylätä leimalla vaikka puuttuisi kokonaan)
7) etulokarin kanttaus/taitoskohta (etuvilkkujen alla, etulokari muodostuu kahdesta osasta, osien välillä on hitsaussauma joka on voinnu mätiä)
8 ) takaluukun tiivisteen ura
9) varapyöräkotelo (aika harvinaista mutta voi tämäkin olla mätä jos konttiin on päässyt vettä)
10) takaovien pikkuikkunan takimmainen karmi (hölmö kotelorakenne joka kerää vettä sisään ja ruostuttaa karmin puhki, yleensä vauriot kuitenkin vain "nuppineulan pään kokoisia")
11) jos on kromikaaret laitettu takavuosina niin melko varmasti niiden alla ei ole peltiä
12) etulamppujen alaosa (ruostuu yleensä arkikäytössä aina määrävälein koska kerää paljon kiven iskuja, puhkiruostuminen vaatii jo todellista laiminlyöntiä auton hoidossa)
13) Takahiekkapelti
14) Takalamppujen ympäristö (erityisesti korin takapellin ja sivupellin liitoskohta takalampun kulmassa)
Lattiamattojen alle kannattaa tutkailla onko mattojen aluset kosteat ja onko ruostevaurioita tai onko vaurioita yritetty peitellä.
Jotain ehkä unohtui mutta muut saa jatkaa.
1) tunkkien reikien ympärystö
(johtuu tehtaan hölmöstä toteutuksesta, mutta on helppo hitsata)
2) konepellin saranakotelo
(elikkä se putka johon konepellin sarana menee kun konepelti on kiinni)
3) vedenpoistoreikien ympäristö tulipellissä, konehuoneen puolella
(toinen kanava on akun alla, toinen jarruteh. alla, vedenpoistoreiän viereen on saattanut ruostua toinen reikä matkustamon puolelle)
4) pohjaanlyöntikumien kannake, taka-akselisto (kannattaa koputella juuresta saakka jos pystyy)
5) takalasin ja tuulilasin tiivisteiden reunat
6) etuhelmapelti (helppo vaihtaa ja lähes ilmainen, ei hylätä leimalla vaikka puuttuisi kokonaan)
7) etulokarin kanttaus/taitoskohta (etuvilkkujen alla, etulokari muodostuu kahdesta osasta, osien välillä on hitsaussauma joka on voinnu mätiä)
8 ) takaluukun tiivisteen ura
9) varapyöräkotelo (aika harvinaista mutta voi tämäkin olla mätä jos konttiin on päässyt vettä)
10) takaovien pikkuikkunan takimmainen karmi (hölmö kotelorakenne joka kerää vettä sisään ja ruostuttaa karmin puhki, yleensä vauriot kuitenkin vain "nuppineulan pään kokoisia")
11) jos on kromikaaret laitettu takavuosina niin melko varmasti niiden alla ei ole peltiä
12) etulamppujen alaosa (ruostuu yleensä arkikäytössä aina määrävälein koska kerää paljon kiven iskuja, puhkiruostuminen vaatii jo todellista laiminlyöntiä auton hoidossa)
13) Takahiekkapelti
14) Takalamppujen ympäristö (erityisesti korin takapellin ja sivupellin liitoskohta takalampun kulmassa)
Lattiamattojen alle kannattaa tutkailla onko mattojen aluset kosteat ja onko ruostevaurioita tai onko vaurioita yritetty peitellä.
Jotain ehkä unohtui mutta muut saa jatkaa.
Tässä Johnin mielipide: Solid as a rock.
http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=240
Mercedes Benz E-Class W123 (1976 - 1985)
Good: Highly rated icon of Germanic build quality. Million milers common and many still running.
Bad: They do rust, rear suspension becomes clonky and 4 cylinder petrol engines need regular timing chain replacements.
What's Good
Succeeded the square-cut W114/115. 15' 6" by 5' 10" and weighing from 1,340kg. The last beautifully-built working-class Mercedes. Solid as a rock. I've seen them with 350,000 miles still looking almost like new. The seats don't sag. 136bhp 230E the most popular. 72bhp 240D slow, but goes on for ever. 5-cylinder 88bhp 300D slightly faster, with similar longevity, less likely to have been a taxi. 185bhp 280E fastest. Handsome, useful estates.
