Mitä olette tehneet puusilmäisille katsastusmiehille?
Mitä olette tehneet puusilmäisille katsastusmiehille?
Juttu oli niin, että ostin Mersun ja myyjäliikkeen kanssa sovittiin, että korjaavat etupään kolinan ja leimaavat auton. Liike kuitenkin päätti käydä ensin leimalla, ja sieltä tuli hyväksyntä ilman huomautuksia. Myyjäliikkeen omistajakin kuuli etupään kolinan, samoin katsastuksen suorittanut katsastaja, kun kävin siellä jälkikäteen kiukuttelemassa. No, katsastaja otti auton sisään ja totesi oikean alapallon olevan väljä ja pahoitteli kauheesti. Sen sain vielä neuvoteltua myyjän piikkiin.
Kun auto sitten meni alapallon laittoon, niin etupäässä oli vaihtokunnossa sen alapallon lisäksi 2*yläpallo, ja joku ohjuritanko. Myös yläpallot olisivat olleet hylkäämissyitä, se tanko vain korjauskehoitus. (Korjauskehoituksellistakaan autoa myyjäliike olisi tuskin minulle luovuttanut.) Menin uudestaan tänään sinne leimakonttorille, siellä pomo lupasi tutkia asiaa.
Onko vastaavasta torveilusta kenelläkään kokemuksia? Sekä katsastaja että pomo mutisivat että kun niitä niveliä on nykyään niin paljon ja että kaikkea ei tahdo millään huomata (aikaisemmista autoistani ei tosin ole yksikään nivel jäänyt huomaamatta, vaikka eivät ole edes ääntäneet). Oma tappioni tässä kohtaa on n. 450 euroa, sen lisäksi että myyjäliike maksoi hyvää hyvyyttään n. 250 e. Minun oikeuskäsitykseni mukaan katsastusasema on velvollinen korvaamaan joka pennin + kulut. Kuluttajavalitussivuiltakaan en löytänyt ennakkotapausta, vaikka ei tämä ensimmäinen voi olla. Selvähän se on, että liikkeet saavat leimat paljon helpommin.
Ja Mersusta kun on kysymys, niin todettakoon että SE ETUPÄÄ KOLISEE JUMALISTE VIELÄKIN!!
Kun auto sitten meni alapallon laittoon, niin etupäässä oli vaihtokunnossa sen alapallon lisäksi 2*yläpallo, ja joku ohjuritanko. Myös yläpallot olisivat olleet hylkäämissyitä, se tanko vain korjauskehoitus. (Korjauskehoituksellistakaan autoa myyjäliike olisi tuskin minulle luovuttanut.) Menin uudestaan tänään sinne leimakonttorille, siellä pomo lupasi tutkia asiaa.
Onko vastaavasta torveilusta kenelläkään kokemuksia? Sekä katsastaja että pomo mutisivat että kun niitä niveliä on nykyään niin paljon ja että kaikkea ei tahdo millään huomata (aikaisemmista autoistani ei tosin ole yksikään nivel jäänyt huomaamatta, vaikka eivät ole edes ääntäneet). Oma tappioni tässä kohtaa on n. 450 euroa, sen lisäksi että myyjäliike maksoi hyvää hyvyyttään n. 250 e. Minun oikeuskäsitykseni mukaan katsastusasema on velvollinen korvaamaan joka pennin + kulut. Kuluttajavalitussivuiltakaan en löytänyt ennakkotapausta, vaikka ei tämä ensimmäinen voi olla. Selvähän se on, että liikkeet saavat leimat paljon helpommin.
Ja Mersusta kun on kysymys, niin todettakoon että SE ETUPÄÄ KOLISEE JUMALISTE VIELÄKIN!!
No eipä vaikuta kovin ammattitaitoiselta katsastusmieheltä, jos ei osaa nivelien välyksiä katsoa.. Tosin niitä on joskus aika paha todentaa.
Kallistuksen vakaajat sulla vielä kolistaa..
