Kaiutin rikki?
Kaiutin rikki?
Aika tyhmä kysymys, mutta voiko kaiutin hajota sillalailla, että siitä kuuluu musiikki normaalisti pienellä volyymilla, mutta jos nostaa voluumia, niin aiheuttaa sen, että alkaa vaan paukkumaan ja katkomaan musaa? Siis koko soitin alkaa kyykkäämään Jos puhekela hajoaa, niin tekeekö jotain vastaavaa takkua.
Kokeilin tuossa myös toista vahvistinta, mutta teki samanlaista silloinkin. Jos kaiuttimen ottaa irti vahvarista, niin kaikki toimii OK. Eli tuota kajaria kyllä epäilisin, mutta voiko silti olla jossain muualla vikaa?
Laitteisto on kutakuinkin tällainen: Rainbowt edessä, carpowerin 6,5 koksut ja 10" freeairsubi hattuhyllyllä. Vahvistimena spl s-4006. Virta- ja maajohdossa vika tuskin on, enkä oikein herätettäkään epäilisi.
Kokeilin tuossa myös toista vahvistinta, mutta teki samanlaista silloinkin. Jos kaiuttimen ottaa irti vahvarista, niin kaikki toimii OK. Eli tuota kajaria kyllä epäilisin, mutta voiko silti olla jossain muualla vikaa?
Laitteisto on kutakuinkin tällainen: Rainbowt edessä, carpowerin 6,5 koksut ja 10" freeairsubi hattuhyllyllä. Vahvistimena spl s-4006. Virta- ja maajohdossa vika tuskin on, enkä oikein herätettäkään epäilisi.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
kaapelivikaa itsekkin mietin tässä... Ilmeisesti on kyse noista koksuista? ja jos se pätkii myös yläpäitä niin vika on silloin kaapeleissa sillä vaikka midi oiskin paskana niin silloihan yläpäiden pitäisi soida ihan normaalisti.
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Koksuista on tosiaan kyse ja edessä on myöskin koksut, vaikka rainbowt ovatkin, mutta niitäkin se pätkii. Mulla on toi rca-puoli siten, että soittimelta tulee kaksi rca:ta vahvistimelle ja sitten vahvarissa olevalla kytkimellä jaetaan eteen ja taakse toinen tulo ja toinen tulo menee subille.
Ja sen verran valaisen että myös subi liittyy mukaan siihen pätkintään. Ei oo vielä koskaan ollut tämän tyyppistä ongelmaa, joten todella ihmeissäni olen. Tuon vahvarin voi nyt varmaankin poistaa epäilyistä, koska teki samaa toisilla vahvistimilla. Itseasiassa sillä toisella vahvistinsetillä ei pystynyt kuuntelemaan edes hiljaisella volyymilla musaa, vaan aloitti pätkinnän jo samantien.
Ja sen verran valaisen että myös subi liittyy mukaan siihen pätkintään. Ei oo vielä koskaan ollut tämän tyyppistä ongelmaa, joten todella ihmeissäni olen. Tuon vahvarin voi nyt varmaankin poistaa epäilyistä, koska teki samaa toisilla vahvistimilla. Itseasiassa sillä toisella vahvistinsetillä ei pystynyt kuuntelemaan edes hiljaisella volyymilla musaa, vaan aloitti pätkinnän jo samantien.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Jos se tekee noin todellakin niin ei siinä jää oikeastaan muuta mahdollisuutta kuin että vika on joko virta tai maajohdossa.. Kerta eivät tule edes samaa linjaa pitkin vahvistemelle nuo signaalit ja kaikkea pätkii kun soittaa niin vika on pakko olla jommassa kummassa johdossa.
Teeppäs seuraavana siten että laitat konkan vahvistimen läheisyyteen sillä nyt näyttää että virta puolessa olisi vikaa. Tokihan se saattaa olla alkupäässäkin virtapiuhaa se vika mutta tuon pitäs siihen jo vaikuttaa oli missä tahansa virran saannissa vikaa. Jos edelleen on samaa niin silloin se on maapiuhassa vika. Nyt kun tarkemmin sanoit niin veikkaisin että jännitteen vähyydestä on kyse mutta huono sanoa kun ei ole auto itsellä "kourassa"
Teeppäs seuraavana siten että laitat konkan vahvistimen läheisyyteen sillä nyt näyttää että virta puolessa olisi vikaa. Tokihan se saattaa olla alkupäässäkin virtapiuhaa se vika mutta tuon pitäs siihen jo vaikuttaa oli missä tahansa virran saannissa vikaa. Jos edelleen on samaa niin silloin se on maapiuhassa vika. Nyt kun tarkemmin sanoit niin veikkaisin että jännitteen vähyydestä on kyse mutta huono sanoa kun ei ole auto itsellä "kourassa"
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Eipähän ole konkkaa jolla testata. Mielestäni ei vielä ole tarvetta noilla tehoilla. Virtapiuha on muistaakseni vähintään 16mm2 ja maa samanlaista. Senkin pitäisi kyllä riittää... Täytyypi tutkailla tosissaan noita virta- ja maajohtoja tulevan viikon aikana.
