Do diin, päivää taas kaikille mersuihin hörähtäneille
Kuinkas on, saako w124:ssa kätevästi vaihdettua noita kojelaudan valoja ?
Itselläni on pimeänä tällä hetkellä kuskin puolen lämpötilan säätörulla ja sitten puhaltimen nopeuden säätimen valo. Mitarivalon potikka toimii hieman hakien, eli kun pyörittää niin valot säätyy vähän miten sattuu, noh onneksi tätä ei tarvitse juuri koskaan säätää kun sen kerran on kohdilleen/mieleisekseen saanut, mutta silti, paha vaihtaa ?
Tipi kirjoitti:
Itselläni on pimeänä tällä hetkellä kuskin puolen lämpötilan säätörulla ja sitten puhaltimen nopeuden säätimen valo. :
Kannattaa kokeilla aina ensiksi hakutoimintoa, aika moneen kysymykseen foorumilta löytyy jo vastaus. Mutta kertaus on opintojen äiti:
Vedä puhallussuunnan ja -nopeuden säätimien nupit irti, alta paljastuu polttimot näihin sekä isot mutterit. Irroita mutterit sekä kaksi ristipääruuvia puupaneelin alta, siitä radion yläpuolelta. Kohota/vedä sitten puupaneelia alapäästään ja irroita (huomioi yläpää, ettei jää mitään väliin/halkea). Siitä eteenpäin saa joku muu jatkaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tipi kirjoitti:
Itselläni on pimeänä tällä hetkellä kuskin puolen lämpötilan säätörulla ja sitten puhaltimen nopeuden säätimen valo. :
Kannattaa kokeilla aina ensiksi hakutoimintoa, aika moneen kysymykseen foorumilta löytyy jo vastaus. Mutta kertaus on opintojen äiti:
Vedä puhallussuunnan ja -nopeuden säätimien nupit irti, alta paljastuu polttimot näihin sekä isot mutterit. Irroita mutterit sekä kaksi ristipääruuvia puupaneelin alta, siitä radion yläpuolelta. Kohota/vedä sitten puupaneelia alapäästään ja irroita (huomioi yläpää, ettei jää mitään väliin/halkea). Siitä eteenpäin saa joku muu jatkaa.
P.S. KL-varaosilta saa alkup. mattalamppuja 0,4 W. Veho myy kirkasta 0,34 W polttimoa, joka korvaa tuon matan. Älä laita 1,2 W polttimoita, nuppi kuumenee ja pahimmassa tapauksessa nupin pohja sulaa säätimeen kiinni ja pelkkä "hantaakiosa" jää käteen irrotettaessa nuppia seuraavan kerran.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:P.S. KL-varaosilta saa alkup. mattalamppuja 0,4 W. Veho myy kirkasta 0,34 W polttimoa, joka korvaa tuon matan. Älä laita 1,2 W polttimoita, nuppi kuumenee ja pahimmassa tapauksessa nupin pohja sulaa säätimeen kiinni ja pelkkä "hantaakiosa" jää käteen irrotettaessa nuppia seuraavan kerran.
Sen verran vielä, että 1,2 W polttimoa voi käyttää automaattivaiheisessa W124/W126/W201 jne... valaisemaan vaihdekepin juuren merkintöjä. Siinä ei ole sulmisvaaraa ja vakiopolttimo on liian himmeä.
Muissakin paikoissa saattaa voida käyttää, mutta kantsii ensin tsekata tilanne ja paikka mihin laittaa.
Day Downhill kirjoitti:Sen verran vielä, että 1,2 W polttimoa voi käyttää automaattivaiheisessa W124/W126/W201 jne... valaisemaan vaihdekepin juuren merkintöjä. Siinä ei ole sulmisvaaraa ja vakiopolttimo on liian himmeä.
Muissakin paikoissa saattaa voida käyttää, mutta kantsii ensin tsekata tilanne ja paikka mihin laittaa.
Itse asiassa automaattivaihteen kulissin valo ei ole samanlainen kuin muut kojelaudan valot Se on 2 Watin lamppu.
Leka kirjoitti:Itse asiassa automaattivaihteen kulissin valo ei ole samanlainen kuin muut kojelaudan valot Se on 2 Watin lamppu.
Juu, ainakin W123:ssa se on metallikantainen ja kooltaankin huomattavasti isompi. Valaisee riittävästi. Jostain syystä kaavion valo on omassa autossani punertava... saattaa johtua vanhasta muovista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Juu, ainakin W123:ssa se on metallikantainen ja kooltaankin huomattavasti isompi. Valaisee riittävästi. Jostain syystä kaavion valo on omassa autossani punertava... saattaa johtua vanhasta muovista.
