CLK W208 JA KESKIN KT4-VANTEET
CLK W208 JA KESKIN KT4-VANTEET
Meni viesti ekaksi väärälle osastolle. laitetaan siis oikealle uudestaan...
Terve!
Olen hommaamassa vm. 2000 olevaan CLK W208:n kesäksi Keskin KT4-vanteita (chrome), eteen ajattelin laittaa 8,5/18 ja taakse 9,5/18 vanteet.
Kysymys kuuluukin, mikä olisi vanteiden oikea et-luku? Olisiko edessä oikea et 30 ja takana tällöin 25 vai pitäisikö lukujen olla kenties suuremmat. Eteen tulisi näillä mitoilla 225/40/18 kumit ja taakse 255/35/18 kumit (halkaisija pysyisi tällöin melko samana, nyt 205/55/16 jokaisessa)
Olen selannut varmasti jokaisen viestin mersuforumin sivuilta, mutta ajattelin nyt silti vielä kysellä mielipiteitä, jos joku osaisi vääntää rautalangasta tyhmemmälle...
Autoon on tulossa kohtapuoliin myös eibach 35mm-madallussarja, ottaako vanteilla kiinni...? Leveyshän kasvaa alkuperäisiin mersun 16 tuumasiin vanteisiin verrattuna melkoisesti.
Kiitos etukäteen avusta, yritän jatkaa edelleen forumin viestien lukemista, jos vaikka ihmeen kaupalla ymmärtäisinkin missä mennään...
Terve!
Olen hommaamassa vm. 2000 olevaan CLK W208:n kesäksi Keskin KT4-vanteita (chrome), eteen ajattelin laittaa 8,5/18 ja taakse 9,5/18 vanteet.
Kysymys kuuluukin, mikä olisi vanteiden oikea et-luku? Olisiko edessä oikea et 30 ja takana tällöin 25 vai pitäisikö lukujen olla kenties suuremmat. Eteen tulisi näillä mitoilla 225/40/18 kumit ja taakse 255/35/18 kumit (halkaisija pysyisi tällöin melko samana, nyt 205/55/16 jokaisessa)
Olen selannut varmasti jokaisen viestin mersuforumin sivuilta, mutta ajattelin nyt silti vielä kysellä mielipiteitä, jos joku osaisi vääntää rautalangasta tyhmemmälle...
Autoon on tulossa kohtapuoliin myös eibach 35mm-madallussarja, ottaako vanteilla kiinni...? Leveyshän kasvaa alkuperäisiin mersun 16 tuumasiin vanteisiin verrattuna melkoisesti.
Kiitos etukäteen avusta, yritän jatkaa edelleen forumin viestien lukemista, jos vaikka ihmeen kaupalla ymmärtäisinkin missä mennään...
Moi!
Kiitos vastauksistanne, meni kyllä vaan snadisti ristiin ku yksi sanoo että sopii, toinen että ei...!
Toisaalta, voihan olla että tossa w210:ssä ja clk:ssa on takakaarissa eroja...Kiitos Jussi-T neuvosta, on muute hienot noi KT1:setkin!! Mitäs sää Jarkki muute clk:n omistajana sitte suosittelisit taakse ja eteen, mites sulla itellä on?
Olisko siis esim ET35 edessä ja takana väärin, tota mulle nimittäin suositeltiin yhdessä toisessa liikkeessä.
Löysin pari sivustoa jossa käsitellään ET/offset lukua, laitetaan ne nyt tänne jos jeesaa jotain saman pulman kanssa painivaa...
http://www.gtsparkplugs.com/WheelOffsetCalc.html
http://www.morfed.net/wheel-offset-calculator/
Tästä viisastuneena olisi todella mukava tietää kuinka paljon vanne voi tulla ulospäin ja missä vaiheessa se alkaa hankaamaan sisältäpäin.
Tältä sivustolta löytyi mallikohtaisia suosituksia, w208:n kohdalta löytyi kyllä noi kaikki aikaisemmat vaihtoehdot.
http://www.mercedeswheels.net/
No, kai se tästä pikkuhiljaa selviää...Peräänkuulutankin muita guruja, auttakaa miestä hädässä...
Kiitos vastauksistanne, meni kyllä vaan snadisti ristiin ku yksi sanoo että sopii, toinen että ei...!