Mitenkäs tuo herätepuoli. Jostain ohimennen lueskelin, että jollakin ei ollut pioneeri jaksanut antaa tarpeeksi suurta herätettä suurella volyymilla. Varmaan sekin olisi hyvä tutkailla...
Mitenkäs tuo herätepuoli. Jostain ohimennen lueskelin, että jollakin ei ollut pioneeri jaksanut antaa tarpeeksi suurta herätettä suurella volyymilla. Varmaan sekin olisi hyvä tutkailla...
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Ei ole itsellä koskaan moista sattunut mutta periaatteessa miksikäs ei. Tuohan on helpoin mahdollinen kokeiltava kun otat hyppylangan vain virtapiuhasta niin sillähän tuon herätteen saat testattua..T.Soprano kirjoitti:Mitenkäs tuo herätepuoli. Jostain ohimennen lueskelin, että jollakin ei ollut pioneeri jaksanut antaa tarpeeksi suurta herätettä suurella volyymilla. Varmaan sekin olisi hyvä tutkailla...
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Nyt on sitten tutkittu siinä määrin, että soittimen maafolio paloi, p***ele. Jo toinen pioneeri josta se kärähtää... ei voi millään omaksua, että älä koske vahvistimeen, jos ei virta johto ole pois akusta. Kristus että alkoi tosissaan v*tuttamaan.
No oli tässä päivässä jotain hyvääkin, eli sain varmistettua, että ongelma ei johdu ainakaan rca-piuhoista, koska ihan sama miten päin ne vahvarissa on, niin ei vaikuta. Kaiuttimet vaihdoin päikseen ja silti ongelma jäi. Myös kajarin piuhan vaihdoin ja oli mulla kädessä samaan aikaan kuin pätki ->ei voi osua piuhat maihin.
Vahvistimen maajohto on kiinni samassa pultissa, jolla takapuskuri on kiinni ja siinä on kunnon liitin. Samasta paikasta lähtee maa myös soittimelle. Vahvistimen päähän johdot menevät suoraan, eikä välissä ole mitään liitoksia. Herätteen toimivuudenkin kokeilin ja hyvin tuli virtasta.
Nyt huomasin, että vahvistin pomppaa protection-tilaan (punainen valo) aina, kun musiikki alkaa pätkimään. Voiko tästä kenties päätellä jotain? Vahvistimen kaiutin lähdöistä mittailin ohmeja, mutta en oikein saanut järkeä siihen (lue:ensimmäistä kertaa pappia kyydissä).
No oli tässä päivässä jotain hyvääkin, eli sain varmistettua, että ongelma ei johdu ainakaan rca-piuhoista, koska ihan sama miten päin ne vahvarissa on, niin ei vaikuta. Kaiuttimet vaihdoin päikseen ja silti ongelma jäi. Myös kajarin piuhan vaihdoin ja oli mulla kädessä samaan aikaan kuin pätki ->ei voi osua piuhat maihin.
Vahvistimen maajohto on kiinni samassa pultissa, jolla takapuskuri on kiinni ja siinä on kunnon liitin. Samasta paikasta lähtee maa myös soittimelle. Vahvistimen päähän johdot menevät suoraan, eikä välissä ole mitään liitoksia. Herätteen toimivuudenkin kokeilin ja hyvin tuli virtasta.
Nyt huomasin, että vahvistin pomppaa protection-tilaan (punainen valo) aina, kun musiikki alkaa pätkimään. Voiko tästä kenties päätellä jotain? Vahvistimen kaiutin lähdöistä mittailin ohmeja, mutta en oikein saanut järkeä siihen (lue:ensimmäistä kertaa pappia kyydissä).
