moro. ku olen ensimmäista subbari projektia laittaa w124 nii kiinnostais et minkä laisen sulakkeen tämä vahvistin vaatii akulta tulevalle joholle?. ei viittis noinki kallista vahvistinta hajottaa väärien sulakkeitten takia . onko 80A liika isoo? kertokaa tietämättömälle
Sulakehan määritetään johdon perusteella eikä vahvistimen.. Eli jatkokysymyksenä minkä kokoinen virtajohto??
http://www.autosound.fi/power/index.html tuossa ohjelma jonka avulla saa helposti laskettua oikean johdon ja sulakkeen..Jossei sulla oo muita vahvareita niin sopiva virtajohto olis 50mm2 ja sulake 200A Maadoitusjohto sit tietenkin saman paksuista..
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
jarno j kirjoitti:joo tommonen 200 ampeerin sulake niin kärsit virta johon runkoon painaa niin ei vielä pala,
Joo-o
Voisitko hieman perustella väitettäsi?
Velipojalla S-1200D:n virtakaapelissa 250A sulake ja monesti päässyt räpsäseen kunnolla maihin,mutta sulake ei ikinä oo palanut...Eli Jarno on kyllä oikeassa.
Olen edelleen samaa mieltä kuin ennekin, että 50mm2 johto ei varmasti ala toimia sulakkeena jos välissä on myös esim. 200A sulake ja suora yhteys maiihin
Vahinkoja ei ole sattunut kuin kerran kun tipahti räikän jatko jakoblokkien väliin ja 250A ANL sulake paloi kyllä per heti!
Liekköhän oli sitte viallinen sulake, mene ja tiedä
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Eihän se 200A sulake palakkaan kovin helposti jos on vaikka 16mm2 virtajohto korostan nyt vielä jos jäi epäselväksi, sulake määräytyy virtajohdon mukaan, ei vahvistimen mukaan!! laskekaa nyt hyvät ihmiset ne sulakkeen koot esimerkiksi tolla autosoundin laskurilla jonka linkitin tonne topicin alkupäähän, ennen kuin auto löytyy hiilenä parkkipaikalta
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
oulaisissa yhellä kaverilla oli kans tommonen 200 ampeerin sulake välissä,virtajohto hankautunut puhki läpiviennin kohdalla pösöstä kaikki sähköt meni aivan sekasi kun ei sulake palanu välissä.
jarno j kirjoitti:oulaisissa yhellä kaverilla oli kans tommonen 200 ampeerin sulake välissä,virtajohto hankautunut puhki läpiviennin kohdalla pösöstä kaikki sähköt meni aivan sekasi kun ei sulake palanu välissä.
Ja virtajohdolla oli paksuutta?
Luultavasti aivan liian vähän 200A sulakkeelle...
Ei noita laskettavissa olevia tosiasioita ihan noin vaan voi kuiten kumota
I=U/R
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
TDsmoke kirjoitti:ny on tullu johot veetty ja laitoon kaks 20mm3 johtoo menehen ja molempihin 80a sulake. ja konkka välis. pelannu ainaki tähä asiti hyvin.
Kuullostaa hieman ohuelta johdolta toi 20mm2:nen . Kun kuuntelet reippaammin ni samalla mittaapas huvikseen vahvistimen terminaaleilta ettei jännite tipu liikaa vahvistimen päässä (ja myös akun navoista ni voit vertailla). Tuo nyt onneksi on ihan Ok pääte kestävyydeltään , mutta esim helixin digit palaa halposti kun jännite notkahtaa liian alhaiseksi.
Paikallinen vahmistimien myyja kehui et on pareet vetää johot kahella 20mm2 ku yhellä 50mm2. ku menee kaks johtoo niin onha siinä tuplasti enemmän liitoksissa pintalaaa viemäs virtaa eteen päin. En tiedä sitte onko perää. mut ainaki tähän asti on soinu yllättävän hyvin.