Top 10 vinkit 123 dieselin ostajalle!?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Top 10 vinkit 123 dieselin ostajalle!?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuossa olen yrittänyt haarukoida 123 dieseleiden ja noin yleensä
123 korisen akillen kantapäitä noin tiivistetysti,mutta haulla ja noin
pääpiirteissään yleisessä keskustelussa on aika laaja hajonta.

Joten mitkä olisivat mielestäsi 10 tärkeintä kohtaa,kohdetta jotka vaikuttavat eniten auton ostopäätöstä tedessäsi??

T.Jaakko.P
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Kyllä 123sta ostettaessa ehdottomasti tärkein tutkimisen kohde on korin ruoste. Jos ruosteettoman tai edes lähes löytää, kannattaa iskeä kiinni. Puutteita voi sitten korjailla myöhemmin. Osiahan on hyvin saatavilla, tai ainakin varaosa-autoja. Näitähän tuntuu seisovan joka toisen navetan takana, vähenemään päin tosin.

Moottori (diesel) on todella huoltoystävällinen, kaikki on konehuoneessa kuin tarjottimella (vrt w124). Vanhemmiten ovat vain aika huonoja lähtemään pakkasesta käymään, joten ois hyvä jos pääsisi laittamaan sen koeajon yhteydessä kylmästä käymään, mutta harvemminhan sitä pääsee. Yksi minun ex 123 lähti käymään vielä -20 asteesta, ja yks toinen ex ei edes nollakelistä (söi tosin öljyäkin ylärajasta alarajaan tankillisella).

Eli hajontaa varmasti on, pidostahan se on kiinni. Ruoste on pahin vihollinen. Hyväkorinen kannattaa ostaa vaikka siinä ei olisi moottoria ollenkaan.
200d '86
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Autot on niin vanhoja että näiden kohdalla yksilöerot on suuria. Itse olen lähinnä seuraaviin asioihin kiinnittänyt huomiota:

1. Ruoste on tosiaan varmaan se tärkein seikka mihin kannattaa kiinnittää huomiota - sitä on vaikein korjata helposti.
2. Korimalli. Farmari on mahdollista rekisteröidä 1+1 pakuksi jolloin verot tippuu noin 400e vuodessa. Kuljetuskapasiteetti myös paljon parempi ja vakiona perän tasonsäätö. Sedanit taasen ovat yleisempiä ja halvempia. Coupeetakin on vissiin saanut dieselinä, sellaista ei varmasti ole helppo löytää.
3. Moottori. 200D-240D mallit laiskoja, joten koittaisin välttää niitä ja ostaa suosiolla 300D ja sekin mieluiten turbolla. Kylmäkäynnistys pakkasilla näissä on tosiaan huono. Kannattaa testata jos talvisin meinaa ajaa. Muutenhan nämä moottorit on tosi varmoja, mutta tietysti kun on ajettu satojatuhansia kilometrejä niin välillä saattaa jotain mennä rikki.
4. Varusteet. Karvalakkimallissa on vähemmän vikakohteita, mutta kyllähän nämä 123 rupee lähinnä harrastepelejä olemaan, joten kiva jos herkkujakin löytyy. Kesäkäytössä kattoluukku tai ilmastointi parantaa melkoisesti ajomukavuutta.
5. Edellinen/edelliset omistaja(t). Miten autoa on pidetty. Onko vain ajettu ja jätetty huollot tekemättä. Onko käytetty biltemasta vai vehosta ostettuja varaosia jne. En ostaisi jobbarilta autoa, harvemmin löytää häkkitarhasta hyvää mersua tai sitten hinta on todella kova.

Eli hyväkuntoista 300 TDT:ä siis ostamaan mars(oma malli on aina parasta) :)
c203 180K -05
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Diesel on miellyttävä vaihtoehto,jos se ei käynnisty kylmästä nin on syytä tutkia onko syynä kulunut moottori,väärät venttiilin välykset,pimeät hehkut.Näistä kaikista ongelmista pääsee eroon yli -20 pakkasille rahalla tai hyvällä tuurilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joel S. kirjoitti: 3. Moottori. 200D-240D mallit laiskoja, joten koittaisin välttää niitä ja ostaa suosiolla 300D ja sekin mieluiten turbolla. Kylmäkäynnistys pakkasilla näissä on tosiaan huono. Kannattaa testata jos talvisin meinaa ajaa. Muutenhan nämä moottorit on tosi varmoja, mutta tietysti kun on ajettu satojatuhansia kilometrejä niin välillä saattaa jotain mennä rikki.
Ei sen niin huono tarvitse olla.
Venttilien säätö, kunnon öljyt, hehkut, akku ja kaapelien kontaktit kiinni niin lähtee jo paljon paremmin.

