*Korjattu*Pam, taas meni S124 kallistuksenvakaajan tukirauta
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
*Korjattu*Pam, taas meni S124 kallistuksenvakaajan tukirauta
No johan nyt on käsittämätön rikkoutumisilmiö autossani! Kyseessä on S124 sportline eli lankku alustasarjalla, ja äsken hajosi jo kolmas vasemmanpuoleinen kallistuksenvakaajan tukirauta puolen vuoden sisään.
Ekan kerran vaihdoin itse ja puslat samalla -> hajosi kuukauden päästä rauta. Epäili autokorjaamo, että rauta pitää asentaa pyörät painoilla eli kaikk nakit maassa. Asensivat -> hajosi äsken taas. Ja aina vasemmanpuoleinen!
Iskarit on melkein uudet, lähdin itse asiassa ensimmäisellä kerralla iskarin vaihdosta liikkeelle kun iskari hajos. Siinä touhussa huomasin vakaajankin olevan irtipoikki.
Mulla on teoria; voisiko olla, että alustamassan peitossa oleva kallistuksenvakaaja ei anna puslalle mahdollisuutta tarpeelliseen pieneen joustoon?
Ekan kerran vaihdoin itse ja puslat samalla -> hajosi kuukauden päästä rauta. Epäili autokorjaamo, että rauta pitää asentaa pyörät painoilla eli kaikk nakit maassa. Asensivat -> hajosi äsken taas. Ja aina vasemmanpuoleinen!
Iskarit on melkein uudet, lähdin itse asiassa ensimmäisellä kerralla iskarin vaihdosta liikkeelle kun iskari hajos. Siinä touhussa huomasin vakaajankin olevan irtipoikki.
Mulla on teoria; voisiko olla, että alustamassan peitossa oleva kallistuksenvakaaja ei anna puslalle mahdollisuutta tarpeelliseen pieneen joustoon?
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ma 12.10.2009 22:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
epk kirjoitti:teoria muuten hyvä mutta tuskimpa sitä massaa on sinne puslan ja tangon väliin mennyt suojauksessa... jännä juttu
Juuei, kyllä siellä se sama jousto tulee sitten jostain muualta. Eipä tuota suoja-ainetta niin paksua kerosta kuitenkaan ole.
Jos lohduttaa, niin mulla katkes aikanaan 4maticista kaksi kappaletta noita samoja rautoja. Ilmeisesti siihen osaan kohdistuu aika iso rasitus, ensimmäinen hajonnut kun korjattiin hitsaamalla, mutta se ei kauaa pitänyt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mulla on hitsattu rauta ollut kaksi vuotta *) ja saanut järkyttävää vuoristorata-ajoa päivittäin, hyppyjä sakä kaarroksia, noin 90 km joka ikinen arkipäivä, kesät talvet, suolat ja sateet ja hyvin kestää.
Samantyyppinen auto ja madallettu alusta, sportlinen vakaaja sekä puslat.
Mistä sitten voisi johtua
onko suuntaukset ihan kohdillaan, tosin tuskinpa ne voi vaikuttaa.
*) tai no tiedä kuinka kauan se on siellä ollut kun oli jo mulle tullessa. Hyllyssä on odottamassa varaosa kun tuo antautuu.
Samantyyppinen auto ja madallettu alusta, sportlinen vakaaja sekä puslat.
Mistä sitten voisi johtua

*) tai no tiedä kuinka kauan se on siellä ollut kun oli jo mulle tullessa. Hyllyssä on odottamassa varaosa kun tuo antautuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sun on Petteri muutettava ajotyyli autoystävällisemmäksi...
Ei vaan, kyllä vika on jossain muualla, kuin ajotavassa. Nuo eivät ole oikeasti kulutusosia kovassakaan käytössä, toki joskus katkeavat. Jäärata-autossa oli ongelma noiden kestossa alussa, kunnes asensin raudan toisinpäin. Tuo rautahan on jousiterästä, vaatii melkoisia voimia katketakseen. Ihan pieni teoreettinen mahdollisuus on, että rauta on laitettu kiinni vääriin pultin reikiin. Joissan malleissa ainakin w201 on kaksi paikkaa, johon raudan saa kiinni.

