Nostajat w124 -300D
Nostajat w124 -300D
Auto on 300D vm-92, nostajat pitää ääntä pienillä kierroksilla. Ääni häviää kierrosten noustessa 1000:een ja öljynpaineen noustessa. Tyhjäkäynnillä öljynpaine 1kg/cm2. Auttaako uudet nostajat jos öljynpaine on alhainen vai voiko Öljynpainetta kohottaa jollain konstilla?
Sami
Melko alhaiselta vaikuttaa tuo sinun öljynpaine. Oliko se MB:n alaraja 0,3 bar. Jos kone muuten pelaa, kiertänee riittävästi öljyt tuollakin paineella.
Epäilenpä, että nostajat ovat "kulahtaneet" ja eivät jaksa pitää tyhjäkäynnillä välystä sopivana. Maximi välys 0,40. Jos välys on suurempi saa nostajalla heittää vesilintua. Yleensä olen uusannut kaikki kerralla, ellei selvästi näe, että yksittäinen nostaja on sanonut työehtosopimuksen irti. Yksitellen tutkiminen vaikeaa, kun välillä pitävät paineensa ja kohta taas nakuttaa.
Nokka-akselin kulumisen estämiseksi kannattaa uusata nostajat riittävän ajoissa. Suuri välys voi kuluttaa myös venttiilien istukoita nopeammin. Jos itse pystyt vaihtamaan tarvikkeisiin menee n.200 ekee. Nokka-akselin laakeripukit on muistettava irroittaa oikeassa järjestyksessä, ettei akseli katkea. Osat merkattava purettaessa, että ne menevät takaisin samoille paikoille ja entiseen asentoon.
Huomaat vaihdon jälkeen uusien nostimien eron, niistä ei välyksiä löydykkään ja kone käy siististi.
Epäilenpä, että nostajat ovat "kulahtaneet" ja eivät jaksa pitää tyhjäkäynnillä välystä sopivana. Maximi välys 0,40. Jos välys on suurempi saa nostajalla heittää vesilintua. Yleensä olen uusannut kaikki kerralla, ellei selvästi näe, että yksittäinen nostaja on sanonut työehtosopimuksen irti. Yksitellen tutkiminen vaikeaa, kun välillä pitävät paineensa ja kohta taas nakuttaa.
Nokka-akselin kulumisen estämiseksi kannattaa uusata nostajat riittävän ajoissa. Suuri välys voi kuluttaa myös venttiilien istukoita nopeammin. Jos itse pystyt vaihtamaan tarvikkeisiin menee n.200 ekee. Nokka-akselin laakeripukit on muistettava irroittaa oikeassa järjestyksessä, ettei akseli katkea. Osat merkattava purettaessa, että ne menevät takaisin samoille paikoille ja entiseen asentoon.
Huomaat vaihdon jälkeen uusien nostimien eron, niistä ei välyksiä löydykkään ja kone käy siististi.
Viimeksi muokannut Pena, Ke 11.02.2004 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei kannata ryhtyä noin isoihin remontteihin suoraan. Kahdesta mersusta ja yhdestä chevy astrosta saatiin nputukset pois kun ensin tehtiin koneeseen Forte-käsittely ja sitten Teboilin HPD:t sisään. Toisella mersulla ajettu tuon toimenpiteen jälkeen n.300tkm ja toisella reilu 100tkm. Letukasta ei ole tietoa miten siihen vaikutti pitemmän päälle. Jotkut mobilin öljyt ei kokemuksen mukaan sovi mersun dieseliin.
E 290TDT Avantgarde
Kannattaa myös tarkistaa öljynsuodattimen "akselin" O-renkaat,pitäs olla 2kpl
alapäässä.
Tuli vaan mieleen,kun painiskelin saman paineongelman kanssa vuosi sitten ja ko. O-renkaat puuttuivat
Noo uudet tilalle, paineet paranivat,mutta nostajat menivät vaihtoon,vaikka pestiin Fortella ohjeen mukaan eli 2purkkia ja reilua tyhjäkäyntiä vartti.(olikohan se vartti vai..en o varma
)
alapäässä.
Tuli vaan mieleen,kun painiskelin saman paineongelman kanssa vuosi sitten ja ko. O-renkaat puuttuivat


Noo uudet tilalle, paineet paranivat,mutta nostajat menivät vaihtoon,vaikka pestiin Fortella ohjeen mukaan eli 2purkkia ja reilua tyhjäkäyntiä vartti.(olikohan se vartti vai..en o varma

Jos öljynpaine on alhainen kannattaa ihan ekaks tarkistaa öljynpumpun ylipaineventtiili. Mäntä yleensä takertelee ylipaineventtiilissä. Puhdista mäntä ja reikä ja kokeile, että mäntä liikkuu takertelematta.
SIELTÄ SE USEIMMITEN VIKA LÖYTYY !!!
Työläs homma, kun joutuu öljypohjan irrottamaan, mutta harrastuksessa ei tunteja ja kustannuksia lasketa.
SIELTÄ SE USEIMMITEN VIKA LÖYTYY !!!
Työläs homma, kun joutuu öljypohjan irrottamaan, mutta harrastuksessa ei tunteja ja kustannuksia lasketa.
Omassa 601 koneessa oli lämpimänä sama juttu. Kylmänä pelasi hienosti mutta läpimänä äänen ilmaantuminen oli tavallista, eikä kierrosten nosto välttämättä auttanut. Kuumana paineet oli alle 1 bar.Toni H kirjoitti:Sama ongelma mutta jo 2kg:n paineilla 200D:ssä. Uskoisin ettei nostimet auta vaan öljypumpun remppa. Onkos jollain kokemusta öljypumppuremontista ja tuloksista?
Nostajien vaihto ei auttanut. Kannentiiviste vuoti kannen oljykanavan paineet vähiin. Ainakin Tammer dieselin mukaan vika on yleinen.
Vaihdoin kannentiivisteen ja ongelma poistui.
Itellä nakuttelee lämpösenä ja useimmiten loppuu kun polkasee kierroksia. Lämpösenä tyhjäkäynnillä oljynpaineet 1.5killoo, muuten tapissa. ajettu lähemmäks 400tkm..tarttis vaihtaa kaikki nostimet uusiin.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"