Naftasuuttimien huolto
Naftasuuttimien huolto
Kiitokset viisaammilta tulleista mielipiteistä pumpun säätämisestä. Näyttää siltä että Mersussa on varaa vähän ottaa tehojakin, eikä vielä käy laakerit punaisena... tuntuu 300 D:kin aika laiskalta, vaikka on 3-litrainen, joten ehkä sille pystyy tekemään jotain.
Mites polttoainesuuttimien huolto, sitä ei taida olla huolto-ohjelmassa, mutta onko niitä tarvetta jotenkin huoltaa? Tai vaihtaa? (Täällä puhuttiin joskus ainakin suuttimelta toiselle menevien letkujen lyhyestä iästä/vuodoista, mutta nehän on helppo tsekata ja vaihtaa.)
Vielä kyselen siitä Klaukkalan Dieselistä kokemuksia, etenkin em. pumpunsäädöstä?
Virgil
Mites polttoainesuuttimien huolto, sitä ei taida olla huolto-ohjelmassa, mutta onko niitä tarvetta jotenkin huoltaa? Tai vaihtaa? (Täällä puhuttiin joskus ainakin suuttimelta toiselle menevien letkujen lyhyestä iästä/vuodoista, mutta nehän on helppo tsekata ja vaihtaa.)
Vielä kyselen siitä Klaukkalan Dieselistä kokemuksia, etenkin em. pumpunsäädöstä?
Virgil
Jos kone käy kauniisti ja lähtee hyvin käyntiin, pakokaasu uudella ilman putsarilla OK ... älä missään nimessä koske suuttimiin, se on turhaa (vain rahanmenoa) YLI 780 000km samoilla suuttimilla vaikeuksitta ja matka jatkuu edelleen. Tosi on. Jos haluat moottoria rassata vaihda joku pieni
Bensa auto.
Bensa auto.
Suuttimet kuluessaan rupeavat pisaroimaan polttoainetta, eikä se silloin leviä palotilaan hienoisena sumuna, kuten on tarkoitus. Tällöin savutus kasvaa ja käyntiääni tulee "kolisevammaksi".
Kun suutin on tarpeeksi huonossa kunnossa ja pisarointia tapahtuu paljon, niin siinä on riskinä, että polttoaine tippuu pisarana männän päälle ja palaa siinä. Sellainen palotapahtuma kuluttaa männän lakea ja ajan päästä sinulla on reijitetty mäntä...
Itse kun vaihdatin suutinkärjet vanhaan nakssataseeni niin tunsin alaväännön muuttuneen, sekä talvikäynnistykset olivat helpompia.
Se maksoi senaikaista valuuttaa tuhannen markkaa, enkä missään vaiheessa katunut sitä investointia.

Kun suutin on tarpeeksi huonossa kunnossa ja pisarointia tapahtuu paljon, niin siinä on riskinä, että polttoaine tippuu pisarana männän päälle ja palaa siinä. Sellainen palotapahtuma kuluttaa männän lakea ja ajan päästä sinulla on reijitetty mäntä...
Itse kun vaihdatin suutinkärjet vanhaan nakssataseeni niin tunsin alaväännön muuttuneen, sekä talvikäynnistykset olivat helpompia.
Se maksoi senaikaista valuuttaa tuhannen markkaa, enkä missään vaiheessa katunut sitä investointia.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Toinen asia joka muuttuu suuttimien vanhetessa on avautumispaine.dealer kirjoitti:Kyllä Mersuissa suutinkärjet pitkään kestävät.
Pumpun virittämisen yhteydessä kannattaa kysellä hintaa, jos samalla testataan suuttimet, tuskin kovin kallis homma.
Sen voi tarkistaa aika yksinkertaisella laitteella, ja jos tuntee tarvetta,
vaihtaa sitten suuttimien kärjet. Teetettynä hyvin kallista, mutta harrastaen
muistaakseni 14 € kärki. Samalla kun kärjet vaihtaa, kannattaapi
vaihtaa varmuuden vuoksi suuttimien aluslevyt.
Laite josta puhun, on aika yksinkertainen
hydraulipumppu, jossa on näyttö kiloina, sekä sovitin, jolla saadaan
suutin kiinni systeemiin. Vempele kuulostaa tosi eksoottiselta, mutta on
hyvin yksinkertainen.
Voisin postata kuvankin lähiaikoina vempeleestä, jos
joku ystävällinen sielu kertoisi, miten niitä tänne saa. Minulle kun
kuvien liittäminen on pysynyt vielä täytenä mysteerinä.
