Muutama kysymys W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

MH_W124 kirjoitti:Ja taas kerran: omapahan on mielipiteeni , eikä kannata ympäri puhua, sen verran itepäisiä kun ollaan :lol: Itse en ole tähän mennessä etusumuvaloista kokenut saaneeni kovin kummoista hyötyä. Eikä noita vauhdissa näillä asetuksilla viitti ruveta rassaamaankaan..Mulla noi valot on suunnattu oikein, mutta niinkuin joku edellä kirjoitti, valo tulee liian ylhäältä. Meikäläisen mielestä etusumuvalojen pitäisi sijaita niin lähellä tienpintaa, kuin mahdollista.
Niin, mutta jos ne on silloin hiukankin suunnattu väärin, vastaantulija häikäistyy. Ja sellaisia valoja on liikenteessä pilvin pimein.
Ei kai lumimyräkällä ole niinkään väliä, onko valot tien pinnassa, vai maskissa hiukan ylempänä. Eikä sateella. Eikä sumukaan yleensä ole paikallaan puolen metrin korkeudessa. Harvoin on sellainen tilanne ollut tien päällä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

spede10 kirjoitti:Ei kai lumimyräkällä ole niinkään väliä, onko valot tien pinnassa, vai maskissa hiukan ylempänä.
No kun nimenomaan on merkitystä. Kun se valo paistaa suoraan niistä hiutaleista vastaan. Kun valot ovat alhaalla, ei heijastu lainkaan yhtä pahasti vastaan omiin silmiin. Oikein suunnatut sumuvalotkin voivat häikäistä vastaantulijaa, olivat ne sitten maskissa tai alhaalla, jos niitä käytetään silloin kun ei kuuluisi. Sumuvaloja saa käyttää, kun näkyvyys on heikentynyt sumun tai sankan lumi- tai vesisateen vuoksi. Ei siis antamaan lisävaloa pimeällä tien pinnan ollessa märkä tai muuten vain pimeällä.

Sumuvalojen väärinkäyttö antaa vain harhan paremmasta näkyvyydestä, vaikka todellisuudessa heikentävät näkyvyyttä. Sellaisella kelillä, kun ei enää pysty ajamaan rajoitusten mukaan huonon näkyvyyden vuoksi, sumuvaloista on oikeasti hyötyä. 80 vauhdissa sumuvalojen valokeila on aivan liian lähellä autoa. Tuossa vauhdissahan auto liikkuu jo yli 20 metriä sekunnissa ja sumuvalot eivät näytä edes tätä matkaa. Tuolla alueella jos vaikka näkee hirven, ei enää ehdi reagoimaan mitenkään. Kun auton lähelle tulee kirkas valo, ei sinne kauemmas, jossa valaistus on hämärämpi ja jonne katse kuuluisi suunnata, näe enää mitään. Ja kovin moni ei tätä usko, vaikka kuinka yrittäisi takoa päähän ja siksi niitä sumuvaloja käytetään jatkuvasti "lisälyhyinä" tuolla tien päällä.
W123 280TE -79
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Yritän kovasti itse viljellä näitä "minun mielestäni.."-ilmauksia ja tosiaan tarkoitan silloin sitä. Mitä hiittä näistä asioista vääntämään kättä, pistäkää ne sumuvalot vaikka katolle mun puolesta. En pidä omia mielipiteitäni automaattisesti oikeina, vaan kokemuksen mukanaan tuomina huomioina. Edellinen kirjoitus oli muuten omasta mielestäni täyttä asiaa.