Niinpä niin ja valo on ollut kaikissa tapaamissani W123:ssa punertava Tosi porno.
ainaki omassa 126sessa vaihdekaavion valo tulee valokuitua pitkin kojelaudan sisällä olevasta lampusta... samasta on myös vedetty valokuidut raitisilmasuuttimien hanikoihin... ja keskikonsolin nappeihin... ja hehkuna on sellanen pieni 1.2w lasikanta hehku. eli kuuteen paikkaan on valo otettu yhdestä ainoasta hehkusta... joka palaessaan sammuttaa lähes puoli kojelautaa...
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... soli1.html
mites tuo sisäkierron nappi tossa lämppärin katkasijoiden välissä? lisävaruste vai mikä? en ole tollasta ennen tuolla paikalla nähnyt. ainoastaan ilmastoinnillisissa malleissa olen nähnyt tuota nappia...
miksu.80 kirjoitti:mites tuo sisäkierron nappi tossa lämppärin katkasijoiden välissä? lisävaruste vai mikä? en ole tollasta ennen tuolla paikalla nähnyt. ainoastaan ilmastoinnillisissa malleissa olen nähnyt tuota nappia...
Mulla ainakin on tollanen, eikä ole ilmastointia tahi mitään koodia. Kai se on jotain facelift-kukkoiluja...
miksu.80 kirjoitti:ainaki omassa 126sessa vaihdekaavion valo tulee valokuitua pitkin kojelaudan sisällä olevasta lampusta... samasta on myös vedetty valokuidut raitisilmasuuttimien hanikoihin... ja keskikonsolin nappeihin... ja hehkuna on sellanen pieni 1.2w lasikanta hehku. eli kuuteen paikkaan on valo otettu yhdestä ainoasta hehkusta... joka palaessaan sammuttaa lähes puoli kojelautaa...
¨
Ilmeisesti faceliftin yhteydessä tuo on muuttunut. Minulla menee kuitu vaan vaihdekaavioon. Ja lasikanta 1,2W polttimolla.
Niille raitisilmasuuttimille on oma valonsa ja sitä en ole vielä edes tutkinut, kun on palanut koko ajan. "kop,kop"
Vaihdekaavion valo on pimeänä. Otin irti kolikkokupin ja vaihteensiirtäjän ympärillä olevan puupaneelin, mutta mysteeriksi jäi minkä johdon avulla vaihdekaaviota pitäisi valaista. Jos valo tulee kuidun avulla, niin missä 1.2 w lamppu on: onko se siinä keskikonsolin sisällä, kojelaudassa (lammityslaitteen säätimien takana) vai jossain muualla? Lämmityslaitteen/ilmastoinnin säätimet valaistaan tässä mallissa erillisillä lampuilla (0,4 w).
Vaihdekaavion runko tuntui olevan tiukasti kiinni, joten sinne ei helpolla pääse sisään katsomaan, onko siellä minkä tyyppinen valo. Johtoja näytti sinne menevän, mutta luulen, että ne ovat käynnistyksen estoon liittyvät johdot.
Auto 280 SEA -85.
Polttimon vaihdon helppoudesta (nyppää irti ja vaihda) innostuneena menin minäkin vaihtamaan ilman tulosuunnanvalitsimen polttimoa ja tietenkin se kiekko jäi käteen. Olisko ollu sen verran pakkasta, että se mokoma oli niin tiukassa. Sain sen kuitenkin takaisin silleen "huulille", eli pysyy siinä jos ei yhtään vedä siitä vaan mieluummin vähän painaa pyörittäessä.
Mitähän maksaa uus valitsinkiekko?
Ei sattuis kenelläkään pyörimään nurkissa yhtä ylimääräistä?
E220 kirjoitti:Polttimon vaihdon helppoudesta (nyppää irti ja vaihda) innostuneena menin minäkin vaihtamaan ilman tulosuunnanvalitsimen polttimoa ja tietenkin se kiekko jäi käteen. Olisko ollu sen verran pakkasta, että se mokoma oli niin tiukassa. Sain sen kuitenkin takaisin silleen "huulille", eli pysyy siinä jos ei yhtään vedä siitä vaan mieluummin vähän painaa pyörittäessä.
Mitähän maksaa uus valitsinkiekko?
Ei sattuis kenelläkään pyörimään nurkissa yhtä ylimääräistä?
