M103 sytytystulpista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

M103 sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Mistäköhän johtuu, että Motonetin luettelon mukaan vm 1987 alkaen pitäisi
käyttää BOSCH h8dco -tulppia? Auton käyttöohjekirjan mukaan tulpat olisivat
h7dco (h7dc). Tuo o siinä perässä tarkoittaa "vahvistettu" -käsittääkseni. :?
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Eipä niissä lämpöarvoltaan paljoa eroa ole mutta olen käsittänyt että tuo Boschin seiska olisi paremminkin neloskoneen tulppa. Myyvät muuten KL:ssa tuota H8DCO myös 300:een. Itselläni on tällä hetkellä NGK:t BP6EFS. Tuossa hyvä taulukko tulpista :arrow:

http://www.torun.mm.pl/~ntsf/pliki/mercedes/swiece.htm
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

EPC:kin suosittelee noita kaseja, joten pakko se on uskoa.
KL myy jotain nelikärkisiä hintaan 5,50€, tuskin on paljoa iloa noin vanhassa pannussa? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ihan tästä sivusta :shock: Sen koommin mitään lämpöarvoja tai muitakaan koodeja muistamatta ovat Denson (tietenkin :roll: ) tulpat osoittautuneet hyviksi ainakin omassa koneessa. Luulin alunperin, että siellä oli NGK:t, kun vein pirssin ensimmäiseen huoltoon sen itsellä ollessa. No, siellä oli ollut hovikalifin mukaan Densot, kirjan perusteella 28 tkm ajetut. Sanoin puhelimessa, notta vaihda pois. Nuo uudetkin tulpat olivat sitten Densot ja niillä ajelin yli 40 tkm ilman mitään häikkiä. Nämä uusimmat ovat sitten samaa merkkiä jälleen. Eikä ole investointi paha, 18€ kierros.... :shock: kappalehinta siis saman summan muinaismarkoissa.
Tätä taustaa vasten johonkin yli viiden ekun nelikärkisiin tuskin kannattaa siirtyä, vaikka eihän se niistäkään pyydetty rahasumma köyhäintaloon vie...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Mitenkäs on kun tuo PetriM;n taulukko antaa f;ää h;n tilalle = F8DCO???
Mitä eroa on H;lla ja F;llä, paitsi se että ovat eri kirjaimia? :lol:
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei niitä nelikärkitulppia vanhaan mersuun kannatta todellakaan laittaa.
Pelkkää kaupallista kusetusta.
Puolan teho ei vaan riitä, ennenkuin joissain 124-neliventtiilikoneissa, niissähän on kai kaksi suurtehopuolaa.
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Juha Stoor kirjoitti:Mitenkäs on kun tuo PetriM;n taulukko antaa f;ää h;n tilalle = F8DCO???
Mitä eroa on H;lla ja F;llä, paitsi se että ovat eri kirjaimia? :lol:
Tämä on sitte mutua.

Taitaa olla erinlaisilla tiivistyksillä. Toisessa on prikka ja toisessa kartio
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

ihka eka viesti

Viesti Kirjoittaja M.K »

Juha Stoor kirjoitti:Mitenkäs on kun tuo PetriM;n taulukko antaa f;ää h;n tilalle = F8DCO???
Mitä eroa on H;lla ja F;llä, paitsi se että ovat eri kirjaimia? :lol:

Bossilaisissa tuo "F" tulppa on M14x1,25 tiivisterenkaalla, "H" on sama koko, mutta kartiotiivistyksellä. Ja mitä lämpöarvoihin tulee, niin niissä 2-4 kylmiä (käytössä korkeaviriteisissä moottoreissa), 7-10 kuumia(matala/normaali viritteiset moottorit).
Jos tulpan lämpöarvo on liian kuuma suhteessa moottoriin: Tulppa ei saavuta riittävän korkeaa(normaalia) toimintalämpötilaa, se ei "itsepuhdistu" vaan karstoittuu.
Jos lämpöarvo on liian kylmä...: Tulppa ylikuumenee ja tuloksena on ennenaikainen syttyminen.

Itse uskon noihin(käytössä nyt) Super 4-kärki tulppiin juuri syystä, että ne antaa suht varman liekin myös hivenen karstoittuneina.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin