Venttiilinvarren kumien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Venttiilinvarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

On muuten hakusalla nuo kumit Lappeenrannassa, joka puolella tilaustavaraa. Tosin Auto-Sunilta en edes kysynyt.

Mutta itse vaihtoon. Vanha konsti tuntuu olevan paineilman käyttö venttiilin pitämisessä ylhäällä. Motonetissa näkyy olevan ihan valmis tulppa-adapterikin tuota varten.
Mutta miksi pitää pelta paineilman kanssa? Eikös saman asian aja kun vaan pyörittää vaan aina vaihdon kohteen olevien venttiilien männän yläkuolokohtaan? Eihän sen venttiili silloin pääse putoamaan alaspäin? Tietysti jos venttiili tulee vähänkin alaspäin, vaikeuttaa se lukituspalojen saantia takaisin...

Onko kukaan tehnyt itse venttiilinjousenpuristinta? Toimistko ihan johonkin reilumpiin pihteihin hitsatut haarukkamalliset kärjet?
Mielestäni aikoinaan vaihdoin voortin OHC koneeseen ihan kahdella meisselillä lautasta alaspainamalla ja sitten lukituspalat pois ottamalla.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Yksi tapa on tökkiä tulpanreiästä narua reilusti männän päälle ja sitten pyörittää mäntä ylös. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Harri126 kirjoitti:Yksi tapa on tökkiä tulpanreiästä narua reilusti männän päälle ja sitten pyörittää mäntä ylös. :wink:
Joo, joku joskus neuvoi laittamaan rautalankaa tms, tuo naru on ehkä jopa parempi vaihtoehto.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Ettei vaan jossain mallissa venttiili putoa liian alas ilman paineilmaa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Niin mihin moottoriin..?
Olen W123-nelos koneisiin vaihtanut kumeja ilman paineilmaa.
Keinuvipu otetaan pois, kun venttiilit on ylhäällä, ja mäntäkin on ylhäällä,
eli ei pitäisi pudota. (silti ajatusta, ja huolellisuutta peliin ).

Kahdella ruuvarilla "sorkkiminen" on tosi taituri hommaa.... hermot siinä varmaan menee, ja muutama lukituspala lentänee kadoksiin :shock:
En lähtisi tekemään ilman kunnon työkalua
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Joo kyllä minäkin olen sitä mieltä että, kannatta käyttää kunnon vehkeitä kiilapaloja irrotellessa. Se kasvattaa kummasti karvoja rintaan kun kiilapala pompsahtaa kannenpäälle ja hakeutuu lähintä öljynvaluma-aukkoa myöten koneen kellarikerrokseen iloisesti kilisten.
Siinä sitä sitten Nortin savu silmää kirvellen hakataan lapasia yhteen.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

:D
Suosittelen, että näissä remonteissa käytetään reilusti rättitavaraa...
Itse sullon kangastukkoja kaikkiin kanaviin, jotka johtaa alakertaan - musta aukko vetää puoleensa metallia :shock:

Nimin.: "Muutaman kerran, läheltä piti"
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jep, kannattaa tosiaan tukkia joka ikinen reikä, mistä vois vaan päästä alakertaan.

joskus tein lootaremonttia jammun wildstaariin, työntötangot oli merkattu nippusiteellä, että tietää kumpi on imu ja kumpi pako puolen tanko. sitten, kun tanko oli jo paikoillaan sivareilla katkasin sen nippusiteen, niin sinnehän se tipahti alakertaan. :x ei muuta, ku kansi pois, pytty pois jne jne..

kannattaa tosiaan olla tarkkana ja pois-sulkea kaikki mahdollinen ylimääräinen työ.
W201 250DT 20V
w201 190E
tak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Ma 22.11.2004 20:06

Omia kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tak »

Tuon venttiilivarren puristimen kyhäilin itse siten että molemmille puolen autoa pystyyn tukevat lankut, sitten auton alta vaaka lankku johon ruuvasin nuo pystyt kiinni,
Ylös samaten vaakalankku ruuveilla pystylankkuihin.
Ylävaakalankun läpi sopivaan kulmaan kierretankoa jota kiristämällä sai ihan hyvin painettua venttiilijousta.
Tietysti kierretangon päähän hitsasin haarukan tapaisen raudan.
Huvittavan näköinen kyhäelmähän tuosta tuli.
Ei oo nyt kuvaa joka kertoisi paremmin tuosta operaatiosta mutta eikun homma tuli tehtyä melko helposti.
W201:en (1.8 bensa) kumit saa vaihdettua nostamalla mäntä yläkuolon kohtaan jolloin venttiilit ei luiskahda alas.
Viimeksi muokannut tak, Su 21.02.2010 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Jos tuolla itänaapurin puolella kuljette,niin kannattaa ostaa Ladan venttiilijousen puristin,käy melkeen merkkiin kuin merkkiin pienellä työstöllä,eikä maksa paljoa olikohan jotain 4 ekua.
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Itse olen laittanut tulpan reikään paksua sähköjohtoa ja kanavat suojannut kankaalla. Kyllä se ruuvarimetodi kahteen pekkaan onnistuu.
Vastaa Viestiin