Ilmeisesti näissä on joku öljypumpun hela joka kannattaa vaihtaa ennakoivasti. Jos samalla vielä uusii jakoketjun, niin koneessa ei paljon muuta hajoavaa lie, jotenkin olen käsittänyt että kannentiivisteitäkään ei mene edes sen vertaa kuin 60x-sarjan koneissa, eikä nekään ole pahimpia siinä suhteessa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Ruosteen kanssa pärjää, mutta osta sellainen joka on sisältä hyvän värinen ja ehjä verhoiluttaminen on kallista.

En itse harrasteeksi dieseliä ostaisi, sen verran paljon ajettuja yleensä verrattuna bensapuolen vehkeeseen (eihän kellään rahat riitä ajella 280E:llä samoja kilometrejä) :lol: :lol:
250CE 1969
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kiitos tähän astisista vinkeistä!
Tuo kymästartti vinkki onkin hyvä,koska tosiaan antaa koneen kunnosta
tiettyä osviittaa!?Koskapa muutama ehdokas joista olen soitellut,lähes
kaikki ovat myyjän kertoman mukaan lämpimässä talli säilytyksessä??
Mikä lienee totuus onkin sitten toinen juttu!
Ja kyllä kai tuo sisä siisteys kertoo hieman jotain auton pidosta??

Tähä saisi laittaa noita vinkkejä lisääkin,varsinkin kun usealla on kokemusta monienkin 123 omistuksesta ja hankinnasta!?

T.Jaakko.P
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jos nyt puhutaan niistä perus ruostepeikkopaikoista niin:

1) tunkkien reikien ympärystö
(johtuu tehtaan hölmöstä toteutuksesta, mutta on helppo hitsata)

2) konepellin saranakotelo
(elikkä se putka johon konepellin sarana menee kun konepelti on kiinni)

3) vedenpoistoreikien ympäristö tulipellissä, konehuoneen puolella
(toinen kanava on akun alla, toinen jarruteh. alla, vedenpoistoreiän viereen on saattanut ruostua toinen reikä matkustamon puolelle)

4) pohjaanlyöntikumien kannake, taka-akselisto (kannattaa koputella juuresta saakka jos pystyy)

5) takalasin ja tuulilasin tiivisteiden reunat

6) etuhelmapelti (helppo vaihtaa ja lähes ilmainen, ei hylätä leimalla vaikka puuttuisi kokonaan)

7) etulokarin kanttaus/taitoskohta (etuvilkkujen alla, etulokari muodostuu kahdesta osasta, osien välillä on hitsaussauma joka on voinnu mätiä)

8 ) takaluukun tiivisteen ura

9) varapyöräkotelo (aika harvinaista mutta voi tämäkin olla mätä jos konttiin on päässyt vettä)

10) takaovien pikkuikkunan takimmainen karmi (hölmö kotelorakenne joka kerää vettä sisään ja ruostuttaa karmin puhki, yleensä vauriot kuitenkin vain "nuppineulan pään kokoisia")

11) jos on kromikaaret laitettu takavuosina niin melko varmasti niiden alla ei ole peltiä

12) etulamppujen alaosa (ruostuu yleensä arkikäytössä aina määrävälein koska kerää paljon kiven iskuja, puhkiruostuminen vaatii jo todellista laiminlyöntiä auton hoidossa)

13) Takahiekkapelti

14) Takalamppujen ympäristö (erityisesti korin takapellin ja sivupellin liitoskohta takalampun kulmassa)


Lattiamattojen alle kannattaa tutkailla onko mattojen aluset kosteat ja onko ruostevaurioita tai onko vaurioita yritetty peitellä.

Jotain ehkä unohtui mutta muut saa jatkaa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä Johnin mielipide: Solid as a rock.

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=240

Mercedes Benz E-Class W123 (1976 - 1985)
Good: Highly rated icon of Germanic build quality. Million milers common and many still running.

Bad: They do rust, rear suspension becomes clonky and 4 cylinder petrol engines need regular timing chain replacements.

