cdi:n pakopaine mittaus ohjelmassa?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

cdi:n pakopaine mittaus ohjelmassa?

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mistäköhän toi mersun boxi tietää, että pakopainetta on liikaa..
Nollattiin tänään noita vikaakodeja niin yksi oli liian suuri pakopaine?

Huolimattoman katin tyhjennyksen jälkeen pakoputki meni osittain tukkoon tossa syksyllä ja huono ohjelma mikä nosti pakopaineita niin epäilen et silloin on tullut vikakoodi.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei tiedä mistään.
Mulla on nyt mersun moottori atomeina tuossa pitkin autotallia. :lol:
Ei siellä ole sellaista anturia missään.

Uudemmat, hiukkaskiihdyttimellä varustetut on sitten toinen juttu, siellä onkin sitten pakolämmölle ja paineella ihan kartat.
Muttaniistäminneenällyyvieläpaljomittään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mutkun mutku..
tänään Mersun omalla testerillä tutkittiin noita vikaakoodeja mitä ei voi poistaa noilla halppisvehkeillä niin siellä , oli liian suuri pakopaine ja korjoauskehotuksessa tutkia esim katit ja pakoputki.
Jostakin se oli sen sinne vikakoodeihin lykänny... ei ymmärrä.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, en minä sitä epäilekkään. :lol:
Olikohan ihan varmasti oikea malli valittuna?

Oikeasti sinun ja minunkin autossani ei siellä pakosarjassa, tai kannessa ole anturia, joka voisi ko. tietoa tarkkailla.
Eipä taida ollaa missään edc-15 ja 1350bar autossa.
Nuo anturit tulee sitten hiukkasmalleissa mukana, niiden avulla ohjelma tarkkailee sen hiukkaspöntön hyvinvointia ja puhdistuspolttoa.

Silloin siellä on lammda- pakopaine- ja pakolämpöanturit.
Niille ja sitten sille puhdistuksen ajan toiminnoille paljon karttoja.
Nämä kartastot ilmestyy kuvaan vasta edc-16 boxeissa.

Sitten vielä sellainen knoppitieto, että jos pakoputkessa on reilusti vastapainetta, vaikuttaa se pakosarjassa olevaan pakopaineeseen alentavasti.
Sama toimii myös toisinpäin, eli kun pakoputki vaihdetaan avarampaan, mutta ahdinta ei suurenneta, niin silloin pakopaine nousee.
Eli korjausehdotuskin on vähän niin ja näin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Jos tiedetään sisäänmenevä ilmamäärä ja -lämpötila, ruiskutettu polttoainemäärä ja ahtopaine, niin eikö näitä arvoja voida vertailla teoreettisiin arvoihin.

Paljastuisiko sieltä että sisään menee "tavaraa", mutta esim. kierrokset ei muutu loogisesti.

Tai sitten on vaan valosilmä pakoputken päässä.. :lol:
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Sitä tässä itsekkin ihmeteltiin, että mistä se tietää et pakopaine liian korkea.
Starissa oli kyllä oikea auto ja malli valittuna. Luettiin kaikki vikakoodit ja cdi2 testin tai jokun ton niminen alta löyty vikakoodi pakopaine liian korkea ja siihen korjaus ohje ja paljon muita koodeja myös.
Jääkö staarin lokiin vikakoodit ylös?
Tekeekö jonkun lokitiedoston autosta?

edit. asiaa kysytty testerin omistajalta tekee jonkun tiedoston, mut ei tienny mitä sinne taltioituu. Asia selvityksessä :)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Vähättiedot

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Antureita tai ei selvä teksti+koodi hommasta tuli,minkä jälkeen seurasi selvät ohjeet miten vikalähde varmistetaan,printiä koodista ei ottetu, vika tilaahan pukka(eli ei yli 3000RMP) jos katti/putki on tukossa jostain/jonkun perusteela syteemi tietää(laskee) että kaikki ei ole kunnossa,Tutkitaan kun ehditään mitä tietoja lokiin testi kerrasta jäi päivän kellonajan nimen lisäksi,auton valinnasta sellainen knoppitieto että auton mallin väärinvalinta vaikeaa(mahdotonta)systeemi hakee tämän ikäisisä auton tuniste tiedot automaatisesti ja jos yritää valita väärän auton homma tökkää :wink:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Testeri Kuvia järjestyksessä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ensin koodi
Kuva
Sitten texti
Kuva
Korjaus/tarkistus ohjeet
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut CDI203, Pe 20.02.2009 16:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Näyttää tuo P1470 tarkoittavan kahta erilaista vikaa ahtopaineen säätöä ja tukkeutunutta putkistoa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Se on laskennallinen arvo. ECU tarkkailee sitä jatkuvasti, ei se anturointia tarvitse.

edit: CDI2, siis onko auto EDC15?