Olisko siis esim ET35 edessä ja takana väärin, tota mulle nimittäin suositeltiin yhdessä toisessa liikkeessä.
Löysin pari sivustoa jossa käsitellään ET/offset lukua, laitetaan ne nyt tänne jos jeesaa jotain saman pulman kanssa painivaa...
http://www.gtsparkplugs.com/WheelOffsetCalc.html
http://www.morfed.net/wheel-offset-calculator/
Tästä viisastuneena olisi todella mukava tietää kuinka paljon vanne voi tulla ulospäin ja missä vaiheessa se alkaa hankaamaan sisältäpäin.
Tältä sivustolta löytyi mallikohtaisia suosituksia, w208:n kohdalta löytyi kyllä noi kaikki aikaisemmat vaihtoehdot.
http://www.mercedeswheels.net/
No, kai se tästä pikkuhiljaa selviää...Peräänkuulutankin muita guruja, auttakaa miestä hädässä...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... light=w208 esim. tuolta voit lukea tuskailusta 9,5" ET35 vanteiden kanssa
Itsellä pyörii 19x8" ET30, edessä 35/245 ja takana 35/255. Edessä tuo 8" ET30 on mun makuun aivan täydellinen eli vanne on kaaren kanssa samassa tasossa ja 245 kumit jää hiukan kaaren sisään, tosin sisäpuolella ei jää kuin muutama milli yläpalloniveleen
Takana vanne jää jo hiukan kaaren sisään mutta mulla on tuossa 10mm spacerit millä takavanteet tulee myös suurinpiirtein kaaren kanssa samaan tasoon. Takana en ole tehnyt minkäänlaisia mittauksia mutta kyllä sinne vielä tilaa jäi tuolla 8" ET30 setillä. Voin vielä mittailla tuon takapään tila puolta kun vetäisen vanteiden sisäpuolille vahat ennen kesäkruisinkeja.

Itsellä pyörii 19x8" ET30, edessä 35/245 ja takana 35/255. Edessä tuo 8" ET30 on mun makuun aivan täydellinen eli vanne on kaaren kanssa samassa tasossa ja 245 kumit jää hiukan kaaren sisään, tosin sisäpuolella ei jää kuin muutama milli yläpalloniveleen

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Kiitos Jarkki, olin itseasiassa joskus aikoinaan jo lukenut tuon postauksen, mutta oli päässyt jo täysin unohtumaan, erittäin hyödyllistä tietoa...!
KT-4-vannetta valmistetaan 18" koossa vain 8,5" tai 9,5" leveenä (kromi). Eli, yritän löytää siihen sopivan ET:n! 8,5/ET30 olisi ilmeisesti passeli eteen, mutta vielä kun löytäisi sopivan taakse... En itsekään jaksaisi muokata autoa turhaan, vanteiden pitäisi mielestäni toimia ihan heittämällä...
Kyllä se siitä...
KT-4-vannetta valmistetaan 18" koossa vain 8,5" tai 9,5" leveenä (kromi). Eli, yritän löytää siihen sopivan ET:n! 8,5/ET30 olisi ilmeisesti passeli eteen, mutta vielä kun löytäisi sopivan taakse... En itsekään jaksaisi muokata autoa turhaan, vanteiden pitäisi mielestäni toimia ihan heittämällä...
Kyllä se siitä...

