Xenon valot lakkasivat toimimasta! =(

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
väyrynen97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 13.01.2008 14:18

Xenon valot lakkasivat toimimasta! =(

Viesti Kirjoittaja väyrynen97 »

Elikkäs muutama päivä sitten alkoi ilmetä sellaista vikaa että välillä vasemman puolen xenon valo syttyi kun laittoi valot päälle ja välillä taas ei, nyt ei enää syty lainkaan, polttimo vaihdettu viime syksynä (kesti noin puoli vuotta jos sitäkään, tarvike polttimo)!
No en kerinnyt edes sitä toista polttimoa hakemaan kun alkoi toiseltakin puolelta olemaan sellaista ilmassa että oikean puoleinen xenon polttimo ei välillä syttynyt ja väillä taas syttyi!
Lähdin tänään töistä, auto käymään ja laitoin valot päälle niin ainoastaan oli se vasemman puoleinen polttimo pimeänä ja oikea polttimo toimi, no pääsin kotiin ja katsoin niin eihän se oikean puoleinenkaan toiminut enää! No siinä yritin sammuttaa valoja ja taas päälle mutta sekään ei auttanut, autonkin taisin jossakin välissä sammuttaa ja yritin taas mutta tuloksetta!

Voiko vika tosiaan olla noissa polttimoissa että molemmat menee lähes yhtä aikaa vai pitääkö lähteä hakemaan vikaa jostain muualta? Mistäs saisi hyviä ja suht halpoja xenon polttimoita mitkä kestäisi enemmän kuin puoli vuotta? Mersun alkuperäiset maksaa noin 200euroo mut niin kalliita en rupee ostamaan, ajan vaikka ilman valoja mut noin kalliita en osta?
Jos olet korjaillut valoja niin laitas hieman tarkemmin tietoja missä oli vikaa!

Ja auto on mb w210 280 -97
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tuolta tilasin omaani polttimot:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 206000K%22
On ollut käytössä nyt noin puoli vuotta ja ainakin vielä toimii moitteetta. (itsellä 6000K)
kannattaa vaihtaa molemmat yhtä aikaa. kun toinen ei toimi niin toinen saa enemmän virtaa, mikä rasittaa poltinta. Kun vaihdat toiseen uuden niin ei mene kauaa kun saat vaihtaa toisenkin, ja sen jälkeen taas toisen ja taas toisen jne.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

JeremyH kirjoitti:kannattaa vaihtaa molemmat yhtä aikaa. kun toinen ei toimi niin toinen saa enemmän virtaa, mikä rasittaa poltinta. Kun vaihdat toiseen uuden niin ei mene kauaa kun saat vaihtaa toisenkin, ja sen jälkeen taas toisen ja taas toisen jne.
Näin sanotaan aina (oisko perujaan jostain halogeenien aikakaudelta), että molemmat samaan aikaan, mutta itse en ole sitä noudattanut, toinen ei-palanut polttimo on kestänyt jo 3 vuotta siitä kun toinen kärähti, että ei ne nyt kovin samaan aikaan näytä menevän. Eikä huomaa kumpi on kumpi, eli värisävyä ei ole (kuin aluksi tietysti, mutta kyllä se menee ohi parissa päivässä). Ostin kyllä kerralla kaks, mutta toinen on ollu autotallissa jo siis samat 3 vuotta. Tietysti jos haluaa varmuuden vuoksi vaihdella monen kympin lamppuja niin mikäs siinä, kyllähän ne ihkauutena on kirkkaampia hieman.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei kannata ostaa noita kiinatarvike polttimoita. Ja korkeintaan 5000K, 4300K vielä parempi valoteho. Saksasta omaan tilasin parin Philipsejä, n.60€ posteineen. Osramit tai philipsit, en itse muita enää laita, jotain ihme merkkisiä tilasin kerran suominettikaupasta, pimeän tullen heitin ne hyllylle takasin...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

masaf1 kirjoitti:Näin sanotaan aina (oisko perujaan jostain halogeenien aikakaudelta), että molemmat samaan aikaan, mutta itse en ole sitä noudattanut, toinen ei-palanut polttimo on kestänyt jo 3 vuotta siitä kun toinen kärähti, että ei ne nyt kovin samaan aikaan näytä menevän. Eikä huomaa kumpi on kumpi, eli värisävyä ei ole (kuin aluksi tietysti, mutta kyllä se menee ohi parissa päivässä). Ostin kyllä kerralla kaks, mutta toinen on ollu autotallissa jo siis samat 3 vuotta. Tietysti jos haluaa varmuuden vuoksi vaihdella monen kympin lamppuja niin mikäs siinä, kyllähän ne ihkauutena on kirkkaampia hieman.
Itselläni kävi niin että kun vaihdoin vasemmalle uuden, niin 1kk ja sain vaihtaa oikeallekkin. sen jälkeen meni 1½kk ja taas oli vasen pimeänä. Vaihdoin molemmat -> puoli vuotta mennyt eikä mitään vikaa.
Ja tuo ensimmäinen mikä kesti yht. vain 2½kk oli Phillips mikä maksoi 95€
Ei kannata ostaa noita kiinatarvike polttimoita. Ja korkeintaan 5000K, 4300K vielä parempi valoteho. Saksasta omaan tilasin parin Philipsejä, n.60€ posteineen. Osramit tai philipsit, en itse muita enää laita, jotain ihme merkkisiä tilasin kerran suominettikaupasta, pimeän tullen heitin ne hyllylle takasin...
Kyllä minä noilla olen ihan hyvin nähnyt. Vai onko kyse siitä etten tiedä paremmasta? aina ollut +6000K lamput.
Ja jos Mersun alkup. maksaa 200€ niin noita 30€ polttimia saa aika monta. Ja polttimon vaihto ainakin omassa autossani on niin helppoa että ei haittaisi vaikka sen joka vuosi joutuisikin tekemään. (n. 10min molempien vaihto)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

AM kirjoitti:Ei kannata ostaa noita kiinatarvike polttimoita. Ja korkeintaan 5000K, 4300K vielä parempi valoteho. Saksasta omaan tilasin parin Philipsejä, n.60€ posteineen. Osramit tai philipsit, en itse muita enää laita, jotain ihme merkkisiä tilasin kerran suominettikaupasta, pimeän tullen heitin ne hyllylle takasin...
Autotarvikeliikkeestä philipsit ja hyvin on kestänyt. Ensin säästin ja tilasin tuollaiset halvat Kiina polttimot(eräs nettikauppa Suomessa) jossa 6000K ja ihmettelin miten huonosti näkee. Puoli vuotta kestivät ja sitten ostin nuo philipsit ja taas näkee. Philipsit oli 70 egee kappale...ja nuo Kiina versiot 40 egee kappale.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Autossa tai polttimossa on todella jotain vikaa, jos xenoni palaa rikki jo 2,5 kk:ssa. Ennemminkin noiden pitäis kestää minimissään 2,5 vuotta / 100 000 km aika helposti.
väyrynen97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 13.01.2008 14:18

Viesti Kirjoittaja väyrynen97 »

Autotarvikeliikkeestä ostin silloin puolivuotta sitten muistaakseni Osram merkkisen xenon polttimon mikä kesti sen puolivuotta, kuulin vain jotain huhuja että osramin tarrat olis liimattu siihen kiina version pakettiin kiinni mut itse en silloin sitä huomannut katsoa, mutta se voi olla ihan vain puhetta!!! Mistä ja millaiset nyt kannattaa ostaa??? Philips vai???
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

masaf1 kirjoitti:Autossa tai polttimossa on todella jotain vikaa, jos xenoni palaa rikki jo 2,5 kk:ssa. Ennemminkin noiden pitäis kestää minimissään 2,5 vuotta / 100 000 km aika helposti.
no taisi sitten olla vikaa siinä Phillipsissä. Ainakin nuo "kiinatarvikkeet" toimii vaikka mitään muutoksia en autoon tehnyt.
Ainakin itse ostan mielummin halpaa paskaa kuin kallista paskaa.
Niille joille ei kiinalaiset kelpaa niin tuolta löytyy ns. "Germaaneja" alle kahella sadalla. (huom. Phillipsin polttimot valmistetaan ties missä mutta pakataan saksassa, eli se että paketissa lukee Germany ei tarkoita että se olisi valmistusmaa)
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... ucts_id=31
Varmaan jostain saa halvemmallakin mutta näin äkkiä katottuna tuo oli halvin.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
väykky97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 06.11.2005 01:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja väykky97 »

Eipä auttanut xenon polttimon vaihto joten se ohjausboxi (sytytin) ilmeisesti rikki! Nyt kun vielä löytäis sellaisen boxin jostain!
väykky97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 06.11.2005 01:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja väykky97 »

No niin vaihdoin vasemman puolen sytytysboksin ja alkoi toimimaan mut ajoin kaksi päivää ni tänään meni toiselta puolelta pimeäksi perkule! =( Pääsin kotiin ni sammutin valot ja laitoin päälle ni valo muuttu siniseksi, oliskos mahdollisesti sytytin vai polttimo viallinen, mitäs mieltä ootte? Se on muutaman kerran tehny sitä että ei välillä syttynyt mut se oli sillo kun se toinen puoli oli rikki ni vaikuttaakohan se jotenkin tohon toisen puolen valoon?
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

