300 CE 24 '90 pakokaasutestistä läpi, mitenpä sais?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 26.07.2007 13:50
Paikkakunta: Oulu

300 CE 24 '90 pakokaasutestistä läpi, mitenpä sais?

Viesti Kirjoittaja Mape »

Visainen pähkinä purtavaksi kaikille tietäjille..

Tuo kolomesatanen ei menny pakokaasutestistä läpi, johon Veholla ehdotettiin ratkaisuksi ilmamassamäärämittarin ja katalysaattorin vaihtamista. No.

Ensinnäkin minusta tuo katalysaattorin vaihtaminen ei korjaa kokonaan itse ongelmaa (vaikkakin se otsikon mukaisen tilanteen saattaisi ratkaistakin ainakin tänä vuonna). Toisekseen, minusta tuossa nimenomaisessa mööpelissä ei ole ilmamassamäärämittaria niinkuin se tavallisimmin ymmärretään, vaan ilmaläppä-mittariyhdistelmä, jonka hintakin pompsahtaa.

Niin kertoisitteko viisaammat, onko ilmamassamäärämittaria olemassakaan (ja sehän selviää minulle mysö siten, että katson pellin alle kun tiedän mitä etsin), vai voisiko vika olla lambda-anturissa, jos sellaista on? Miten saadaan pakokaasutestistä läpi? Joskus se lämpimällä koneella käy hiukkasen huononoloisesti tuo poti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii, muttei tiedetä miksi.

Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

300 CE 24 '90 Mamman oma
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Tuosta tekniikasta ole nyt niin perillä kun gurut täällä, mutta arvaillaan:
-Ajoitko katin kunnolla kuumaksi, lämpenee aika hitaasti?
-jouduitko odottelemaan pitkään kone sammuksissa ennen mittausten ottoa? (että olisi päässyt jäähtymään).
-lamdahan siellä tietysti on, jos on kerran kattikin. Ovat kuulemma kulutustavaraa (älä osta tarviketta).
-millaisessa ajossa auto normaalisti on, ettei vaan olisi tukossa se katti?

Itsellä oli vähän samanlaista ongelmaa, ei tosin katsastuksessa, mutta polttoaineen kulutus nousi aika karmeeksi. (jotain 25-28L /100km), eli oli varmasti päästötkin ketuillaan. Vetäsin sitten TYHJÄÄ motaria n.100km vähän reippaammin,(itse asiassa 480€:n edestä, väitti konstaapeli, mutta sitten asettui ja on pysynyt). No, kallis korjaushan se oli tuokin, mutta kuntoon tuli. Olisko ollut se katti tukossa vai mikä, mutta polkaisua vaille se vaan oli. En kuitenkaan kehota laittomuuksiin...

-vanha kikkahan on laittaa tyhjähköön tankkiin reilusti jäänestoa, jolloin se hapettaa palamista. Mutta kikkailuahan se vaan on.

Voisit laittaa tänne vähän niitä mitattuja arvoja näkyville, niin niistä voisi nämä palstan todelliset mootorimiehet päätellä jotain.

Jos viisaammat jatkaa tästä...

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

hmm

Viesti Kirjoittaja Make »

Itelläni tuollainen ollut,ja jos sytkäpuoli ei o kohallaan,ei bensa pala puhtaasti,eli tulpat,jakajankansi+pyörijä+johdot uusiksi,jos on käynti epäpuhdasta,katti kestää auton iän(melkein)!ja ite kun katastin,laitoin sinolia tankkiin,kyllä puhdasta näytti mittarit.
. :lol:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllähän lambda-anturi voi vikaantuessaan kääntää arvot vähän sinne päin.
Helpommalla ja halvemmalla pääsee kun nuo sytkäasiat hoiaa ensin kuntoon: tulpat, johdot ainakin. Jakajan osat maksaa orginaalina aika paljon mutta muita ei kannata kyllä ostaa.