Itselläni takana pyörii 10x19" ET30 275/30R19 ja madallusta -50 mm. Mun makuuni täydellinen kombinaatio. Tosin, vanne voisi olla pikkaisen leveämpi, mutta tuolloin ET:n on oltava pienempi ja lokasuojaa on leivottava enemmän ulospäin. Nyt tilaa renkaan ja lokasuojan ulkoreunan välillä on vain millejä.
Kiitos sway-bar!!! Yritän tosta laskeskella miten 9,5 levee toimis, olishan toi mun kokoonpano toisaalta vähä kapeempi niin vanteeltaan kuin kumiltaan...
ET35:sta seuraava koko 9,5" vanteella tais olla ainoastaan ET25, eli kaaria saattaa joutua pahimmassa tapauksessa rullailemaan, yläsuunnassa siis...
ET35:sta seuraava koko 9,5" vanteella tais olla ainoastaan ET25, eli kaaria saattaa joutua pahimmassa tapauksessa rullailemaan, yläsuunnassa siis...
Noniin, laskeskelin tossa ET-laskurilla että pitäisihän sen 9,5/18/ET25-vanteen mahtua taakse. Melkein heti tämän jälkeen sainkin vahvistuksen saksasta, Keskinin omistajalta, että oikea setti w208:n olisi juurikin 8,5/18/ET30 eteen ja 9,5/18/ET25 taakse...! (iha tuv-lapun mukaan) Jes!
Eli, kiitokset kaikille vastanneille! Toivottavasti tästä kaikesta on hyötyä myös muille asian kanssa painiville...!
Vanteet lähteekin sitte seuraavaksi tilaukseen, vielä pitäis päättää mistä hommais kumit...ja ennenkaikkea mitkä kumit. Laittelen kuvia sitte ku valmistuu. Moro!
Eli, kiitokset kaikille vastanneille! Toivottavasti tästä kaikesta on hyötyä myös muille asian kanssa painiville...!
Vanteet lähteekin sitte seuraavaksi tilaukseen, vielä pitäis päättää mistä hommais kumit...ja ennenkaikkea mitkä kumit. Laittelen kuvia sitte ku valmistuu. Moro!
RENKAAT...!
Moro!
Ajattelin pistää pientä väli updatea. Vanteet lähti aikaisemmin tänään tilaukseen tuolta:
http://www.undergroundmotorsport.net/
Tilasin sitte äsken myös kumitkin. Aikaisemmat renkaani ovat olleet ns. "laatumerkkejä". Nyt sekä kesä että talvinakot ovat Continentalit. Päädyinkin sitten testejä ja ulkomaalaisia sekä kotimaisia käyttäjäkokemuksia luettuani Hankook Ventus V12 Evo K110-nakkeihin!
Hankook k110 pärjäs hyvin viimevuotisessa Autobildin testissä:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/AutoBi ... 5235315661
Ovat ilmeisesti myös pärjänneet erinomaisesti jossain uudessa saksalaisessa (?) testissä.
http://www.hankooktireusa.com/press/pre ... xtKeyword=
Tossa vielä jotain lisäinfoa (pdf-tiedosto, latautuu melko hitaasti...):
http://shhtyres.com.sg/images/tyres/pas ... gh_V12.pdf
Monet käyttäjät hehkuttivat hiljaisuutta ja erinomaista ajettavuutta. Tossa yksi esimerkki, 225/40/18, mutta kylläkin mazdan3:n alla:
http://www.mazda3forums.com/index.php?topic=138574.0
Hinnoissa oli jälleenkerran hurjiakin eroja, kannattaa kyllä aina verrata. Halvimmalla löysin ne Nordenrengas-nettikaupasta. Eteen tuli tosiaan 225/40/18 ja taakse 255/35/18. Kalliimmillaan noista pyydettiin muualla 700-800€, tuolla 540€ kaikkine kuluineen.
Että sellasta, kohtapuolii lähteeki eibach pro-kit alle, tulis vaa noi renkaat ja vanteet vauhdilla...!
Ajattelin pistää pientä väli updatea. Vanteet lähti aikaisemmin tänään tilaukseen tuolta:
http://www.undergroundmotorsport.net/
Tilasin sitte äsken myös kumitkin. Aikaisemmat renkaani ovat olleet ns. "laatumerkkejä". Nyt sekä kesä että talvinakot ovat Continentalit. Päädyinkin sitten testejä ja ulkomaalaisia sekä kotimaisia käyttäjäkokemuksia luettuani Hankook Ventus V12 Evo K110-nakkeihin!
Hankook k110 pärjäs hyvin viimevuotisessa Autobildin testissä:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/AutoBi ... 5235315661
Ovat ilmeisesti myös pärjänneet erinomaisesti jossain uudessa saksalaisessa (?) testissä.
http://www.hankooktireusa.com/press/pre ... xtKeyword=
Tossa vielä jotain lisäinfoa (pdf-tiedosto, latautuu melko hitaasti...):
http://shhtyres.com.sg/images/tyres/pas ... gh_V12.pdf
Monet käyttäjät hehkuttivat hiljaisuutta ja erinomaista ajettavuutta. Tossa yksi esimerkki, 225/40/18, mutta kylläkin mazdan3:n alla:
http://www.mazda3forums.com/index.php?topic=138574.0
Hinnoissa oli jälleenkerran hurjiakin eroja, kannattaa kyllä aina verrata. Halvimmalla löysin ne Nordenrengas-nettikaupasta. Eteen tuli tosiaan 225/40/18 ja taakse 255/35/18. Kalliimmillaan noista pyydettiin muualla 700-800€, tuolla 540€ kaikkine kuluineen.
Että sellasta, kohtapuolii lähteeki eibach pro-kit alle, tulis vaa noi renkaat ja vanteet vauhdilla...!

