Lucasin dieselpumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Lucasin dieselpumppu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervehdys pitkästä aikaa!

Tulipa tuossa vastaan lucas-ongelma. Auto ei tosin ole Mersu, mutta puppu on samaa surullisen kuuluisaa lucaslaatua.

Ongelmana on tyhjäkäynnin pumppaus 450-700 kierroksen välillä ja sammahtelu. Ilmaa on putkesta koiteltu poistaa ja sen en enää usko olevan syyllinen.

Varsinainen kysymykseni onkin, jotta miten tuon tyhjäkäynnin säätö oikein toimii? Saako pumppu sähköisen ohjauksen vauhtipyörän kupeessa olevalta härpäkkeeltä vai mistä?
Terveisin
Tero
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Sitä Lucas Epic70 pumppua ohjataan täysin dieselohjausyksikön DCU avulla. Testiajo dieselkorjaamolla pumpun omalla testiohjelmalla kertois varmaan jotain. Suomessa vaan taitaa olla kaksi paikka jossa tuon pystyy tekemään. Kuopiossa ainakin Naumanen. Toinen olikohan turussa en muista.
Onko pumppu tiivis? Vuotaako ulospäin mistään?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

W111 kirjoitti:Kuopiossa ainakin Naumanen. Toinen olikohan turussa en muista
Porvoossa, nukuttiinko sitä oppitunnilla ;)
230 C 1978
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Lucas

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itseä kiinnostais lähinnä se,mikä sieltä pettää?Toisilla on kestänyt hyvinkin ja taas toisilla epäonnea.
Itse korjautin pumpun kuopiossa.Sanottiin,että vaihto-osat ovat kestävämpiä,kuin alkuperäiset.
No,ei mennyt kuin vajaa vuosi,niin alkoi oireileen uudestaan.
Korjattiin sitten vielä takuuseen pitkin hampain.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Selkis

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

No juu... Vika löytyi.

Oli ranskalainen insinööri suuressa viisaudessaan laittanut kierrosnopeusanturilta tulevaan johtoon napaisuuden kääntäjän. Tuosta kääntämällä alkoi kissa kehrätä jälleen... :D

Mitenkö napaisuus kesken kaiken vaihtui... No ei se itsekseen vaihtunutkaan. Tämä ongelma liittyi automaattilootan asennukseen ja sen seurauksena vaihtuneeseen johtosarjaan..

Kiitokset asiaa pohtineille!
Terveisin
Tero
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Lucas

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Petromax kirjoitti:Itseä kiinnostais lähinnä se,mikä sieltä pettää?
Suurin ongelma on kuulemma vuotavat tiivisteet -> saa ilmaa ja ongelmia tulee. Sanoivat tosiaan että uudemmat tiivisteet olisivat parempaa materiaalia :roll:
230 C 1978
Marensio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 12.09.2007 18:55
Paikkakunta: savo

Luukas

Viesti Kirjoittaja Marensio »

Mulle oikea ammattilainen kertoi että laita tankkiin pari desiä
tuhkautumatonta kaksitahtiöljyä jos et halua tehdä pumppuremontteja.
Tuo viittais ainkin ( käytettäessä talvilaatuista polttoainetta) johonkin
voitelujuttuun.
Marensio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 12.09.2007 18:55
Paikkakunta: savo

Luukas

Viesti Kirjoittaja Marensio »

Mulle oikea ammattilainen kertoi että laita tankkiin pari desiä
tuhkautumatonta kaksitahtiöljyä jos et halua tehdä pumppuremontteja.
Tuo viittais ainkin ( käytettäessä talvilaatuista polttoainetta) johonkin
voitelujuttuun.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Eipäs sittenkään

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Ilo vian korjaantumisesta oli ennenaikainen. Tai no, kyllähän se ryntäilyvika poistui, mutta nyt kone jolkottaa arviolta 1500 r/min tyhjäkäyntiä, vaikka kierroslukumittari näyttää 900. Ja kaasua tarjotessa kone sammuu, kun mittari näyttää vajaata 2000 r/min.

Jossain siis on vielä jotain jekkua, mitä en meinaa keksiä.
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Uusi jekku

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Taas keksittiin yksi jekku. Vauhtipyörä on mekaanisen pumpun omaavasta autosta. Siinä on vain kaksi koloa kierroslukuanturia varten, kun sähköpumpullisessa pitäisi olla neljä.

Eli, tyhjäkäynti lienee 1800, kun mittari näyttää 900.

Huomenna pitäisi jyystää vauhtipyörän syrjään pari lisäkoloa startin reijästä. Saapa nähdä, kuinka onnistuu. Jos ei onnistu, niin vauhtipyörä menee vaihtoon.
Terveisin
Tero
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Uusi jekku

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

dieselflosse kirjoitti:
Huomenna pitäisi jyystää vauhtipyörän syrjään pari lisäkoloa startin reijästä. Saapa nähdä, kuinka onnistuu. Jos ei onnistu, niin vauhtipyörä menee vaihtoon.
Miten tuossa käy vauhtipyörän tasapainoitukselle. On aika pieniä nuo tasapainoituskolot ja -laput.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi jekku

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

juhaoh kirjoitti: Miten tuossa käy vauhtipyörän tasapainoitukselle. On aika pieniä nuo tasapainoituskolot ja -laput.
Huonostihan siinä kävi :wink: . Eilinen päivä sitten ählättiin vauhtipyörän vaihdon kanssa. Puoli autoa piti purkaa, jotta saatiin vajaa viisi senttiä tilaa availla vauhtipyörän pultit...

Tänä iltana pitää vielä jatkaa, jotta saadaan kaikki palikat takaisin.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin