E220 avain ei käänny virtalukossa
E220 avain ei käänny virtalukossa
Tyttöni osti pari kuukautta sitten mersu e220:n (-96 diesel).
Muutaman kerran ihan satunnaisesti auto on tehnyt sitä, että avainta ei saa käännettyä virtalukossa. Sitten hetken päästä (muutama sekunti) on kuitenkin toiminut ihan normaalisti.
Nyt sitten tänään jouduimme pariin kertaan käyttämään puoli tuntia siihen, että avain kääntyi. Ekalla kerralla oli rattilukkokin päällä ja toisella kertaa ei.
Mittarikentän valot (siis alaosa, jossa kellonaika yms.) jäävät lisäksi päälle vähäksi aikaa, mutta sammuvat sitten vähitellen. En tosin tiedä kuuluuko niiden toimia normaalistikin niin, koska en aja jatkuvasti sillä autolla tai yleensäkään ymmärrä mitään autoista.
En tiedä, mikä loppujen lopuksi vaikutti siihen, että avain lopulta suostui kääntymään ja saimme startatuksi. Yritin varovaisten kääntämisyritysten lisäksi rempata vähän kaikkia nappuloita (valoja yms.). Ekalla kerralla starttasi valojen päälle laiton jälkeen. Toisella kertaa se ei auttanut. Toisella kertaa starttasi, kun soitin kyytiä paikalle.
Saatiin auto onneksi parkkipaikalle ja tyttö testasi käynnistämistä myös vara-avaimilla ja niiden kanssa oli kuulemma sama juttu. Eivät käänny virtalukossa.
Mitenkähän lähdemme nyt tätä selvittämään? Autoa ei välttämättä saa korjaamolle, jos ei starttaakaan sinä aamuna. Voiko vika mitenkään olla avaimissa? Miten sen voi varmistaa?
Muutaman kerran ihan satunnaisesti auto on tehnyt sitä, että avainta ei saa käännettyä virtalukossa. Sitten hetken päästä (muutama sekunti) on kuitenkin toiminut ihan normaalisti.
Nyt sitten tänään jouduimme pariin kertaan käyttämään puoli tuntia siihen, että avain kääntyi. Ekalla kerralla oli rattilukkokin päällä ja toisella kertaa ei.
Mittarikentän valot (siis alaosa, jossa kellonaika yms.) jäävät lisäksi päälle vähäksi aikaa, mutta sammuvat sitten vähitellen. En tosin tiedä kuuluuko niiden toimia normaalistikin niin, koska en aja jatkuvasti sillä autolla tai yleensäkään ymmärrä mitään autoista.
En tiedä, mikä loppujen lopuksi vaikutti siihen, että avain lopulta suostui kääntymään ja saimme startatuksi. Yritin varovaisten kääntämisyritysten lisäksi rempata vähän kaikkia nappuloita (valoja yms.). Ekalla kerralla starttasi valojen päälle laiton jälkeen. Toisella kertaa se ei auttanut. Toisella kertaa starttasi, kun soitin kyytiä paikalle.
Saatiin auto onneksi parkkipaikalle ja tyttö testasi käynnistämistä myös vara-avaimilla ja niiden kanssa oli kuulemma sama juttu. Eivät käänny virtalukossa.
Mitenkähän lähdemme nyt tätä selvittämään? Autoa ei välttämättä saa korjaamolle, jos ei starttaakaan sinä aamuna. Voiko vika mitenkään olla avaimissa? Miten sen voi varmistaa?
- AnselmiPanda
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:44
- Paikkakunta: Kauhajoki
Kai se on tuo vanhanaikainen avain? Musta muovimötikikkä, josta saa käännettyä metallisen avaimen esiin. Ovet kuitenkin avautuvat/sulkeutuvat kauko-ohjauksella painamalla siitä muovimötikän nappulasta (oikeaan etuoveen käy myös avain).DBFI kirjoitti:Onko 96 210-korissa vanhanaikainen avain vaiko IR-avain? Jälkimmäinen ei oikein kulumalla mene rikki.
Näin hataraa on siis ymmärrys tässä päässä.
On se sitten mekaaninen virtalukko ja tuo aiempi kommentti kuluneesta lukkopesästä paikallaan.marja_220 kirjoitti: Kai se on tuo vanhanaikainen avain? Musta muovimötikikkä, josta saa käännettyä metallisen avaimen esiin. Ovet kuitenkin avautuvat/sulkeutuvat kauko-ohjauksella painamalla siitä muovimötikän nappulasta (oikeaan etuoveen käy myös avain).
Näin hataraa on siis ymmärrys tässä päässä.
Tuossa on varmaan transponderi avaimessa mutta tämän ikäisissä ei ajoneston pitäisi vaikuttaa avaimen kääntymiseen ja jos molemmat avaimet toimivat huonosti niin eiköhän virtalukko pidä laittaa vaihtoon.
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Hei - korjaanpa kuitenkin samantien mitä täytyy tehdä; edellä olevat ohjeet virtalukonvaihdosta eivät ole oikein.
Itselläni on myös -96 mallinen 210 mersu, jolle muutama kuukausi taapäin käsi samalla lailla kuin sinun mersullesi - joten tiedän missä vika on ja mitä pitää korjata.
Auton virtalukon lukkosylinteri on kulunut loppuun - tyyppivika mersussa. Oheinen video näyttää miten se lukkosylinteri vaihdetaan vanhemman mallin mersuun.
http://www.youtube.com/watch?v=H2kAIA2-sZ8
Valitettavasti 96-mallisessa on hiukan erilainen irrotussysteemi - ei ole reikiä, joihin videon mukaisesti työnnettäisiin rautalangat ja sylinteri saataisiin vedettyä ulos. 96-mallisessa on erikoinen työkalu siihen työhön - joten kätevin on viedä auto MB-korjaamon pikahuoltoon, jossa he vaihtavat lukkosylinterin.
Uusia lukkosylintereitä saa kahdentyyppisiä: joko uudella avaimella - maksaa alle 100 eur ja asennus suoraan hyllystä saman tien, jota suosittelenkin tai sitten tilaamalla auton omiin mekaanisiin lukkoihin sarjoitetulla avaimella. Jälkimmäinen maksaa yli 200 euroa ja toimitusaika reilun viikon.
Kannattaa ostaa pelkkä halpaversio. Avaimen kiinnität siihen vanhaan infrapunaohjaimella toimivaan linkkuavainperään - ja silloin sinulla on mukana koko ajan se alkuperäinenkin mekaansien lukon avain.
ISO ongelma sinulla on siinä, että avain ei montaa kertaa enää pyörähdä helposti lukossa ennen kuin sinun on se korjattava! Lukkopesän vaihtotiolanteessa avain on oltava pyöräytetty I-asentoon lukossa ja sekin voi olla kohta sinulle vaikeaa! Joten mene vaihdattamaan lukkopesä nyt - äläkä turhaan kuluta lukkoa enää!
Saat virta-avaimen käännettyä lukossa napauttamalla avainta kääntäessäsi samanaikaisesti esim. vasaran ja tukevan ruuvimeisselin avulla lukkosylinteriä avaimen viereen. Täräys auttaa avainta kääntymään. Eli ota vasara ja ruuvimeisseli autoon!
Itselläni on myös -96 mallinen 210 mersu, jolle muutama kuukausi taapäin käsi samalla lailla kuin sinun mersullesi - joten tiedän missä vika on ja mitä pitää korjata.
Auton virtalukon lukkosylinteri on kulunut loppuun - tyyppivika mersussa. Oheinen video näyttää miten se lukkosylinteri vaihdetaan vanhemman mallin mersuun.
http://www.youtube.com/watch?v=H2kAIA2-sZ8
Valitettavasti 96-mallisessa on hiukan erilainen irrotussysteemi - ei ole reikiä, joihin videon mukaisesti työnnettäisiin rautalangat ja sylinteri saataisiin vedettyä ulos. 96-mallisessa on erikoinen työkalu siihen työhön - joten kätevin on viedä auto MB-korjaamon pikahuoltoon, jossa he vaihtavat lukkosylinterin.
Uusia lukkosylintereitä saa kahdentyyppisiä: joko uudella avaimella - maksaa alle 100 eur ja asennus suoraan hyllystä saman tien, jota suosittelenkin tai sitten tilaamalla auton omiin mekaanisiin lukkoihin sarjoitetulla avaimella. Jälkimmäinen maksaa yli 200 euroa ja toimitusaika reilun viikon.
Kannattaa ostaa pelkkä halpaversio. Avaimen kiinnität siihen vanhaan infrapunaohjaimella toimivaan linkkuavainperään - ja silloin sinulla on mukana koko ajan se alkuperäinenkin mekaansien lukon avain.
ISO ongelma sinulla on siinä, että avain ei montaa kertaa enää pyörähdä helposti lukossa ennen kuin sinun on se korjattava! Lukkopesän vaihtotiolanteessa avain on oltava pyöräytetty I-asentoon lukossa ja sekin voi olla kohta sinulle vaikeaa! Joten mene vaihdattamaan lukkopesä nyt - äläkä turhaan kuluta lukkoa enää!
Saat virta-avaimen käännettyä lukossa napauttamalla avainta kääntäessäsi samanaikaisesti esim. vasaran ja tukevan ruuvimeisselin avulla lukkosylinteriä avaimen viereen. Täräys auttaa avainta kääntymään. Eli ota vasara ja ruuvimeisseli autoon!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Hyvät neuvot annoit!Chili kirjoitti:Oheinen video näyttää miten se lukkosylinteri vaihdetaan vanhemman mallin mersuun.
<<<
Valitettavasti 96-mallisessa on hiukan erilainen irrotussysteemi
<<<
Tyttö luki liian nopeasti viestisi ja tuijotteli videota muutaman kerran ja oli vakuuttunut, että "kuule, kyllä mä sen itse vaihdan". Maalailimme jo näkyä, jossa dokumentoin vappuna videolle, kun blondi käy parkkiksella virtalukon kimppuun rautalankoineen. Sen videon olisin kyllä laittanut youtubeen. Ehkä onni onnettomuudessa, että tähän vuosimalliin tarvitaan se erikoistyökalu ja meidän ei siksi ole mahdollista itse ruveta sähläämään. Voisi vauriot olla korjauksia suuremmat.
Video oli muuten tosi hyvä. Kaikkea sitä löytyykin, kun tietää ja osaa etsiä!
Soittelemme huomenna korjaamolle ja eiköhän se auto sitten saada ainakin tuolla ruuvari-vasarakonstilla jotenkin liikkeelle. Sitä avainta ei sitten tietenkään siellä toisessa päässä saa taas kääntää nollille.
Kirjoittelen vielä, jos tapauksessa ilmenee outoja mutkia. Kiitos sinulle ja kaikille muillekin hyvistä neuvoista ja henkisestä tuesta!!! Hienoja tyyppejä täällä.
Jäi vielä sanomatta, että sen mustan muovisen näköisen kehyksen siitä virtalukon ympäriltä saa pyöritettyä pitävillä sormenpäillä pois. Kannattaa pyörittää pois ennen sillä ruuvarilla naputteluakin, niin jos hiukan lipsahtaa siihen mustalle osalle ruuvari, niin ei jää jälkiä turhaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Mersu kulkee taas! Kävimme konsultoimassa tältä palstalta löytämäämme Rollen Tähtihuoltoa vielä ennen sitä ruuvari-vasara –temppua. Siellä vakuutettiin, että kyllä se käyntiin lähteen vielä ilman sitäkin. Aivan varmasti.
Luja usko sai meidät siis vielä kerran virta-avainta vääntelemään.
Iso-blondi istutettiin ratin taakse, koska kärsivällisyys oli suurempi. Pikku-blondi kävi sillä välin meikkaamassa, syömässä ja ottamassa nokosia. Aikaa kului tovi jos toinenkin. Iso-blondin kärsivällisyyden viime rippeet olivat jo käsillä, kun auto lopulta tunnin ja kahdenkymmenen minuutin kuluttua starttasi.
Matka kotiparkkikselta autohuoltoon oli yhtä kärsimystä. Pelkäsimme koko ajan, että auto sammuu vaikka liikennevaloihin (kengurubensaa) tai että vielä korjaamon pihassa itse vääntäisimme sen vaistomaisesti sammuksiin.
Tuskien taipaleen jälkeen saavuimme korjaamolle kuin ambulanssit teho-osaston eteen. Korjaus sujui yhdessä hujauksessa. Rolle on kyllä tähtensä ansainnut!
Herttoniemen Vehosta tosin myytiin blanco lukkopesä (tai mikä lie oikea termi) vaikka olimme ostamassa samaan avaimeen sopivaa ja varaosamyyjälle annettiin oikein rekisteriotekin ym. Olo oli muutenkin kuin siinä Speden rautakauppasketsissä. Mutta mitäs pienistä!
Luja usko sai meidät siis vielä kerran virta-avainta vääntelemään.
Iso-blondi istutettiin ratin taakse, koska kärsivällisyys oli suurempi. Pikku-blondi kävi sillä välin meikkaamassa, syömässä ja ottamassa nokosia. Aikaa kului tovi jos toinenkin. Iso-blondin kärsivällisyyden viime rippeet olivat jo käsillä, kun auto lopulta tunnin ja kahdenkymmenen minuutin kuluttua starttasi.
Matka kotiparkkikselta autohuoltoon oli yhtä kärsimystä. Pelkäsimme koko ajan, että auto sammuu vaikka liikennevaloihin (kengurubensaa) tai että vielä korjaamon pihassa itse vääntäisimme sen vaistomaisesti sammuksiin.
Tuskien taipaleen jälkeen saavuimme korjaamolle kuin ambulanssit teho-osaston eteen. Korjaus sujui yhdessä hujauksessa. Rolle on kyllä tähtensä ansainnut!
Herttoniemen Vehosta tosin myytiin blanco lukkopesä (tai mikä lie oikea termi) vaikka olimme ostamassa samaan avaimeen sopivaa ja varaosamyyjälle annettiin oikein rekisteriotekin ym. Olo oli muutenkin kuin siinä Speden rautakauppasketsissä. Mutta mitäs pienistä!