Moro!
Ton koon K110 oli sitte finito Nordenrenkaan varastolta, lupasivat kuun puoliväliin tulevan lisää, eilen tulikin meili että pistivät ne postiin, ei varmaan iha viel huomenna, mutta varmaanki jo ens viikosta perillä... Noooh, tämähän ei haittaa, ilmat on ollu mitä ne on ollu ja vanteetki saapu vasta eilen! Laittelen kyllä heti infoa millaset ovat kuha saan alle...!
Ton koon K110 oli sitte finito Nordenrenkaan varastolta, lupasivat kuun puoliväliin tulevan lisää, eilen tulikin meili että pistivät ne postiin, ei varmaan iha viel huomenna, mutta varmaanki jo ens viikosta perillä... Noooh, tämähän ei haittaa, ilmat on ollu mitä ne on ollu ja vanteetki saapu vasta eilen! Laittelen kyllä heti infoa millaset ovat kuha saan alle...!

Moro!
Ollu sen verran kauniita ilmoja, että on fotojen laitto viivästynyt...
Eli, vanteet ja renkaat tulivat! Ja ovat muuten todella hiljaiset noi hankookit, mahtavat ajettavat kaikin puolin! Eibachin pro-kit 30mm madalluksella on nyt myös alla, sehän vielä jonkun aikaa tossa asettuu ennenkuin on lopullisessa ryhdissään.
Tässä kuva viime kesältä, ilman mitään modauksia:

Loput kuvat tällä viikolla kuvattuja:






Laittelen uusia kuvia kuhan uudet etuvalot saapuvat...!
Ollu sen verran kauniita ilmoja, että on fotojen laitto viivästynyt...

Eli, vanteet ja renkaat tulivat! Ja ovat muuten todella hiljaiset noi hankookit, mahtavat ajettavat kaikin puolin! Eibachin pro-kit 30mm madalluksella on nyt myös alla, sehän vielä jonkun aikaa tossa asettuu ennenkuin on lopullisessa ryhdissään.
Tässä kuva viime kesältä, ilman mitään modauksia:

Loput kuvat tällä viikolla kuvattuja:







Laittelen uusia kuvia kuhan uudet etuvalot saapuvat...!

Ai että, onhan se nyt eri auto!
Ei tainnut kovin uraherkkäkään tulla?
Laitoit siis pelkät eibachin madallusjouset? Mitä olet tykännyt, oletko päässyt kokeilemaan reippaammassa mutka-ajossa että miten pelaa vakioiskarien kanssa? Noilla eibacheilla ei tosin varmaan myöskään kolise paikat hampaista näillä Suomen huippukuntoisilla päällysteillä?