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Entistä vahvemmin kaatuisin siihen että sinun virtajärjestelmä kusee sillä isompi jännitteen vaihtelu katkoo vahvistinta varsinkin nyt kun tiedetään että se vahvistin ei pysy päällä vaan pätkii. ohessa lainaus toiselta foorumilta protection valon vilkkumiseen niin ei tarvi minun puheiden perusteella mennä:T.Soprano kirjoitti: Nyt huomasin, että vahvistin pomppaa protection-tilaan (punainen valo) aina, kun musiikki alkaa pätkimään. Voiko tästä kenties päätellä jotain? Vahvistimen kaiutin lähdöistä mittailin ohmeja, mutta en oikein saanut järkeä siihen (lue:ensimmäistä kertaa pappia kyydissä).
Tuollaisen ongelman aiheuttaa normaalisti liian suuret käyttöjännitteen notkahdukset, toisin sanoen vahvistimen käyttöjännite on epävakaa.
Edellämainittu voi johtua monistakin eri asioista, kuten:
- huono akku/laturi
- huonot maadoitukset
- huonot liitokset yleensäkkin
- säädöt pielessä, gainit/levelit ruuvattu kaakkoon
- alimitoitettu virtajärjestelmä yleensäkkin
- alimitoitetut virtakaapelit
Eli siellä ollaan pitkälti samalla linjalla. Eli koitas saada jostain se konkka ja laita se mahdollisimman lähelle tuota vahvaria että mitäs se sitten sanoo...
Itse olen siellä suunnalla ehkä ens viikon lopulla kun pitää tuo vito hakea demeciltä pois niin saatan pyörähtää konkan kanssa jos ei ongelmaan tule muutosta.
Mielellään kuulisin muidenkin mielipiteitä niin ei tarvi mennä minun paska puheiden mukaan jotka harvoin edes ovat oikeita [/i]
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Täytyy nyt yrittää saada toi pinohiiri kuntoon... Näköjään onnistuu itsekkin kolvata (kuuluisat viimeiset sanat).
Otin molemmat takakajarit käteen kokeiluja varten ja nyt kun kokeilin niitä kotistereoissa, niin toinen soi kovin vaimeasti ja toinen puhtaasti. Kyllä se tuo kaiutin on näköjään rikki... Ja nyt siis autosoitinkin, kun aikansa on testaillut. Jokatapauksessa meinaan vielä tehdä saman, mitä oli edellisessä jaappanilaisessa tehty. Uusittu maajohto akulta runkoon ja virtajohto laturilta akkuun. Ainakin näyttää siltä, että on yritetty
Otin molemmat takakajarit käteen kokeiluja varten ja nyt kun kokeilin niitä kotistereoissa, niin toinen soi kovin vaimeasti ja toinen puhtaasti. Kyllä se tuo kaiutin on näköjään rikki... Ja nyt siis autosoitinkin, kun aikansa on testaillut. Jokatapauksessa meinaan vielä tehdä saman, mitä oli edellisessä jaappanilaisessa tehty. Uusittu maajohto akulta runkoon ja virtajohto laturilta akkuun. Ainakin näyttää siltä, että on yritetty
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
No niin. Soitin saatu perjantaina kuntoon ja korjaus maksoi 30 €. Nyt pitäis vähän suunnitella kaiutinten ostoa tuonne hattuhyllylle. Menishän siellä jotkut minimanin kajaritkin, mutta jos nyt vähän panostais. Minkälaisia muilla on tuolla hattuhyllyllä? Reiät on 6,5":lle, joten koko ja hinta ratkaisee.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Taas outouksia. Nyt hajosi vasta 3 vuoden ja kolmen kuukauden käytön jälkeen laadukas rainbow sl 120 kaiutin edestä. Tai siis siitä hajosi keskiääninen, koska diskantti kuului ihan ok. Sen verran mukavan kuuloinen setti tuo oli, että laitoin heti tänään uuden, samanlaisen satsin tilaukseen.
Miten on mahdollista, että kaiuttimet hajoavat tähän tahtiin. Vai onko se ihan normaalia nykyajan "laadulla"? Peräkontissa on spl dynamics s-4006, joka ohjaa kaikkia kaiuttimia. Voisiko kyseinen vahvistin aiheuttaa kaiuttimien rikkoontumisen? Kyseisessä vahvistimessa on omat jakosuotimet kanavapareille, joten kaiuttimista on vielä leikattu matalat äänet pois. Perin outoa.
Miten on mahdollista, että kaiuttimet hajoavat tähän tahtiin. Vai onko se ihan normaalia nykyajan "laadulla"? Peräkontissa on spl dynamics s-4006, joka ohjaa kaikkia kaiuttimia. Voisiko kyseinen vahvistin aiheuttaa kaiuttimien rikkoontumisen? Kyseisessä vahvistimessa on omat jakosuotimet kanavapareille, joten kaiuttimista on vielä leikattu matalat äänet pois. Perin outoa.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.