E 290 TD diesel vuoto kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 17.02.2009 14:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

E 290 TD diesel vuoto kylmänä

Viesti Kirjoittaja jaja »

Eli auto w210 290td ja siinä on ilmeisesti BOSCH VE EDC ruiskupumppu.

Sellainen vika että kun kylmästä käynnistää <-10C niin tiputtaa dieseliä pumpun yläosasta. Mustan motikän alta. Mikähän tuo musta mötikkä on, se letku näyttää menevän johonkin oikealle puolelle autoa. Kiristelin jo noita 5mm ruuvjeja jolla se musta mötikkä on pumpun kyljessä kiinni, mutta ei auttanut. Voi olla että ei vuoda siitä vaan pumpun saumasta. Kun kone lämpiää vuoto poistuu. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja saako pumppuun jotain tiivisteitä jota voisi vaihtaa. Ainakin kolmi kulmaisen erikoisavaimen vaatii että saa pumpun auki.

Sanojen avuksi löysin VW:n pumpun kuvan joka on aika saman näköinen.
Kuva täällä: http://www.dieselvw.com/TDIInjectorPumpAutoALH.htm

Kiitos tiedoista.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Mulla oli vuosi sitten vastaava homma. kiristäminen ei auttanut.
Irrotin (ja asensin itse) pumpun ja lähetin tiivisteiden vaihtoon, remontti maksoikin toista tonnia, puhu siis hinta etukäteen. Saksasta saa kaiketi samalla rahalla uuden pumpun.

Ari
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja jamppa »

jos tarkoitat sitä mustaa laatikkoa ,josta sähköjohtonippu menee
sisälle.
Niin se ei lähde se luukko pois vaikka otatkin sen kolmikulmasen auki, vain raottuu,ottaa joutetut johdot kiinni.

Jamppa
jaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 17.02.2009 14:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaja »

Sen verran on selvinnyt että pumppu EI ole mikään VE sarjan vaan VP37.
Täällä kuva: http://www.sgaf.de/printtopic.php?t=35962

Niin en ole varma vuotaako se mustan laatikon juuresta vai saumasta josta pumpun yläosan ( ei siis kansi vaan sauma mustan laatikon alapuolella) saa halkaistua. Sen jo tosiaan totesin että mustaa laatikkoa ei saa irti koska on ts. läpivienti johtonipulle.

Pitäisi varmaan yrittää peilin avulla tutkia mistä vuotaa.

Mahtaako pumpun yläosan saada avattua vai lentääkö sieltä kasa jousia yms silmille? BMW foorumilta luin että siinä on jotain millin sadasosan tarkkuuden vaativaa säätöä kun yläosan purkaa.??

Toisaalta aukaisu ei paljoa auta jos uusia tiivisteitä ei ole missään myynnissä...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pumpun tarkkamalli on VE5/11E 900R641

Ex 290:N pumpun kyljessä olevassa lätkässä höpistiin jotain jopa VE44:sta. :lol:

Otappa näistä sitten selvää.

Pumpusta saa sen säädin osan ainakin otettua normaalisti pois

Kuva

Tuo itse säädin osakin aukeaa mutta sen sisällä on sitten niitä sähköhärveleitä ja jousia. :D

Kasatessa tuo säätimen tappi pitää osua pumpun sisällä tuohon säätöholkissa olevaan koloon.

Kuva
jaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 17.02.2009 14:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaja »

Kiitos Mika T asiaa selventävistä ja lohduttavsita kuvista. :)

Homma siis vaikuttaisi kohtuu simppeliltä. Tänään aamulla sain napattua kännykällä kuvan joka vahvistaa oletukseni että se vuotaa juuri siitä saumasta.

Kuva:
https://cid-44585d0b8f6d5a6c.skydrive.l ... umppu1.JPG
Kuva

Kyselin täältä www.dieselkontor.de tiivisteitä ja vastasivat että VP37:n sarja menee minun autooni. Sieltä saisi myös kolmikulmaisen avaimen.
jaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 17.02.2009 14:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaja »

Vaihdoin sen yläkannenkin tiivisteen tuossa viikko sitten kun vähän vuoti. Se oli lastenleikkiä verattuna alemman tiivisteen vaihtoon. Alatiivistettä kun vaihdoin niin hyvistä kohdistusmerkeistä huolimatta kohdistus ei onnistunut vaan piti kokeilemalla säätää, on meinaan tosi herkkä. Ylemmän kannen voi huoletta avaa, ei sieltä mitään osia silmille lennä. Yhden kuvan lisäsin tuonne em. osoitteeseen.
jaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 17.02.2009 14:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaja »

Muuten auto on pelannut hyvin mutta taas on pumpussa ilmentynyt vuotoa. Nyt vuotaa jostain sieltä päästä jossa polttoaineputket on kiinni.
Kuvat kertoo enemmän:
http://cid-44585d0b8f6d5a6c.photos.live ... 10365n.JPG

Tietääkö joku onko tuolla jotain o-renkaita ja voiko tuon punaisen nuolen osoittaman pultin aukaista. Itseasiassa siinä on siis pieni ja iso pultti.
Ostin pumpulle korjaussarjan jossa on paljon tiivisteitä ja o-renkaita eli varaosia on.
:roll:
jaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 17.02.2009 14:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaja »

Tänään aamulla sain otettua hyvän kuva joka mielestäni näyttää vuotokohdan.

http://cid-44585d0b8f6d5a6c.photos.live ... 010395.jpg

Eli tarvitaan taas jonkinlainen kolmikulmainen erikoishylsy että saa tuon ison pultin auki ja mitä sitten tapahtuu???
jaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 17.02.2009 14:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaja »

Kysytään nyt vielä vaikka meneekin yksinpuheluksi niin tietääkö joku mitä tapahtuu jos avaan kuvassa punaisella ympyröidyn kolmikulmaisen ison mutterin?

Kuva:

http://cid-44585d0b8f6d5a6c.photos.live ... pumppu.JPG

Tarkoitus on tehdä toimenpide pumppua autosta irroittamatta.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Re: E 290 TD diesel vuoto kylmänä

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Löytykö tähän vuotoon mitään järkevää syytä?

Täällä näyttäs olevan samaa vikaa,tosin tehokkaalla LED-valolla kun kattelee pimeässä niin näyttäisi että suodattimen ja pumpun välissä leijailisi polttoaine sumua?
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Re: E 290 TD diesel vuoto kylmänä

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Väisänen kirjoitti:Löytykö tähän vuotoon mitään järkevää syytä?

Täällä näyttäs olevan samaa vikaa,tosin tehokkaalla LED-valolla kun kattelee pimeässä niin näyttäisi että suodattimen ja pumpun välissä leijailisi polttoaine sumua?
No nyt ei tule enää sumua,vuotaa jo kunnolla,tosin vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä,lämpimänä vuoto lakkaa,mutta tuskin se itsestään korjautuu...

Mikä pumppu näissä nyt sitten on näyttäs VP37:ltä,mutta on vissiin MB:n omalla numerolla kun mistään ei tunnu löytyvän korjattuja pumppuja...

Pitää kohta alkaa soittaa dieselkorjaamoita läpi,kai ne sille jotakin osaavat tehdä,osat vissiin tulee sitten vehon kautta?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re:

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jaja kirjoitti:Kysytään nyt vielä vaikka meneekin yksinpuheluksi niin tietääkö joku mitä tapahtuu jos avaan kuvassa punaisella ympyröidyn kolmikulmaisen ison mutterin?

Kuva:

http://cid-44585d0b8f6d5a6c.photos.live" onclick="window.open(this.href);return false; ... pumppu.JPG

Tarkoitus on tehdä toimenpide pumppua autosta irroittamatta.
en satavarmana tiedä, kun en kauheesti ole jakaja pumppujen kanssa pelannu, mutta uskoisin, että se pultti on vaan sitä varten, että sieltä voi heittokellolla mitata ajotuksen.

vuotaako se niistä suutinputkien lähtöjen juuresta, vai sit siitä kannen välistä, mistä suutinputket lähtee? tää on tosiaan vähän erilainen pumppu, kun mitä olen räpläilly, mutta luulisin, että samat säännöt tähänkin pätee. suutinputkien lähtöihin on saatavilla tiivisteitä, jos sieltä vuotaa. ja vaihtotyö on kohtuu helppo. senkun ruuvvaa irti vaan ja laittelee uusilla tiivisteillä. muutama pikku hilu siellä on. sitä en osaa sanoa kuinka homma onnistuu pumpun ollessa tossa asennossa, missä se on, kun on koneessa kiinni. voihan se onnistuakkin. ja sen kannen väliinkin on saatavilla uus tiiviste, mutta tietotaito loppuu tähän, enkä pysty sanoon, tarkemmin mitä siellä takana on. nokkalevyä ja hiluja ja pieniä osia.. en tiiä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: E 290 TD diesel vuoto kylmänä

Viesti Kirjoittaja AM »

Vuotoa on täälläkin. Alemman kannen välistä enimmäkseen mutta vuotaa se ylempikin.

Onko tämä oikean näköinen tiivistesarja? http://cgi.ebay.de/Dichtsatz-TDI-Bosch- ... 1c18f03dc0" onclick="window.open(this.href);return false;

Oliko kannessa siis joku 3 kulmainen avain? Tarviiko erikoisavaimen vai saako jollain muulla auki?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: E 290 TD diesel vuoto kylmänä

Viesti Kirjoittaja AM »

Aihetta kuuklettaessa tuli vastaan erikoinen ja ehkäpä hyväkin keino merkitä se alakannen kohta. Jotain kemiallisen metallin tapaista liitoskohtaan ja vasaralla kopsautus:http://pics.tdiclub.com/data/517/after_the_tap.jpg Huono kuva mutta noin sen saa kuulemma kerralla kohdalleen.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: E 290 TD diesel vuoto kylmänä

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

AM kirjoitti:Vuotoa on täälläkin. Alemman kannen välistä enimmäkseen mutta vuotaa se ylempikin.

Onko tämä oikean näköinen tiivistesarja? http://cgi.ebay.de/Dichtsatz-TDI-Bosch- ... 1c18f03dc0" onclick="window.open(this.href);return false;

Oliko kannessa siis joku 3 kulmainen avain? Tarviiko erikoisavaimen vai saako jollain muulla auki?
Mullla oli Bemaris boschin jakaja ja siinä oli toi kolmiokanta, muistini mukaan siihen sopii jonkun koon tavallinen hylsy. Tai sitten väänsin pihdeillä sen auki :thumbdown:
Vastaa Viestiin