Eli säätimen "hantaakiosako" jäi käteen, pohjan jäädessä akselin ympärille? Eli nuppi meni niinsanotusti kahtia? Ei hätää, uusi maksaa Vehossa muistaakseni jotain 5-10 euron välillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Korkeussäädössä ei kuulu palaa valoa (siellä valokatk. vieressä).
Meillä kävi samalla tavalla säätönupin kanssa; syynä oli liian tehokas 1,2 W:n polttimo, joka sulatti nupin pohjan kiinni akseliin. Kyllä se sieltä lähtee pienillä meisseleillä kampeamalla tai "virkkuukoukulla" .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Valokatkaisijassa on takasumarin valo ainoa joka palaa.
Uskaltaiskohan sitä alkaa tutkimaan... Ilmeisesti se lähtee samalla lailla nyppäämällä irti kuin noi puhaltimen kiekot?!?
Mistä sitten pääsis sen korkeussäädön taakse vilkasee, joutuuko irrottamaan sen koko ala-osan?
No perskeles? Onko se sitten meillä ollut pimeänä niin pitkään, että en muista siinä ikinä valoa palaneen? M.O.T.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
E220 kirjoitti:Valokatkaisijassa on takasumarin valo ainoa joka palaa.
Uskaltaiskohan sitä alkaa tutkimaan... Ilmeisesti se lähtee samalla lailla nyppäämällä irti kuin noi puhaltimen kiekot?!?
Mistä sitten pääsis sen korkeussäädön taakse vilkasee, joutuuko irrottamaan sen koko ala-osan?
korkeusäädön sen saa ainakin irti kun takaapäin sitä työntää, ei tosin tule kovin ulos koska alipaineletkut on siinä kiinni.
ja oliko niin että korkeussäätö saa valonsa ajovalokatkaisimesta?
Tuossa eka viestissä mainittiin "mittarivalojen vilkkumisilmiö". Itse kärsin siitä 3 vuotta kunnes trippimittaria nollatessa kerran mittarivalot pimeni lopullisesti.
W126:ssa on mittaristo helppo irroittaa. Sitten vaan potikka sieltä takaa irti ja huomasin että kierrejousen muotoinen vastuslanka oli vain hapettunut. Langan sisällä on ollut joskus keraaminen systeemi joka tukee kait jousta - se valahti jauheena alas. Kuitenkin potikan toiminta normalisoitui, mikä on erittäin mukavaa.
Kuriositeettina, autooni on uutena tilattu tehdasasennettu murtohälytin, siellä mittariston takana oli rajakytkin, samanlainen kuin ovissa ja etu-sekä takaluuluissa. Kuulukohan se kaikkiin 126:iin vaiko on osa varashälytintä? Kuuluuko autossani olla moottoritilan valo - en ole sellaista sieltä löytänyt?
karra kirjoitti:Tuossa eka viestissä mainittiin "mittarivalojen vilkkumisilmiö". Itse kärsin siitä 3 vuotta kunnes trippimittaria nollatessa kerran mittarivalot pimeni lopullisesti.
W126:ssa on mittaristo helppo irroittaa. Sitten vaan potikka sieltä takaa irti ja huomasin että kierrejousen muotoinen vastuslanka oli vain hapettunut. Langan sisällä on ollut joskus keraaminen systeemi joka tukee kait jousta - se valahti jauheena alas. Kuitenkin potikan toiminta normalisoitui, mikä on erittäin mukavaa.
Kuriositeettina, autooni on uutena tilattu tehdasasennettu murtohälytin, siellä mittariston takana oli rajakytkin, samanlainen kuin ovissa ja etu-sekä takaluuluissa. Kuulukohan se kaikkiin 126:iin vaiko on osa varashälytintä? Kuuluuko autossani olla moottoritilan valo - en ole sellaista sieltä löytänyt?
No nythän putkahtelee uusia asioita - olen luullut, että missään modernissa Mersussa ei ole ollut moottoritilan valaistusta. ainoa auto, jossa olen kuullut sellaisen olleen, on Lada.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
epk kirjoitti:no onhan w124 konetilassakin oikeen paikka sille valolle, mutta valo tosiaan uupuu multakin
Missä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
epk kirjoitti:no onhan w124 konetilassakin oikeen paikka sille valolle, mutta valo tosiaan uupuu multakin
Missä?
konepellin alareunassa, sisäpuolella tietenkin , siinä pissapoikien johtojen välissä, muoviläpyskä jonka tilalla ilmeisesti moottoritilan valo, lisävaruste näemmä.