Mersu C180 (W202) virittäminen
Mersu C180 (W202) virittäminen
Terrve!
Eli tarkoitus olisi piristää kyseistä autoa (C180 W202), mutta kuinka? Toivoisin saavani mahdollisimman paljon informaatiota, linkkejä yms. joidenka avulla pääsisin alkuun. Voisin raportoida tänne myös "projektin" etenemisestä ja mahdollisista tuloksista, kunhan todellakin saisin ensimmäisenä tietoa, että mitä kannattaa asian eteen tehdä.
En halua siis nyt semmoisia vastauksia, että "Osta suoraan isommalla koneella oleva auto" pläläpälä. Vaan nyt haetaan juuri tähän autoon lisää potkua.
Kiitos!
ps. Olen uusi täällä ja tuota hakua yritin käyttää, mutta en vain mitään löytänyt.
Eli tarkoitus olisi piristää kyseistä autoa (C180 W202), mutta kuinka? Toivoisin saavani mahdollisimman paljon informaatiota, linkkejä yms. joidenka avulla pääsisin alkuun. Voisin raportoida tänne myös "projektin" etenemisestä ja mahdollisista tuloksista, kunhan todellakin saisin ensimmäisenä tietoa, että mitä kannattaa asian eteen tehdä.
En halua siis nyt semmoisia vastauksia, että "Osta suoraan isommalla koneella oleva auto" pläläpälä. Vaan nyt haetaan juuri tähän autoon lisää potkua.
Kiitos!
ps. Olen uusi täällä ja tuota hakua yritin käyttää, mutta en vain mitään löytänyt.
Njaah!
No haulla et varmaan sen tähden löytänyt mitään, kun ei kai kukaan oikeasti tommoiseen hommaan lähde. Ja asian eteen todellakin kannattaa tehdä se, että vaihtaa sen koko auton tehokkaampaan.
Mutta jos päätä on pakko hakata seinään niin samat perusasiat siihen pätee kuin muihinkin vapareihin. Kansi, pako ja imupuoli paremmaks. Nokka, pakoputki, moottorin hilujen tasapainotus, Ohjelmoitava ruisku/sytkä. jne. jne.
Mutta jos päätä on pakko hakata seinään niin samat perusasiat siihen pätee kuin muihinkin vapareihin. Kansi, pako ja imupuoli paremmaks. Nokka, pakoputki, moottorin hilujen tasapainotus, Ohjelmoitava ruisku/sytkä. jne. jne.
Kohta jalkamies...
uudet autot on myös tuon asian takia pois laskuista, kun meikäläinen hankkii autoa, eli niihin ei saa enää tehdä mitään pientä piristystä (joku + 200 heppaa vakioon nähden
)
vanha kunnon ruuvimeisselillä säädettävä dieseli (vanhemmat, kuin -93 tais olla vielä "vapaata virittelyä") tai riittävän vanha bensa (vanhempi kuin -89-90 riippuen autosta), niin pääsee luovuuskin esiin

vanha kunnon ruuvimeisselillä säädettävä dieseli (vanhemmat, kuin -93 tais olla vielä "vapaata virittelyä") tai riittävän vanha bensa (vanhempi kuin -89-90 riippuen autosta), niin pääsee luovuuskin esiin

Tervetuloa foorumille !
Tuossa aihetta on jo käsitelty:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=35936&
Sinänsä bensaa ei kannata ruiskia lisää jos koneen hengitystä ei saa parannettua imu- ja pakopuolen pullonkauloja purkamalla. Tämä siis käytännössä vapaavirtaussuodatin + imuputkistosta mahdolliset sihdit pois ja uusi vapaamminvirtaava pakoputkisto. jäähdytyspuhaltimen muuttaminen sähkökäyttöiseksi on myös vanha kikka. Vasta näiden temppujen jälkeen kannattanee alkaa miettimään parempaa ohjelmistoa koneeseen.
Edes 200 kompura ei tuntunut häikäisevän suorituskykyiseltä, joten kuitenkin kannattaa miettiä vaihtoa isompaan malliin suoraan jos kaasujalka on painava. Toimintatonneja ja bensaa testaamiseen palaa varmasti paljon ja lopputulos huikeat 10 konia punaviivalla lisää.
Nimimerkillä: kokemusta on.
Tuossa aihetta on jo käsitelty:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=35936&
Sinänsä bensaa ei kannata ruiskia lisää jos koneen hengitystä ei saa parannettua imu- ja pakopuolen pullonkauloja purkamalla. Tämä siis käytännössä vapaavirtaussuodatin + imuputkistosta mahdolliset sihdit pois ja uusi vapaamminvirtaava pakoputkisto. jäähdytyspuhaltimen muuttaminen sähkökäyttöiseksi on myös vanha kikka. Vasta näiden temppujen jälkeen kannattanee alkaa miettimään parempaa ohjelmistoa koneeseen.
Edes 200 kompura ei tuntunut häikäisevän suorituskykyiseltä, joten kuitenkin kannattaa miettiä vaihtoa isompaan malliin suoraan jos kaasujalka on painava. Toimintatonneja ja bensaa testaamiseen palaa varmasti paljon ja lopputulos huikeat 10 konia punaviivalla lisää.
Nimimerkillä: kokemusta on.

Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
C230K on aika varteenotettava vaihtoehto
Mulla oli reilu vuosi sitten tuommonen ja teho/käyttömukavuus/kulutus suhde oli kyllä loistava
Pikkukoppaan tuo vajaa 200hv riittää ihan kivasti ja alhaalta vääntävä taloudellinen kompura on muutenkin oikein onnistunut paketti!
Ikävä jäi sitä Mersua kun otettiin poron kans kontaktia Rovaniemi/Kemijärvi välillä
Auto taitaa olla nykysinkin tämän foorumin käyttäjällä "Renne", ellei hän ole sitä myynyt/vaihtanut pois
OT:tä tuli taas, mutta en malttanut olla muistelematta kompuraa

Mulla oli reilu vuosi sitten tuommonen ja teho/käyttömukavuus/kulutus suhde oli kyllä loistava

Pikkukoppaan tuo vajaa 200hv riittää ihan kivasti ja alhaalta vääntävä taloudellinen kompura on muutenkin oikein onnistunut paketti!
Ikävä jäi sitä Mersua kun otettiin poron kans kontaktia Rovaniemi/Kemijärvi välillä

Auto taitaa olla nykysinkin tämän foorumin käyttäjällä "Renne", ellei hän ole sitä myynyt/vaihtanut pois

OT:tä tuli taas, mutta en malttanut olla muistelematta kompuraa

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Kompuraa voin minäkin suositella edellä mainituilla syillä! Ei oo ollu Mersun kutosia yhtään ikävä kompuran jälkeen paitsi ehkä äänien puolestaJube kirjoitti:C230K on aika varteenotettava vaihtoehto![]()
Mulla oli reilu vuosi sitten tuommonen ja teho/käyttömukavuus/kulutus suhde oli kyllä loistava![]()
Pikkukoppaan tuo vajaa 200hv riittää ihan kivasti ja alhaalta vääntävä taloudellinen kompura on muutenkin oikein onnistunut paketti!

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Arvelinkin, että tää herättää aika paljon hämminkiä. Tuo 150hv tehot vois olla aika hyvä tavoite ja kun en kuitenkaan halua autoa vaihtaa poiskaan. Jos tuntuu siltä, että autosta ei vain tehoja millään saa niin onhan vakiona tuo on myös mainio peli.
Elikkä tästä nyt varmaan autoon aletaan värkkäämään tuota vapaavirtasuodatinta. Osaatteko ehdottaa mikä olisi paras (hinta-laatu-suhde)? Tämän löysin, kun kattelin niitä tuolta googlesta. http://verkkokauppa.harline.com/product ... &offset=30
Sitten samaan syssyyn putkesta mahdollinen "krääsä" eli katti ja nämä pois? Pitäisikö putki vaihtaa kokonaan johonkin tehoputkistoon vai riittääkö aivan auton oma putki, joka on tyhjennetty mahdollisista tukoksista?
Mitenkäs tämä jäähdytyspuhaltimen muuttaminen sähköiseksi oikein toimii? Entäpäs lastuttaminen? Siitäkin mielelläni ottaisin lisää informaatiota vastaan.
NOH! Oletetaan, että nuo edellä mainitut asiat ollaan autoon saatu värkättyä. Paljonko luulisitte pelkästää noilla irtoavan?
Tämän jälkeen sitten mahdollinen ohjelmointi - mutta tästäkin yritin ottaa selvää eräästä liikkeestä. Sieltä annettiin vastaus, ettei ainakaan heidän listoilla ollut C180 W202:seen mahdollista ohjelmointia/lastua. Olisiko tähän mahdollista saada varmistusta täältä?
Elikkä tästä nyt varmaan autoon aletaan värkkäämään tuota vapaavirtasuodatinta. Osaatteko ehdottaa mikä olisi paras (hinta-laatu-suhde)? Tämän löysin, kun kattelin niitä tuolta googlesta. http://verkkokauppa.harline.com/product ... &offset=30
Sitten samaan syssyyn putkesta mahdollinen "krääsä" eli katti ja nämä pois? Pitäisikö putki vaihtaa kokonaan johonkin tehoputkistoon vai riittääkö aivan auton oma putki, joka on tyhjennetty mahdollisista tukoksista?
Mitenkäs tämä jäähdytyspuhaltimen muuttaminen sähköiseksi oikein toimii? Entäpäs lastuttaminen? Siitäkin mielelläni ottaisin lisää informaatiota vastaan.
NOH! Oletetaan, että nuo edellä mainitut asiat ollaan autoon saatu värkättyä. Paljonko luulisitte pelkästää noilla irtoavan?
Tämän jälkeen sitten mahdollinen ohjelmointi - mutta tästäkin yritin ottaa selvää eräästä liikkeestä. Sieltä annettiin vastaus, ettei ainakaan heidän listoilla ollut C180 W202:seen mahdollista ohjelmointia/lastua. Olisiko tähän mahdollista saada varmistusta täältä?
Njaah!
Autosi on vähäpäästöinen. Onko tarkoitus katsastaa autoa vielä muutosten jälkeen?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Eikö tuo ole mahoton yhtälö?
Saada kilpiin laillisesti ja tehoja tarpeeksi.
Tietty jos näin on nin rahaa pitää olla...
Tuolla osataan vissiin ainakin kansi viilata kuntoon mutta rahaa vaatii.
http://www.jpautotuning.fi/kosunen/
Saada kilpiin laillisesti ja tehoja tarpeeksi.
Tietty jos näin on nin rahaa pitää olla...
Tuolla osataan vissiin ainakin kansi viilata kuntoon mutta rahaa vaatii.
http://www.jpautotuning.fi/kosunen/
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Pe 13.03.2009 01:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
suodatin ja putki vaihtamalla tuskin 5 hevosvoimaa enempää tulee, tod.näk. alle tuon.Sjalaatti kirjoitti:
Paljonko luulisitte pelkästää noilla irtoavan?
Tämän jälkeen sitten mahdollinen ohjelmointi -
Katin poistamalla voi saada pari hepoa, mutta olisi laitettava leimalle takaisin.
Ohjelmia noihin ei taida olla tosiaan saatavilla, eli ohjelmoitavan ruiskun asennus olisi edessä...
Eli jos kymmeniä hevosvoimia haluaa lisää, niin tosiaan konsteina on:
Koneen vaihto isompaan tai
Kone osiksi ja viritys perinteisin keinoin: kannen porttaus, nokat jne
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
Rahallisesti, jos homma karkaa käsistä niin jätän asian sikseen ja päästelen vakiolla eteenpäin. Olisi hyvä vain saada tänne tietoa siitä, mitä autolle voi tehdä ja jonkinlainen arvio tämän hinnasta.
Nyt en osaa sanoa, että kuinka paljon voin rahaa autoon pistää. Mutta järkikin sen sanoo, että jos aletaan puhumaan isoista summista ja saadaan autoon se 10hepoa lisää niin jätän asian mielelläni sikseen. Laittaa autoa vaikka sitten vähän hienommaksi, jos ei muuta.
Nyt en osaa sanoa, että kuinka paljon voin rahaa autoon pistää. Mutta järkikin sen sanoo, että jos aletaan puhumaan isoista summista ja saadaan autoon se 10hepoa lisää niin jätän asian mielelläni sikseen. Laittaa autoa vaikka sitten vähän hienommaksi, jos ei muuta.