What's Good
Succeeded the square-cut W114/115. 15' 6" by 5' 10" and weighing from 1,340kg. The last beautifully-built working-class Mercedes. Solid as a rock. I've seen them with 350,000 miles still looking almost like new. The seats don't sag. 136bhp 230E the most popular. 72bhp 240D slow, but goes on for ever. 5-cylinder 88bhp 300D slightly faster, with similar longevity, less likely to have been a taxi. 185bhp 280E fastest. Handsome, useful estates.

Club: www.mercedes-benz-club.co.uk

Usergroup linked to 'Mercedes Owner' magazine www.mercedesclub.org.uk

Useful online forum: www.mbclub.co.uk

Last updated 16-8-2007.
What's Bad
Old cars now. Don't take well to plain unleaded. Must have 3,000-mile oil changes and a new timing chain every 60,000 miles or 5 years whichever comes first.

1984-85 230Es tried to go unleaded and suffered premature valve guide wear.

Slow gearchange manuals best avoided.

Don't buy without a sunroof.

Avoid the 250 six-cylinder engine because its badly engineered.

Note an all-new engine for a 280E is £6,000.
What to Watch Out For
They do rust and diffs do go.

Most of the good ones were bought up by 'private hire' and minicab operations who will have serviced them pragmatically but run up a mega mileage and don't let them go until they're knackered.

If the big bumpers are damaged it means a heavy impact which may have deformed the structure.

Find out when the Simplex timing chain of 4-cylinder engines was last changed.

Listen for rattles and look for oil smoke signifying valve guide wear.

Listen for noisy, clonky rear axle. Bounce the rear suspension to make sure shocks still absorb. Estate car rear shocks are very expensive. Look for oil leaks underneath.
Avatar
Meihemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 19.11.2006 00:28

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Riippuu tosiaan minkälaista haluaa. Farmari pakettiutoksi rekisteröitynä verojen takia hyvä. Erikoisemmat mallit kalliimpia mitä karvalakit. Tuonti autoja kannattaa katella jos haluaa päästä vähemmällä ruosteen korjauksessa, suomen suola on kuluttanut puhki monet autot jos ei ole kunnolla säännöllisesti suojattu. Korivaihtopommeja on siistejä monet paikat pullollaan, jos semmonen kelpaa, alkuperäisiä saakin sitten ettiä suuremmalla vaivalla. Jos turbodieseliä ettii niin kannattaa ottaa selvää onko kone alkuperäinen turbo, vaikko jonku kotiporarin jälkiahtama.
W123 200d 3.0 -81 rusina.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tooi mun auto meni silleen että korin tarkistin tarkemmin, ja oli melko ruosteeton, miinus oli tuo ventiilien nakutus ja kaasarikone mutta sisustus ratkaisi asian. Pelti ja tekniikka on helppoja ja halpoja, Ehjä ja hyvännäkönen sisustus onkin hankalampi tai kallis löytää, ja tosiaan varmaan melko hintava laittaa kuosiin. Halusin kyllä 280TE:n mutta ovat hyvät harvassa.

Hinta oli tietysti yksi kriteeri, eli päittäin vaihto kehnompaan 1984 Golf GTI:n.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

Tuota aina jaksan ihmetellä, kun mainitaan venttiilien säädöt ja kunnon akut yms. ja pitäisi lähteä 4-pyttyisen 200-240D:n suunnilleen kuin palmun alta. Eihän ne perkele lähteneet uutenakaan vähän ajettuina vähänkään kovemmissa pakkaskeleissä kunnolla käyntiin, niin miten ne satojatuhansia ajettuna olisivat sen parempia. Kehitystä tosin tapahtunut öljyissä, mutta oli niitä ohuita öljyjä ennenkin.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllähän ne perkeleet vaan lähtee paremmin kerran remontoituna kun männänvälykset on pienemmät kuin tehtaan jäljiltä.Totta on että yli 20 pakkasille ei ole syytä mennä ilman lämmitintä,sen jälkeen käynnistyminen alkaa olla epävarmaa.Syynä tähän on ettei puristukset riitä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Niin ja jos vain on mahdollisuus lämmittää niin eipä sitä ole järkeä repiäkään käyntiin lämmittämättä. Onhan W123:seen ollut webastokin tehtaalta saatavissa :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