Ettei ois mennyt syy ja seuraus sekaisin siinä tapauksessa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo

Kyllä se ecu tietääkin, jos pakokaasua tulee "liikaa" ahtoilman joukkoon.
Sitähän se laskee koko ajan (kierrätyksen toimintaidea).
Silloin näissä "vanhemmissa" malleissa herja tulee egr-venttiilin toiminnasta.
Keltainen "moottorivalo" syttyy ja jonkin ajan perästä vikatila, jonka tulo ensimmäisellä kerralla jostain syystä "viipyy", mutta kun se kerran on tullut, niin sen jälkeen se uusiutuu heti ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

P1470

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ositaisi lainauksia koko texti voi lukea ketjusta
joskami kirjoitti:Mistäköhän toi mersun boxi tietää, että pakopainetta on liikaa..
Nollattiin tänään noita vikaakodeja niin yksi oli liian suuri pakopaine?
tuikku kirjoitti:.
Ei tiedä mistään.
Mulla on nyt mersun moottori atomeina tuossa pitkin autotallia. :lol:
Ei siellä ole sellaista anturia missään.
tuikku kirjoitti:Joo

Kyllä se ecu tietääkin, jos pakokaasua tulee "liikaa" ahtoilman joukkoon.
Sitähän se laskee koko ajan (kierrätyksen toimintaidea).
Silloin näissä "vanhemmissa" malleissa herja tulee egr-venttiilin toiminnasta.
Keltainen "moottorivalo" syttyy ja jonkin ajan perästä vikatila, jonka tulo ensimmäisellä kerralla jostain syystä "viipyy", mutta kun se kerran on tullut, niin sen jälkeen se uusiutuu heti ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen.
Eli siis ei tiedä/tietää :wink::?: :?: :?:
CDI203 kirjoitti:Antureita tai ei selvä teksti+koodi hommasta tuli
auton mallin väärinvalinta vaikeaa(mahdotonta)systeemi hakee tämän ikäisisä auton tuniste tiedot automaatisesti ja jos yritää valita väärän auton homma tökkää
dera kirjoitti:Se on laskennallinen arvo. ECU tarkkailee sitä jatkuvasti, ei se anturointia tarvitse.
edit: CDI2, siis onko auto EDC15?Ettei ois mennyt syy ja seuraus sekaisin siinä tapauksessa?
Vikana oli ollut alla mainittu mihin vikakoodi mahdolisita syistä viitasikin aiheutaneen liialista paineen nousua :wink:
joskami kirjoitti:Huolimattoman katin tyhjennyksen jälkeen pakoputki meni osittain tukkoon tossa syksyllä ja huono ohjelma mikä nosti pakopaineita niin epäilen et silloin on tullut vikakoodi.
Mootorin ohjainyksikön (moduli) testit mitkä siis tule näytölle auton tunistuksen jälkeen,vanhat ahtamattomat 93ylöspäin fueldistributor,W202 mallit CDI,W203,W209 mallit vuosimallit noin 00-05 CDI2,W204 taas CDI+lisätestejä, vitoisa,sprintereisä,smarteissa osittain samoilla nimillä,raskaala puolella erilaisia,

vähtätietoni koitan laitta jakoon

Mielen kiintoisa juttuja näitten tominta :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
joo
Olet kyllä yhdistellyt minun tekstiäni aivan eri yhteyksistä.
Kyllähän sillä tavalla sen saa näyttämään, miltä haluaa...
En oikein taas tällaista rassaamista ymmärrä.
Jos on jotain hampaankolossa, niin sanot vaan suoraan.
Mulla ei ole täällä ollut tarkoitus vinoilla kenellekkään, ei suoraan, eikä kieroon.

Kun ei ole pakosarjassa paineanturia, niin sitä todellista painetta ei tiedä omistaja, eikä ecu.

Mutta jos pakokaasua menee liikaa tuloilman joukkoon, sen se tietää.
Sen syynä voisi olla vaikka liian suuri pakosarjan paine, esim.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
joo
Olet kyllä yhdistellyt minun tekstiäni aivan eri yhteyksistä.
Kyllähän sillä tavalla sen saa näyttämään, miltä haluaa...
En oikein taas tällaista rassaamista ymmärrä.
Jos on jotain hampaankolossa, niin sanot vaan suoraan.
Mulla ei ole täällä ollut tarkoitus vinoilla kenellekkään, ei suoraan, eikä kieroon.

