w123 vetoakselin päittäisvälys / kolahtelu montuissa
w123 vetoakselin päittäisvälys / kolahtelu montuissa
Pienienkin monttujen yli ajettaessa kuuluu takaoikealta kolahdus. Tämän paikallistin vetoakseliksi, jossa ei yllättävää kyllä, ole välystä radiaalisuunnassa, mutta aksiaalisuunnassa (päittäin) välystä on ainakin sentin verran. Toisella puolellakin pieni välys tuntuu, mutta vaan muutaman millin.
Onkos jollekulle tuttu tän vetarin rakenne? Ainakin aiemmin oli vetoakselien suojakumin vaihdosta puhetta. Kurkkasin perän sisäänkin, kun luulin sokan sieltä olevan kadoksissa, mutta paikallaan oli. Mistäs tuo välys tonne tulee?
Akselinhan pitää päästä lyhentymään ja pidentymään hieman jousituksen ääriasentojen välillä. Miten toi on hoidettu?
Onko jollakulla ollu vastaavaa kolinaa? Voiko olla myös joku muu kuin vetari? Takatuennan helat?
STH
Onkos jollekulle tuttu tän vetarin rakenne? Ainakin aiemmin oli vetoakselien suojakumin vaihdosta puhetta. Kurkkasin perän sisäänkin, kun luulin sokan sieltä olevan kadoksissa, mutta paikallaan oli. Mistäs tuo välys tonne tulee?
Akselinhan pitää päästä lyhentymään ja pidentymään hieman jousituksen ääriasentojen välillä. Miten toi on hoidettu?
Onko jollakulla ollu vastaavaa kolinaa? Voiko olla myös joku muu kuin vetari? Takatuennan helat?
STH
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: w123 vetoakselin päittäisvälys / kolahtelu montuissa
Tarkista kumminkin ensin ne takatuennan helat ja iskarit ja niiden kiinnitys.sth kirjoitti:Pienienkin monttujen yli ajettaessa kuuluu takaoikealta kolahdus. Tämän paikallistin vetoakseliksi, jossa ei yllättävää kyllä, ole välystä radiaalisuunnassa, mutta aksiaalisuunnassa (päittäin) välystä on ainakin sentin verran. Toisella puolellakin pieni välys tuntuu, mutta vaan muutaman millin.
Onkos jollekulle tuttu tän vetarin rakenne? Ainakin aiemmin oli vetoakselien suojakumin vaihdosta puhetta. Kurkkasin perän sisäänkin, kun luulin sokan sieltä olevan kadoksissa, mutta paikallaan oli. Mistäs tuo välys tonne tulee?
Akselinhan pitää päästä lyhentymään ja pidentymään hieman jousituksen ääriasentojen välillä. Miten toi on hoidettu?
Onko jollakulla ollu vastaavaa kolinaa? Voiko olla myös joku muu kuin vetari? Takatuennan helat?
STH
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
lisää
Vetoakselissa kuuluukin olla välystä, että se mahtuu pyörimään.
Akseli ei kulimisesta ala yleensä kolahtelemaan, vaan nivel hajotessaan alkaa
pitämään enempikin jonkinlaista rutinaa ja pauketta.
Etsisin myös ensin apurungon kiinnityksistä, iskareista, ja takapyörän laakerista.
Iskari voi kolista kiinnityskumien hajotessa ylä/ alapäästä.
Mutta joskus myös pakkasella sen sisälle tiivistyvä kosteus voi aihettaa kolinaa, joka lämmetessä pienenee.
Akseli ei kulimisesta ala yleensä kolahtelemaan, vaan nivel hajotessaan alkaa
pitämään enempikin jonkinlaista rutinaa ja pauketta.
Etsisin myös ensin apurungon kiinnityksistä, iskareista, ja takapyörän laakerista.
Iskari voi kolista kiinnityskumien hajotessa ylä/ alapäästä.
Mutta joskus myös pakkasella sen sisälle tiivistyvä kosteus voi aihettaa kolinaa, joka lämmetessä pienenee.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vetarissa on se edestakaisin liike itse nivelessä,siis sieltä saa liikkua ,mut kun mulla aikoinaan kuului montuissa kolinaa 123:ssa,johtui se juuri veto-akselin päittäisvälyksestä renkaan päässä.Se kun tulee päästä kiinni pultilla napaan ja pultissa on iso kokoinen aluslevu joka ajan mittaan antaa periksi,eikä pultin kiriminen enää tuo akselin päätä kiinni napaan.kokeile ottaa pultti irti(13mm)ja hanki vertaamalla vanhaan "prikkaan"uusi ja paikoilleen,jos vaikka auttaisi.
Kiitos vinkeistä, tarkistan ekaks ton prikan (helpoin). Sitte koitan tarkistaa ne helat ja kallistuksenvakaajan.
Pitkissä heitoissa ei muuten kolise. Lähinnä ihan hiljaa ajaessa aivan pienistä nypyistä ja tietysti isoista montuista kovaa ajaessa.