Club: www.mercedes-benz-club.co.uk
Usergroup linked to 'Mercedes Owner' magazine www.mercedesclub.org.uk
Useful online forum: www.mbclub.co.uk
Last updated 16-8-2007.
What's Bad
Old cars now. Don't take well to plain unleaded. Must have 3,000-mile oil changes and a new timing chain every 60,000 miles or 5 years whichever comes first.
1984-85 230Es tried to go unleaded and suffered premature valve guide wear.
Slow gearchange manuals best avoided.
Don't buy without a sunroof.
Avoid the 250 six-cylinder engine because its badly engineered.
Note an all-new engine for a 280E is £6,000.
What to Watch Out For
They do rust and diffs do go.
Most of the good ones were bought up by 'private hire' and minicab operations who will have serviced them pragmatically but run up a mega mileage and don't let them go until they're knackered.
If the big bumpers are damaged it means a heavy impact which may have deformed the structure.
Find out when the Simplex timing chain of 4-cylinder engines was last changed.
Listen for rattles and look for oil smoke signifying valve guide wear.
Listen for noisy, clonky rear axle. Bounce the rear suspension to make sure shocks still absorb. Estate car rear shocks are very expensive. Look for oil leaks underneath.
http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=240
Mercedes Benz E-Class W123 (1976 - 1985)
Good: Highly rated icon of Germanic build quality. Million milers common and many still running.
Bad: They do rust, rear suspension becomes clonky and 4 cylinder petrol engines need regular timing chain replacements.
What's Good
Succeeded the square-cut W114/115. 15' 6" by 5' 10" and weighing from 1,340kg. The last beautifully-built working-class Mercedes. Solid as a rock. I've seen them with 350,000 miles still looking almost like new. The seats don't sag. 136bhp 230E the most popular. 72bhp 240D slow, but goes on for ever. 5-cylinder 88bhp 300D slightly faster, with similar longevity, less likely to have been a taxi. 185bhp 280E fastest. Handsome, useful estates.
Club: www.mercedes-benz-club.co.uk
Usergroup linked to 'Mercedes Owner' magazine www.mercedesclub.org.uk
Useful online forum: www.mbclub.co.uk
Last updated 16-8-2007.
What's Bad
Old cars now. Don't take well to plain unleaded. Must have 3,000-mile oil changes and a new timing chain every 60,000 miles or 5 years whichever comes first.
1984-85 230Es tried to go unleaded and suffered premature valve guide wear.
Slow gearchange manuals best avoided.
Don't buy without a sunroof.
Avoid the 250 six-cylinder engine because its badly engineered.
Note an all-new engine for a 280E is £6,000.
What to Watch Out For
They do rust and diffs do go.
Most of the good ones were bought up by 'private hire' and minicab operations who will have serviced them pragmatically but run up a mega mileage and don't let them go until they're knackered.
If the big bumpers are damaged it means a heavy impact which may have deformed the structure.
Find out when the Simplex timing chain of 4-cylinder engines was last changed.
Listen for rattles and look for oil smoke signifying valve guide wear.
Listen for noisy, clonky rear axle. Bounce the rear suspension to make sure shocks still absorb. Estate car rear shocks are very expensive. Look for oil leaks underneath.
Riippuu tosiaan minkälaista haluaa. Farmari pakettiutoksi rekisteröitynä verojen takia hyvä. Erikoisemmat mallit kalliimpia mitä karvalakit. Tuonti autoja kannattaa katella jos haluaa päästä vähemmällä ruosteen korjauksessa, suomen suola on kuluttanut puhki monet autot jos ei ole kunnolla säännöllisesti suojattu. Korivaihtopommeja on siistejä monet paikat pullollaan, jos semmonen kelpaa, alkuperäisiä saakin sitten ettiä suuremmalla vaivalla. Jos turbodieseliä ettii niin kannattaa ottaa selvää onko kone alkuperäinen turbo, vaikko jonku kotiporarin jälkiahtama.
W123 200d 3.0 -81 rusina.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
tooi mun auto meni silleen että korin tarkistin tarkemmin, ja oli melko ruosteeton, miinus oli tuo ventiilien nakutus ja kaasarikone mutta sisustus ratkaisi asian. Pelti ja tekniikka on helppoja ja halpoja, Ehjä ja hyvännäkönen sisustus onkin hankalampi tai kallis löytää, ja tosiaan varmaan melko hintava laittaa kuosiin. Halusin kyllä 280TE:n mutta ovat hyvät harvassa.
Hinta oli tietysti yksi kriteeri, eli päittäin vaihto kehnompaan 1984 Golf GTI:n.
Hinta oli tietysti yksi kriteeri, eli päittäin vaihto kehnompaan 1984 Golf GTI:n.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tuota aina jaksan ihmetellä, kun mainitaan venttiilien säädöt ja kunnon akut yms. ja pitäisi lähteä 4-pyttyisen 200-240D:n suunnilleen kuin palmun alta. Eihän ne perkele lähteneet uutenakaan vähän ajettuina vähänkään kovemmissa pakkaskeleissä kunnolla käyntiin, niin miten ne satojatuhansia ajettuna olisivat sen parempia. Kehitystä tosin tapahtunut öljyissä, mutta oli niitä ohuita öljyjä ennenkin.
Kyllähän ne perkeleet vaan lähtee paremmin kerran remontoituna kun männänvälykset on pienemmät kuin tehtaan jäljiltä.Totta on että yli 20 pakkasille ei ole syytä mennä ilman lämmitintä,sen jälkeen käynnistyminen alkaa olla epävarmaa.Syynä tähän on ettei puristukset riitä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Nojoo, toki jos hyvin remontoitu, niin voihan se sitten olla parempi kuin tehtaan toleransseissa oleva. Kaverilla aikanaan oli jotkut 550-600 ajettu mittaria ruuvaamaton & remontoimaton 220D W123 ja kirosi että perkele kun aurinko menee pilveen, saa kaivella jo lämmitysroikkaa esiinjari_w123 kirjoitti:Kyllähän ne perkeleet vaan lähtee paremmin kerran remontoituna kun männänvälykset on pienemmät kuin tehtaan jäljiltä.Totta on että yli 20 pakkasille ei ole syytä mennä ilman lämmitintä,sen jälkeen käynnistyminen alkaa olla epävarmaa.Syynä tähän on ettei puristukset riitä.

Huono kylmäkäynnistyvyys johtuu myös osaksi siitä että startatessa moottori pyörii liian hitaasti. Edellisellä koneellani 300D joka oli jo aivan loppu ja lähti huonosti kylmänä. Minulla oli tapana laittaa kaksi akkua sarjaan. 24V... Niin johan sai kone pyöritystä ja aina lähti tulille. Tästä eivät tosin muut sähkölaitteet tykkää kovin paljoa.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
tuosta käyntiin lähdöstä sen verran että itse ostin ensimmäisen w123 mersun vuonna -84 se oli 200d vuosimalli-80 juuri taksikäytöstä poistunut ajettu 300tkm kyllä se lähti -25 pakkasella käyntiin ilman lämmitystä,nyt minulla on harraste käytössä kolme w123 mersua joista kaksi dieseliä,300d jolla ajettu 530tkm ilman kone remonttia.pari viikkoa takaperin kun oli -20 pakkasta auto seissyt viikon ajamatta lähti käyntiin ilman lämmitystä.tuo toinen on200d jolla ajettu remontin jälkeen 95tkm lähtee myös -20 asteen pakasesta helposti käyntiin. tuo kolmas on 200 bensa sen käyntiin lähtö onkin sitten epävarmempaa kelillä kuin kelillä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Kovasti tuntuu kaiken detaljin lisäksi herättävän "intohimoja"!?
Hyvä niin,koskapa monilla on kokemus peräistä tietotaitoa,tuntumaa
123 autoa kohtaan.
Hyviä huomioita silti on tullut paljon,kiitokset niistä!
Tuossa on tullut kyseltyä paljonkin erilaisia Mersuihin liittyviä asioita
oli mukava huomata myös,että monia muisteluita liitetiin vinkkeihin
mukaan...Myös noihin allekirjoitaneen muihin topikkeihin..