REY-529
Eikös esikammiodieseleissä pyritä hieman suurempan pisarakokoon, koska hienojakoinen sumu palaa nopeammin ja aiheuttaa pahimmillaan nakutusta, kun taas suurella pisarakoolla polttoaine höyrystyy maltillisemmin ja palaminen on hallitumpaa. Suuret pisarat ovat sitten asia erikseen.Mesedesi kirjoitti:Suuttimet kuluessaan rupeavat pisaroimaan polttoainetta, eikä se silloin leviä palotilaan hienoisena sumuna, kuten on tarkoitus. Tällöin savutus kasvaa ja käyntiääni tulee "kolisevammaksi".
Kun suutin on tarpeeksi huonossa kunnossa ja pisarointia tapahtuu paljon, niin siinä on riskinä, että polttoaine tippuu pisarana männän päälle ja palaa siinä. Sellainen palotapahtuma kuluttaa männän lakea ja ajan päästä sinulla on reijitetty mäntä...
Itse kun vaihdatin suutinkärjet vanhaan nakssataseeni niin tunsin alaväännön muuttuneen, sekä talvikäynnistykset olivat helpompia.
Se maksoi senaikaista valuuttaa tuhannen markkaa, enkä missään vaiheessa katunut sitä investointia.
Savutus johtuu sitten ilman puutteesta kuten kaikki tietävät, mutta myös tuosta liian suuresta pisarakoosta. Eli jos vapaastihengittävä kone on tukkoinen esimerkiksi pakokaasun takaisinkierrätyksen aiheuttamasta karstasta imusarjassa, ei ilmaylijäämä ole kovin suuri, pahimmillaan alle Lambda 1,0.
Yhtälönä aika uskomaton!???Antti K kirjoitti:Kerran mulle kävi sillä lailla, että viitos sylinterin suuttimen kärjestä oli lohjennut pala, joka jumitti suuttimen auki -> suutin ruikki liruna polttoainetta -> kiertokangen laakeriliuskat päällekkäin -> kampiakseli ja kiertokanki romuna.![]()
(ei merssu mutta vastaava konstruktio)
Vanha ja kulunut kone ajettu lähemmäs miljoona. Oiken muuta syytä en keksinyt kun vain viitosen liuskat oli päällekkäin ja suutin rikki. Onhan aika selvää näin maalaisjärjellä ajateltuna, että viitos sylinterin palamistapahtuma on ollut hieman erillainen kuin muissa sylintereissä.
Saattaa olla että se suutin oli vain viimeinen niitti ennen leviämistä.
Saattaa olla että se suutin oli vain viimeinen niitti ennen leviämistä.
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 655
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Ei ollenkaan harvinainen tapahtuma, olen nähnyt aivan vastaavia tapauksia.
Lähinnä nyt kuitenkin isommissa moottoreissa.
Jos suuttimesta puuttu kärki niin yleensä ko. sylinteri leikkaa kiinni tai tulee laakerivaurio.
Johtuu nesteiskusta ja kuluneesta moottorista.
Lähinnä nyt kuitenkin isommissa moottoreissa.
Jos suuttimesta puuttu kärki niin yleensä ko. sylinteri leikkaa kiinni tai tulee laakerivaurio.
Johtuu nesteiskusta ja kuluneesta moottorista.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Kuva täytyy ensin panna jollekin verkkosivulle, johon voidaan viitata linkittämällä.rey529 kirjoitti:Laite josta puhun, on aika yksinkertainen
hydraulipumppu, jossa on näyttö kiloina, sekä sovitin, jolla saadaan
suutin kiinni systeemiin. Vempele kuulostaa tosi eksoottiselta, mutta on
hyvin yksinkertainen.
Voisin postata kuvankin lähiaikoina vempeleestä, jos
joku ystävällinen sielu kertoisi, miten niitä tänne saa. Minulle kun
kuvien liittäminen on pysynyt vielä täytenä mysteerinä.
Jos ei muuta paikkaa ole tiedossa/käytössä, niin postaa eemelin liitteenä minulle, tuonne LadyBluen sivuille kyllä mahtuu.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
uudet kärjet
Minulla odottaa uudet suutinkärjet asennusta. Reilun kympin oli kappale motonetissä ja ainakin aikaisemmasta kokemuksesta W123:n osalta voin sanoa, että ne kannattaa vaihtaa. Ainakin ääni hiljeni ja lähti kylmänäkin käyntiin heti kaikilla pytyillä.