Kylmät ilmat tekee sen, ettei tonne auton alle viitsi kauhean usein mönkiä, mutta iskarit tarkistin ensimmäisenä -> ei irti kummastakaan päästä.
Mun mielestä toi ite akseli (keskiosa) ei saisi liikkua päittäin vaan päittäisliike on sallittu noista nivelistä itsestään. Mulla on vanhanmallisen vetarin leikkauskuva, jossa akselin molemmissa päissä on sokat, joilla kiinnitetty "nivelhaarukoihin", jolloin akselissa ei varmasti oo päittäisvälystä. Uudemmissa malleissa nää sokat on jätetty pois. Itse epäilen akselin päässä olevan päätyvaimennuskumin häipyneen jonnekin.
Ilmottelen, kunhan selviää
STH
Pitkissä heitoissa ei muuten kolise. Lähinnä ihan hiljaa ajaessa aivan pienistä nypyistä ja tietysti isoista montuista kovaa ajaessa.
Kylmät ilmat tekee sen, ettei tonne auton alle viitsi kauhean usein mönkiä, mutta iskarit tarkistin ensimmäisenä -> ei irti kummastakaan päästä.
Mun mielestä toi ite akseli (keskiosa) ei saisi liikkua päittäin vaan päittäisliike on sallittu noista nivelistä itsestään. Mulla on vanhanmallisen vetarin leikkauskuva, jossa akselin molemmissa päissä on sokat, joilla kiinnitetty "nivelhaarukoihin", jolloin akselissa ei varmasti oo päittäisvälystä. Uudemmissa malleissa nää sokat on jätetty pois. Itse epäilen akselin päässä olevan päätyvaimennuskumin häipyneen jonnekin.
Ilmottelen, kunhan selviää
STH
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Nyt on sitten pyöritty auton alla ravistelemassa ja kiristelemässä kaikkea mahdollista. Osa kolinoista kyllä hävisikin mm. aavistuksen löysällä olleen iskarin alapään vuoksi (muka tarkistanut ne ensimmäiseks...
).
Kuitenkin terävissä montuissa (isohkot) kolahtaa edelleen ikävästi.
Miten pystyy testaamaan takatukivarren helojen väljyyden ja taka-apurungon etupään holkin väljyyden kotikonstein? Epäilyt kohdistuu nyt tonne alueelle.
Yritin riuhtoa takapyörää joka suuntaan auton ollessa toiselta puolen pukilla, mutta eihän siitä mitään tullut. Ei tuntunut väljää.
Huomasin, että takatukivarressa on sellanen uloke, ilmeisesti ottamassa tukivartta vastaan, jos jousi ja iskari poistetaan, ettei repsahda kokonaan alas. Tää uloke ei ole ihan kohdallaan apurungon vastinkappaleen kanssa. Toisella puolella kyllä on. Voiko tästä päätellä mitään?
Ton apurungon etupään helan kaiketi pystyy aika kevyesti itsekin vaihtamaan, mutta mitenkäs on tukivarren etupään helojen kanssa? Onko tehtävissä kotikonstein?
Sami

Kuitenkin terävissä montuissa (isohkot) kolahtaa edelleen ikävästi.
Miten pystyy testaamaan takatukivarren helojen väljyyden ja taka-apurungon etupään holkin väljyyden kotikonstein? Epäilyt kohdistuu nyt tonne alueelle.
Yritin riuhtoa takapyörää joka suuntaan auton ollessa toiselta puolen pukilla, mutta eihän siitä mitään tullut. Ei tuntunut väljää.
Huomasin, että takatukivarressa on sellanen uloke, ilmeisesti ottamassa tukivartta vastaan, jos jousi ja iskari poistetaan, ettei repsahda kokonaan alas. Tää uloke ei ole ihan kohdallaan apurungon vastinkappaleen kanssa. Toisella puolella kyllä on. Voiko tästä päätellä mitään?
Ton apurungon etupään helan kaiketi pystyy aika kevyesti itsekin vaihtamaan, mutta mitenkäs on tukivarren etupään helojen kanssa? Onko tehtävissä kotikonstein?
Sami
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tuo kyllä viittaisi vähän siihen, että tukivarren hela(t) on loppu.sth kirjoitti:
Huomasin, että takatukivarressa on sellanen uloke, ilmeisesti ottamassa tukivartta vastaan, jos jousi ja iskari poistetaan, ettei repsahda kokonaan alas. Tää uloke ei ole ihan kohdallaan apurungon vastinkappaleen kanssa. Toisella puolella kyllä on. Voiko tästä päätellä mitään?
Ton apurungon etupään helan kaiketi pystyy aika kevyesti itsekin vaihtamaan, mutta mitenkäs on tukivarren etupään helojen kanssa? Onko tehtävissä kotikonstein?
