Seisontajarruvaijeri
Seisontajarruvaijeri
Täytyisi vaihtaa seisontajarruvaijerit, ne takimmaiset jotka tulevat pyörään.
Onko hankala homma? Vinkkejä hommaan, kiitos.
Onko hankala homma? Vinkkejä hommaan, kiitos.
230E -85
Vaihdoin juuri tunti sitten pikkuserkun autoon. Jämähti toinen pyörä jumiin ja savut oli melkoiset.
Ei siinä mitään ihmeempiä poppakonsteja ole. Jarrulevyt irti ja jarrukengät samoin. Vaijerit pois ja uudet tilalle. Nosturi on tosi hyvä peli, mutta saa ne vaihdettua ilmankin. Ei sitten kikkailla pelkän tunkin varassa. 


Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Homman hankaluus riippuu omista taidoistasi ja autosi kunnosta, sekä siitä onko nosturia käytössä.
Kannattaa samalla varmistaa että auton alla oleva "linkku" liikkuu niinkuin pitää.
Kenkien säätö tapahtuu renkaanpultin reiästä meisselillä.
Löysää vaijerin säätö auton alta ennenkuin laitat rummut paikalleen, niin että kengänpäiden välissä olevat "linkut" on varmasti nolla-asennossa.
Rummut paikalleen ja säädä ensin kengät lähelle ja sitten vasta vaijerista.
Kannattaa samalla varmistaa että auton alla oleva "linkku" liikkuu niinkuin pitää.
Kenkien säätö tapahtuu renkaanpultin reiästä meisselillä.
Löysää vaijerin säätö auton alta ennenkuin laitat rummut paikalleen, niin että kengänpäiden välissä olevat "linkut" on varmasti nolla-asennossa.
Rummut paikalleen ja säädä ensin kengät lähelle ja sitten vasta vaijerista.
wiimax.fi
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Itse olen aina säätänyt ensin raakasäädön vaijerista (linkun ruuvista) ja sitten vasta hienosäädön kengistädealer kirjoitti: Rummut paikalleen ja säädä ensin kengät lähelle ja sitten vasta vaijerista.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Toihan opetettiin jo aikoinaan automekaanikkolinjalla:
-ensin säädöt auki että saa vanhat romut helposti poies. kasataan ja aina ensin säädetään kengät lähelle, sitten vasta kosketaan vaijerin säätöön jos tarvetta ilmenee (yleensä ei).
Jos vaan säätää vaijerista tiukaksi niin voi käydä niin että linkut jää huonoon "kulmaan" ja tehollinen liikematka jää surkeaksi.
-ensin säädöt auki että saa vanhat romut helposti poies. kasataan ja aina ensin säädetään kengät lähelle, sitten vasta kosketaan vaijerin säätöön jos tarvetta ilmenee (yleensä ei).
Jos vaan säätää vaijerista tiukaksi niin voi käydä niin että linkut jää huonoon "kulmaan" ja tehollinen liikematka jää surkeaksi.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Per..naAhti kirjoitti:Toihan opetettiin jo aikoinaan automekaanikkolinjalla

Itse olen huomanut, että vanhoissa autoissa, missä ei kaikki jarrun osat ole uutta on minulle ollut helpompaa säätää viime silaus rummuista, kuin vaijerista.
Dynamometrissä en ole huomannut suurtakaan eroa käsijarrussa ( max 8% on ollut viime katsastuksessa ) kun se on pohjassa.
Noiden jarrun erinlaisten osien (esim linkkujen) tuoman eron huomaa, kun alkaa painamaan napsukerrallaan käsijarrua ja katsoo kuinka erinlailla jarru ottaa kiinni, mutta lopussa ero on pieni
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Seisontajarruvaijeri
Tosiaan... asiaanpjk kirjoitti:Joo, kyllä säätö onnistaa.
Mutta se vaijerin vaihto??

Auto ensin peräpäästä ylös kunnolla tukien, ettei satu otsaan

Löysää kenkien säätö renkaanpultin reijästä molemmin puolin, sitten vaijerin säätö linkusta keskeltä auton alta. Sitten jarrusatulat irti takanavasta, jonka jälkeen jarrulevyissä oleva pieni ruuvi pois ( ei ole kaikissa ). Sitten levy irti vetämällä


Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Adenauer:
Per..na
, pitäisköhän käydä amis, kun tuollaisia opetetaan.
En ole käynyt amista päivääkään mutta automekaanikon tutkinto on suoritettu (kuten myös hieman lisäopintoja kunnossapito-, laite- ja koneasennukset).
Per..na

En ole käynyt amista päivääkään mutta automekaanikon tutkinto on suoritettu (kuten myös hieman lisäopintoja kunnossapito-, laite- ja koneasennukset).

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Re: Seisontajarruvaijeri
Näinhän se menee. Suoritin itse kyseisen toimenpiteen muutama viikko sitten. Levyt eivät ihan pelkästään vetämällä lähteneet (minäköhän vuosikymmenellä oli viimeksi irrotettu) vaan niitä piti hakata jonkun verran lekalla, että se laikassa oleva reikä laajeni sen verran että levyt sai hivutettua irti.adenauer300 kirjoitti:Tosiaan... asiaan![]()
Auto ensin peräpäästä ylös kunnolla tukien, ettei satu otsaan, takarenkaat irti.
Löysää kenkien säätö renkaanpultin reijästä molemmin puolin, sitten vaijerin säätö linkusta keskeltä auton alta. Sitten jarrusatulat irti takanavasta, jonka jälkeen jarrulevyissä oleva pieni ruuvi pois ( ei ole kaikissa ). Sitten levy irti vetämällä. Tämän jälkeen jarruhilut irti (kannattaa vaihtaa myös uudet hihnat ja asennus jouset samalla) ja vanha vaijeri irti. Kasaus käy päinvastaisessa järjestuksessä.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Tässä se nyt nähdään, kun minun ajatus kulkee nopeammin kuin koneellakirjoitus taitoni ondealer kirjoitti:Adenauer300 ; niinhän se tavallaan säädetäänkin "viime silaus" rummuista, sitten vain vaijerista polkimen liikematka sopivaksi...
Muuten voi tosiaan käydä niinkuin Ahti sanoi, että linkkujen liikevara jää liian pieneksi.
(No, tämä kaikki oli jo kerrottu.)

Tottakai se jarrun rakenne vaatii ensin jonkinlaisen tiukkauksen sieltä jarrurummusta

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Niinpä,jaarrukengät säädetään kenkien säätö mekanismista ja vaijerin/poljin liikevara vaijerin säädöstä...mut jos ajatellaan asian helpottamista ja säädetään ensin vaijerista karkeat pois,niin kenkien alku säätö on ehkä kevyempi tehdä,kun ei ole palautusjousikuorman alla se säätö pulikka...
menihän hiuksi halki,menihän???Molemmat tavat vievät oikeaan lopputulokseen,mut diilerin tapa on se oikea-oppinen
menihän hiuksi halki,menihän???Molemmat tavat vievät oikeaan lopputulokseen,mut diilerin tapa on se oikea-oppinen

Seisontajarruvaijeri
No niin, nyt on vaijeri vaihdettu. En vaihtanut kun oikean mikä oli jumissa.
Helppo homma, hiukan oli ahdasta auton alla kun ei ole monttua.
Helpoiten vanhan saa pois kun vetää rälläkällä keskeltä poikki.
Hankalin koko hommassa oli uuden vaijerinpään taittaminen auton alla olevaan koukkuun. Nyt toimii seisontajarru, näin tuumaili myös katastusmies ja pamautti leiman. Vaijeri maksoi 12 ekee.
Helppo homma, hiukan oli ahdasta auton alla kun ei ole monttua.
Helpoiten vanhan saa pois kun vetää rälläkällä keskeltä poikki.
Hankalin koko hommassa oli uuden vaijerinpään taittaminen auton alla olevaan koukkuun. Nyt toimii seisontajarru, näin tuumaili myös katastusmies ja pamautti leiman. Vaijeri maksoi 12 ekee.
230E -85