Ei vaan, kyllä vika on jossain muualla, kuin ajotavassa. Nuo eivät ole oikeasti kulutusosia kovassakaan käytössä, toki joskus katkeavat. Jäärata-autossa oli ongelma noiden kestossa alussa, kunnes asensin raudan toisinpäin. Tuo rautahan on jousiterästä, vaatii melkoisia voimia katketakseen. Ihan pieni teoreettinen mahdollisuus on, että rauta on laitettu kiinni vääriin pultin reikiin. Joissan malleissa ainakin w201 on kaksi paikkaa, johon raudan saa kiinni.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Hmm, minä jo luulin että Jape on saanut kaulimesta iskun päähänsä, mutta tosiaan, tuon raudan voi asentaa silleenkin, että se tulee vakaajan etupuolelle. Tosin pultinreikä pysyy samana, tuo koukkuosa tulee toiselle puolelle..JP74 kirjoitti:Ihan pieni teoreettinen mahdollisuus on, että rauta on laitettu kiinni vääriin pultin reikiin. Joissan malleissa ainakin w201 on kaksi paikkaa, johon raudan saa kiinni.
Samasta kohtaa tämä meni rikki kun edellinenkin. Ja samassa paikassa: pienellä nopeudella 90 asteen käännös työhuoneen pihaan pieneen ylämäkeen parkkiin, renkaat maksimilinkussa vasemmalle.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Hmmm... Pultinreiästä lähtenyt... Oisko kiristetty rekkamiehen momenttiin? Tosin Petteri taitaa olla senverran automiehiä, että tuskin. Ja jos kerta jousiterästä on, niin pitäis kyllä kestääkin kunnon kiristykset. Uskomattoman huonoa tuuria... 

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Voiko kuvasta päätellä, että olisi ollut jo pätkän verran murtunut aiemmin? Näyttäisi olevan ruosteessa osa murtumakohdasta. Ettei vain osaa prässätessä tule jonniin moinen heikko kohta tuohon?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Kuvasta ei oikein hyvin näe, mutta voisiko alempi murtumapinta olla haurasmurtuman kaltainen (matta, rakeinen). Tämä voisi johtua siitä, että osassa on suuri määrä kuormanvaihteluita, jolloin väsymislujuus vähitellen alenee. Yleensä väsymismurto tulee miljoonien kuormanvaihtojen jälkeen, joten voisiko akselistossa olla tärinää, epätasapainoa tms.? Onko osa MB:n alkuperäinen, johon on jälkeenpäin laitettu tuo teksti, vai onko osan alkuperä epämääräinen? Joka tapaiksessa näyttää siltä, että osaa on kavennettu tai viistetty liian aikaisin reijän kohdalla.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Hmm, tuo osa on melkein uusi - 1 kk. sitten kokeneen mersuasentajan asentama
. Ensimmäinen murtuneen tilalle vaihtamani oli KLstä ostettu ja mersun alkuperäisvaraosa, toinen murtunut oli tuo ja KLstä ostettu myös.
Mutta mutta; tärinä voisi olla yksi juttu: tuon eturenkaan tasapainotus oli keturallaan varsinkin sen ojaanajon jälkeen. Kävin tasapainottamassa ja säädättämässä aurauskulmat ja sen jälkeen huomasin taannoin moottoritiereissua ajaessani, että vasen etunen jumputtaa edelleen moottoritienopeuksissa. Viime viikolla vaihdoin renkaat ja syystäkin. Enää ei jumputa.
Olisiko rengasvaurio rasittanut tuota rautaa. Sillon sen olis kyllä pitänyt tuntua pakaralihaksistossakin, mutta ei tosin tuntunut kuin moottoritienopeuksissa.
Kelläs se olikaan farkku alustasarjalla - könyäisitkö auton alle ja tsekkaisitko kummin päin tuo rauta on omassasi? Täytyy myös tarkistaa onko tuolla raudalla sama varaosanumero alustasarjalla olevalle 300TDlle kuin 200Dlle..