JeremyH kirjoitti: no taisi sitten olla vikaa siinä Phillipsissä. Ainakin nuo "kiinatarvikkeet" toimii vaikka mitään muutoksia en autoon tehnyt.
Ainakin itse ostan mielummin halpaa paskaa kuin kallista paskaa.
Niille joille ei kiinalaiset kelpaa niin tuolta löytyy ns. "Germaaneja" alle kahella sadalla. (huom. Phillipsin polttimot valmistetaan ties missä mutta pakataan saksassa, eli se että paketissa lukee Germany ei tarkoita että se olisi valmistusmaa)
Joo siis kyllä mullakin "toimi" puoli vuotta ne halpislamput Kiinasta mutta ei niillä mitään nähnyt. Joo ja varmasti suurin osa noista (varmaan kaikki Philipsitkin) tulee Kiinasta mutta niitä taitaa tulla useammasta ovesta ulos tehtaalla ja toiset on parempia kuin toiset. Ja jos halpa paska maksaa 40€ kpl ja saa vaihtaa puolen vuoden välein niin mielummin ostan vaikka ne 200€ lamput joita ei tarvi joka vuosi vaihtaa ja niillä näkee :shock: . Aina ihmetellyt sitä kun ihmisten pitää ostaa kalliita autoja ja sitten niihin laitetaan parinkympin säästöillä jotain osia jotka pilaa koko nautinnon...no ehkä mä vaan en jaksa koko ajan säätää... :roll:
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kettunet kirjoitti:Joo siis kyllä mullakin "toimi" puoli vuotta ne halpislamput Kiinasta mutta ei niillä mitään nähnyt. Joo ja varmasti suurin osa noista (varmaan kaikki Philipsitkin) tulee Kiinasta mutta niitä taitaa tulla useammasta ovesta ulos tehtaalla ja toiset on parempia kuin toiset. Ja jos halpa paska maksaa 40€ kpl ja saa vaihtaa puolen vuoden välein niin mielummin ostan vaikka ne 200€ lamput joita ei tarvi joka vuosi vaihtaa ja niillä näkee :shock: . Aina ihmetellyt sitä kun ihmisten pitää ostaa kalliita autoja ja sitten niihin laitetaan parinkympin säästöillä jotain osia jotka pilaa koko nautinnon...no ehkä mä vaan en jaksa koko ajan säätää... :roll:
Eipä ole nautinto mihinkään kadonnut vaikka onkin "halpispaskat" keulalla :wink:
Jos noilla 40€ paskoilla ja 200€ paskoilla olisi oikeasti eroa niin kyllä minäkin ostaisin ne kalliimmat. mutta jos halpis maksaa 80% vähemmän mutta valoteho on vain 20% vähemmän niin en näe syytä maksaa kahtasataa kun halvemmallakin näkee hyvin.
En tiedä mitä merkkiä olet kokeillut mutta ainakin itse näen omillani. (Ajan paljon öisin)
Enemmänkin haluaisin lisää tehoa noihin pitkiin valoihin kun ei oikein ole eroa pitkillä ja lyhyillä.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Veholla maksaa "alkuperäiset" lamput 200 € / nurkka :D Samat lamput eli sama merkki ja malli löytyy autotarvikeliikkeistä 70 €:lla. Että ei niistä kannata ikinä maksaa 200 vaan kalleimmillaan 70 €.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

itellä kestänyt nuo kiinan "paska polttimot" jo vuoden ja valoteho kuitenkin aivan toista kuin halogeneillä!
makso 20e pari postikuluineen!
ML W164
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

masaf1 kirjoitti:Veholla maksaa "alkuperäiset" lamput 200 € / nurkka :D Samat lamput eli sama merkki ja malli löytyy autotarvikeliikkeistä 70 €:lla. Että ei niistä kannata ikinä maksaa 200 vaan kalleimmillaan 70 €.
Onko nuo "alkuperäiset" juuri nuo Phillipsit?
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

masaf1 kirjoitti:Veholla maksaa "alkuperäiset" lamput 200 € / nurkka :D Samat lamput eli sama merkki ja malli löytyy autotarvikeliikkeistä 70 €:lla. Että ei niistä kannata ikinä maksaa 200 vaan kalleimmillaan 70 €.
Juurikin tuon 70€ maksoin itsekin Philipseistä/kpl. Mutta nuo Kiinalaiset alle viidenkympin laput on ihan skeidaa... tuurilla voi kestää mutta ei niillä mitään näe. Tietenkin jos ei ole koskaan ajanut kunnollisilla niin nuo halvat voi vaikuttaa ihan hyviltä. :)
Ja ei, en ole mikään Philips fani mutta muista "merkkilampuista" ei ole kokemusta. JeremyH: Hyvä jos löysit halvat ja hyvät! Mulla oli halpojen kanssa huonompi tuuri... :cry:
Vastaa Viestiin