Ei tainnut kovin uraherkkäkään tulla?
Laitoit siis pelkät eibachin madallusjouset? Mitä olet tykännyt, oletko päässyt kokeilemaan reippaammassa mutka-ajossa että miten pelaa vakioiskarien kanssa? Noilla eibacheilla ei tosin varmaan myöskään kolise paikat hampaista näillä Suomen huippukuntoisilla päällysteillä?
w208 CLK 320
Kiitoksia Sway-Bar ja Rankkuri!
Jes, projektorit tulossa, ihan normilampuilla, ei xenonit (eipi oo lampunpesijöitä autossa), etuvalot ovat samanlaiset kuin tässä W208:ssa:
http://mymbonline.com/forum/uploads/img_9491_127.jpg
Kyyti on todella mukavaa, yllätyinkin oikein miten pehmeätä, mutta samalla jämäkkää ajo onkaan!
Mutkat on ilo vetää lujaa, eikä tullut uraherkkä, edelleen mennään eteenpäin ku kiskoilla, ratista määrätään minne mennään!
Auto ei myöskään enään "niiaa" jarrutettaessa tai esimerkiksi vauhdilla liikkeelle lähtiessä, kaikinpuolin mentiin siis parempaan suuntaan ajettavuudessa!
Alkuun mennään tosiaan noilla alkuperäisillä iskunvaimentimilla, niiden kunto on nimittäin kuin uutta vastaava (ostin auton viimekesänä, edellinen omistaja juuri tuonut luxemburgista, oli 45000 ajettu). Koska madallus oli siis vain 30mm, ei tarvetta niiden vaihtoon myöskään ollut. Kuulemma alkuperäisillä, jos ne ovat vaan hyväkuntoiset, pärjää oikein hyvin! Jos ja kun tulee tarvetta uusille, laitan varmaankin Bilsteinin tai Konin "lyhkäsemmät".
Pitää vielä katsoa viikon tai pari miten toi jousitus asettuu, kuulemma vielä elää jonkin aikaa, ainahan tota voi vielä hienosäätää lyhkäsimmillä kumeilla...
Jes, projektorit tulossa, ihan normilampuilla, ei xenonit (eipi oo lampunpesijöitä autossa), etuvalot ovat samanlaiset kuin tässä W208:ssa:
http://mymbonline.com/forum/uploads/img_9491_127.jpg
Kyyti on todella mukavaa, yllätyinkin oikein miten pehmeätä, mutta samalla jämäkkää ajo onkaan!


Alkuun mennään tosiaan noilla alkuperäisillä iskunvaimentimilla, niiden kunto on nimittäin kuin uutta vastaava (ostin auton viimekesänä, edellinen omistaja juuri tuonut luxemburgista, oli 45000 ajettu). Koska madallus oli siis vain 30mm, ei tarvetta niiden vaihtoon myöskään ollut. Kuulemma alkuperäisillä, jos ne ovat vaan hyväkuntoiset, pärjää oikein hyvin! Jos ja kun tulee tarvetta uusille, laitan varmaankin Bilsteinin tai Konin "lyhkäsemmät".
Pitää vielä katsoa viikon tai pari miten toi jousitus asettuu, kuulemma vielä elää jonkin aikaa, ainahan tota voi vielä hienosäätää lyhkäsimmillä kumeilla...

Anna mennä Rankkuri, ite ainakin tykkään tosi paljon...! Tuntuu autoki suorituskykysemmältä, iha ku ois tullu heppoja lisää! 
Ite tilasin jouset täältä:
http://www.drwheelgoods.fi/index.htm
joku n.220€ oli eibach pro-kit, H&R:n jouset oll saman hintaiset... Asennuksen joudut hoitaa muualla, toi vaan toimittaa! Erittäin asiantunteva palvelu ja halvat hinnat!!