jari_w123 kirjoitti:Kyllähän ne perkeleet vaan lähtee paremmin kerran remontoituna kun männänvälykset on pienemmät kuin tehtaan jäljiltä.Totta on että yli 20 pakkasille ei ole syytä mennä ilman lämmitintä,sen jälkeen käynnistyminen alkaa olla epävarmaa.Syynä tähän on ettei puristukset riitä.
Nojoo, toki jos hyvin remontoitu, niin voihan se sitten olla parempi kuin tehtaan toleransseissa oleva. Kaverilla aikanaan oli jotkut 550-600 ajettu mittaria ruuvaamaton & remontoimaton 220D W123 ja kirosi että perkele kun aurinko menee pilveen, saa kaivella jo lämmitysroikkaa esiin :lol:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vanhat mersun koneet on yleensä loppuun ajettuja 200-300tkm:n paikkeilla.On ihme että joskus 80-90 luvulla on ylipäänsä saatu käyntiin niitä 500-600tkm ajettuja :shock: .Tuon jälkeen remontoidut kestää reilut tuplasti kilometrejä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Huono kylmäkäynnistyvyys johtuu myös osaksi siitä että startatessa moottori pyörii liian hitaasti. Edellisellä koneellani 300D joka oli jo aivan loppu ja lähti huonosti kylmänä. Minulla oli tapana laittaa kaksi akkua sarjaan. 24V... Niin johan sai kone pyöritystä ja aina lähti tulille. Tästä eivät tosin muut sähkölaitteet tykkää kovin paljoa.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
meze63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Su 27.05.2007 15:29

Viesti Kirjoittaja meze63 »

tuosta käyntiin lähdöstä sen verran että itse ostin ensimmäisen w123 mersun vuonna -84 se oli 200d vuosimalli-80 juuri taksikäytöstä poistunut ajettu 300tkm kyllä se lähti -25 pakkasella käyntiin ilman lämmitystä,nyt minulla on harraste käytössä kolme w123 mersua joista kaksi dieseliä,300d jolla ajettu 530tkm ilman kone remonttia.pari viikkoa takaperin kun oli -20 pakkasta auto seissyt viikon ajamatta lähti käyntiin ilman lämmitystä.tuo toinen on200d jolla ajettu remontin jälkeen 95tkm lähtee myös -20 asteen pakasesta helposti käyntiin. tuo kolmas on 200 bensa sen käyntiin lähtö onkin sitten epävarmempaa kelillä kuin kelillä.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kovasti tuntuu kaiken detaljin lisäksi herättävän "intohimoja"!?
Hyvä niin,koskapa monilla on kokemus peräistä tietotaitoa,tuntumaa
123 autoa kohtaan. :lol:

Hyviä huomioita silti on tullut paljon,kiitokset niistä!
Tuossa on tullut kyseltyä paljonkin erilaisia Mersuihin liittyviä asioita
oli mukava huomata myös,että monia muisteluita liitetiin vinkkeihin
mukaan...Myös noihin allekirjoitaneen muihin topikkeihin..

T.Jaakko.P
JaniH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 12.01.2008 12:49
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mie joskus starttasin 770 tkm ajetun 220D:n -25 asteesta käyntiin ja lähti ilman mitään ongelmia. Koneeseen ei oltu tehty koskaan kummempia remontteja mitä nyt normaalihuoltoa eli venttiilit säädetty säännöllisesti, öljyt ja suodattimet vaihdettu ajallaan. Tosin 2x minuutin hehkutusta vaati ennenkuin uskalsi nykästä starttiasentoon...