Ferrarilla johon ne aion vaihtaa on ajettu nyt vajaa 600tkm.
Ferrarilla johon ne aion vaihtaa on ajettu nyt vajaa 600tkm.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Sama projekti on itsellä edessä ja tämän threadin perusteella kuulostaa siltä ettei parane enää viivytellä... Kone käynnistyy keskimäärin 3 sylinterillä alle +5 asteessa ja kolisee kuin naapurin Belarus.
Tuollainen käytös muuten hiipii vaivihkaa. Ensin kone hyrräsi kuin kissa, sitten esiintyi pientä nakutusta aina silloin tällöin (ts. joskus ja jouluna), sitten vähän enemmän, sitten päivittäin ja nyt alkaa olla tyypillisempää että kone nakuttaa kuin että se ei nakuttaisi. Jossa kohtaa laiska omistaja (jonka autotallissa on 20 astetta pakkasta, brr) lopltakin saa aikaiseksi tehdä asialle jotakin...
Henkka
"Jottain tars tehrä"
- Mauno Koivisto
Tuollainen käytös muuten hiipii vaivihkaa. Ensin kone hyrräsi kuin kissa, sitten esiintyi pientä nakutusta aina silloin tällöin (ts. joskus ja jouluna), sitten vähän enemmän, sitten päivittäin ja nyt alkaa olla tyypillisempää että kone nakuttaa kuin että se ei nakuttaisi. Jossa kohtaa laiska omistaja (jonka autotallissa on 20 astetta pakkasta, brr) lopltakin saa aikaiseksi tehdä asialle jotakin...
Henkka
"Jottain tars tehrä"
- Mauno Koivisto
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Kannattaa tarkistaa myös hehkut, jos ei lähde kaikki pytyt kerralla mukaan kylmäkäynnistyksen jälkeen. Rikkinäinen suutin antaa yleensä koneeseen sivuäänen, mikä muistuttaa kuin vasaralla takoisi rautaa. Rikkinäisen suuttimen voi paikallistaa, kun löysää polttoaineputken liitinmutteria yksitellen, suutin kerrallaan. Jos nakutus häviää on siinä suuttimessa vikaa. Pidä rättiä mutterin ympärillä ja ole varovainen roiskuvan polttoaineen vuoksi. Putkissa on kova paine, muista käyttää suojavarusteita.
Venttiilien hydrauliset säätäjät (nostimet) ovat yleisin syy nakuttavaan ääneen. Ääni pahenee mitä huonommaksi menevät. Kerralla kaikki uusiksi ja vanhaan koneeseen tulee tehdasuudet äänet. Itse epäilin ensin suuttimien nakutusta ja pienen testauksen jälkeen totesin suuttimien olevan kunnossa. Nostimien uusinnan jälkeen hyrrää taas nätisti.
Polttoainesuuttimet kannattaa huoltaa ajoissa kuntoon. Viimeistään jos on ongelmia pakokaasujen kanssa, alkavat ääntelehtimään tai on käynnistysongelmia tms. Rikkinäisen suuttimen lorottama polttoaine huuhtelee sylinterin seinämiä ja aiheuttaa ennenaikaisen kulumisen tai polttaa mäntään reiän, tms.
Venttiilien hydrauliset säätäjät (nostimet) ovat yleisin syy nakuttavaan ääneen. Ääni pahenee mitä huonommaksi menevät. Kerralla kaikki uusiksi ja vanhaan koneeseen tulee tehdasuudet äänet. Itse epäilin ensin suuttimien nakutusta ja pienen testauksen jälkeen totesin suuttimien olevan kunnossa. Nostimien uusinnan jälkeen hyrrää taas nätisti.
Polttoainesuuttimet kannattaa huoltaa ajoissa kuntoon. Viimeistään jos on ongelmia pakokaasujen kanssa, alkavat ääntelehtimään tai on käynnistysongelmia tms. Rikkinäisen suuttimen lorottama polttoaine huuhtelee sylinterin seinämiä ja aiheuttaa ennenaikaisen kulumisen tai polttaa mäntään reiän, tms.
Jos joku haluaa...
vaihtaa kaikki suuttimet, niin mulla ois Boschin avaamattomissa paketeissa 4 kpl suuttimia(koko sarja) myytävänä......sopivat 124:een vuoteen -90 saakka...