Ite tilasin jouset täältä:
http://www.drwheelgoods.fi/index.htm
joku n.220€ oli eibach pro-kit, H&R:n jouset oll saman hintaiset... Asennuksen joudut hoitaa muualla, toi vaan toimittaa! Erittäin asiantunteva palvelu ja halvat hinnat!!
Nuohan on halo-projektorit, jotka ovat manuaalisesti säädettävät. Ota paljon kuvia niistä ja kerro niiden asennuksesta. Olen itse vaihtamassa OED xenonit joko projektoreihin (sähköinen korkeuden säätö) tai halo-projektoreihin 8....12000K xenoneilla (manuaalinen säätö). Ostamasi halo-projektorit ovat todella hyvän näköiset ja nuorentavat autoa todella paljon.
Sway-bar kirjoitti:Nuohan on halo-projektorit, jotka ovat manuaalisesti säädettävät. Ota paljon kuvia niistä ja kerro niiden asennuksesta. Olen itse vaihtamassa OED xenonit joko projektoreihin (sähköinen korkeuden säätö) tai halo-projektoreihin 8....12000K xenoneilla (manuaalinen säätö). Ostamasi halo-projektorit ovat todella hyvän näköiset ja nuorentavat autoa todella paljon.
Joo, en tiedä mistä sain päähän et kysyit xenoneita, tyhjää pää täynnä...

Halo-projektorit on joo, noilla ulkomaalaisilla forumeilla ollu viimesen vuoden ajan se kovin juttu, hienoja mersuja kyllä ollu ne mihin noi on lykätty... Otan kuvia laitosta, itsehän en noita asennuksia hoida, jouset laitto kaveri Veholla ja Renkaat vanteille ja alle Underground Motorsport-liike:
http://www.undergroundmotorsport.net
Samasta paikkaa tulee valot, löyty ihan "ohi valikoiman", ei taida olla vielä kuvia niistä sivuilla... Mutta, otan todellakin fotoja lamppujen asennusprosessista! Ite en uskalla alkaa puskuria irrottelemaan, vaikkakin hyviä DIY-ohjeita löytyykin.
Nuo "tehtaan kumit" voi olla oikeastaan mitkä vaan, riippuu ihan varustetasostawokki kirjoitti:Nyt on ihan ne "tehtaan laittamat normikumit". Kattelen jonku aikaa miten tasottuu, sitte hienosäädetään pienemmillä kumeilla jos tarvetta! Mikäs se alkuperäisen numero muuten onkaan, onko se sillon vitonen jos asteikko on yhdestä viiteen...?

Kun käännän eturenkaat tappiin asti saat kädellä kokeiltua mitkä kumit siellä on elikkä niissä kumeissa on tuollaisia nystyröitä:

1 nänni tarkoittaa pienimpiä kumeja ja 5 isoimpia.
Takana taitaa joutua irroittamaan renkaan että saat tarkastettua mitkä kumit siellä on. Takana erillaisia kumeja on 4 eri kokoa 5 sijaan.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
vanteet
On kyllä hyvän näköset vanteet,paljon ne tuli maksamaan?8,5" et 30 eessä,ja 9,5 et 25 takana,näin ymmärsin?Ja tuliko pultit mukaan?
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
jarkki kirjoitti:Nuo "tehtaan kumit" voi olla oikeastaan mitkä vaan, riippuu ihan varustetasostawokki kirjoitti:Nyt on ihan ne "tehtaan laittamat normikumit". Kattelen jonku aikaa miten tasottuu, sitte hienosäädetään pienemmillä kumeilla jos tarvetta! Mikäs se alkuperäisen numero muuten onkaan, onko se sillon vitonen jos asteikko on yhdestä viiteen...?Eli tiettyhän reilummin varusteltu yksilö painaa enemmän kuin neekerimalli ja noilla kumeilla hienosäädetään sitä korkeutta että se pysyy samana varusteista riippumatta.
Kun käännän eturenkaat tappiin asti saat kädellä kokeiltua mitkä kumit siellä on elikkä niissä kumeissa on tuollaisia nystyröitä:
1 nänni tarkoittaa pienimpiä kumeja ja 5 isoimpia.
Takana taitaa joutua irroittamaan renkaan että saat tarkastettua mitkä kumit siellä on. Takana erillaisia kumeja on 4 eri kokoa 5 sijaan.
Jes, takana on korkeus mun makuun aika täydellinen, edessä odotellaan miten tasottuu... Pitää kokeilla mikä numero siellä onkaan...! Jenkeissä porukka laittaa tonne E-mersun kumeja, ykkösen kumi pitäis olla ilmeisesti hieman matalampi kuin clk:lle tarkoitettu.
http://www.benzworld.org/forums/w208-cl ... ads-2.html