Ja niille (sille) minun mielestä hyödyllisemmille sumuvaloille, eli takasumuvaloille löytyy hyvä käyttötarkoitus: lumituiskukelillä ne pitää takavalot paremmin sulana, kunhan siellä on sopivan kokoiset polttimot :lol: Uskokaa tai älkää, tämäkin toimii käytännössä.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Raine kirjoitti: Sumuvalojen väärinkäyttö antaa vain harhan paremmasta näkyvyydestä, vaikka todellisuudessa heikentävät näkyvyyttä. Sellaisella kelillä, kun ei enää pysty ajamaan rajoitusten mukaan huonon näkyvyyden vuoksi, sumuvaloista on oikeasti hyötyä. 80 vauhdissa sumuvalojen valokeila on aivan liian lähellä autoa. Tuossa vauhdissahan auto liikkuu jo yli 20 metriä sekunnissa ja sumuvalot eivät näytä edes tätä matkaa. Tuolla alueella jos vaikka näkee hirven, ei enää ehdi reagoimaan mitenkään. Kun auton lähelle tulee kirkas valo, ei sinne kauemmas, jossa valaistus on hämärämpi ja jonne katse kuuluisi suunnata, näe enää mitään. Ja kovin moni ei tätä usko, vaikka kuinka yrittäisi takoa päähän ja siksi niitä sumuvaloja käytetään jatkuvasti "lisälyhyinä" tuolla tien päällä.
Tästä olen samaa mieltä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Tuli tuossa aiemmin kyseltyä hanskalokeron + takakontin valosta kun eivät toimi. No:

Hanskalokeron valossa ei ollut polttimoa ollenkaan :D Ja piti purkaa koko systeemi, kun se muovilipare joka sitä lamppua sytyttää ja sammuttaa, irtosi ja tippui sinne taakse.

Mutta takakontin polttimo oli ehjä, mutta sinne ei tule virtaa. Eikä tullut myöskään sinne katkaisijalle joka tunnistaa onko luukku auki vai kiinni. Katkaisin mitattu ja se on toimiva. Sulakkeet on ehjät. Mistä kannattaisi etsiskellä vikaa?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

lampulle pitäisi tulla jatkuva virta ja kytkimellä ohjataan maata.
autodidakti
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mutta takakontin polttimo oli ehjä, mutta sinne ei tule virtaa. Eikä tullut myöskään sinne katkaisijalle joka tunnistaa onko luukku auki vai kiinni. Katkaisin mitattu ja se on toimiva. Sulakkeet on ehjät. Mistä kannattaisi etsiskellä vikaa?
Takaluukun johtosarja. Paikka: vasen sarana. Johdot poikki?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Takakontin valolle on sama virransyöttö (sähköantenin, sitä ei sinulla ollut) ja takasisävalon kanssa. Toimiiko ne :?:
Jos olet varma, että kytkin pelaa ja maa ohjaus tulee lampulle asti :arrow: on vika virransyötössä valolle.
Jos maa ohjaus ei tule lampulle asti, on todennäköisesti maa johto poikki ed. viestin kuvailemasta paikasta :!:
autodidakti
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Takasisävalo toimii, eli johto taitaa olla tuolta mainitusta paikasta poikki, kiitoksia!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jumetsap kirjoitti:takakontin valosta kun eivät toimi. No:
Mutta takakontin polttimo oli ehjä, mutta sinne ei tule virtaa.
mietityttää... :?
todennäköinen paikka on johtojen katkeamiselle luukun kansi, mutta silloin katkeaa maan saanti.
Jos virtaa ei tule, silloin vika on sisävalon haaroituksen ja takakontin valon välillä.
Eli ota ensimmäisenä mittari käteen ja katso lampulta kumpi puuttuu...
autodidakti
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Perhana, kun sitä on sokea. Kun auton ostin niin kattelin että mitähän johtovirityksiä takakontissa näkyy ja luulin niiden olevan jotain takakajarin johtoja.

No siellä on tuo takakontille menevä johtonivaska ilmeisesti joskus katkennut, kun joka piuha oli jatkettu liittimellä, ja yksi oli irronnut. Johto kiinni ja lamppu syttyi. Pitää korjata liitokset paremmaksi. Juottaminen olisi paras vaihtoehto mutta taitaa olla tuolla kontissa vähän vaikeaa :lol:
Viimeksi muokannut jumetsap, Ti 16.01.2007 08:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Sitten Ei kannata tinata kohtaa, joka joutuu taivutuksille. Tinauksessa johdosta tulee kova.
autodidakti
Avatar
AnselmiPanda
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:44
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja AnselmiPanda »

Missähän mahtaa olla se boksi joka ohjaa noita automaattivaloja? Omassa lankussa on lakannut parkit palamasta, eli ei takavaloja. eli mokkulassa täytyy olla oma piiri parkeille ja H4:sille? Ja ruotsista hain, sumarit eivät piru vie pala kuin parkeilla. :roll:
W124 300E -86 kesälelu
Vectra B2 -00 käyttökiesi
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

On muuten edelleen täällä ruotsissa se laki ettei saa ajaa sumuvalot+ajovalot päällä, pitää olla sumuvalot+parkit jos meinaa sumareilla ajaa.. 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sumuvaloja ei kannata käyttää ajovalojen kanssa, koko hyöty
romuttuu. Sumuvaloja kuuluu käyttää vaan todella paksussa sumussa,
jossa näkyvyys on 30 metriä. Tälaisia kelejä ei Suomessa ole,
joten sumarit voi unohtaa.

Jos sumuvaloja käyttää ajovalojen kanssa hyvässä kelissä, niin
näkyvyys on huonompi kuin ilman sumuvaloja. Se kirkas läikkä
siinä naaman edessä häikäisee, eikä kuljettaja näe kauas hyvin.

Kun vaihdetaan sumuvalot kaukovaloiksi, ne kuuluu säätää
näyttämään kauemmaksi kuin ihan auton eteen. Säädä ne reilusti
ylös. On ehdottomasti hyvä asennus, joskin kallis.
Avatar
AnselmiPanda
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:44
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja AnselmiPanda »

Niin, tietääkö kukaan kuinka tuo ruotsalainen ajovaloautomatiikka toimii? Onko siellä joku boxi vai onko se erilailla kytketty vai mikä? Tietäisi vähän mistä alkaa sitä vikaa etsiä kun ei takavalot pala. Kuitenkin se on hajamieliselle mukava varuste :D
W124 300E -86 kesälelu
Vectra B2 -00 käyttökiesi
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

sivuan hiukan aihetta, missähän päin auton johtosarjaa lähtee rekisterikilven valoille johot? ku ei viittis summassa alkaa purkimaan?

auto 124 250d -91

rekisterivalot ei toimi, ei tuu jännitettä. parkit yms. valot toimii
ei muuten toimi peräkontin sisävalokaan, takamatkustajien sisävalo pelaa. ja vasemman saranan johtosarja näyttää ehyeltä.

missä maapiste?

saahan noille vedettyy takaparkilta virran mut ois ne kiva toimia oikeinkin...
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

johto poikki saranan kohdilta
maapiste vasemmassa taka sivupellissä
autodidakti
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

joo saranassa oli neljä johtoa poikki viidestä, vaikka näytti ensin ehyeltä.

sitten olisi sellanen vika vielä että rikkoutuneen polttimon valo ja abs-valo ei syty missään tilanteessa? mistä alkaa vikaa etsimään? oisko vaan mittaristosta valot rikki? tai otettu edellisen omistajan toimesta pois jatkuvan palamisen takia??

abs:t toimii kyllä ja lamppuja on rikki että molemmat pitäisi kyllä palaa jossain vaiheessa.

kuinka mittaristo lähtee irti?
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

fillarin pinnasta teet vetokoukut
klo 10 ja 14 kohdilta vetoja
lamput irti tai palaneet
autodidakti
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

MH_W124 kirjoitti:Hanskalokeron valon syttyminen vaatii ainakin mulla virran päällä olon (autossa, ei mussa, näsäviisaat..), takapaksin valo tietty toimii ilmankin. Onkos muilla tuon hansikaslokeron kanssa samoin?
Minulla toimii hanskalokeron valo, vaikka virrat ei olisi päällä. Juuri eilen vaihdoin polttimon...
Kovasti oli alkuperäisen oloinen johdotus.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Vastaa Viestiin