240D:kin lähti -22 asteesta mutta toinen 240D jossa oli venttiilit jo hieman pielessä ei yrittänytkään -17 jälkeen. 300D lähti myös vielä paristakympistä tulille...
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Startteihin kaupattiin ainakin ennen 9 voltin ankkureita, jolla se saadaan pyörimään hereämmin. Ensiavuksi kylmäkäynnistyksiin.
200d '86
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Tähän starttaus keskusteluun tosiaan, tuossa omassa 200D:ssä ei tunnu toimivan lohkolämmitin ja hyvin on lähtenyt aamuisin käyntiin, ainakin vielä -15c niin lähti ihan mukavasti, ei ilmeisesti ihan väljä kone vielä. Yksi ainut -84 200D mulla oli joka ei tykännyt oikein enää kun korkeintaan -10c pakkasesta, muuten tartti aina johtoa, mutta konehan oli vasta 800tkm. ajettu :lol: , joskin venttiilitkin säädelty, mutta oli ilmeisesti jo sen verran laiska lähteen. 300D:t on ollut hyviä lähtemään jopa -20c ja ylikin olevissa pakkasissa kaikki mitä minulla ja myös isälläni ollut ajossa. Yhdessä 300D:ssä oli tuo 9v ankkuri ja se todellakin oli varsinainen singerin ompelukone kun sahasi pakkasella käymään :lol: Taas ajassa taaksepäin isä osti joskus aikanaan melko tuoreen -84 200D:n ajettu oli vain 180tkm, se ei myöskään tykännyt oikein yli 10-c pakkasista, kun taas sitä ennen isällä oli ollut -77 220D joka kuulemma työmaillakin lähti pakkasesta kuin pakkasesta eikä tarvinnut kuin vähän kiepahtaa ja oli sentäs vajaa 500tkm ajettu. Omasta puolesta putkisaarelle suosittelen 300D:tä, on sopivasti kulkua ja kulutus ero todella pieni 200D:n ja se viitosen käynti on korvalle iloksi, mutta toki tuollaisessa 200D:ssä tuntuisi olevan jotain sellaista ehkäpä nostalgiaakin. :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

OT: :lol: :lol: No tuli sitten koettua kummiski heti tuon edellisen kirjoittamani viestin jälkeen että -20c on raja 200D:lle. Eilispäivästä tuossa pihassa seisseenä, EI se lähtenyt pahus vaikka tähän asti on joka aamu lähtenyt. Lohkolämmitin rikki niin ei ole paljo vaihtoehtoja ollut, mutta josko nyt raaskisi senkin vaihtaa, kaverilta löytyi onneksi sopivan pitkällä johdolla lämmitin jonka laitoin tolppaan ja puhaltamaan konetilaan lohkoa päin, vajaa tunnin puhalsi niin johan sitten lähti 8) no, tulipa sitte testattua tuoki raja :lol: hermot vain koeteltiin ku olisi asioille pitänyt päästä ja ei merssu lähre käyntiin, no lähdin kävelemään vanhempien luokse ja laitoin vara-auto golfin lämmitykseen (II-korin -85 1,3), tunnin lämmettyään sitten laitoin hetkeks vielä käyntiin, no siitä sitten koitin lähtee nii katoin peiliä että mikä hiivatin vana lumeen jää, heti arvasin mikä tuli, koska kaverini, auton entinen omistaja kertoi tälläisesta samanlaisesta sattuneesta jutusta hänenkin aikana, no avasin konepellin ja öljyä tuli tikun suusta pulppuamalla :twisted: Huohotin jäässä.. :twisted: äääh, hyvin alkoi tämäki päivä... huh huh..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
JaniH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 12.01.2008 12:49
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Nuppistartillisessahan on se mukava etu että sitä saa hehkuttaa niin kauan kuin tykkää, ei paljoa hehkureleet napsuttele eli saa paljon herkemmin käyntiin kuin avainstartilliset, 76-78 malliset 200D, 220D ja 240D on alunperin ollut nuppistartilla mutta monihan on pilattu muuttamalla se avainstartille...
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Avainstartillisessa käyttäjän käsikirja kehottaa hehkuttamaan kaksi varvia ennen starttia, mikäli lämpötila on alle -20 astetta (muistaakseni näin). Mikään ei estä tekemästä näin. 540 000 km ajettu 300D lähti -27 asteesta tulille ihan hyvin, ei tosin nätisti (verta hyytävää kalkatusta ekat sekunnit)

T; Wade


Ai niin, vinkkejä :

- etsi mahdollimman hyvä koppa, jollet ole itse hitsaus/maalaustaitoinen

- tarkasta tekniikka, savukonetta ei kannata hankkia

- hommaa suosiolla 300 D, tai ainakin 240 D, 200ssa kiihtyy vain kuski

- siistillä sisustuksella on oma arvonsa, hyväkuntoisia sisustan osia ei kasva enää puissa (tavallinen lika tosin lähtee penkeistä ja matoista)

- älä pidä kiirettä, hyviäkin yksilöitä löytyy (tosin ehkä yksi kahtakymmentä linttaa kohden)

- jos manuaali, niin 5-lovinen on aivan ehdoton maantiellä (tosin hankala löytää)



