Missä osataan korjata Tempmaticeja?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nutria CE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 17.06.2008 19:39
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Missä osataan korjata Tempmaticeja?

Viesti Kirjoittaja Nutria CE »

Auto on W124-korinen 220CE vm 1993 ja kyseessä on mahtava peli. Autossa on myös ilmastointi; ei se täysautomaattinen versio vaan vakio. Jokin aikaa sitten alkoi lämmityslaite tarjoilla pääsääntöisesti vain joko kuumaa tai tulikuumaa. Oireet ovat melko tavalla samanlaiset kuin tässä jutussa: http://mbca.cartama.net/showthread.php?t=13211

Eräs ilmastointispesialistiksi tunnettu korjaamo antoi maksullista valohoitoa ja sanoi että vehje on kunnossa.

Kun näyttää siltä että tarkistettavia mahdollisia vikakohtia (sensorit, potikat, alipaineletkut, alipaineventtiili jne.) on monta (katso alla oleva linkki), olisi kiva yrittää korjauttaa mokoma jossakin jossa tämä värkki ihan oikeasti osataan. Netin perusteella tähänkin on olemassa testiohjelma ja –laitteistoa. Itseltä puuttuu tällä hetkellä aikaa ja paikka tarkemmalle tutkimiselle ja auto on vielä päivittäisessä käytössä.

http://www.cacavas.com/mb/TTM.html

Mihin Mersu kannattaisi viedä hoitoon niin että tuloksia tulee ja kuski ei mene konkurssiin?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14201
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Parasta olisi tietysti jos joku asiantunteva foorumilainen, joka tuntee systeemin, tulisi katsomaan aihetta :-).

Mutta kannattaa tsekata ensinnä lämmitys-/ilmastointilaitteen sisäilman anturin imuri. Jälkimmäisessä linkissäsi siihen viitataan neljännessä kappaleessa. Itse imuri löytyy hanskalokeron/pelkääjän potkupahvien takaa:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=71299

Tämän toiminnan voinet tsekata itsekin esim. paperinpalakonstilla ennen vientiä korjaamolle tms., yksi etsintäkohde vähemmän.

PS. Nutria on muuten sikasiisti ja harvinainen väri.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nutria CE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 17.06.2008 19:39
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Nutria CE »

Paperinpalalla ja tulitikun savulla kokeillen näyttäisi että ei ole imua. Sieltä se vika saattaa hyvinkin löytyä. Laitan ratkaisun tähän perään jahka homma on saatu hoidettua.

Nutria (ruskea metalliväri) on puhtaana komea - rapaisena aika synkän näköinen...
J H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 28.01.2009 18:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja J H »

Kokeilin omastani tuon paperinpalaniksin, siinähän se pysyi! Olenkin aiemmin ihmetellyt, että mikä ritilä siinä oikein on. No, hyvä juttu, tietää että toimii.

Miten kuumaa ilmaa pitäisi kuumimmillaan tulla lämmityslaitteesta, jos moottori on lämmin? Lämpöä kyllä tulee, mutta Saabiin verrattuna väittäisin, että kuumimmillaankaan ei ole läheskään yhtä lämmintä ilmaa, kuin Saappaassa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14201
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

J H kirjoitti:Kokeilin omastani tuon paperinpalaniksin, siinähän se pysyi! Olenkin aiemmin ihmetellyt, että mikä ritilä siinä oikein on. No, hyvä juttu, tietää että toimii.

Miten kuumaa ilmaa pitäisi kuumimmillaan tulla lämmityslaitteesta, jos moottori on lämmin? Lämpöä kyllä tulee, mutta Saabiin verrattuna väittäisin, että kuumimmillaankaan ei ole läheskään yhtä lämmintä ilmaa, kuin Saappaassa.
Mikäs se suurin lukema on kiekossa... 26 vai 32? Vaan taitavat olla enemmän osviitaksi. Omasta mielestäni sillä kuumuudella ei ehken ole niin väliä, vaan kuinka tehokkaasti lämpö leviää matkustamoon. Ehkä näissä magneettiventtiili- ym. ohjatuissa ei ehkä tule niin kuumaa kuin perinteisissä systeemeissä (ainakaan Mersulla), muistelen että vanhassa Ässässäni tuli todella kuumaa ilmaa kuumimmillaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nutria CE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 17.06.2008 19:39
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Nutria CE »

No niin. Vihdoin kun aikataulu antoi myöden, vietin viihtyisän iltapäivän Mersua purkaen ja kasaten. Vaikka tuohon pieneen flektiin (aspirator, AC blower jne.) pääsee käsiksi purkamalla hanskalokeron, ei homma ole mikään nautinto - varsinkaan takaisinlaitto. Makaroonisormet pitäisi olla - tai sitten pitäisi purkaa kojelautaa enemmän. Olen mielestäni nähnyt joskus vastaavanlaisen moottorin kauko-ohjattavassa leluautossa...

Mysteeriksi jää missä se vika nyt sitten oli, mutta purin ja putsasin vehkeen, kokeilin toiminnan kasasin ja laitoin takaisin. Samaten purin ja kasasin siitä taustapeilin yläpuolelta. Koeajolenkillä lämpötilan ohjaus tuntui menevän juuri sillä lailla kuin pitääkin. Näin muodoin en nyt tässä vaiheessa siis viitsi tehdä enempää. Kolmella purkilla (CRC, paineilma ja kontaktispray) pärjättiin.
Vastaa Viestiin