Mites auto pelaa kylmänä/kuumana, entä kuluttaako epänromaalin paljon? Miten paljon mihin päin ne arvot olivat vinksallaan?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla on ollut se tapa että jos auto on itselle uusi eikä tietoa mitä on huollettu niin tuollaisessa tapauksessa uusiksi ensin tulpat, jakajan kansi & pyörijä. Tulpanjohdot voisi tässä välissä vaikka ensin mitata. Itsellä on luottopaja joka antaa käydä mittamassa arvot (printtaus maksaa); jos ei parannusta niin sitten vaikka tulpanjohdotkin uusiksi.

Se oma luottopaja ainakin Tahoen osalta mittasi volttimittarilla että lambda oli sökö... sitä ennen noiden em toimenpiteiden jäljeen olin kaatanut tankkiin jo suutintenputsausainettakin. Luulisi Vehon osaavan lambdan mitata, vai kysyitkö vaan neuvoja ensin?

Bosch huolto tms voi varmaan mitata lambdan. Ja eikös tuollaisen saa lyötyä testeriin joka kertoo missä vika (vai olenko liian optimistinen? ) .

6 kpl saksan/ruotsintuonteja on ollut aina ilman tuollaisia ongelmia mutta jenkkipelipä se oli lambdan kerinnyt rikkoa 100tkm / 9 v matkalla.

Niin joo ja tosiaan auto on hyvä olla kuuma kun mitataan, eli alle kovaa ajoa maantiellä vähän matkaan sillei että putket ritisee kun mittaus on tehty :lol: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 26.07.2007 13:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mape »

No eipäs ole tietenkään työmaalla mukana nuo mittaustulokset, mutta kaikki muut arvot oli kohdillaan, vain hiilivedyt oli luokkaa kaksinkertaiset hyväksyttyihin arvoihin nähden. Se lambda-arvo oli ok, se kyllä käsittääkseni voi olla kohdallaan, vaikkei anturi pelaisikaan.

Ajoin kyllä auton lämpimäksi ennen katsastusta, ei ollut tulipalopakkanenkaan, mutta hetken joutui odottamaan tosiaan, ennenkuin meesu sisälle otettiin.

Veholla koetin puhua sakkia ympäri, että olisivat säätäneet sillälailla, että menee pakokaasutestistä läpi, ja noista sytkäpuolen palikoista puhuin myös, mutta heidän mukaansa niissä ei ole vikaa. Mitään he eivät autoon vaihtaneet, joskin nuo on kyllä kotipihassakin helppo vaihtaa.

Kylmänä käy ihan mukavasti, lämpimänä se minusta hiukkasen tärryyttää. Auto on kyllä aika vähällä ajolla, ja tuo kattiparka voisi olla tukossa. Eiku polokasemaan ja poliiseja karkuun... Myös jäänestoa on jo hankittu, ootellaan että tankki vajuu! Tuossa kaupungissa ajellessa joku 15-20 litraa menee, eli reilunpuoleisesti, muttei minusta mitenkään älyttömästi. Onko se nyt sitten Foordin jälkeen vain kuvitelmaa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii, muttei tiedetä miksi.

Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

300 CE 24 '90 Mamman oma
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei mene yleensä lambda arvoista läpi katastuksessa, jos sillä puolella olis häikkää :roll:

ja korkeat HC arvot johtuu esim. ilmavuodosta imupuolella, jos tuo HC nyt on se "hiilivety" mikä oli korkealla...

ei sitä ole pakko polkea aina 180 km/h lasissa... pienellä vaihteella saa myös koneelle kierroksia :wink: ja vähän jarrua aina peliin, niin saa rasitustakin ja samalla lähtee ruosteet jarruista... ja kunnon kiihdytyksiä, niitä ei ainakaan vielä ole kriminalisoitu...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mape kirjoitti: Kylmänä käy ihan mukavasti, lämpimänä se minusta hiukkasen tärryyttää. Auto on kyllä aika vähällä ajolla, ja tuo kattiparka voisi olla tukossa. Eiku polokasemaan ja poliiseja karkuun... Myös jäänestoa on jo hankittu, ootellaan että tankki vajuu! Tuossa kaupungissa ajellessa joku 15-20 litraa menee, eli reilunpuoleisesti, muttei minusta mitenkään älyttömästi. Onko se nyt sitten Foordin jälkeen vain kuvitelmaa..
15-20 on kyllä aika paljon jos et jatkuvasti aja kylmällä koneella ja kiusaa volvo-kuskeja liiikennevaloissa :twisted: Jollain tolkulla ajellen pitäis 12-14 l riittää vaikka vähän riehuisikin. Tulisi mieleen, että miten joku lämpötila-anturi -- jos se vaan käy vähän rikkaalla.