Mutta mutta; tärinä voisi olla yksi juttu: tuon eturenkaan tasapainotus oli keturallaan varsinkin sen ojaanajon jälkeen. Kävin tasapainottamassa ja säädättämässä aurauskulmat ja sen jälkeen huomasin taannoin moottoritiereissua ajaessani, että vasen etunen jumputtaa edelleen moottoritienopeuksissa. Viime viikolla vaihdoin renkaat ja syystäkin. Enää ei jumputa.
Olisiko rengasvaurio rasittanut tuota rautaa. Sillon sen olis kyllä pitänyt tuntua pakaralihaksistossakin, mutta ei tosin tuntunut kuin moottoritienopeuksissa.
Kelläs se olikaan farkku alustasarjalla - könyäisitkö auton alle ja tsekkaisitko kummin päin tuo rauta on omassasi? Täytyy myös tarkistaa onko tuolla raudalla sama varaosanumero alustasarjalla olevalle 300TDlle kuin 200Dlle..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Olisiko se ojaanajo aiheuttanut alkumurtuman, joka on kasvanut vähitellen. Tärinä ei varmaankaan ole parantanut asiaa, mutta ei ehkä yksinään selitä murtumaa. Pieni tärinä voi jäädä vaimennuskumien takia välittymättä pakaroihin asti.Petteri Kivimäki kirjoitti:...Mutta mutta; tärinä voisi olla yksi juttu: tuon eturenkaan tasapainotus oli keturallaan varsinkin sen ojaanajon jälkeen. Kävin tasapainottamassa ja säädättämässä aurauskulmat ja sen jälkeen huomasin taannoin moottoritiereissua ajaessani, että vasen etunen jumputtaa edelleen moottoritienopeuksissa. Viime viikolla vaihdoin renkaat ja syystäkin. Enää ei jumputa.
Olisiko rengasvaurio rasittanut tuota rautaa. Sillon sen olis kyllä pitänyt tuntua pakaralihaksistossakin, mutta ei tosin tuntunut kuin moottoritienopeuksissa...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Joo, mutta ojaanajo se ei selitä sitä miksi ensimmäinen tukirauta murtui jo muistaakseni syys-lokakuussa, toinen tammikuun alun pakkasella ennen ojaanajoa ja nyt sitten tämä..
Ja: ensimmäinen tukirauta murtui jo kesärenkaitten aikana, jotka ei täristä..
Jospas se onkin räyhähenki! Täällä Kypärämäessä niitä liikkuu, eritoten näin viikonloppusin.
EDIT. Hetkonen, minähän kojautin tuon murtuneen puolen alaosan viikko sitten Espoossa käydessäni henkisesti epävakaan siskoni keräämään kivikekoon, joka oli lumen peitossa! Puskuri hajosi pyörän edestä vasemmalta ja ja - jospa tuo otti itseens samalla. Eli siis yksi mahdollisuus on huono tuuri, tai no, normaali keskisuomalainen flaksi!
Ja: ensimmäinen tukirauta murtui jo kesärenkaitten aikana, jotka ei täristä..
Jospas se onkin räyhähenki! Täällä Kypärämäessä niitä liikkuu, eritoten näin viikonloppusin.

EDIT. Hetkonen, minähän kojautin tuon murtuneen puolen alaosan viikko sitten Espoossa käydessäni henkisesti epävakaan siskoni keräämään kivikekoon, joka oli lumen peitossa! Puskuri hajosi pyörän edestä vasemmalta ja ja - jospa tuo otti itseens samalla. Eli siis yksi mahdollisuus on huono tuuri, tai no, normaali keskisuomalainen flaksi!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Saattaa olla tuo huono tuuri (eli espoossa uutuuri). Tuskin kuljettajan taidoista on kyse, jos sattuu vain silloin tällöin ojaan ja kivikasaan osumaan ,-)Petteri Kivimäki kirjoitti:...EDIT. Hetkonen, minähän kojautin tuon murtuneen puolen alaosan viikko sitten Espoossa käydessäni henkisesti epävakaan siskoni keräämään kivikekoon, joka oli lumen peitossa! Puskuri hajosi pyörän edestä vasemmalta ja ja - jospa tuo otti itseens samalla. Eli siis yksi mahdollisuus on huono tuuri, tai no, normaali keskisuomalainen flaksi!
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
No melkein keskellä pihaa lajitelma nyrkinkokoista graniitinlohkaretta ja lunta päällä.tomant kirjoitti: Tuskin kuljettajan taidoista on kyse, jos sattuu vain silloin tällöin ojaan ja kivikasaan osumaan ,-)tomant

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Veikkaan, että tuolla kavennuksella reiän kohdalla on jotain tekemistä murtumisten kanssa. Kun muistelee lujuusopin tunnilla tehtyjä jännityskuviojuttuja (niillä muovikappaleilla), niin tuollaiseen kohtaan tulee melkoinen tihentymä, joka ei hyvää tiedä.
Tiedä häntä sitten.
Tiedä häntä sitten.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mietityttää se asentajan olettamus, että rauta pitää asentaa paikalleen nakkien ollessa painon alla.. Mitäs mieltä te, arvon asiantuntijat olette?
Edellinen vakaajaraudan rapsahdus rikki sattui 8.1., samana päivänä kun mustalaiset kävivät neuvotteluja sosiaalietuuksista Pupuhuhdassa. Se oli mielestäni ihan ehta mersun alkuperäisosa, varaosanumerot ja kaikki. Sen rikkoutumisessa ei tapahtunut mitään henkisesti kuormittavaa tai muuten jännää; huomasin vaan aamulla kovalla pakkasella keikalle ajellessani että nyt kuuluu kolinaa.
Ojaan hurautin sitten seuraavalla viikolla, kertoo rakas päiväkirja.
EDIT. Kehveli, tuossa kuvassa rauta on eripäin kuin mulla autossa oli:

Edellinen vakaajaraudan rapsahdus rikki sattui 8.1., samana päivänä kun mustalaiset kävivät neuvotteluja sosiaalietuuksista Pupuhuhdassa. Se oli mielestäni ihan ehta mersun alkuperäisosa, varaosanumerot ja kaikki. Sen rikkoutumisessa ei tapahtunut mitään henkisesti kuormittavaa tai muuten jännää; huomasin vaan aamulla kovalla pakkasella keikalle ajellessani että nyt kuuluu kolinaa.
Ojaan hurautin sitten seuraavalla viikolla, kertoo rakas päiväkirja.

EDIT. Kehveli, tuossa kuvassa rauta on eripäin kuin mulla autossa oli:

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
tukirautoja kuluu täälläkin vuoden sisällä niitä on mennyt neljä ja taas katkes eli nyt on jo viides rauta menossa. Aina kuskin puolelta. kerran siitä mutkasta ja muuten pultin reijän kohdalta. kaiiki on asennettu aina samalla tavalla, voisko se sittenkin olla että se asennetaan toisinpäin?
Auto on -92 farkku 300 td.
Auto on -92 farkku 300 td.
Minusta on tärkeintä, että vakaajaa ei väännetä, kun sitä laitataan paikoilleen. Siis molemmat tukivarret samassa asennossa. Tukirautoihin tulee kuormaa vasta, kun vakaaja vääntyy eli pyörät ovat eri korkeudella (toiseen tukirautaan tulee puristusta ja toiseen vetoa). Eiköhän asennuskin suju parhaiten vääntymättömässä asennossa. Pyörät ylhäällä tai alhaalla samalla korkeudella ei rasita vakaajaa.Petteri Kivimäki kirjoitti:Mietityttää se asentajan olettamus, että rauta pitää asentaa paikalleen nakkien ollessa painon alla.. Mitäs mieltä te, arvon asiantuntijat olette?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tärkentä on ettei kumipuslat jää pinteelle kun auto lasketaan pyörilleen. Ainakin alatukivarsien kumipuslat jäävät pinteelle kun auton nostaa ylös, eli ne kannattaa kiristää auton ollessa pyörillään. Vakaajan puslat taitaa olla sen verran löysät, että pyörähtävät löysälle ekasta kuopasta, vaikka saisikin jäämään pinteelle. Tosin ei ole iso homma laskea auto alas, ja löysätä ne kaksi pulttia ja sitten kiristää takaisin. Tuoleen itse tein.
Jos pusla on jo valmiiksi korkkiruuvilla auton ollessa pyörillään ja tullaan ekaan monttuun niin pusla voi jopa revetä.
Jos pusla on jo valmiiksi korkkiruuvilla auton ollessa pyörillään ja tullaan ekaan monttuun niin pusla voi jopa revetä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tähän viittasin tuolla alussa sillä, että vakaajassa on karmea kerros alustamassaa ja pusla ei pyöri ei sitten yhtään. Hirmuisen työn takana oli saada paikalleen..yleensä noita rautoja katkeilee paljon jos on kasattu vanhan puslan kanssa ja se ei pyöri vakaajassa enään...mutta tässähän se oli ilmeisesti vaihdettu?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
onkohan noita eri mittaisia kun minulla ottaa vakaaja öljypohjaan kiini tuossa 4matikissa, Kannakeraudat hain aikoinaan veholta
Päät on ilmeisesti vähän kulahtaneet
Kävi helposti myös noin päin sinne päätykumit on melkoisen väljät.
kuvan suuntaan ei onnistu laittaa kannakkeitten yläpäitä vaan ne näyttävät taaksepäin. ja tämä kuva haettu winkoodilla
Päät on ilmeisesti vähän kulahtaneet
Kävi helposti myös noin päin sinne päätykumit on melkoisen väljät.
kuvan suuntaan ei onnistu laittaa kannakkeitten yläpäitä vaan ne näyttävät taaksepäin. ja tämä kuva haettu winkoodilla
Viimeksi muokannut mortti, Ke 11.03.2009 07:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Sulle on taittu myydä väärät raudat. Omassa neikossa rautojen pituus on 155 mm ja öljypohjan väliin jää noin 25-30mm.mortti kirjoitti:onkohan noita eri mittaisia kun minulla ottaa vakaaja öljypohjaan kiini tuossa 4matikissa, Kannakeraudat hain aikoinaan veholta
kuvan suuntaan ei onnistu laittaa kannakkeitten yläpäitä vaan ne näyttävät taaksepäin. ja tämä kuva haettu winkoodilla
Takavedossa näyttää olevan 125mm raudat.
Ja tuo raudan kulma on 300:ssa tosiaan taaksepäin.
Vakaajatankokin on nelikossa erilainen kuin takavedossa.