JaniH kirjoitti:Nuppistartillisessahan on se mukava etu että sitä saa hehkuttaa niin kauan kuin tykkää, ei paljoa hehkureleet napsuttele eli saa paljon herkemmin käyntiin kuin avainstartilliset, 76-78 malliset 200D, 220D ja 240D on alunperin ollut nuppistartilla mutta monihan on pilattu muuttamalla se avainstartille...
Viimeksi muokannut Wade, Ke 18.02.2009 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuohon kylmäkäynnistyvyyteen en kokemusten puutteessa ota
suuremmalti kantaa!Tuossa on muutamia ehdokkaita käyty katsomassa,
yksi oli ylitse muiden noin yleiskunnoltaankin.Auto oli seissyt puolisen vuotta,eikä akkukaan ollut latailtu sinä aikana ja silti lähti -9 asteen
pakkasessa laakista käyntiin,kävi myös heti tasaisesti!Joten kaupat tuli,
tosin myyjän kanssa sovittin auton nouto vasta kevääksi,seisoo nyt jonkin
aikaa vielä kuivassa hallissa"pukeilla".Mersun yleiskuntokin oli suht hyvä,
ei heti tarvitse hitsuu hommiin ruveta,pientä kukkaa toki joka jo tuon ikäisissä käyttö peleissä on jo melkeinpä ok!? :lol: :lol:

Sellainen asia tuli mieleen,mistä kannattaa alkaa katsella sivulasien tiivisteitä/kenties ovienkin,olis tässä kevättalvi aikaa katsella tarvikkeita
kaikessa rauhassa valmiiksi!??Autohan on mb123 vm83 200d alunperin.
Otettu käyttöön 83 joulukuussa jos tuolla merkitystä?

T.Jaakko.P
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuohon kylmäkäynnistyvyyteen en kokemusten puutteessa ota
suuremmalti kantaa!Tuossa on muutamia ehdokkaita käyty katsomassa,
yksi oli ylitse muiden noin yleiskunnoltaankin.Auto oli seissyt puolisen vuotta,eikä akkukaan ollut latailtu sinä aikana ja silti lähti -9 asteen
pakkasessa laakista käyntiin,kävi myös heti tasaisesti!Joten kaupat tuli,
tosin myyjän kanssa sovittin auton nouto vasta kevääksi,seisoo nyt jonkin
aikaa vielä kuivassa hallissa"pukeilla".Mersun yleiskuntokin oli suht hyvä,
ei heti tarvitse hitsuu hommiin ruveta,pientä kukkaa toki joka jo tuon ikäisissä käyttö peleissä on jo melkeinpä ok!? :lol: :lol:

Sellainen asia tuli mieleen,mistä kannattaa alkaa katsella sivulasien tiivisteitä/kenties ovienkin,olis tässä kevättalvi aikaa katsella tarvikkeita
kaikessa rauhassa valmiiksi!??Autohan on mb123 vm83 200d alunperin.
Otettu käyttöön 83 joulukuussa jos tuolla merkitystä?

T.Jaakko.P
Noniin onnea auton löydölle :) Että sitte oikein 200D, no pääset sitten kunnolla kiihdyttelemään :wink: Laitahan kuvia jos mahdollista.

KL-varaosat, sieltä ovien tiivisteitä kannattaa kysellä, mutta toki joistain romuautoistakin kannattaa katsella, väliin voi olla ihan ehjiä tiivisteitä muuten kypsässä autossa. Tänään muuten pitäisi itse toivoa että saan hovikorjaajaltani ehjän lohkolämmittimen, nyt pitäisi taas kokeilla kohta että lähteekö, oli pirun kylmä viime yö, mutta laitoin nokan aurinkoon ja avasin heti kun aurinko nousi niin konepeltiä raolleen :lol: vanhan aikainen lämmitystekniikka jos sattuisi toimimaan :wink: :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

ei se lähde käyntiin ei.. eivoi mtn, taas kävelin hakemaan jatkojohtoa ja virittelin konehuoneeseen lämmittimen. :twisted: huh huh..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jussi L. kirjoitti:ei se lähde käyntiin ei.. eivoi mtn, taas kävelin hakemaan jatkojohtoa ja virittelin konehuoneeseen lämmittimen. :twisted: huh huh..
Pitäiskö melkein ottaa akku sisään ja lämpimässä ladata se täyteen. Auton oma laturi ei sitä saa koskaan yhtä hyvään iskuun kuitenkaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
JaniH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 12.01.2008 12:49
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mie ruukaan latailla pari kolme kertaa talvessa akun laturin kanssa täyteen asti vaikkei ongelmia olisikaan ollut...
Vastaa Viestiin