Oon yrittänyt niitä kaupitella aikaisemminkin, muttei oo löytynyt niin kaukaa viisasta vielä joka ostais, vaikka ei just nyt vielä oiskaan tarvetta.
Ei saa motonetistäkään alle 200 euron, mutta minultapa saa..
040-5231081
Oon yrittänyt niitä kaupitella aikaisemminkin, muttei oo löytynyt niin kaukaa viisasta vielä joka ostais, vaikka ei just nyt vielä oiskaan tarvetta.
Ei saa motonetistäkään alle 200 euron, mutta minultapa saa..

040-5231081
suuttimista
Suutinkärjistä senverran että jos ajaa Meesulla esim. miljoonan, ne tarvii/kannattaa vaihtaa ehkä kahdesti! Toinen juttu että jotain tarvike kärkiä varmaan saa kyllä kympillä kipale, mutta niillä ei kyllä ajeta sitte sitä puolta miljuunaa.. Bosch on merkkinä ihan jees mutta ne teettää ko kamppeet nykyisin pääasiassa Turkissa, raskaskalusto puolelle Brasiliassa, Intiassa ja jopa Kiinasta on tullu, laatu ei aina kovin kaksinen. Ei kannata kuitenkaan laittaa niitä kaikkein halvimpia, säästää väärässä paikassa minun mielestä kun tarvii tehä tosiaan niin harvoin. Hyviä kärkiä saa n. 30.- / kpl. Ja ne liekkirenkaat on paras vaihtaa joka kerta kun käyttää suuttimen irti, vanhat tiivisteet alkaa vuotaa -> nokeaa kärjen joka sitte kuumenee ja saattaa narskahtaa kiinni
Eiköhän esikammiollakin pyritä niin optimiin pisarakokoon kuin vain
Eikös esikammiodieseleissä pyritä hieman suurempan pisarakokoon, koska hienojakoinen sumu palaa nopeammin ja aiheuttaa pahimmillaan nakutusta, kun taas suurella pisarakoolla polttoaine höyrystyy maltillisemmin ja palaminen on hallitumpaa. Suuret pisarat ovat sitten asia erikseen.
110 kilon paineella on mahdollista. Sitten kun suutin kuluu ja avautumispaineet
ovat alta tuon lukeman niin pisarakokokin vääjäämättä suurtenee.
Ton 110 kiloa tempasin siitä vempeleestä, jolla olen omia suuttimia vaihdon
yhteydessä testannut.
REY-529[/quote]
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Käytännössä noilla suuttimilla voi ajaa vaikka koneen loppuun asti, jos haluaa. Ajan mittaan suuttimet kuitenkin kuluvat ja avautumispaineet laskevat. Tästä seuraa pisarakoon suureneminen josta taas seuraa polttoaineen huonompi palaminen. Huonommasta palamisesta seuraa tehojen lasku ja palamattomaksi jäänyttä polttoainetta. Myös dieselille ominainen terävä käyntiääni pehmenee. Jossain vaiheessa osakuormalla ajettaessa pakokaasuista pystyy haistamaan jo palamattoman polttoaineen käryn. Palamaton polttoaine myös valuu männänrenkaiden välistä öljyn sekaan. Vaihtoa on suositeltu noin ½ miljoonan km paikkeilla, mutta kuten sanottua voi niilä kärjillä painella vaikka maailman tappiin asti.
Mulle kävi kerran 123 300 kanssa sellainen, että kone alkoi eräänä kauniina päivänä "rynkyttää" tosi pahasti - koko auto heilui tahdissa mars!
Eipä oikein muuta tullut mieleen kuin suuttimet ja kun ne irrotettiin sain ihastella aivan päreinä olevaa suutinkärkeä.. Uusin suuttimet kaikki ja voin herttinen miten alkoi kone käydä iloisesti ja hyvin! En meinannut malttaa luopua koko vehkeestä, mutta minkäs teit kun vaihtaa piti.
Musta tuli kerralla koeponnistelun ja suutinhuollon ystävä.
Eipä oikein muuta tullut mieleen kuin suuttimet ja kun ne irrotettiin sain ihastella aivan päreinä olevaa suutinkärkeä.. Uusin suuttimet kaikki ja voin herttinen miten alkoi kone käydä iloisesti ja hyvin! En meinannut malttaa luopua koko vehkeestä, mutta minkäs teit kun vaihtaa piti.
Musta tuli kerralla koeponnistelun ja suutinhuollon ystävä.