T.Jaakko.P
Hyvä niin,koskapa monilla on kokemus peräistä tietotaitoa,tuntumaa
123 autoa kohtaan.

Hyviä huomioita silti on tullut paljon,kiitokset niistä!
Tuossa on tullut kyseltyä paljonkin erilaisia Mersuihin liittyviä asioita
oli mukava huomata myös,että monia muisteluita liitetiin vinkkeihin
mukaan...Myös noihin allekirjoitaneen muihin topikkeihin..
T.Jaakko.P
Mie joskus starttasin 770 tkm ajetun 220D:n -25 asteesta käyntiin ja lähti ilman mitään ongelmia. Koneeseen ei oltu tehty koskaan kummempia remontteja mitä nyt normaalihuoltoa eli venttiilit säädetty säännöllisesti, öljyt ja suodattimet vaihdettu ajallaan. Tosin 2x minuutin hehkutusta vaati ennenkuin uskalsi nykästä starttiasentoon...
240D:kin lähti -22 asteesta mutta toinen 240D jossa oli venttiilit jo hieman pielessä ei yrittänytkään -17 jälkeen. 300D lähti myös vielä paristakympistä tulille...
240D:kin lähti -22 asteesta mutta toinen 240D jossa oli venttiilit jo hieman pielessä ei yrittänytkään -17 jälkeen. 300D lähti myös vielä paristakympistä tulille...
Tähän starttaus keskusteluun tosiaan, tuossa omassa 200D:ssä ei tunnu toimivan lohkolämmitin ja hyvin on lähtenyt aamuisin käyntiin, ainakin vielä -15c niin lähti ihan mukavasti, ei ilmeisesti ihan väljä kone vielä. Yksi ainut -84 200D mulla oli joka ei tykännyt oikein enää kun korkeintaan -10c pakkasesta, muuten tartti aina johtoa, mutta konehan oli vasta 800tkm. ajettu
, joskin venttiilitkin säädelty, mutta oli ilmeisesti jo sen verran laiska lähteen. 300D:t on ollut hyviä lähtemään jopa -20c ja ylikin olevissa pakkasissa kaikki mitä minulla ja myös isälläni ollut ajossa. Yhdessä 300D:ssä oli tuo 9v ankkuri ja se todellakin oli varsinainen singerin ompelukone kun sahasi pakkasella käymään
Taas ajassa taaksepäin isä osti joskus aikanaan melko tuoreen -84 200D:n ajettu oli vain 180tkm, se ei myöskään tykännyt oikein yli 10-c pakkasista, kun taas sitä ennen isällä oli ollut -77 220D joka kuulemma työmaillakin lähti pakkasesta kuin pakkasesta eikä tarvinnut kuin vähän kiepahtaa ja oli sentäs vajaa 500tkm ajettu. Omasta puolesta putkisaarelle suosittelen 300D:tä, on sopivasti kulkua ja kulutus ero todella pieni 200D:n ja se viitosen käynti on korvalle iloksi, mutta toki tuollaisessa 200D:ssä tuntuisi olevan jotain sellaista ehkäpä nostalgiaakin. 



Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
OT:
No tuli sitten koettua kummiski heti tuon edellisen kirjoittamani viestin jälkeen että -20c on raja 200D:lle. Eilispäivästä tuossa pihassa seisseenä, EI se lähtenyt pahus vaikka tähän asti on joka aamu lähtenyt. Lohkolämmitin rikki niin ei ole paljo vaihtoehtoja ollut, mutta josko nyt raaskisi senkin vaihtaa, kaverilta löytyi onneksi sopivan pitkällä johdolla lämmitin jonka laitoin tolppaan ja puhaltamaan konetilaan lohkoa päin, vajaa tunnin puhalsi niin johan sitten lähti
no, tulipa sitte testattua tuoki raja
hermot vain koeteltiin ku olisi asioille pitänyt päästä ja ei merssu lähre käyntiin, no lähdin kävelemään vanhempien luokse ja laitoin vara-auto golfin lämmitykseen (II-korin -85 1,3), tunnin lämmettyään sitten laitoin hetkeks vielä käyntiin, no siitä sitten koitin lähtee nii katoin peiliä että mikä hiivatin vana lumeen jää, heti arvasin mikä tuli, koska kaverini, auton entinen omistaja kertoi tälläisesta samanlaisesta sattuneesta jutusta hänenkin aikana, no avasin konepellin ja öljyä tuli tikun suusta pulppuamalla
Huohotin jäässä..
äääh, hyvin alkoi tämäki päivä... huh huh..






Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Nuppistartillisessahan on se mukava etu että sitä saa hehkuttaa niin kauan kuin tykkää, ei paljoa hehkureleet napsuttele eli saa paljon herkemmin käyntiin kuin avainstartilliset, 76-78 malliset 200D, 220D ja 240D on alunperin ollut nuppistartilla mutta monihan on pilattu muuttamalla se avainstartille...
Moi !
Avainstartillisessa käyttäjän käsikirja kehottaa hehkuttamaan kaksi varvia ennen starttia, mikäli lämpötila on alle -20 astetta (muistaakseni näin). Mikään ei estä tekemästä näin. 540 000 km ajettu 300D lähti -27 asteesta tulille ihan hyvin, ei tosin nätisti (verta hyytävää kalkatusta ekat sekunnit)
T; Wade
Ai niin, vinkkejä :
- etsi mahdollimman hyvä koppa, jollet ole itse hitsaus/maalaustaitoinen
- tarkasta tekniikka, savukonetta ei kannata hankkia
- hommaa suosiolla 300 D, tai ainakin 240 D, 200ssa kiihtyy vain kuski
- siistillä sisustuksella on oma arvonsa, hyväkuntoisia sisustan osia ei kasva enää puissa (tavallinen lika tosin lähtee penkeistä ja matoista)
- älä pidä kiirettä, hyviäkin yksilöitä löytyy (tosin ehkä yksi kahtakymmentä linttaa kohden)
- jos manuaali, niin 5-lovinen on aivan ehdoton maantiellä (tosin hankala löytää)
Avainstartillisessa käyttäjän käsikirja kehottaa hehkuttamaan kaksi varvia ennen starttia, mikäli lämpötila on alle -20 astetta (muistaakseni näin). Mikään ei estä tekemästä näin. 540 000 km ajettu 300D lähti -27 asteesta tulille ihan hyvin, ei tosin nätisti (verta hyytävää kalkatusta ekat sekunnit)
T; Wade
Ai niin, vinkkejä :
- etsi mahdollimman hyvä koppa, jollet ole itse hitsaus/maalaustaitoinen
- tarkasta tekniikka, savukonetta ei kannata hankkia
- hommaa suosiolla 300 D, tai ainakin 240 D, 200ssa kiihtyy vain kuski
- siistillä sisustuksella on oma arvonsa, hyväkuntoisia sisustan osia ei kasva enää puissa (tavallinen lika tosin lähtee penkeistä ja matoista)
- älä pidä kiirettä, hyviäkin yksilöitä löytyy (tosin ehkä yksi kahtakymmentä linttaa kohden)
- jos manuaali, niin 5-lovinen on aivan ehdoton maantiellä (tosin hankala löytää)
JaniH kirjoitti:Nuppistartillisessahan on se mukava etu että sitä saa hehkuttaa niin kauan kuin tykkää, ei paljoa hehkureleet napsuttele eli saa paljon herkemmin käyntiin kuin avainstartilliset, 76-78 malliset 200D, 220D ja 240D on alunperin ollut nuppistartilla mutta monihan on pilattu muuttamalla se avainstartille...
Viimeksi muokannut Wade, Ke 18.02.2009 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuohon kylmäkäynnistyvyyteen en kokemusten puutteessa ota
suuremmalti kantaa!Tuossa on muutamia ehdokkaita käyty katsomassa,
yksi oli ylitse muiden noin yleiskunnoltaankin.Auto oli seissyt puolisen vuotta,eikä akkukaan ollut latailtu sinä aikana ja silti lähti -9 asteen
pakkasessa laakista käyntiin,kävi myös heti tasaisesti!Joten kaupat tuli,
tosin myyjän kanssa sovittin auton nouto vasta kevääksi,seisoo nyt jonkin
aikaa vielä kuivassa hallissa"pukeilla".Mersun yleiskuntokin oli suht hyvä,
ei heti tarvitse hitsuu hommiin ruveta,pientä kukkaa toki joka jo tuon ikäisissä käyttö peleissä on jo melkeinpä ok!?
Sellainen asia tuli mieleen,mistä kannattaa alkaa katsella sivulasien tiivisteitä/kenties ovienkin,olis tässä kevättalvi aikaa katsella tarvikkeita
kaikessa rauhassa valmiiksi!??Autohan on mb123 vm83 200d alunperin.
Otettu käyttöön 83 joulukuussa jos tuolla merkitystä?
T.Jaakko.P
suuremmalti kantaa!Tuossa on muutamia ehdokkaita käyty katsomassa,
yksi oli ylitse muiden noin yleiskunnoltaankin.Auto oli seissyt puolisen vuotta,eikä akkukaan ollut latailtu sinä aikana ja silti lähti -9 asteen
pakkasessa laakista käyntiin,kävi myös heti tasaisesti!Joten kaupat tuli,
tosin myyjän kanssa sovittin auton nouto vasta kevääksi,seisoo nyt jonkin
aikaa vielä kuivassa hallissa"pukeilla".Mersun yleiskuntokin oli suht hyvä,
ei heti tarvitse hitsuu hommiin ruveta,pientä kukkaa toki joka jo tuon ikäisissä käyttö peleissä on jo melkeinpä ok!?


Sellainen asia tuli mieleen,mistä kannattaa alkaa katsella sivulasien tiivisteitä/kenties ovienkin,olis tässä kevättalvi aikaa katsella tarvikkeita
kaikessa rauhassa valmiiksi!??Autohan on mb123 vm83 200d alunperin.
Otettu käyttöön 83 joulukuussa jos tuolla merkitystä?
T.Jaakko.P
Noniin onnea auton löydöllejaakko.putkisaari kirjoitti:Tuohon kylmäkäynnistyvyyteen en kokemusten puutteessa ota
suuremmalti kantaa!Tuossa on muutamia ehdokkaita käyty katsomassa,
yksi oli ylitse muiden noin yleiskunnoltaankin.Auto oli seissyt puolisen vuotta,eikä akkukaan ollut latailtu sinä aikana ja silti lähti -9 asteen
pakkasessa laakista käyntiin,kävi myös heti tasaisesti!Joten kaupat tuli,
tosin myyjän kanssa sovittin auton nouto vasta kevääksi,seisoo nyt jonkin
aikaa vielä kuivassa hallissa"pukeilla".Mersun yleiskuntokin oli suht hyvä,
ei heti tarvitse hitsuu hommiin ruveta,pientä kukkaa toki joka jo tuon ikäisissä käyttö peleissä on jo melkeinpä ok!?![]()
![]()
Sellainen asia tuli mieleen,mistä kannattaa alkaa katsella sivulasien tiivisteitä/kenties ovienkin,olis tässä kevättalvi aikaa katsella tarvikkeita
kaikessa rauhassa valmiiksi!??Autohan on mb123 vm83 200d alunperin.
Otettu käyttöön 83 joulukuussa jos tuolla merkitystä?
T.Jaakko.P


KL-varaosat, sieltä ovien tiivisteitä kannattaa kysellä, mutta toki joistain romuautoistakin kannattaa katsella, väliin voi olla ihan ehjiä tiivisteitä muuten kypsässä autossa. Tänään muuten pitäisi itse toivoa että saan hovikorjaajaltani ehjän lohkolämmittimen, nyt pitäisi taas kokeilla kohta että lähteekö, oli pirun kylmä viime yö, mutta laitoin nokan aurinkoon ja avasin heti kun aurinko nousi niin konepeltiä raolleen



Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Pitäiskö melkein ottaa akku sisään ja lämpimässä ladata se täyteen. Auton oma laturi ei sitä saa koskaan yhtä hyvään iskuun kuitenkaan.Jussi L. kirjoitti:ei se lähde käyntiin ei.. eivoi mtn, taas kävelin hakemaan jatkojohtoa ja virittelin konehuoneeseen lämmittimen.huh huh..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97