Kallistuksen vakaajat sulla vielä kolistaa..

E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä olette tehneet puusilmäisille katsastusmiehille?
Kannattaisikohan olla yhteydessä AKE:een. He valvovat katsastuskonttoreita ja niiden tekemisiä/tekemättä jättämisiäccmali kirjoitti:Juttu oli niin, että ostin Mersun ja myyjäliikkeen kanssa sovittiin, että korjaavat etupään kolinan ja leimaavat auton. Liike kuitenkin päätti käydä ensin leimalla, ja sieltä tuli hyväksyntä ilman huomautuksia. Myyjäliikkeen omistajakin kuuli etupään kolinan, samoin katsastuksen suorittanut katsastaja, kun kävin siellä jälkikäteen kiukuttelemassa. No, katsastaja otti auton sisään ja totesi oikean alapallon olevan väljä ja pahoitteli kauheesti. Sen sain vielä neuvoteltua myyjän piikkiin.
Kun auto sitten meni alapallon laittoon, niin etupäässä oli vaihtokunnossa sen alapallon lisäksi 2*yläpallo, ja joku ohjuritanko. Myös yläpallot olisivat olleet hylkäämissyitä, se tanko vain korjauskehoitus. (Korjauskehoituksellistakaan autoa myyjäliike olisi tuskin minulle luovuttanut.) Menin uudestaan tänään sinne leimakonttorille, siellä pomo lupasi tutkia asiaa.
Onko vastaavasta torveilusta kenelläkään kokemuksia? Sekä katsastaja että pomo mutisivat että kun niitä niveliä on nykyään niin paljon ja että kaikkea ei tahdo millään huomata (aikaisemmista autoistani ei tosin ole yksikään nivel jäänyt huomaamatta, vaikka eivät ole edes ääntäneet). Oma tappioni tässä kohtaa on n. 450 euroa, sen lisäksi että myyjäliike maksoi hyvää hyvyyttään n. 250 e. Minun oikeuskäsitykseni mukaan katsastusasema on velvollinen korvaamaan joka pennin + kulut. Kuluttajavalitussivuiltakaan en löytänyt ennakkotapausta, vaikka ei tämä ensimmäinen voi olla. Selvähän se on, että liikkeet saavat leimat paljon helpommin.
Ja Mersusta kun on kysymys, niin todettakoon että SE ETUPÄÄ KOLISEE JUMALISTE VIELÄKIN!!

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Tässä tapauksessa asia taitaa olla suht selvä..eli katsastusmies on toiminut huolimattomasti.
Mutta aina asia ei ole ihan noin selvä ja se johtunee siitä että se unohtuu että katsastus ei ole mikään kuntotarkastus siinä mielessä kuin mitä esim palvelu nimeltään "autotohtori" on.
Eli katsastuksen päätarkoitus on kaiketi tarkastaa auton kunto lähinnä turvallisuusmielessä ja silloin kaikki kolinat ja viat eivät välttämättä ole perusteita hylkäämiselle.
No, kuten sanottu, tämä kyseinen tapaus lienee selvää huolimattomuutta ja onhan noita toisinaan ollut mediassakin esillä tapauksia joissa katsastuksesta on mennyt selkeästi vaarallisessa kunnossa olevia autoja..eli tarkentamisen varaa varmasti on ainakin sellaisilla katsastuspaikoilla joissa kilpailu on kovaa.
Mutta aina asia ei ole ihan noin selvä ja se johtunee siitä että se unohtuu että katsastus ei ole mikään kuntotarkastus siinä mielessä kuin mitä esim palvelu nimeltään "autotohtori" on.
Eli katsastuksen päätarkoitus on kaiketi tarkastaa auton kunto lähinnä turvallisuusmielessä ja silloin kaikki kolinat ja viat eivät välttämättä ole perusteita hylkäämiselle.
No, kuten sanottu, tämä kyseinen tapaus lienee selvää huolimattomuutta ja onhan noita toisinaan ollut mediassakin esillä tapauksia joissa katsastuksesta on mennyt selkeästi vaarallisessa kunnossa olevia autoja..eli tarkentamisen varaa varmasti on ainakin sellaisilla katsastuspaikoilla joissa kilpailu on kovaa.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Tutustu tähän:
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Kuulostaa siltä, että myyjä olisi velvollinen maksamaan korjaukset
esim. 6 kuukauden säännön nojalla tai tekemänne sopimuksen nojalla.
Katsastusasemalle vastuuta tuskin voi vyöryttää.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Kuulostaa siltä, että myyjä olisi velvollinen maksamaan korjaukset
esim. 6 kuukauden säännön nojalla tai tekemänne sopimuksen nojalla.
Katsastusasemalle vastuuta tuskin voi vyöryttää.
Moi!
Olen usein ajatellut, että kun autoliike "katsastaa" auton, niin vain rekisteriote käy konttorilla leimassa.
Tällainen tapaus vain tukee sitä.
Toisaalta ymmärtäähän sitä myyjääkin... eihän myytävään tuotteeseen kannata enää rahojansa käyttää. (Liiketalous etiikkaa
)
Olen usein ajatellut, että kun autoliike "katsastaa" auton, niin vain rekisteriote käy konttorilla leimassa.

Tällainen tapaus vain tukee sitä.
Toisaalta ymmärtäähän sitä myyjääkin... eihän myytävään tuotteeseen kannata enää rahojansa käyttää. (Liiketalous etiikkaa

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Tuo oli vielä varsin kevyttä kamaa jos nivelillä pääsee.
Ostin muutama vuosi sitten juuri katsastetun 124:nen pohjanmaalta.
Sanoin kauppiaalle, että kuskinpenkki on senverran vinossa ja notkuu epämääräisesti, että siitä on varmaan jouset ihan loppu. Penkki pitää vaihtaa heti kun löytää samanlaisen.
Kotona kun saatiin auto ylös niin penkin jalat oli tulleet pohjanläpi
Konehuoneessa pissapojanpuoleissa etukulmassa isoruoste reikä oli paikattu myyjän kalsareilla. Arvaa vituttiko
Ostin muutama vuosi sitten juuri katsastetun 124:nen pohjanmaalta.
Sanoin kauppiaalle, että kuskinpenkki on senverran vinossa ja notkuu epämääräisesti, että siitä on varmaan jouset ihan loppu. Penkki pitää vaihtaa heti kun löytää samanlaisen.
Kotona kun saatiin auto ylös niin penkin jalat oli tulleet pohjanläpi

Konehuoneessa pissapojanpuoleissa etukulmassa isoruoste reikä oli paikattu myyjän kalsareilla. Arvaa vituttiko

W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Aikoinaan, kun ostin isosta autoliikkeestä VW Passatin niin papereihin nimeä kirjoittaessa huomasin, että auto oli katsastamatta ja takarajakin oli umpeutunut jo 2 kk sitten. Kello oli jo lähelle liikkeen sulkemisaikaa ja ajattelin, että homma menee mistiin ja saan auton vasta seuraavana päivänä katsastettuna.
Myyjä kuitenkin sanoi, että "tottakai sä tän tänään saat, niinkuin on sovittu" ja kehotti istumaan hetkeksi kahvion puolelle, sillä välin, kun mekaanikko käy katsastamassa auton.
Otin kupposen kahvia ja istuuduin tukevasti alas ja avasin Iltalehden, sillä ajatuksella, että tässä vietetään sitten seuraavat 1,5 - 2 tuntia.
Jumankauta, en ehtinyt lehdestä montaa sivua kääntää, kun autoni avaimet laskettiin eteeni pöydälle! Hetken mielessäni kävi, että katsastus ei jostain syystä onnistunutkaan sinä päivänä ja auto palautettiin katsastamattomana. Kysyin asiasta myyjältä ja hän totesi, että homma on nyt kunnossa ja leimat papereissa. Lisäksi hän totesi, että "joo, ei meillä nää katsastukset kauaa kestä, kun me tehdään niitä niin monta vuosittain tonne samalle konttorille. Meillä on siellä aina kaveri pikana ottamassa meidät suoraan sisään."
Totuus on se, että auto oli poissa liikkeestä n. 25-30 min. ja lähimpään katsastuskonttoriinkin oli matkaa n. 15 min ajon verran per sivu. Mekaanikon on täytynyt ajaa todella reippaasti ja saada leima paperiin, että tuo on ollut mitenkään mahdollista. Katsastuksen laadun ja keston voi varmaan aika helposti tuosta päätellä...
Tämä tapahtuma on itse asiassa vuosien varrella mietityttänyt minua ja jäänyt jotenkin erityisesti mieleen.
Myyjä kuitenkin sanoi, että "tottakai sä tän tänään saat, niinkuin on sovittu" ja kehotti istumaan hetkeksi kahvion puolelle, sillä välin, kun mekaanikko käy katsastamassa auton.
Otin kupposen kahvia ja istuuduin tukevasti alas ja avasin Iltalehden, sillä ajatuksella, että tässä vietetään sitten seuraavat 1,5 - 2 tuntia.
Jumankauta, en ehtinyt lehdestä montaa sivua kääntää, kun autoni avaimet laskettiin eteeni pöydälle! Hetken mielessäni kävi, että katsastus ei jostain syystä onnistunutkaan sinä päivänä ja auto palautettiin katsastamattomana. Kysyin asiasta myyjältä ja hän totesi, että homma on nyt kunnossa ja leimat papereissa. Lisäksi hän totesi, että "joo, ei meillä nää katsastukset kauaa kestä, kun me tehdään niitä niin monta vuosittain tonne samalle konttorille. Meillä on siellä aina kaveri pikana ottamassa meidät suoraan sisään."
Totuus on se, että auto oli poissa liikkeestä n. 25-30 min. ja lähimpään katsastuskonttoriinkin oli matkaa n. 15 min ajon verran per sivu. Mekaanikon on täytynyt ajaa todella reippaasti ja saada leima paperiin, että tuo on ollut mitenkään mahdollista. Katsastuksen laadun ja keston voi varmaan aika helposti tuosta päätellä...
Tämä tapahtuma on itse asiassa vuosien varrella mietityttänyt minua ja jäänyt jotenkin erityisesti mieleen.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Ei tullut sen tarkemmin katsottua vaikka olisivat olleet Lasse Virenin treeni kalsarit.Roas kirjoitti:Ja varmasti, jos kalsaritkin oli myyjän ruosteessa. Sehän on ihan peestä.
Avasin silloin vastaavan topicin, mutta eipä siitä mitää erikoista haloota saanut aikaiseksi.
Sen siitä ainakin oppi, ettei katsastus enää mitään merkitse, ainakaan jos autoliikkeen kanssa tekee kauppaa, sama on jos auton ostaa jobbarilta. Silloin tilanne on vieläkin huonompi.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Ostin kerran -94 käyttöönotetun auton, jonka autoliike oli käyttänyt katsastuksessa n.2kk ennen kauppaa.
Autosta mm. puuttui katalysaattori (pakollinen tuon ikäisessä), taka-akselilla oli sekarengastus, tuulilasi oli halki ja niin "hiekkapuhallettu" että hyvä kun läpi näki.
Ja auto oli siis saanut leiman ilman mitään huomautuksia.
Autosta mm. puuttui katalysaattori (pakollinen tuon ikäisessä), taka-akselilla oli sekarengastus, tuulilasi oli halki ja niin "hiekkapuhallettu" että hyvä kun läpi näki.
Ja auto oli siis saanut leiman ilman mitään huomautuksia.
Tähden takaa maailma oli erilainen