Sami
Mulle kävi kerran noiden helojen kanssa seuraavasti; auto oli pienessä mäessä parkissa, kun pesin sitä. Käsijarru otti kunnolla vain toisella puolen. Sitten aloin pesemään huonosti pitävän pyörän vannetta ja koko pyörä heilu ihan kuin tyhjää vähän

Takajousi pitäisi saada pois, kun vaihtaa noita heloja. Siihen tarvitaan kunnon puristin, mallia MB. Tavallisellakin onnistuu jotenkuten, mutta on aika ahdas väli ja puristimen on oltava tukeva. Vanha hela lähtee nätisti pois, kun rikkoo sen lopullisesti rautasahalla. Sahasta terä irti, sitten helan sisään ja terä takaisin kiinni ja sahaamaan vain tarvittava määrä. Tukivartta ei pidä sahata yhtään

Tuossa omassa w123:ssa on vetareissa väljää päittäis suunnassa aikalailla, mutta eivät ne kolistele yhtään...
w115,123,124,126,210 yms.
ja mä tilasin just tarvikeliikkeeseen itelle uuden vetoakselin ja hintaa on kuulemma 188€ ei sillai paha...
eikös jouset takaa ole nätti ottaa pois ku pistää perän pukkien päälle ja laittaa tunkin perämurikan alle löysää pultit ja laskee tunkilla koko perän alas... ja näin voi molemmat jouset ottaa pois...
eikös jouset takaa ole nätti ottaa pois ku pistää perän pukkien päälle ja laittaa tunkin perämurikan alle löysää pultit ja laskee tunkilla koko perän alas... ja näin voi molemmat jouset ottaa pois...
Trust me I know what I'm doing...
Onnistuu varmasti noinkinrönttä kirjoitti:ja mä tilasin just tarvikeliikkeeseen itelle uuden vetoakselin ja hintaa on kuulemma 188€ ei sillai paha...
eikös jouset takaa ole nätti ottaa pois ku pistää perän pukkien päälle ja laittaa tunkin perämurikan alle löysää pultit ja laskee tunkilla koko perän alas... ja näin voi molemmat jouset ottaa pois...

Minkä merkkinen on uusi tarvike akseli? Löbro tekee w123:een samantyylisiä akseleita kuin w124:ssä on vakiona, eli sisäpäässä on laippakiinnitys. Helpottaa todella paljon vetarin irrotusta ja suojakumien vaihtoa.
w115,123,124,126,210 yms.
Vetoakselista?
Mistä muuten Rönttä tilasit tuon vetoakselin?
Kiinnostaa vaan kun itse kanssa tarvitseisin sellasen. Mulla alkoi vetoakseli pitämään vedossa sellaista napusta, tai oikeastaan aika kovaa pauketta. Vaihdoin vasemman akselin oikealle puolen ja oikean vasemmalle.
Naputus loppui. En kehdannut ostaa uutta vetoakselia. Tiedustelin sellaista, mutta se olis maksanut jotain 450 €. Sai jäädä ostamatta. Käytetyllä olisi ollut hintaa 150 €. Aika kallis minusta.
Mutta tuo 188 € on jo ihan kohtuu hinta.
Kiinnostaa vaan kun itse kanssa tarvitseisin sellasen. Mulla alkoi vetoakseli pitämään vedossa sellaista napusta, tai oikeastaan aika kovaa pauketta. Vaihdoin vasemman akselin oikealle puolen ja oikean vasemmalle.
Naputus loppui. En kehdannut ostaa uutta vetoakselia. Tiedustelin sellaista, mutta se olis maksanut jotain 450 €. Sai jäädä ostamatta. Käytetyllä olisi ollut hintaa 150 €. Aika kallis minusta.
Mutta tuo 188 € on jo ihan kohtuu hinta.
Väliraportti:
- iskarit kiristetty/tarkistettu kireys
- taka-apurungon etupään helat vaihdettu
- vetoakselin pultti kiristetty
Tulos:
- pienissä montuissa / tärinöissä kolke lakannut
- suurissa ja terävissä montuissa edelleen kolahtaa
Oletus:
- ehkä takatukivarren helat loppu
- iskarin sisuskalut kolisee??
- Pyörän laakeri??
Kaikki näköjään pitää vaihtaa ja kokeilla, ennenkuin loppuu kokonaan. No, joka tapauksessa nyt on huomattavasti parempi. Eikä häiritse kolina juurikaan.
- iskarit kiristetty/tarkistettu kireys
- taka-apurungon etupään helat vaihdettu
- vetoakselin pultti kiristetty
Tulos:
- pienissä montuissa / tärinöissä kolke lakannut
- suurissa ja terävissä montuissa edelleen kolahtaa
Oletus:
- ehkä takatukivarren helat loppu
- iskarin sisuskalut kolisee??
- Pyörän laakeri??
Kaikki näköjään pitää vaihtaa ja kokeilla, ennenkuin loppuu kokonaan. No, joka tapauksessa nyt on huomattavasti parempi. Eikä häiritse kolina juurikaan.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün