Venttiilinvarren kumien vaihto
Venttiilinvarren kumien vaihto
On muuten hakusalla nuo kumit Lappeenrannassa, joka puolella tilaustavaraa. Tosin Auto-Sunilta en edes kysynyt.
Mutta itse vaihtoon. Vanha konsti tuntuu olevan paineilman käyttö venttiilin pitämisessä ylhäällä. Motonetissa näkyy olevan ihan valmis tulppa-adapterikin tuota varten.
Mutta miksi pitää pelta paineilman kanssa? Eikös saman asian aja kun vaan pyörittää vaan aina vaihdon kohteen olevien venttiilien männän yläkuolokohtaan? Eihän sen venttiili silloin pääse putoamaan alaspäin? Tietysti jos venttiili tulee vähänkin alaspäin, vaikeuttaa se lukituspalojen saantia takaisin...
Onko kukaan tehnyt itse venttiilinjousenpuristinta? Toimistko ihan johonkin reilumpiin pihteihin hitsatut haarukkamalliset kärjet?
Mielestäni aikoinaan vaihdoin voortin OHC koneeseen ihan kahdella meisselillä lautasta alaspainamalla ja sitten lukituspalat pois ottamalla.
Marko
Mutta itse vaihtoon. Vanha konsti tuntuu olevan paineilman käyttö venttiilin pitämisessä ylhäällä. Motonetissa näkyy olevan ihan valmis tulppa-adapterikin tuota varten.
Mutta miksi pitää pelta paineilman kanssa? Eikös saman asian aja kun vaan pyörittää vaan aina vaihdon kohteen olevien venttiilien männän yläkuolokohtaan? Eihän sen venttiili silloin pääse putoamaan alaspäin? Tietysti jos venttiili tulee vähänkin alaspäin, vaikeuttaa se lukituspalojen saantia takaisin...
Onko kukaan tehnyt itse venttiilinjousenpuristinta? Toimistko ihan johonkin reilumpiin pihteihin hitsatut haarukkamalliset kärjet?
Mielestäni aikoinaan vaihdoin voortin OHC koneeseen ihan kahdella meisselillä lautasta alaspainamalla ja sitten lukituspalat pois ottamalla.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
Joo, joku joskus neuvoi laittamaan rautalankaa tms, tuo naru on ehkä jopa parempi vaihtoehto.Harri126 kirjoitti:Yksi tapa on tökkiä tulpanreiästä narua reilusti männän päälle ja sitten pyörittää mäntä ylös.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
Keinuvipu otetaan pois, kun venttiilit on ylhäällä, ja mäntäkin on ylhäällä,
eli ei pitäisi pudota. (silti ajatusta, ja huolellisuutta peliin ).
Kahdella ruuvarilla "sorkkiminen" on tosi taituri hommaa.... hermot siinä varmaan menee, ja muutama lukituspala lentänee kadoksiin
En lähtisi tekemään ilman kunnon työkalua
Olen W123-nelos koneisiin vaihtanut kumeja ilman paineilmaa.
Keinuvipu otetaan pois, kun venttiilit on ylhäällä, ja mäntäkin on ylhäällä,
eli ei pitäisi pudota. (silti ajatusta, ja huolellisuutta peliin ).
Kahdella ruuvarilla "sorkkiminen" on tosi taituri hommaa.... hermot siinä varmaan menee, ja muutama lukituspala lentänee kadoksiin

En lähtisi tekemään ilman kunnon työkalua
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Joo kyllä minäkin olen sitä mieltä että, kannatta käyttää kunnon vehkeitä kiilapaloja irrotellessa. Se kasvattaa kummasti karvoja rintaan kun kiilapala pompsahtaa kannenpäälle ja hakeutuu lähintä öljynvaluma-aukkoa myöten koneen kellarikerrokseen iloisesti kilisten.
Siinä sitä sitten Nortin savu silmää kirvellen hakataan lapasia yhteen.
Siinä sitä sitten Nortin savu silmää kirvellen hakataan lapasia yhteen.

Suosittelen, että näissä remonteissa käytetään reilusti rättitavaraa...
Itse sullon kangastukkoja kaikkiin kanaviin, jotka johtaa alakertaan - musta aukko vetää puoleensa metallia

Nimin.: "Muutaman kerran, läheltä piti"
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
jep, kannattaa tosiaan tukkia joka ikinen reikä, mistä vois vaan päästä alakertaan.
joskus tein lootaremonttia jammun wildstaariin, työntötangot oli merkattu nippusiteellä, että tietää kumpi on imu ja kumpi pako puolen tanko. sitten, kun tanko oli jo paikoillaan sivareilla katkasin sen nippusiteen, niin sinnehän se tipahti alakertaan.
ei muuta, ku kansi pois, pytty pois jne jne..
kannattaa tosiaan olla tarkkana ja pois-sulkea kaikki mahdollinen ylimääräinen työ.
joskus tein lootaremonttia jammun wildstaariin, työntötangot oli merkattu nippusiteellä, että tietää kumpi on imu ja kumpi pako puolen tanko. sitten, kun tanko oli jo paikoillaan sivareilla katkasin sen nippusiteen, niin sinnehän se tipahti alakertaan.

kannattaa tosiaan olla tarkkana ja pois-sulkea kaikki mahdollinen ylimääräinen työ.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Omia kokemuksia
Tuon venttiilivarren puristimen kyhäilin itse siten että molemmille puolen autoa pystyyn tukevat lankut, sitten auton alta vaaka lankku johon ruuvasin nuo pystyt kiinni,
Ylös samaten vaakalankku ruuveilla pystylankkuihin.
Ylävaakalankun läpi sopivaan kulmaan kierretankoa jota kiristämällä sai ihan hyvin painettua venttiilijousta.
Tietysti kierretangon päähän hitsasin haarukan tapaisen raudan.
Huvittavan näköinen kyhäelmähän tuosta tuli.
Ei oo nyt kuvaa joka kertoisi paremmin tuosta operaatiosta mutta eikun homma tuli tehtyä melko helposti.
W201:en (1.8 bensa) kumit saa vaihdettua nostamalla mäntä yläkuolon kohtaan jolloin venttiilit ei luiskahda alas.
Ylös samaten vaakalankku ruuveilla pystylankkuihin.
Ylävaakalankun läpi sopivaan kulmaan kierretankoa jota kiristämällä sai ihan hyvin painettua venttiilijousta.
Tietysti kierretangon päähän hitsasin haarukan tapaisen raudan.
Huvittavan näköinen kyhäelmähän tuosta tuli.
Ei oo nyt kuvaa joka kertoisi paremmin tuosta operaatiosta mutta eikun homma tuli tehtyä melko helposti.
W201:en (1.8 bensa) kumit saa vaihdettua nostamalla mäntä yläkuolon kohtaan jolloin venttiilit ei luiskahda alas.
Viimeksi muokannut tak, Su 21.02.2010 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.