Njaah!
http://www.teholastu.com/index.php?main ... ts_id=1018 siinä ois c180 lastu mutta vaikutus taitaapi näkyä pelkästään tuolla ainoastaan lompakossa?
Pidä mersu alkuperäisenä niin saat sen vielä myytyäkin helposti verrattuna räpellettyyn yksilöön.
Ilmansuodattin näyttäisi olevan jo vakiona sen verran isoa kaliiperia, että sen vaihtamisesta saat tuskin mitään muuta tuntuvaa etua kuin kevyemmän lompakon.
C180 kuluttaa melko vähän bensiiniä joten kurvailet sillä tyytyväisenä pari vuotta ja vaihdat sitten vähän menevämpään malliin esim kovasti kehuttuun C230 kompuraan. Kuutosen koneessahan ei sinänsä ole enää järjen kanssa mitään tekemistä, mutta äänet ja täysin värinätön käynti kaikissa olosuhtessa helpottaa bensan janon tuomaa tuskaa. Itseäni C280 hankinta ei ole kaduttanut yhtään. Kerta toisensa jälkeen tuntuu hyvältä vääntää kone käyntiin tähdellä varustella avaimella.
Ilmansuodattin näyttäisi olevan jo vakiona sen verran isoa kaliiperia, että sen vaihtamisesta saat tuskin mitään muuta tuntuvaa etua kuin kevyemmän lompakon.
C180 kuluttaa melko vähän bensiiniä joten kurvailet sillä tyytyväisenä pari vuotta ja vaihdat sitten vähän menevämpään malliin esim kovasti kehuttuun C230 kompuraan. Kuutosen koneessahan ei sinänsä ole enää järjen kanssa mitään tekemistä, mutta äänet ja täysin värinätön käynti kaikissa olosuhtessa helpottaa bensan janon tuomaa tuskaa. Itseäni C280 hankinta ei ole kaduttanut yhtään. Kerta toisensa jälkeen tuntuu hyvältä vääntää kone käyntiin tähdellä varustella avaimella.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
No näinhän se on,kyllä kuutonen on aina kuutonen.Ei tuo kulutus itsellä ainakaan mitään mahdotonta ole,kaupunkiajossa automaatilla oleva C280-96 vie noin 11 litraa sadalle,talvikelissä varvaskaasulla.Noname kirjoitti:Pidä mersu alkuperäisenä niin saat sen vielä myytyäkin helposti verrattuna räpellettyyn yksilöön.
Ilmansuodattin näyttäisi olevan jo vakiona sen verran isoa kaliiperia, että sen vaihtamisesta saat tuskin mitään muuta tuntuvaa etua kuin kevyemmän lompakon.
C180 kuluttaa melko vähän bensiiniä joten kurvailet sillä tyytyväisenä pari vuotta ja vaihdat sitten vähän menevämpään malliin esim kovasti kehuttuun C230 kompuraan. Kuutosen koneessahan ei sinänsä ole enää järjen kanssa mitään tekemistä, mutta äänet ja täysin värinätön käynti kaikissa olosuhtessa helpottaa bensan janon tuomaa tuskaa. Itseäni C280 hankinta ei ole kaduttanut yhtään. Kerta toisensa jälkeen tuntuu hyvältä vääntää kone käyntiin tähdellä varustella avaimella.
Mitäh? Täällä menee 3.6litran bensa (-95) 9 litraa sataselle matka-ajossa siis. Ihan koko jalalla painellaan kaasua mitä nyt tutkaavien poliisien pelossa rajoitellaan hieman. Harvoin joku menee ohi jos yksin ajan....japperi kirjoitti:No näinhän se on,kyllä kuutonen on aina kuutonen.Ei tuo kulutus itsellä ainakaan mitään mahdotonta ole,kaupunkiajossa automaatilla oleva C280-96 vie noin 11 litraa sadalle,talvikelissä varvaskaasulla.Noname kirjoitti:Pidä mersu alkuperäisenä niin saat sen vielä myytyäkin helposti verrattuna räpellettyyn yksilöön.
Ilmansuodattin näyttäisi olevan jo vakiona sen verran isoa kaliiperia, että sen vaihtamisesta saat tuskin mitään muuta tuntuvaa etua kuin kevyemmän lompakon.
