Paloauton hälytysvilkut

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Paloauton hälytysvilkut

Viesti Kirjoittaja etl »

Olis eräs projekti käynnissä, ja nyt tarvittaisiin autosähköpuolen asiantuntemusta :)

Kyse olisi hälytysvilkkujen kytkennästä, katolla on majakat, ja ne toimii ihan hyvin, kytkevän releen kautta.

Mutta sitten se brobleema, auton edessä on kaksi erillistä hälytysvaloa, miten ne saisi vilkkumaan vuorotellen? Siellä on nyt kytkettynä jo vaihtava rele, mutta millä saisi ohjattua tuota vaihtavaa relettä, että se vaihtaisi puolelta toiselle?

Olen etsiny 24v vilkkurelettä, mutta ei oo löytyny. Eikös markkinoilla ole sellaista säädettävää aikarelettä, millä saisi tuon syklin pelaamaan?

ja paloauto on muuten mersu.... 8)
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

vilkut

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

miten olis perinteinen kaksinapainen vilkkurele? Eli siis esim vanhemmissa autoissa käytetty... On muistaakseni myös 24 V:n järjestelmiin... Kytket vilkkureleen vaihtorelettä ohjaavaksi.
Millainen projekti tuo oikein on? onko auto vanhakin?
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
LJN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 30.12.2006 15:03
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja LJN »

Kyllä löytyy 24v ainakin kolme napaisena "perusversiona", mutta ehkä mielummin käyttää ihan kunnon jaksorelettä millä ohjaa minirelettä tai releitä. Pitemmän päälle halvempi vaihdella minireleitä kuin jaksorelettä ja jaksoreleellä saa säädettyä vilkun pituuden haluamakseen, vilkkureleellä se on aina vähän kuorman kanssa pelaamista. Se kolminapainen vilkkurele taisi olla ainakin vanhemmassa sisussa, jaksoreleitä saa esim. OEM,SLO yms.
300e-24 -90 w124
300e -89 w124
Rompe1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 02.03.2009 22:07
Paikkakunta: Metsämaa
Viesti:

???

Viesti Kirjoittaja Rompe1 »

Oletkos saanu jo ongelman ratkottua???
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Jos ei ole museo-, ym-, vanhoilla arvoilla väliä, hommatkaa ledivilkkuja. Sellaisia viritellään täkäläisen vpk:n Unimoggiin... Ei tarvitse kikkailla relevirityksillä - suora sähkö piisaa. (plus synkronoinnit eri valojen väleille, jos niin haluaa - ohuita narusia kaikki sähköt)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Rompe1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 02.03.2009 22:07
Paikkakunta: Metsämaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rompe1 »

Skraba kirjoitti:Jos ei ole museo-, ym-, vanhoilla arvoilla väliä, hommatkaa ledivilkkuja. Sellaisia viritellään täkäläisen vpk:n Unimoggiin... Ei tarvitse kikkailla relevirityksillä - suora sähkö piisaa. (plus synkronoinnit eri valojen väleille, jos niin haluaa - ohuita narusia kaikki sähköt)
Soon kyl totta, mut siit oikeesta kytkennästä sillain et laittaa väliin vaihtokärjellisen välireleen, sekä vikkurele...
Tai sitten vastaavasti vaihtokärjellinen vilkkurele, riippuu mitä missäkin metsäkylässä on tarjolla..... 8)
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

oho onpa vähä vanha aihe mutta pistetäänpä silti.


Kuva

tommosella sen kytkennän sais ainaki tehtyä.
W124 E250D
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Joona124 kirjoitti:oho onpa vähä vanha aihe mutta pistetäänpä silti.


[ http://i295.photobucket.com/albums/mm121/Joona_album/relekytkent1.jpg ]

tommosella sen kytkennän sais ainaki tehtyä.
eikö tuo toinen rele ole turha
tälläinen kytkentä vaatii wattivapaan vilkkureleen tai kuormaa releen vetokäämin rinnalle
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

periaattessa se on turha juu, tuon 5 napasen 30 pitäisi sit vaan pistää tuon katkaisian jälkeen ettei toinen valo jää palamaan kun ei käytä vilkkuja.
W124 E250D
Vastaa Viestiin