300 E 24 vm 1991 rivikutosen kannen tiisviste kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Virolainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa

300 E 24 vm 1991 rivikutosen kannen tiisviste kysymys

Viesti Kirjoittaja Virolainen »

Iltaa!

Olen tutkimassa yhtä E300 24v 1991 vm mersua. Myyjä tiesi kertoa, et kerran on kannentiiviste jo vaihdettu ja ventiilien säätöja tehty. Ajettu noin 250 000 km, Muualata olen bongannut, et kysessa on (m104) moottorin tyyppivika.

Osaako joku viisampi kertoa:
- onko kyseessä moottorin tyyppivika, mika korjaantuu kerran kansipahvin vaihtamalla, vai pitaisko varautua tuohon tulevaisuudessakin?
- onko mahdolllista hankkia tai teettä semmoinen kansipahvi, että uskalla kierrokest 6000 asti päästä ilman jälkiseurauksia?

Huomasin autoa tutkiessä, et "pohjapanssari" muovi oli kevyesti öljynen sisäpuolelta. (20 x 20 cm alue kostea) Kannataako kyseesta autoa ollenkaan harkita hankitavaksi, kun vuodon kohta en pystynyt paikantaa..

Mikä ihmen mersun moottori jossa kansipahvi ei kestä... ainut semmoinen kai.. ?

Että pääasiassa siitä 300 E 24 162 kw moottorin kansipahvin vaihtoa ja kestävyyttä koskeva tietoa hakemassa. Olen lukennut tästä foorumista että vaihdettu on jms, mut löytyiskö semmoista mikä kestäis mersun vakiokilometrit?
Paha tauti iski kun hankin tuon auton, nyt ei ole enää aikaa muuhun
Wikke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minun käsittääkseni kannentiivisteen rakennetta on parannettu myöhemmin, eli jos remppa on kerran tehty, homma on kunnossa. Venttiilit säätyvät hydraulisesti, ei tarvitse itse koskea. Öljyä saattaa tiputella jakopään kopan tienoilta, mutta se on tyypillistä. Korjattavissa oleva homma silti. Jos auto toimii kuten pitää, osta pois. Hyvä se on.
1991 420 SE
Virolainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitos vastauksesta, lisäksi öljysta kysyttäva

Kiitos vastauksesta, näita asioita on oikesti vaikee (ja kallista) menna itse arpomaan!

Olis viel semmoinen kysymys et moottorissa oli tarrat 10w40 öljyista ja lisäksi tarra 10w60 ? Ei ole semmoinen vielä vastaan tullut, onks kenelläkään aavistusta mika se semmoinen on? Aafrikkan erämaan tarkoitettu öljy?? :shock:
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

- onko mahdolllista hankkia tai teettä semmoinen kansipahvi, että uskalla kierrokest 6000 asti päästä ilman jälkiseurauksia?
Jep uusi tiiviste on parannettu versio joka ei vuoda niin paljon ulos kuin vanha ja siis kestää paljon paremmin kuin alkuperäinen :) se vika ei kuitenkaan ole sylinterin tienoilla, vaan öljykanavasta moottorin ulkopuolelle, eli uskallat hyvinkin kierrättää vaikka viallisella tiivisteellä. Litkut siis ei sekotu tai mene palotilaan... Paitsi ventiilinkumien kautta jotka on varmaan sun utelemassa autossa kans vaihdettu?

20x20cm läikkä on pieni. Mulla on öljyssä koko panssari :D ja autossa ei ole vikaa. Kerran kun kaataa lusikallisen ohi, niin sillä sen saa jo aikaan 20cm lätäkön.

Oma auto oli 280tkm ajettu kun ostin ja nyt menny 330tkm... 1,5v aikana. Ainoat "ylimääräiset" huollot on ollut hihnankiristimen ja sen rullan vaihto 150€ ja automaatin öljynjäähdyttimen putki 80€ (joka taisi roiskia em. pohjapanssarin täyteen öljyä). kaikki muu ropaaminen ollut määräaikaishuoltoa ja omaa tyhmyyttä/särkemistä.

Niin ja mullahan on tuo viallinen tiiviste ollut kaikki 50tkm ja en aijo vaihtaa sitä ennen ensi talvea... jos sillonkaan. Ei öljyä kulu niin julmetusti kuitenkaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Virolainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ventiili kumeista ei ole tietoa, mut luultavasti vaihdetiin samas yhteydessa.
Ei tuos autossa öljyt lopu ihan heti kesken, täytösmäärä on 6,5 litraa:)

Autossa ei oll huoltokirjaa tai muistinpanoja. Eli tää juttu voi mul mennä tosi hyvin, huonosti tai tosi huonosti.. Menen vielä kerran kattomaan.
Vastaa Viestiin