Kun ei ole pakosarjassa paineanturia, niin sitä todellista painetta ei tiedä omistaja, eikä ecu.

Mutta jos pakokaasua menee liikaa tuloilman joukkoon, sen se tietää.
Sen syynä voisi olla vaikka liian suuri pakosarjan paine, esim.
SORI jos otit(tai jäi jostain sellanen kuva jotenkin) sen niin että olisi jotain hampaan kolossa ei tosiaan ole sua eikä muitakaan komenteja laitaneita hampaankolosa mittän, juttusi ovat yleensä hyviä ja tuovat erilaisia näkökulmia asiohin,

lainasin ne tosta ylempää ja alempaa samasta jutusta

Tarkoitus oli nimen omaan tuoda esille että sielltä(ecu) voi tulla sellaistakin tietoa viosta mitä se ei oikeestaan vois nopesti ajateltuna tietää oli anturi tai ei, tätä tarkoitin sillä tietää/eitiedä, mikä
oli sulta laintujen jutujen jälkeen, mistä oikeestan ilmenee miksi se varmaankin tietää
Timo J ja dera olivat myös laitaneet samansuuntaisia juttuja

Eli
Näytäisi tietävän(laskevan) jos putki/katti tukossa(tukeuman aste/vastapaineen määrä? mikä laukaisee koo koodin tuskin ihanvähinen) liika(virtausvastus) vastapainetta,koska suoraan osasi näytää vikaa muistisa olen vian perusteela joka autossa oli ollut ja ehdotaa oikeita tarkistus
tomia,vian varmistamiseen ja korjaukseen
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Puutuva

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Puutuva kuva lisätty
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Ei ecu tiedä tuossa mistään että katti tukossa oli, kuten vikakoodista selviää niin ahtopaine on alhaine. Alhaiselle ahtopaineelle staari ehdottaa mahdolliseksi viaksi tukosta putkessa. Ja näköään wis ehdottaa sen aiheuttajaksi viallisen katin. Eli vika voi olla lähes mikä tahansa mikä saa ahtopaineen tippumaan muttei ahtovuoto, koska silloin tulisi joku muukin vika ilmoitus maf arvojen mukaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Jani R-K kirjoitti:Ei ecu tiedä tuossa mistään että katti tukossa oli, kuten vikakoodista selviää niin ahtopaine on alhaine. Alhaiselle ahtopaineelle staari ehdottaa mahdolliseksi viaksi tukosta putkessa. Ja näköään wis ehdottaa sen aiheuttajaksi viallisen katin. Eli vika voi olla lähes mikä tahansa mikä saa ahtopaineen tippumaan muttei ahtovuoto, koska silloin tulisi joku muukin vika ilmoitus maf arvojen mukaan.
Juuri tätä ajoin takaa kun kysyin että onko sekoitettu syy ja seuraus.

EDC16 osaa jo laskea vastapaineenkin, EDC15 ei.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Toihan yleisesti tiedetään että näissä vika koodi jutuissa vika voi olla vaikka mikä(rajaa onneks sentään vähän mahdolisia vikoja) väitti koodi sen olevan mitä vaan,

tässä tapauksessa osui suoraan ekkala oikean,star ilmoitti,liian alhainen ahtopaine,minkä jälkeen liialinen pakokaasun vastapaine,minkä jälkeen wis näytti syyksi tukkeutuneen katin/putken, mikä taas oli joskamin mukaan ollut autossa,

sehän tässä kiinostavaa oli että kuten hyvin tiedetään koo(EDC15) pakopuelella ei ole mitään anturia valvomassa painetta ja silti osui oikeaan syyhyn (toisin kuin uudemissa on paineen valvontaaEDC16-)alusta asti oli selvää juttu että laskee muualta tulevan tiedon perusteela,

nyt olisi mielenkiintoista tietää kuinka tarkasti se laskee muualta tulevan tiedon perusteela tota eli millä pakopuolen tukkeumalla/vastapaineella(virtaus vastuksella)alkaa herjaaman,
rakennetava joskus säädetävä pakoputken tukko painemittarilla

Ja taas tuli tietoa ohjainyksiköiden eroista,mahdolisista viosta lisää kaikkiien käyttöön
Vastaa Viestiin