C180 kuluttaa melko vähän bensiiniä joten kurvailet sillä tyytyväisenä pari vuotta ja vaihdat sitten vähän menevämpään malliin esim kovasti kehuttuun C230 kompuraan. Kuutosen koneessahan ei sinänsä ole enää järjen kanssa mitään tekemistä, mutta äänet ja täysin värinätön käynti kaikissa olosuhtessa helpottaa bensan janon tuomaa tuskaa. Itseäni C280 hankinta ei ole kaduttanut yhtään. Kerta toisensa jälkeen tuntuu hyvältä vääntää kone käyntiin tähdellä varustella avaimella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Just niin. C 180 on ihan riittävän nopea kulkuväline. -Onpa tehokas, sanoi BMW 325:n omistaja C 180 autoa kokeiltuaan. Muistaakseni olen jostakin lukenut, että testissä C 180:n tehoksi oli saatu reippaasti enemmän kuin tehdas ilmoittaa ja kiihtyvyys oli myös oli myös parempi.Sjalaatti kirjoitti:Rahallisesti, jos homma karkaa käsistä niin jätän asian sikseen ja päästelen vakiolla eteenpäin. Mutta järkikin sen sanoo, että jos aletaan puhumaan isoista summista ja saadaan autoon se 10hepoa lisää niin jätän asian mielelläni sikseen. Laittaa autoa vaikka sitten vähän hienommaksi, jos ei muuta.
_ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Mielenkiinnosta vaan, että onko tuosta kokemusta antaako tehoa ja miten muuttaa moottorin luonnetta?
Teholastu Mercedes-Benz C 180. Tehonlisäys +17hp/26Nm.
http://www.teholastu.com/index.php?main ... ts_id=1018
nyt ku tääki topic nousi esille, niin paikallisen tehomittauspenkin omistaja testasi oman c200 "virittämistä" ilmanputsarin vaihtamalla vapaavirtausmalliin ja tuloksena 3 hevosvoimaa ja 13Nm vähemmän... kyllä kannatti. Mutta imuäänet on mahtavat!
btw joko sjalaatti on saanut viritettyä autonsa?
btw joko sjalaatti on saanut viritettyä autonsa?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Hmmm. 17hp ja 329e. ei pis paha, mutta epäilen vaparissa. Halpaa ois jos sais hepan 20e hinnalla.vilkku kirjoitti:Just niin. C 180 on ihan riittävän nopea kulkuväline. -Onpa tehokas, sanoi BMW 325:n omistaja C 180 autoa kokeiltuaan. Muistaakseni olen jostakin lukenut, että testissä C 180:n tehoksi oli saatu reippaasti enemmän kuin tehdas ilmoittaa ja kiihtyvyys oli myös oli myös parempi.Sjalaatti kirjoitti:Rahallisesti, jos homma karkaa käsistä niin jätän asian sikseen ja päästelen vakiolla eteenpäin. Mutta järkikin sen sanoo, että jos aletaan puhumaan isoista summista ja saadaan autoon se 10hepoa lisää niin jätän asian mielelläni sikseen. Laittaa autoa vaikka sitten vähän hienommaksi, jos ei muuta.
_ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Mielenkiinnosta vaan, että onko tuosta kokemusta antaako tehoa ja miten muuttaa moottorin luonnetta?
Teholastu Mercedes-Benz C 180. Tehonlisäys +17hp/26Nm.
http://www.teholastu.com/index.php?main ... ts_id=1018
Paras järkevä hinta tehosuhde ja ainoa laillinen on tekniikan vaihto ja muutoskatsastus. 1.8=>3.6 tai 4.3 AMG elikkä 3.6=2.31x tehoa ja 4.3=2.53x tehoa. Noin 30-40e per heppa jos ostaa koko auton saksasta ja vaihtaa tekniikan. Suomiautosta joutuu maksamaan jo 50e per lisäheppa.
Itse jo harkitsin että ostais sen täälläkin linkitetyn 20t ajetun 202 pikkukoneella ja vaihtais siihen amg tekniikan

Ja kuten aina (ainakin 99%), koko auton vaihtaminen on kaikkein halvin ja nopein ratkaisu tehontarpeeseen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.