Ja sellainen perusasia kuin ilmanputsari? Läpitukkoinen sihti kyllä nostaa kulutusta ja päästöjä. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Kuin tuolla aikasemmin mainittiin ni käytät vähintään niin kuumaks että flekti pyörii, kun niitä arvoja otetaan.

Mulla on ollu aina mb:n 190 ja C:n kanssa noita ongelmia...välillä on pitäny inssille näyttää kuinka se auto lämmitetään.
Avatar
Mape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 26.07.2007 13:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mape »

Joo, ilmanputsariin kurkistin, se ei varsinaisesti ollut mitenkään törkyinen. Uusikin on tilattu, on muuten hiukkasen erinäköinen Mannfilter..

Mitähän tuolta imupuolelta lähtis tutkimaan, jos sieltä vuotoa haarukoi? Se sillälailla vois vähän selittää tuota huonohkoa käyntiä lämpimällä koneella, jos sieltä löytyy jotakin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii, muttei tiedetä miksi.

Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

300 CE 24 '90 Mamman oma
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Suuttimien tiivisteet on ihan perushomma nuissa että vuotaavat.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kaikki imusarjasta alipainetta ottavat letkut tietysti tarkistetaan ekana...
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

Niin kertoisitteko viisaammat, onko ilmamassamäärämittaria olemassakaan
ei ole ilmamassamäärämittaria :)

ilmamassa mittari = että mittarin sisällä on lanka jonka resistanssia mittaamalla selviää menevä ilmamäärä.

ilmamäärä mittari = sisällä on läppä jonka päässä on potentiometri mikä ilmottaa taasen läpän asennon ja siten ilmamäärän.
W124 E250D
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mulla vetelee kans tässä kylä ajussa sellasta 15-20l/100km.
Matka-ajossa tyytyy paljon vähempään.

Mitähän ne arvot on ollu?

Sinoli on yksi kikka puottaa HC arvoja alaspäin.
Ite joskus tehnä sellasen seoksen et 1L Sinolia ja 10L bensaa.

Korkee HC arvot on just sitä että seos ei pala kunnolla.
Sytkäpuoli lähinnä tulpat ja virranjakajan kansi kannattaa katella läpi.

Ja tota imuvuotoo voi tutkailla koneen käydessä ja suihkia starttipilottia tai jarrukliineriä. Jos kierrokset pomppaa niin vuoto siltä löytyy.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 26.07.2007 13:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mape »

Termos pitkästä aikaa,

ja kiitoksia kaikille vastanneille :D!
Vikahan löytyi sytkäpuolelta, virranjakajan kansi vaihdettiin ja pyörijä, sieltä oli hiili kulunut kokonaan kuikkaan. Huoltamolla oikeastaan ihmettelivät, miten se on oikeastaan voinut käydä tuo auto.

Pakokaasutestissä oli tyhjäkäynnillä ajoittain vielä korkeat HC-päästöt, liekö säätöä vailla vai onkohan tuo itsesäätyvää mallia? Toivottavasti ei mitään ohjauslootaa tarvi ruveta vaihtamaan. Joka tapauksessa läpi meni, ilman tuota sinolikikkaakin. Se pannaan korvan taakse...

Tulipahan samalla todistettua tuo, että katalysaattorissa ei ole vikaa. Keljuttaa, että tuollaisia saavat puhua merkkihuollosta, ensimmäisenä tulee väkisinkin mieleen, että k*staan silmään tuota naiskuskia. Noh, onneksi ei ite uskonu kaikkea, mitä sanotaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii, muttei tiedetä miksi.

Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

300 CE 24 '90 Mamman oma
Vastaa Viestiin